stagepiano masterkeyboard advies nodig

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb het forum wat doorgezocht en ik vind nog niet echt de antwoorden die ik nodig heb.
Ik zoek namelijk een stagepiano/masterkeyboard om lekker piano op te oefenen (jazz funk) en die eventueel live on stage gebruikt kan worden.

Ik moet een stage piano hebben waar een goeie rhodes in zit, en een piano die een beetje een jazzy klank (voller maar minder helder). Piano en Rhodes zijn erg belangrijk.
Ik heb nu mijn oog op de

Yamaha
P80
P90
S80

Roland
A90ex

Kurzweil
Sp88

Heeft iemand ervaring met een van deze bakken? Hoe spelen ze en hoe is de piano en rhodes???

(ik vind de roland a90ex erg lekker spelen)

thanx

Re: stagepiano masterkeyboard advies nodig

Origineel geplaatst door bobaphat

In de A90ex zit type klavier PA-5 die oa ook in de Roland RD-700, RD-700sx, Fantom-S88 en Fantom-X8 zit. Speelt lekker en iets lichter dan de Yahama P80, P90 of S80. Wat je lekker vind spelen is persoonlijke smaak, sommigen vinden de Yamaha's lekkerder spelen. De piano van de A90 is qua klank wat outdated tov van de nieuwere stage piano's. De RD-700 vind ik zelf een hele goede live bak en aangezien deze sinds een half jaar is opgevolgd door de RD-700SX is hij zowel nieuw als 2dehands aantrekkelijk geprijst. Stop er de SRX-07 in (heb ik ook) en je hebt hele goede Rhodes, Wurli's etc aan boord :) Ik heb zelf nog een Kurzweil SP-88 gehad, het klavier is 3x niks tov de Roland of Yamaha's, de piano sound is OK maar de Rhodes vond ik niks (te lief). Hoe de SP-88X (met hammer action) speelt weet ik niet, maar allicht beter.

Mijn budget gaat tot 1000 euro, die rd700 is way over my head helaas :)

tja wat is beter, een nieuwe maar beperkte goedkopere bak, of iets outdated luxe ouwe bak???:S

Yamaha heeft 2 types weighted hammer action klavieren:

De P-series zijn uitgerust met een Graded Hammer Action klavier. Net als op een gewoon pianoklavier zijn de toetsen aan de linkerkant zwaarder dan de toetsen aan de rechterkant. De P80, P90, P120 en P250 beschikken allemaal over hetzelfde klavier. Op de P250 na, zijn de P-series klavieren niet voorzien van channel aftertouch. (de P-serie is vooral bedoeld voor pianodoeleinden).
De P-series zijn echter wel erg mager uitgerust om als master klavier door te gaan. (geen uitgebreide setups, geen pitch bend wielen,...)

De S-series zijn uitgerust met een Balanced Hammer Action klavier. Hier zijn alle toetsen even zwaar waardoor het klavier geschikt is voor pop/rock/... genres. De S08/S90/S90ES/Motif8 en Motif ES8 beschikken allemaal over hetzelfde klavier. De S08 is het enige S-serie klavier dat niet met channel aftertouch is uitgerust. De S80 is een 'ouder' model dat over een ander gewogen klavier beschikt.
De S90/S90ES/Motif8/MotifES8 beschikken over een enorme voorraad aan master keyboard functies.

Ik vind zowel de P- als de S-serie klavieren fantastisch spelen. Zelf gebruik ik een Motif ES8 en mijn vriendin speelt op een P120. De Yamaha klavieren spelen wat zwaarder dan vergelijkbare klavieren van andere fabrikanten.

Naast de P- en S-series heeft Yamaha ook nog de Clavinova's (CLP en CVP series) en uiteraard de akoestische piano's maar dat zijn geen stage piano's.

Bij Roland vind ik de RD150, RD170, RD300SX net te licht om te spelen en ze veren nogal 'raar' terug naar boven. De RD700 en RD700SX, XV-88, Fantom S8/X8 zijn zwaarder en vind ik dan weer wel goed.
De A90 is al wat ouder maar beschikt over een ruim arsenaal aan master keyboard functies. Enkel nog 2de hands te koop maar nog vaak aan een stevige prijs hoor.

De Kurzweil SP88 vind ik te licht (geen hammer action) maar de SP88X is wel met een hammer action klavier uitgerust en vind ik dan weer wel lekker spelen . Wellicht is dit hetzelfde klavier als in de K2500X/K2600X.

Wat je zeker moet doen is de klavieren zelf in de winkel bespelen en zelf je oordeel vormen.

Als je budget niet al te ruim is dan zou ik je zeker eens aanraden om o.a. de Yamaha P80/P90/P120 en Roland RD150/RD170 uit te proberen. Geen uitgebreide master keyboard functies maar vooral piano en 2dehands moet je die zeker voor minder dan 1000 EUR kunnen vinden.

Zelf ben ik super tevreden met het klavier van de Motif ES8. Yamaha maakt tenslotte al meer dan 100 jaar piano's dus ze zullen intussen wel weten wat een goed klavier is ;)

Thanx voor het overzicht, dat had ik echt effe nodig :okdan:

Kent iemand de roland rs9 is dat wat kwa sounds en key action???

Sounds : JV/XP serie, misschien wat opgeleukt omdat er waveforms van de expansionboards in zitten. Key action vond ik niet om over naar huis te schrijven (heb er even op getingeld tijdens de Messe maar vond 't weinig).

Misschien is de Casio Privia ook wat voor je?

Thanx voor het overzicht, dat had ik echt effe nodig :okdan:

De RS9 heeft een semi-gewogen klavier dat ook op de Roland A-30/33/37 zit. Ik weet niet of er ook channel aftertouch op zit maar ik dacht van niet. Ooit had ik een een Roland A-37 maar na een tijdje was ik het klavier 'ontgroeit' en ben ik overgestapt naar een gewogen klavier met hamertjes.

Origineel geplaatst door Yoozer
Misschien is de Casio Privia ook wat voor je

De Casio Privia's vind ik 3 maal niets. Het klavier is veel te licht voor pianowerk en veel master keyboard functies zijn er niet op terug te vinden.

hey yoozer, waar vergelijk je dan de rs9 mee?

Qua sounds met m'n XP-30 (die qua specs voor de prijs nog niet echt overtroffen is, misschien op de Fantom Xa na) en qua aanslag.. mwa, ik ben redelijk verwend wat betreft gewogen toetsen. Elke keer als er een Messe is probeer ik sowieso akoestische en elektrische piano's bespeeld te krijgen. Maar ik vind de wat zwaardere Yamaha-aanslag prettiger, persoonlijk, en de RS was me te licht.

Re: stagepiano masterkeyboard advies nodig

Ik heb het forum wat doorgezocht en ik vind nog niet echt de antwoorden die ik nodig heb.
Ik zoek namelijk een stagepiano/masterkeyboard om lekker piano op te oefenen (jazz funk) en die eventueel live on stage gebruikt kan worden.

Ik moet een stage piano hebben waar een goeie rhodes in zit, en een piano die een beetje een jazzy klank (voller maar minder helder). Piano en Rhodes zijn erg belangrijk.
Ik heb nu mijn oog op de
(...)
Roland
A90ex
(...)

Houd er wel rekening mee dat de A-serie van Roland geen eigen klankbron heeft; daar zitten dus geen piano's of watdanook in (ja P-Five, dat heb je me laatst verteld, anders wist ik het ook niet ;) ).

Behalve dus de A90ex, daar zit het VE-RD1 bordje in met de RD-600 geluiden.
Erg prima piano's, als je het mij vraagt.

Evt. kan je dat bordje vervangen door iets soortgelijks met een Sound Canvas engine of een JV-engine.
Waarom je dat zou willen is boven m'n pet, maarja ... :smeris:

Origineel geplaatst door Hanz
Behalve dus de A90ex, daar zit het VE-RD1 bordje in met de RD-600 geluiden.
Erg prima piano's, als je het mij vraagt.

Damn it!

Ooit zal ik het allemaal weten...

ik heb zelf een p90 en vind ik erg fijn spelen:) en de klank vind ik fantastisch...

heb hem vergeleken met een roland RD170 het klavier en klank kon me niet overtuigen

de roland is meer naar mijn idee een rock/pop/ stagepiano

terwijl de p90 wat meer klassiek gericht is maar dat is mijn mening

ik zeg flink uitproberen en vergelijk

Gr JD

Ik heb de p90 bespeeld en ik vind hem erg goed klinken, al vind ik de roland wel lekkerder spelen. De toetsen zijn wat minder zompig, je hoeft hem iets minder diep in te drukken lijkt wel. Mischien kwestie van smaak en gewenning.
Het valt me op dat mensen die yamaha spelen Roland weer minder vinden en visa versa. Volgens hangt het er gewoon vanaf hoe je je vingers hebt getrained.

Ik leer nu piano spelen op een ouwe kringloop piano, en ik heb vorige week op een super dure echte Yamaha vleugel gespeeld en ik vond dat niet zo lekker spelen als mijn kringlooppiano.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij maakt behalve de aanslag ook nogal veel uit of je er mee wil optreden. Ik heb momenteel die A90 te leen omdat er een supervet pad geluid in zit, dat ding heeft best goede piano's (maar ik vind die van mijn Yamaha beter), speelt super lekker (lekkerder dan mijn Yamaha P80) maar heeft mega veel masterkeyboard mogelijkheden die ik niet gebruik en is bovendien echt niet te tillen voor optredens. Hoewel, je kan natuurlijk alvast eens gaan kijken bij de fitness :)

hey yoozer, waar vergelijk je dan de rs9 mee?

De RS9 heeft idd geen channel aftertouch. Wel 88 toetsen, maar inderdaad "semi-weighted". Daardoor is het wel ideaal om mee te nemen, want het gewicht van de zware jongens (stage piano's) zit 'm met name in het gewogen toetsenbord. De RS9 is iets van 12 kg...

Ik vind de RS9 erg prettig als het gaat om het hebben van 88 toetsen en toch iets draagbaars. En de interne geluiden zijn all round (piano's EPs, strings, synths, etc etc) en gemiddeld redelijk OK (van matige orgels tot m.i. erg goede EPs). Een stage piano heeft een betere piano, een Nord Electro heeft een betere Fender Rhodes, maar met de juiste tweaks zijn de piano- en Rhodesgeluiden ("gewoon" en dyno-achtig) van de RS9 m.i. behoorlijk goed! All very subjective, of course.

Ik gebruik zelf een Kurzweil PC88 (niet de SP88 !) en die heeft ook wel lekkere gewogen toetsen vind ik (speel al heel mijn leven piano). De klanken zijn voor zover ik weet ook K2*00 klanken dus dat zit wel goed.
Uitstekende MIDI master control (4 zones, verschillende sliders en knoppen) met o.a. goeie velocity en aftertouch (volledig instelbaar).

Even om eea recht te zetten, in de A90 zit type klavier PA-4 (niet PA-5), dwz dat het klavier over de hele breedte gelijk gewogen is. Verder is het een prima apparaat, ben zelf ook eigenaar. De Rhodes is ook prima, heb em op mijn Rhodes Mk 1 73 staan en klinkt bijna hetzelfde, behalve bij zeer zachte aanslag, dan mist ie het 'bellerige'. Verder vindt ik persoonlijk ook de pianoklanken van de nieuwere Yamaha's toch echt beter (Motif, S80), dus de standaard A90ex piano gebruik ik zelden. Overigens gelayered met een piano-sound uit de Motif klinkt de A90ex wel echt super vet... Ik speel wel eens op een S80 en die vindt ik ook erg mooi, zeker omdat er meer effectprocessors op zitten, zodat je phasers / tremolo ed over je rhodes of clavinet kan doen. Keuzes, keuzes... Succes!
Mijn $0,02 ...

wat voor synthengine zit er in die a90??

In de yamaha s80 zit die ex5 synthengine toch??

Iemand ervaring met CME trouwens\

Iemand ervaring met CME trouwens\

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een UF8 en hoewel je voor eht geld een geweldige piano-actie krijgt....

-verspringen de waardes die de knoppen en faders zenden (bijvoorbeeld van 53 naar 59) en heb ik kennelijk een rom update nodig om dit te corrigeren.
-hebben twee van mijn toetsen na in totaal een 30 minuten een halfgare actie.

Op zich ben ik niet bang om shit open te schroeven, maar voor een nieuw apparaat vind ik het geen reclame. Misschien heb ik een maandagmorgen exemplaar, maar echt heel gelukkig wordt ik er in ieder geval niet van. Ik ga m denk ik ruilen.

/0

Back