Yamaha heeft 2 types weighted hammer action klavieren:
De P-series zijn uitgerust met een Graded Hammer Action klavier. Net als op een gewoon pianoklavier zijn de toetsen aan de linkerkant zwaarder dan de toetsen aan de rechterkant. De P80, P90, P120 en P250 beschikken allemaal over hetzelfde klavier. Op de P250 na, zijn de P-series klavieren niet voorzien van channel aftertouch. (de P-serie is vooral bedoeld voor pianodoeleinden).
De P-series zijn echter wel erg mager uitgerust om als master klavier door te gaan. (geen uitgebreide setups, geen pitch bend wielen,...)
De S-series zijn uitgerust met een Balanced Hammer Action klavier. Hier zijn alle toetsen even zwaar waardoor het klavier geschikt is voor pop/rock/... genres. De S08/S90/S90ES/Motif8 en Motif ES8 beschikken allemaal over hetzelfde klavier. De S08 is het enige S-serie klavier dat niet met channel aftertouch is uitgerust. De S80 is een 'ouder' model dat over een ander gewogen klavier beschikt.
De S90/S90ES/Motif8/MotifES8 beschikken over een enorme voorraad aan master keyboard functies.
Ik vind zowel de P- als de S-serie klavieren fantastisch spelen. Zelf gebruik ik een Motif ES8 en mijn vriendin speelt op een P120. De Yamaha klavieren spelen wat zwaarder dan vergelijkbare klavieren van andere fabrikanten.
Naast de P- en S-series heeft Yamaha ook nog de Clavinova's (CLP en CVP series) en uiteraard de akoestische piano's maar dat zijn geen stage piano's.
Bij Roland vind ik de RD150, RD170, RD300SX net te licht om te spelen en ze veren nogal 'raar' terug naar boven. De RD700 en RD700SX, XV-88, Fantom S8/X8 zijn zwaarder en vind ik dan weer wel goed.
De A90 is al wat ouder maar beschikt over een ruim arsenaal aan master keyboard functies. Enkel nog 2de hands te koop maar nog vaak aan een stevige prijs hoor.
De Kurzweil SP88 vind ik te licht (geen hammer action) maar de SP88X is wel met een hammer action klavier uitgerust en vind ik dan weer wel lekker spelen . Wellicht is dit hetzelfde klavier als in de K2500X/K2600X.
Wat je zeker moet doen is de klavieren zelf in de winkel bespelen en zelf je oordeel vormen.
Als je budget niet al te ruim is dan zou ik je zeker eens aanraden om o.a. de Yamaha P80/P90/P120 en Roland RD150/RD170 uit te proberen. Geen uitgebreide master keyboard functies maar vooral piano en 2dehands moet je die zeker voor minder dan 1000 EUR kunnen vinden.
Zelf ben ik super tevreden met het klavier van de Motif ES8. Yamaha maakt tenslotte al meer dan 100 jaar piano's dus ze zullen intussen wel weten wat een goed klavier is