Hoe maak ik hits?

Je bedoelt met "hits" bijvoorbeeld een slag op een trommel of een klap met de handen?

Leuk, inderdaad misleidende titel.

Maar goed:
Je wilt het met een synthesizer maken neem ik aan? Zo niet: ga met de microfoon aan de gang en neem zo veel mogelijk dingen op an ga vervolgende knippen zoeken in die lange opname naam geschikte hits.

Wil je het et een synth doen:
Maak korte sounds door de sustain van je envelope dicht te draaien en de decay bijna dicht. Attack helemaal dicht...release heeft geen invloed meer.
Vervolgens is een heel belangrijk ingredient: ruis!! Je moet een ruisgeneratir gebruiken en deze een beetje affiteren. Ideaal is de envelope ook op dit filter te zetten. Wat een ook erg typerend is voor percussieve geluiden is een envelope op de pitch. Naar boven of beneden.

Dat is het weer....

succes

Het hoeft niet perse met synths gemaakt te worden, als ik het met samples kan bereiken is het ook prima.

Ik bedoel niet de slag op een trommel / hand clap, maar van die orchestral achtige hits. Alleen het sampletje wat ik erbij had gedaan, is anders. Die lijkt inderdaad met synths te zijn gemaakt.

blazers zijn hier geschikt voor
Je zoekt een paar drumhits en layered daar een blazer bij
Probeer zouk zeggen
Luister wat naar andermans hits

Ik layer meestal een kick, een crash, veel (snelle) blazers/strijkers over elkaar heen en dan dezelfde noot in meerdere octaven tegelijk. Zou het anders ook niet weten.

de juiste term hiervoor is "stab".

bijv. een trompet, saxofoon, en tuba-sample met veel reverb en dan in verschillende toonhoogten tegelijk een korte noot spelen.

weet iemand toevallig hoe de stab van afrika bambaataa's planet rock gemaakt is?

Tja Layeren is inderdaad wel DE manier om het voor elkaar te krijgen. Maar de vraag is; welke sounds??
Blazers/strings gebruiken leidt tot een orchestral hit. Ik zoek toch een beetje de meer house achtige hits. Moeilijk te omschrijven. Heb een paar samples in een aantal tracks verwerkt en ze geven echt een lekker tintje eraan. Maar ik vind het suf om de samples die door iemand anders gemaakt te zijn zo te gebruiken. Liever heb ik m'n eigen gemaakt Hit.

Maar je zegt het bijna zelf al, je wilt geen orchestral stab. Ik heb ze zelf nog niet echt gemaakt moet ik toegeven, maar je zou eens kunnen proberen om een standaard stab te maken en dan de geluiden die het orchestral maken te vervangen door geluiden die het 'housy' maken. Zo lijkt het me dat je onvermijdelijk een stab krijgt die housy is.

Dus de akoestische kick eraf, de blazers vervangen door een strak synth-geluid, evenals de strijkers, de crash maak je dan met noise na ofzo. Dan is iig het orchestrale er wel een beetje af :P

Origineel geplaatst door bounce
de juiste term hiervoor is "stab".

bijv. een trompet, saxofoon, en tuba-sample met veel reverb en dan in verschillende toonhoogten tegelijk een korte noot spelen.

weet iemand toevallig hoe de stab van afrika bambaataa's planet rock gemaakt is?

Dat lijkt me een standaard emulator of fairlight demo sampletje, die je bij zulke bakken kreeg.
Uiteraard toen gesampled van een echt orkest lijkt me.

Soul en funk platen staan vol met dit soort stabs... blazers, strings, you name it. Vaak kun je ook 'n stukje samplen dat op de plaat helemaal geen stab is en door goed te knippen en evt. wat met de decay te spelen er een stab van maken. Ik denk dat het grootste deel van de stabs die je hoort op hiphop platen gewoon direct van plaat gesampled is. De rest komt vast uit de triton/motif ofzo.

Das potverdorrie makkelijker dan ik dacht. De eerste funk plaat die ik luisterde was al meteen geschikt voor sample werk. Klein beetje filteren, fade out erop en klaar.

Als je elk geluid telkens zelf moet gaan fabriceren, ben je dagen bezig met de voorbereiding van een track. Sample cd´s vind ik niet zo interessant, ik gebruik die enkel voor multi instruments (piano, eps, orgels en strijkers). Geef mij dan maar een heleboel platen en vhs, een turntable & een vcr met een sampler. :okdan: Leer je nog wat bij terwijl je muziek maakt; andere liedjes, documentaires en krijgt nog ewat film scenes te zien. Kom je nog eens buiten ook voor wat te gaan Obscure Sound Diggen . Ook allemaal een bron van inspiratie
Je moet natuurlijk niet overdrijven met andermans sound te rippen...En een zuivere, onbewerkte sample is ook maar nix.. De kunst is de juiste combinatie vinden van layering, pitching & filtering

amen

het is alsof je een cadeautje in een cadeautje vindt wanneer thuis je aangeschafte platen boordevol bruikbaar
materiaal blijken te staan :D

Back