Dyscalculie en notenschrift.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Ik heb zelf last van Dyscalculie en nu kwam ik op www.dyscalculie.org een interessante discussie tegen over moeite met notenschrift. http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=58

Ik herken er heel veel van, want ik had vroeger ook meer moeite als normaal met notenschrift, toen ik nog saxofoon speelde.. Later met toetsen had ik altijd erg veel moeite met meerdere lijnen en de accoorden. Misschien is dat laatste niet aan vriend dyscalculie te wijten, maar is dat een algemeen iets, maar dat eerste heeft dus blijkbaar een duidelijk aantoonbaar verband met elkaar.

Hebben meerdere leden hier last van? Zijn er misschien leeraren hier op het forum die rekening houden met leerlingen die aan dyscalculie lijden? Ik weet pas sinds enkele jaren dat ik het heb en het verklaart een hele boel dingen uit het verleden van mij.

Ik weet niet of ik last heb van dyscalculie, maar ik heb nooit snel noten kunnen leren lezen, het kost me alijd veel moeite om iets van bladmuziek op piano te spelen, uiteindelijk kan ik een stuk wel makkelijk en netjes uit mijn hoofd spelen, maar alleen na heel veel geoefen, ik heb altijd gedacht dat ik langzamer was dan anderen (op toetsen) maar misschien waren die anderen ook wel heel goed, geen goed vergelijkingsmateriaal dus.

Hoofdrekenen kan ik echt wel weer vrij snel, zou het niet ook iets met het visuele aspect te maken kunnen hebben?

hmmmm....... dit zou voor mij ook een eye-opener kunnen zijn...... thnx :)

Op ernstig jonge leeftijd leerde ik notenlezen, maar omdat het (toen) alleen nog maar
het simpele keyboard/orgelwerk was, vond mijn toenmalige leraar het genoeg om mij
de notenbalk met G-sleutel te laten leren. Dit ging vloeiend en ik ben het ook nooit meer verleerd.

Een jaar of 10 later wilde ik me wat meer verdiepen en stapte over op pianoles.
Wat ik ook deed, hoe vaak ik ook oefende, die notenbalk met de F-sleutel kreeg ik maar
niet onder de knie. Na 2 jaar proberen heb ik het maar opgegeven.

Momenteel gebruik ik nog amper het notenschrift, hooguit om even snel een solotje neer
te pennen wat door me heenflitst, maar toch vind ik het nog steeds best een gemis dat ik
maar met de halve notenbalk uit de voeten kan.....

Het rare is, dat ik geweldig kan hoofdrekenen, geen enkele moeite heb met ruimtelijk inzicht, enz. Discalculie zal het bij mij waarschijnlijk dus niet zijn. Wel is bij mij ooit aangetoont dat ik
erg moeilijk dingen van buiten kan leren. Ik moet iets snappen/volgen/kunnen beredeneren,
dan gaat het nooit meer uit de bol, maar anders.........
een gevolg hiervan is o.a. dat ik geen namen kan onthouden. Mocht ik hiermee ooit iemand voor z'n bol stoten, excuses hiervoor.

Waarschijnlijk heeft e.e.a. helemaal niets met elkaar te maken, maar toch heb ik me altijd afgevraagd waarom ik die balk met die verrekte F-sleutel maar niet kon lezen.

Ik ben ook heel goed in rekenen / wiskunde, maar ik kan geen telefoonnummers oplezen... 56 en 65...

Maar dat zou ook met het uitspreken te maken kunnen hebben.. De engelse doen dat logischer dan de nederlanders.. Maar bijvoorbeeld over autorijden.. dat had ik precies...

Tip

Zoek gewoon naar een simple sitereading educational software programmaatje, dan heb je het binnen een week onder de knie.

Origineel geplaatst door 6 trak
dat heb ik met de pincode... normaal gesproken onthoud ik hem amper maar bij de machine aangekomen ga ik af op de visuele sequence van het intoetsen...

dat doe ik dus ook, en daar kwam ik mee in de problemen toen ik bij de videotheek bij m'n vriendin in de buurt de code in moest toetsen om de dvd mee te krijgen. Die keypad zat precies verkeerd om.... Moest ik toch even drie keer nadenken wat ik ook weer moest intoetsen.

Overigens zou ik dit onderzoek wel eens helemaal willen lezen en het bevestigd willen zien door ander onderzoek. Één onderzoek wat vrij wazig naverteld/ samengevat wordt, zegt niet veel.

@Gemmetje: Er zijn leertheoriën die stellen dat je als kind bepaalde sensitieve perioden doorgaat waarin het vermogen bepaalde vaardigheden (of kennis) te leren het grootst is. Eenmaal voorbij zo'n periode is het moeilijk (-er) om diezelfde zaken te leren. Heeft ook te maken met de afnemende plasticiteit van de hersenen naarmate je ouder wordt.

Origineel geplaatst door demian
Ik weet niet of ik last heb van dyscalculie, maar ik heb nooit snel noten kunnen leren lezen, het kost me alijd veel moeite om iets van bladmuziek op piano te spelen

Hoofdrekenen kan ik echt wel weer vrij snel, zou het niet ook iets met het visuele aspect te maken kunnen hebben?

Het is volgens mij gewoon een kwestie van veel oefenen om goed op het zicht kunnen spelen enzo.

Origineel geplaatst door apollo
Het is volgens mij gewoon een kwestie van veel oefenen om goed op het zicht kunnen spelen enzo.

Probleem bij mij is dat als mijn geheugen herkent wat er gespeeld wordt bij het oefenen ik niet meer lees wat er staat..

Johny, ondervindt je dan geen hinder bij het bezig zijn met modulaire synths? dat kan toch tamelijk complex worden.
Dan ben je toch ook in je hoofd aan het berekenen hoe dingen moeten gaan klinken en hoe je dat gaat patchen enz.

Of als je tijdens het spelen denkt 'goh' laat ik in triolen over deze 4 kwarts iets spelen dat je snel moet rekenen hoevaak je rond speelt om weer bij een uit te komen, noem maar wat :confused: dat lijkt me best lastig als je Dyscalculie hebt..

zoek nou maar gewoon zo'n educatief score reading exercise programmaatje dan komt het allemaal best goed.

Origineel geplaatst door apollo
Lol!

Dit is dus precies wat 99% van de leraren tegen leerlingen zeggen met dyscalculie en waardoor kinderen zich onnodig dom voelen, terwijl ze er echt niet veel aan kunnen doen. Dyslektie is wel een 'bekend','serieus' probleem en Dyscalculie niet?? Dat snap ik niet.

Ik heb dit niet hier neergezet om mezelf beter te maken of om mezelf van een smoes te voorzien. Ik wou het hier kwijt omdat er misschien een verband is en muziekleraren er misschien rekening (oeps!! ) mee kunnen houden..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Lol!

Dit is dus precies wat 99% van de leraren tegen leerlingen zeggen met dyscalculie en waardoor kinderen zich onnodig dom voelen, terwijl ze er echt niet veel aan kunnen doen. Dyslektie is wel een 'bekend','serieus' probleem en Dyscalculie niet?? Dat snap ik niet.

Ik heb dit niet hier neergezet om mezelf beter te maken of om mezelf van een smoes te voorzien. Ik wou het hier kwijt omdat er misschien een verband is en muziekleraren er misschien rekening (oeps!! ) mee kunnen houden..

:D Ik ben geen dokter en ook geen muziekleraar, dus ik meng me niet in de dyscalculie discussie. Ik wou enkel maar opmerken dat het niet ongewoon is van moeite te hebben met op het zicht spelen of lezen. Daar is echt veel oefening voor nodig en dat krijg je niet in 1,2,3 onder de knie.

Ik kan me wel voorstellen dat sommigen uitzonderlijk veel moeite hebben met notenschrift en dat dit een medische oorzaak kan hebben. :)

Origineel geplaatst door Sander02
Johny, ondervindt je dan geen hinder bij het bezig zijn met modulaire synths? dat kan toch tamelijk complex worden.
Dan ben je toch ook in je hoofd aan het berekenen hoe dingen moeten gaan klinken en hoe je dat gaat patchen enz.
Juist niet... Wat denk je van patches? Was patch nummer 159 nu die vette lead of was het 195...

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik ben ook heel goed in rekenen / wiskunde, maar ik kan geen telefoonnummers oplezen... 56 en 65...

Dat is eerder een 'symptoom' van dyslexie dan van discalculie. Het feit dat je goed kunt rekenen spreekt het feit dat je dyscalculie zou hebben ook tegen. Het bestaan van discalculie is trouwens nogal omstreden hoor, maar ben er niet heel erg in thuis. In elk geval lijkt het niet goed kunnen lezen van noten en 56 en 65 door elkaar halen me ook heel goed te verklaren door een lichte visuele stoornis die je ook vaak ziet bij dyslexie, namelijk een verstoring in het waarnemen van spatiele verhoudingen.

ik denk dat het omdraaien van nummers vooral komt door het nederlands.

Het percentage mensen met een vorm van dyscalculie ligt in landen waar de spreektaal nederlands hoger dan in wel ander land dan ook en hoe komt dat?

A) Het percentage mensen is daadwerkelijk hoger.
B) Hier let men er uberhaupt op en dus is het aantal hoger.. in nigeria hebben ze wel andere zaken waar ze eerder op letten.
C) In het nederlands worden kinderen van jongs af aan aangeleerd om cijfers om te draaien... 45 spreek je uit als vijf-en-veertig... Nederlands is een van de weinige talen die dit doet.. Vooral als je al een beetje aanleg hebt tot dyscalculie, bijvoorbeeld moeite met aanleren van automatismes, is dit moeilijk om dat bij spraak wel te moeten doen en op schrift niet.

Ik denk dat A het juiste antwoord is.

qua dyscalculatie met notenlezen, kan ik zeggen dat ik hier eerst ook last mee had. Zeker in't begin met akkoorden op de partituur. Later had mn leraar harmonie me daar een truc voor geleerd die me ontzettend veel geholpen heeft & me anders heeft laten kijken naar partituren.

Wat hij me bijbracht is om niet zozeer te kijken naar 'op welk lijntje de noten staan', maar hij leerde me de noten op partituur te bekijken als intervallen ! Het werd visueel voor mij dan een stuk makkelijker om te herkennen of de volgende akkoordnoot een terts, kwart of kwint hoger lag. Dat bespaarde me veel telwerk omdat ik gewoon kon terugvallen op mn kennis van intervallen tesamen met de toonaard.

Back