- Wie heeft er een YouTube kanaal en waarom heb je hiervoor gekozen?
Er zijn heel veel mogelijkheden, maar youtube is het meest gebruikt, dus vandaar dat ik hiervoor gekozen heb. Ik gebruik youtube voornamelijk voor het posten van tutorials en demo's om mensen te helpen.
- YouTube is met name een visueel medium. Ik heb de kanalen van een aantal leden even bekeken en geconstateerd dat de video's in de meeste gevallen het knoppendraaien laten zien. Welke andere opties zijn er nog (ik werk alleen itb, dus daar valt weinig aan te lakten zien

)?
Er zijn heel veel opties en het heeft alles te maken met keuzes. Ik heb gekozen voor non speaking tutorials omdat ik ervan overtuigd ben dat als mensen zelf de tutorials uitvoeren ze er meer van leren dan dat ik in een moordend tempo even het kunstje laat zien. Zoiets kost wel veel meer tijd om te maken en je krijgt vooral van mensen die eigenlijk geen tutorials willen zien maar demo's (en zelf vaak die synths niet hebben) de opmerking dat je moet praten. Maar dat boeit mij verder niet, dan gaan ze maar naar andere kanalen.
Ik heb sinds twee weken wel mijn studio compleet vernieuwd met een multi camera setup en de mogelijkheid nu om meerdere audiostreams en camera setups in realtime op te nemen. Dus ik sluit niet uit dat er ander type videos op mijn kanaal gaan komen die wel geschikt zijn voor talking video uitleg.
Voor de pure song demos gebruik ik meestal eenvoudige melodieën die mensen na kunnen spelen waarbij ik de sound out of the box opneem zonder nabewerking, zodat mensen het simpel na kunnen spelen en hetzelfde resultaat hebben. Als het je echt gaat om het tonen van wat je zelf kunt kwa songs dan ligt het meer voor de hand om je track na te bewerken en die onder je performance te plakken.
Ook gebruik ik wel Visualizers die ik over de songs heen plak. Dat kun je simpel realiseren door je track af te spelen over een visualiser heen en dan de beat gegenereerde graphics op te nemen en die als video gebruiken.
Als je alleen ITB werkt dan kan dat perfect via OBS studio, die is geschikt voor recording en live streaming en gratis, maar zie hiervoor je volgende quote antwoord.
- Hoe maak je een video? Welke software gebruik je hiervoor en hoeveel tijd besteed je aan het maken van een clip?
Een video maken kost best wat tijd, als ik tutorials maakt die vooraf via een story board gescript zijn dan ben ik zo'n 8 tot 15 uur per video kwijt.
Als ik een song in realtime opneem, dan is het meestal een uurtje of zo.
Talking video tutorials kosten ook rond een uur, zeg maar 15 tot 20 minuten opnemen en dan half uurtje nabewerken en renderen.
De software die ik gebruik is de volgende:
Sound recording: Ableton Live 9 suite en Cubase 7
Video recording: OBS Studio (beste gratis open source video capturing device inclusief multi audio en video capturing setup)
Video Editing: Sony Vegas Pro 13 (dit is best een duur pakket, maar er zijn ook wel gratis alternatieven waar je mee kunt beginnen, zoals bijvoorbeeld moviemaker)
Opnames maak ik als volgt:
- de video wordt opgenomen via 1 van de opname mogelijkheden die ik heb, dat varieert afhankelijk van het doel, dus screen capturing, via de telefoon, via een fototoestel in camera mode of via een hd camera.
- de audio gaat rechtstreeks ableton of cubase in via ADAT.
- bij alternatieve opnames gaat de audio alleen de ADAT in en komt in aparte scene sporen binnen in OBS Studio, dan heb je daarin een film met maximaal 4 audio sporen die je apart kunt bewerken in je video editor
Zodra je de opnames klaar hebt ga je naar de video editor.
Daar sleep je de video en audio sporen in, deze moet je dan in sync zetten. Ik doe dat door vier keer keihard een piano toets in te drukken tijdens de opname, je hebt dan vier spikes in je video audio spoor, die je simpel gelijk kunt stellen met de vier piano spikes in je apart opgenomen audio spoor. Daarna loopt je audio in sync met je video.
Belangrijk is dat je daarna wel je nieuwe audio spoor grouped met je video, zodat je tijdens het editen, knippen en plakken niet elke keer opnieuw de audio moet syncen. In sony vegas is dat simpel te doen door een nieuwe group aan te maken, maar dat kan lastiger zijn in een ander pakket.
Nadat je editing klaar is render je een video file voor youtube, er zijn nogal wat richtlijnen voor dit renderen om in youtube de beste kwaliteit te krijgen, deze staan op youtube beschreven overigens, maar dat kost in eerste instantie wel wat tijd kwa uitzoekwerk.
Heel belangrijk voor synth videos is dat video en audio in sync lopen en dat de audio rechtstreeks opgenomen is, altans, als je wil dat je kanaal een succes gaat worden, je ziet talloze telefoonvideootjes waarbij de audio via de telefoon opgenomen wordt, maar dat is echt not done voor goeie demos natuurlijk.
Dus altijd je audio apart opnemen of rechtstreeks in je video capturen vanaf je synth.
- Hoe kom je aan je volgers? Is dit organisch gebeurd (dus door toevallige bezoekers), of heb je iets speciaals gedaan om luisteraars aan je te binden?
Die volgers krijg je door iets te posten wat mensen willen zien, in mijn geval heb ik zo'n 3300 volgers die eigenlijk alleen maar geinteresseerd zijn in Korg demos. Het is wel belangrijk dat je een bepaald aantal volgers krijgt, want bij een kanaal met wat meer volgers vervallen bijvoorbeeld de 15 minuten limiet voor videos en kun je toetreden tot het advertentie programma (daar heb ik zelf niet voor gekozen overigens)
Dat is ook wel eens een nadeel, want als ik eens een keer iets anders post dan een korg demo krijg ik daar toch best veel opmerkingen over dat ze liever korg demos zien
Die volgers komen voornamelijk via posts op mijn facebook kanaal en dedicated forums (voornamelijk buitenlandse sites). Als je insteek is om veel volgers te krijgen dan is posten op een nederlands forum niet genoeg voor synth demos.
Organische volgers krijg ik niet zoveel, wel een aantal, maar dat is miniem in de statistic lijsten. Veel hangt af van je Tags die je toekent aan je videos en in welke zoekresultaten die terugkomt.
- Hoeveel tijd (zeg per maand) besteed je ongeveer aan het bijhouden van je kanaal?
ongeveer 15 uur per maand, als je volgers wil houden dan zul je regelmatig nieuwe content op je kanaal moeten zetten. Ik heb over het algemeen een stuk of 5 videos op Private staan die niemand ziet, zodat als er te langen tijd tussen zit je deze public kan maken, dat geeft voldoende rust en tijd om aan je volgende series te werken en toch te voldoen aan het verwachtingspatroon van je volgers.
Al met al,
als je begint met een kanaal dan is dat vooral fun voor jezelf, die volgers heb je niet snel, maar dat moet ook helemaal het hoofddoel niet zijn in het begin. Zie het gewoon als leuk tijdverdrijf om wat meer met je muziek te doen.
Hoe meer volgers je krijgt hoe meer tijd het je ook gaat kosten, want vergis je niet in het aantal emails en prive berichten die je gaat krijgen met vragen of opmerkingen of aanbiedingen aan de hand van je videos. Dat zijn er best veel.
Ook goed om te weten is dat YouTube een vrij streng geautomatiseerd three strike policy systeem gebruikt, dus stel je speelt nummers na of je gebruikt bestaande tracks onder je videos dan kun je een strike krijgen. Dat kan van invloed zijn op de YouTube Standing van je kanaal. Meestal is het zo dat die Strike minder zwaar telt doordat de publisher dan automatisch reclame onder jouw video mag vertonen, maar soms mag zelfs dat niet en wordt je video offline gehaald en heb je een officiele strike te pakken. Dus probeer voornamelijk originele eigen tracks te posten.