yamaha s80 synthengine vraag

bobaphat

Ouwe rot
Ik wil graag meer weten over de yamaha S80 als synths, wat is nou precies de synthengine van de s80??? De ene keer hoor ik de ex5 de andere keer cs6x. Weet iemand hoe dit precies zit?

Hoe is de s80 kwa synth\?

thanx

Hoi,

ik heb de 61-toetsen versie van de S80, namelijk de S30. De synth-engine is net als de CS6X en de EX5 gebaseerd op AWM2. Gewoon sampletjes gebaseerd dus. Ten opzichte van de EX5 zitten er echter wel andere (=betere) samples in. Vergeleken met de CS6X zijn de samples identiek. Het grote verschil tussen de S80 en de CS6X is de mogelijkheid om in de CS6X korte audio-samples zelf in te laden en af te spelen en de meer dance georienteerde bediening (veel knopjes).

De S80 is meer als stage-piano met gave synth erin ontwikkeld. Qua geluid is vooral het pianogedeelte erg sterk. Over het algemeen een synth die makkelijk in een mix ligt, maar soms wat aan vetheid mist in de synth geluiden. Qua synthesizer sounds (pads, etc) is het beslist geen Triton wat dat betreft. De Triton is daar een stuk beter in.

Grootste pluspunt van de S80 vind ik de Rhodes-geluiden en het fijne klavier. Ik hoop dat je er wat aan hebt, aan deze info. PB maar als je nog meer wilt weten.

Groeten,

Rutger

De S80 heeft dezeflde samples als de S30. De Cs6x moet het met een piano en een stringsample minder doen, maar de geluidsopwekking is verder gelijk. Geluiden zijn dus ook (mits ze niet van de extra samples gebruik maken) uitwisselbaar.

De Ex5 heeft inderdaad minder goede samples, maar maakt dat weer ruimschoots goed door waanzinnig goede filters en andere synthese systemen (FDSP, VL, AN, Sampelen). Ik vind de Ex5 beter klinken, maar de S80 is meer all-round (betere Rhodes/piano etc).

Grtz,
Jeroen

zou hij mn virus a kunnen vervangen denk je?

Die manual kan ik niet downloaden van de yamaha site, weet iemand hem ergens anders te vinden?

Origineel geplaatst door bobaphat
zou hij mn virus a kunnen vervangen denk je?

Je Virus A? Da's een VA, een S80 is een rompler. Vervangen kan natuurlijk sowieso, praktisch gezien (alleen is zo'n S80 wel groter ;) ), maar functioneel gesproken: het is een hele andere synth, andere geluiden, andere mogelijkheden, andere bedoeling. Het is dus niet echt een voor de hand liggende vervanging, maar ja, ik weet niet wat jij zoekt natuurlijk.

VA-geluiden (of in ieder geval: de geluiden die je bij een VA-synth verwacht) kun je er trouwens grotendeels ook wel uithalen als je per se wilt (en goede ook), maar moeilijk en omslachtiger.

Origineel geplaatst door bobaphat
Die manual kan ik niet downloaden van de yamaha site, weet iemand hem ergens anders te vinden?

Yep (toch een Yamaha-site): http://www.yamaha.co.jp/manual/english/result.php?div_code=emi. Als dat niet werkt dan moet je zelf even zoeken via de handige manualshomepage van Yamaha: http://www.yamaha.co.jp/manual/english/index.php. En over handig gesproken: er is zelfs een SF-thread met een overzicht van waar de fabrikanten hun manuals downloadbaar hebben: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=41861.

Back