Wie heeft er een overspanningsbeveiliging?

hermax

Ouwe rot
Vandaag in het nieuws:

Stroompanne vernielt elektronische toestellen van 120 gezinnen
Bij het verhelpen van een stroompanne in Turnhout raakten zondagochtend alle elektrische toestellen van een 120-tal gezinnen in de buurt van het Albrecht Rodenbachplantsoen, onherstelbaar beschadigd.

De vernieling gebeurde tijdens de vervanging van een kapotte transformator. Daarbij werd er per abuis gedurende zo'n anderhalve minuut teveel spanning door het elektriciteitsnet gejaagd. Alle elektrische toestellen die op dat moment in werking waren, kregen in plaats van de gebruikelijk 220 volt plots 380 volt te verwerken, wat tot onherstelbare schade leidde. Jean-Pierre Blomme, woordvoerder van distributienetbeheerder Iveka, verzekert dat alle getroffen gezinnen zullen vergoed worden.

Ik heb aan het stopcontact waar mijn apparatuur op is aangesloten zo'n beveiliging, dus in principe zou dat zulke toestanden moeten kunnen opvangen. Maar stel je maar eens voor dat dat niet werkt. Alles zal vergoed worden? Aan mijn hoela! Nooit de werkelijke waarde, dus je maakt altijd verlies...

Je kan er altijd nog een UPS tussen hangen. Die vangt pieken wat beter op omdat het een gigantische condensator is.

Maar op het stroomnet kunnen nou eenmaal spanningen van ver over het dubbele heel kort pieken. Vaak gebeurt het als er grote apparaten of zo worden ingeschakeld. Maar onweer is moeilijk tegen te beveiligen. Vaak helpt dan de stekker eruit halen nog het beste. Die verdeeldozen die anti onweer zijn helpen maar voor een gedeelte.
Maar gevoelige apparatuur kan ook niet tegen als er heel dicht een inslag is waarbij een groot elektrisch veld onstaat. Die kans is gelukkig niet zo bijster groot.

En zo'n beetje niets is bestand tegen de EMP golf van een atoombom. Maar als dat gebeurd zou ik me om hele andere dingen zorgen maken dan m'n gear.

Ik zou het in het geval van Turnhout niet echt als een 'piek' aanschouwen (380V gedurende 1.30min) :confused: . Een UPS zal inderdaad kleinere pieken opvangen, maar dergelijke spanningen weet ik nog niet zo direct. Het zal je inderdaad maar overkomen. Eerste waar ik aan dacht was de aquarium, daarna de diepvriezer ... en toen kwamen de synths dagen.

Maar een extra schietgebedje doen en hopen dat god ons gunstig gezind is :engel:

:doei:

Als er een bliksem inslag binnen 50m is, schijnt er zo'n groot magnetsch veld te hangen dat de apparatuur ook zonder aangesloten stekker defect kan geraken.

Ik las het bericht al met enig gruwelen...

Heb nu mijn apparatuur op ups-jes van APC aangesloten. Ben je gelijk ook beveilligd tegen stroomuitval, wat met Eneco helaas wel eens het geval is :(

Ow ja, de stroom leveranciers.

Heb een poosje voor Essent via een subcontractor gewerkt en nu weet ik hoe daar de stekker in elkaar zit. En het erge is, dat vermoeden heb ik ook bij alle andere maatschappijen in Nederland. De reden dat we in Nederland niet zoveel brown outs hebben is dat het stroomnet fokking goed wordt bewaakt door de overheidsinstanties. Zo niet dan was het een grote teringzooi en moest iedereen wel UPS'en gebruiken.
En dan in de orde grote van een typefoutje in een Excel sheet (!) en ze kunnen een boete van in de tonnen verwachten.

Wat voor UPS heb je nodig voor een bosje synths, wat rack apparatuur en PC, alles uit 1 stopcontact. Gewoon de watts optellen ? Hoe doe je dat met al die apparaten die op die ellendige 9V adaptors draaien ? Of tellen die haast niet mee (worden wel aardig warm) en kijk je alleen naar de grootverbruikers als PC, eindversterker/actieve monitor, mixert etc.

Origineel geplaatst door vinnieq
Wat voor UPS heb je nodig voor een bosje synths, wat rack apparatuur en PC, alles uit 1 stopcontact. Gewoon de watts optellen ? Hoe doe je dat met al die apparaten die op die ellendige 9V adaptors draaien ? Of tellen die haast niet mee (worden wel aardig warm) en kijk je alleen naar de grootverbruikers als PC, eindversterker/actieve monitor, mixert etc.

Gewoon alle vermogen (watt) optellen van alles wat je hebt, dan nagaan hoe lang je met je UPS zelfstandig wil werken en dan op zoek gaan naar zo'n ding dat het juiste aantal kilowattuur kan leveren. Overigens is de bedoeling van een UPS om je tijd te geven om alles netjes down te brengen en uit te schakelen, dus niet dat je effe uren na mekaar blijft doorraggen op basis van je noodbatterij ;) .

Dit voor wat betreft mijn 2cts :) .

(off topic: nice sounds op de CD's :okdan: )

:doei:

tussen de meeste apparatuur hangt toch een adapter. is het niet zo, dat deze de stroompiek opvangt?

wellicht is dan wel je adapter kapot, maar dat is beter dan je synth.

Origineel geplaatst door fuse
En zo'n beetje niets is bestand tegen de EMP golf van een atoombom. Maar als dat gebeurd zou ik me om hele andere dingen zorgen maken dan m'n gear.

LOL, inderdaad. Ik zou me zorgen maken over hoe mijn (als het er ooit van komt) kinderen er in de toekomst uit gaan zien.

Maareuh, het is zo dat hele grote UPS'en in bijvoorbeeld serverruimten compleet ontkoppelt zijn van het lichtnet. Ze worden electrisch geschakelt en hebben hele procedures om de hoofdstroom er op te zetten en af te halen. Deze zijn dus 100% veilig voor onweerinslag in het stroomnet. Maar ja, zoiets zet je niet in je huiskamer (vanaf 140 Kilo en 2000 euro en meer zo'n beetje).

Dus ja, 100% beveiligen tegen bliksem is thuis erg moeilijk zoals Fuse al aangeeft.

Ook die grote UPS'en kunnen niet tegen 30KV of zelfs meer van een directe blikseminslag hoor.
Lucht geleid bij ongeveer 8KV per meter? Dus reken maar dat dan ook zeker bij relais de vonken overspringen. Dus beste manier is nog altijd de stekker eruit.

Waarom denk je dat er bij hoogspanningsmasten de bovenste draad een bliksemgeleider is?
Over die onderste lijnen gaat iets van 150 a 300KV of zo, maar dan hebben ze liever toch dat die bliksem toch maar via een andere route de grond ingaat.

En toch zijn er mensen die blikseminslagen in een open veld overleven. :D

Origineel geplaatst door fuse
Ook die grote UPS'en kunnen niet tegen 30KV of zelfs meer van een directe blikseminslag hoor.
Lucht geleid bij ongeveer 8KV per meter? Dus reken maar dat dan ook zeker bij relais de vonken overspringen. Dus beste manier is nog altijd de stekker eruit.

Waarom denk je dat er bij hoogspanningsmasten de bovenste draad een bliksemgeleider is?
Over die onderste lijnen gaat iets van 150 a 300KV of zo, maar dan hebben ze liever toch dat die bliksem toch maar via een andere route de grond ingaat.

En toch zijn er mensen die blikseminslagen in een open veld overleven. :D

Als je het niet erg vindt ga ik het niet proberen, hehe!

Wij gebruiken op GSM-sites, overspanningsbeveilingingen in de kasten. Een aarding van 50mm² erin langsonder en het is beveiligd tegen enkele KV. De masten of antenne supports zijn zelf ook geaard (50mm²)
Een goede aarding is hierbij vereist. >10 ohm

Ik vind het merk niet dat wij gebruiken, maar dit is hetzelfde van een ander merk:
Bliksemstroomafleider-V-25-.jpg

Ik denk dat zoiets voldoende is voor 1,5min 380V 8)

Ik werk in de industriele automatisering en in ozne besturingskasten waar kostbare apparatuur in zit ongeveer net zo duur als onze kostbare synths worden ook overspanningsbeveiligingen gebruikt die het teveel aan spanning afvoeren naar aarde. De meeste overspanningsbeveiligingen die wij gebruiken komen van een duits bedrijf "Phoenix Contact" en zijn voor elke spanning verkrijgbaar. Ik heb er al een keer profijt van gehad, want na een bliksem inslag was er apparatuur bij de buren en meerdere mensen in de straat kapot en mijn apparatuur heeft het GELUKKIG overleeft en volgens mij werkt het ook bij langdurige overspanning want de verbinding met het net wordt onderbroken waarna je de overspanningsbeveiliging weer kunt resetten. ECHTE AANRADER dus

Back