Wie heeft er een YouTube kanaal en waarom?

Ik speel al wat langer met het idee een YouTube kanaal op te zetten. Dit idee is mede ingegeven door mijn groeiende ergernis over SoundCloud. Ik vraag me nu af in hoeverre YouTube een geschikt alternatief is. Het embedden op het forum zal in elk geval geen reden zijn om het niet te doen :).

Wat ik wil bereiken is een eenvoudige manier om mijn tracks te delen (via SF, maar ook rechtstreeks via bijvoorbeeld mail). Daarnaast is exposure (hoe beperkt ook) voor mij ook een reden om hierover na te denken.

Nu vraag ik mij een paar dingen af:

- Wie heeft er een YouTube kanaal

Ik!
en waarom heb je hiervoor gekozen?

In eerste instantie had ik leuke filmpjes gemaakt van mijn spelende kittens die ik wilde delen.
Ik heb nog een tweede kanaal opgezet voor filmpjes die ik maakte tijdens DJ gigs.

Na een paar weken heb ik er echter weer de brui aan gegeven en ik plaats er nu helemaal geen filmpjes meer.

Voor mijn producties gebruik ik nog steeds SoundCloud maar sinds een tijdje ook Hearthis:
https://hearthis.at

Veel producers zijn overgestapt naar Hearthis vanwege copyright gedoe op SoundCloud.

- YouTube is met name een visueel medium. Ik heb de kanalen van een aantal leden even bekeken en geconstateerd dat de video's in de meeste gevallen het knoppendraaien laten zien. Welke andere opties zijn er nog (ik werk alleen itb, dus daar valt weinig aan te lakten zien:))?

Je kan je muziek ook van videoclip voorzien en op die manier aandacht vragen. Via YouTube kan je een groot publiek bereiken en zelfs doorbreken als artiest.

- Hoe maak je een video? Welke software gebruik je hiervoor en hoeveel tijd besteed je aan het maken van een clip?

Op de Mac kom je met iMovie al een heel eind maar voor de gevorderden Adobe Premiere en After Effects
- Hoe kom je aan je volgers? Is dit organisch gebeurd (dus door toevallige bezoekers), of heb je iets speciaals gedaan om luisteraars aan je te binden?

Goeie vraag.. ik heb niet veel volgers maar ik doe er ook haast niets meer mee. Maar ik denk dat het helpt als je al veel vrienden op Facebook en veel volgers op Twitter hebt. Facebook ben ik helemaal mee gestopt en twitteren doe ik nog mondjesmaat.

Misschien pak ik het ooit weer eens op maar de kans is klein.

Laatst gewijzigd:
Via YouTube kan je een groot publiek bereiken en zelfs doorbreken als artiest.
En mocht dat niet lukken, dan zijn er altijd nog de pecunia... Ik heb na mijn vorige post (op 4 oktober) de "monetization" functie aangezet, en in 10 dagen heeft me dat al $0.04 opgeleverd! *D

Ik heb sinds kort een youtube kanaal.
Reden: Ik wil video editten/film maken wat beter onder de knie krijgen.
Concept: Elke dag een filmpje maken en uploaden. Filmen, muziek, editten wordt allemaal door mezelf gedaan. Best leuk om te doen. Houd het denk ik november nog wel vol elke dag.

https://www.youtube.com/channel/UC38pYoQyK1OaGql8LhawT9A

ik heb zelfs 2 you tube kanalen.. 1 alleen voor de party aftermovie,s voornamelijk van psytrance feestjes die ik bezoek en een algemene, waar ik ook de muziek die ik vroeger maakte op heb gezet voorzien van wat leuke foto,s en beelden uit die tijd... daar heb ik ook een playlist van mijn activiteiten met drone movie,s en nog alle leuke opnames van bands en muzikanten die ik in de tijd dat ik een commerciele geluidsstudio runde had opgenomen en waar ik toevallig nog demo of cd materiaal van kon terug vinden..
dat party account is psypartyholland.. waar ik in de loop van een jaar of 8 al meer dan 400 filmpjes heb staan.. http://www.youtube.com/user/psypartyholland

en dat div account heet gewoon vanbliepenstein. http://www.youtube.com/user/vanbliepenstein

Hoe maak je een video? Welke software gebruik je hiervoor en hoeveel tijd besteed je aan het maken van een clip?
ik gebruik nu altijd adobe premiere en soms ook aftereffects voor het maken van filmpjes. verder nog mercali 3.0 van pro dad om schokkerige beelden te kunnen stabiliseren, die aftermovie,s maak ik met een kleine hand camera, de panasonic lumix dmc lx 7en als je daar mee rond loopt kunnen de beelden nog wel eens wiebelig zijn.. de drone is een phantom 3 met een camera stabilisatie gimbal dus die beelden zijn bere strak altijd..
- Hoe kom je aan je volgers? Is dit organisch gebeurd (dus door toevallige bezoekers), of heb je iets speciaals gedaan om luisteraars aan je te binden?
ik deel mijn filmpjes vaak op facebook ed..

- Hoeveel tijd (zeg per maand) besteed je ongeveer aan het bijhouden van je kanaal?
ligt er aan.. vaak is het alleen even het resultaat uploaden (was soms nog wel eens een paar uur in beslag kan nemen als je filmpje een paar gig groot is)
verder krijg ik ook altijd berichten als ik een bestaande track gebruik, maar dat heeft in de scene waar ik mij begeef nooit voor problemen gezorgt.. meestal krijg je dan dit soort meldingen in je mailbox..
Beste psypartyholland,

Een auteursrechteigenaar die gebruikmaakt van Content ID heeft materiaal in je video geclaimd.

Dit is slechts een waarschuwing
Geen zorgen. De reputatie van je account komt hierdoor niet in gevaar.

Er worden advertenties in je video getoond waarvan de opbrengsten naar de auteursrechteigenaar gaan, of de auteursrechteigenaar ontvangt weergavestatistieken over je video.

Videotitel: CODE Amsterdam - Scorpio IV 29-10-16 en ruigoord
Auteursrechtelijk beschermd nummer: Crow
Geclaimd door: Kontor New Media Music

Laatst gewijzigd:
ik heb een Youtube kanaal enkel gemaakt als backup voor de dag dat Soundcloud me zal blokkeren want ik heb al wat warnings gehad ivm copyright. Het handige aan Soundcloud blijft wel dat je een track heel snel kan updaten. Ik hou vaak een eigen "open-een-oude-track"-dag voor mezelf en ga een nummer van een jaar of twee of meer terug aanpakken met de dingen die ik ondertussen heb bijgeleerd. Dan is het ook heel makkelijk om die op Soundcloud even aan te passen door enkel de audio file te veranderen.

Voor Youtube zet ik eerst de audio in iMovie en zet er gewoon een foto bij en renderen. Geen zin en tijd om er een leuke video van te maken in ieder geval. Ik ben er nog niet uit hoe ik die dan even makkelijk kan aanpassen achteraf als hij al op Youtube staat. Maar misschien kan het wel, ik weet het niet.

Back