laptop en de juiste geluidskaart plus program

mancity

Nieuwkomer
Ik ben echt net begonnen in de wereld van de synths etc.......Heb een Juno 106 synth op de kop weten tikken voor weinig (e 150) , en ben in het bezit van een laptop. ... wil graag muziek maken zeg maar, maar heb alles zo een beetje afgewogen, ook de aanschaf van evt een mpc om op die manier zonder computer te werken, maar vind dat eigenlijk zonde van de laptop. Volgens mij is stap 1 nu de aanschaf van een goede geluidskaart via usb aan te sluiten (2.0 zit dr op) en daarna een goed programma (Cubase? of is er al wat anders op de markt....heb echt geen idee) Daarnaast vraag ik me af hoe ik die synth koppel aan laptop (zal wel een domme vraag zijn, maakt me niks uit) Dus concreet wat zijn goede geluidskaarten, voor een goede prijs voor laptop, wat is een goed program om met de juno te werken, als dit al überhaupt mogelijk is natuurlijk, enzovoort.......

Graag tips en truucs............

er is hier een hoop te vinden. gebruik de zoekfunctie maar eens.

verder heb je een midi interface nodig voor je laptop en juno. misschien leuk om een behringer bcr2000 te nemen. sluit maan via usb en je hebt voor ik meen 125 een hel hele boel knoppen erbij om je software te besturen. kijk eens op www.feedback.nl of www.thomann.de

voor je juno (belachelijk lage prijs(doen al je stemmen het nog?)ook zoek functie(stemmen testen)) kun je een sequenser gebruiken zoals live, protools, cubase, cakewalk etc.

geluidskaarten ik zou een firewire kaart nemen maar die zijn prijzig audiophile heeft ze rme, motu etc. vaak op deze kaarten ook een midi in en uit gang of 2

maar nu mijn vraag wat is jouw budget, concreet!!!

goede geluidkaart, m-audio audiophile usb.. zit volgens mij zowel midi als audio op. je synth verbind je met midi aan je computer (via geluidkaartinterface dus):eureka:

ja iets van euro 300 totaal........maar ik hoorde dat je beter niet op de geluidskaart kan besparen...en is dat dan gewoon een externe kaart via usb? En hoe kan ik zien of al mijn stemmen het nog doen op die juno.........
(ik ben echt een lake, moet alles nog leren, kwa muziek dan:)

leek :)

checken of al je stemmen het doen.
check hoeveel stemmen ie zou moeten hebben (6?)
duw 1 voor 1 een zestal noten in (met 2 handen is t makkelijkst :)) van 6 noten (even 6 als voorbeeld nemend)... tot je in totaal 6 noten vast hebt.

als het goed is hoor je de tonen van alle 6 de ingeduwde toetsen. zo niet dan kan er een stem kapot zijn, maar probeer eerst dit maar :)

ja, alles doet het............dat is al gunstig.........en ja t is leek, maar by the way die M-audiophile usb geluidskaart, kost bij feedback iets van 225 euro. De rest is echt bijna onbetaalbaar volgens mij...

rond de 200 euro voor een 2in/uit kaartje is vrij normaal. verdere onbetaalbaarheid hangt vaak af van het aantal inputs en outputs van de kaart.
voor doorsnee opnamewerk is 2 kanalen (1 stereokanaal dus) prima. word je setupje ooit groter dan kun je met een klein of groter mengtafeltje je mogelijkheden uitbreiden.
wanneer je zeker weet dat je meerdere synths gelijktijdig op een apart spoor wilt opnemen kun je eens kijken naar firewirekaarten of wat ook met meer dan 2 in-/outputs.

p.s.: mooi dat ie het helemaal doet! ;)

Back