Iemand ervaring met de RNC compressos?

nah volgens mij snap jij het niet

een compressor haalt dynamiek weg.

en met gain kan je dan het geheel weer opkrikken maar blijft minder dynamiek hebben en dus in mijn optiek minder vet.

ik vroeg btw wat je vergelijkings materiaal is !

wat is dan wel een vette compressor volgens jouw ?

want volgens mij ligt het weer aan de persoon achter de apparatuur ipv de apparatuur zelf.

ik zelf gebruik heel weinig tot geen compressie op me kick alleen om sommige kicks wat beter uit te laten komen in de mix maar dat is niet vetter eerder compacter

In theorie heb je gelijk, maar op een compressor zit meestal ook een gain functie. En dan is het een heel ander verhaal. Want dan kun je wel het geluid compressen, maar door de gain te gebruiken word het toch harder dan het orgineel.

Bijv pak een sinus golf van 100Hz op bijna 0dB. Ga die compressen met threshold van -12dB en een factor 4 of hoger. Dan zie je dat de top van die sinus afgekapt gaat worden en je een ronde blokvorm achtige golf krijgt met als top rond de -6dB. Stel de gain nu in op 6dB en je krijgt die ronde blokgolf op ongeveer 0dB.
Wat is er nu veranderd? De hellingen van de golf zijn veel steiler geworden en het oppervlakte onder de golf (RMS vermogen) is groter geworden. Dus klinkt het harder en dynamischer. Nadeel is wel dat het niet meer als een zuivere sinus klinkt.

ik ben het Madr eens, een compressor maakt de boel juist MINDER dynamisch..logisch ook omdat dat precies is wat ie moet doen....daarom gebruik ik compressie ook bijna nooit als insert effect, maar bijna altijd als Send effect....

tis ook echt onzin om alleen een kickdrum door een compressor te halen, tenzij je er een fijne sound zonder attack en tail van wilt maken....een drum-(sub)mix door een compressor halen dat is idd logisch en ook effectief, maar losse geluiden uit een drum mix compressen heeft mijn inziens erg weinig zin tenzij je er een grote brei zonder enige dynamiek van wilt maken

Olaf

RNC op kick

RNC op kick

De RNC zat bij ons niet voor niets via een aux op de Kick. Attack op 'snel'.. ratio op 'stevig'.. en een gain make-up van een dB'tje of 6.

Je behoudt zo de punch van je originele kick.. en voegt daar een platgecompresste versie aan toe.

En het resultaat mocht er absoluut wezen. Ook over een tig-watt PA.

Uiteraard gaat met compressie de dynamiek omlaag, daarom heten die dingen ook "dynamiekcompressors".
Ik ben zelf overigens wel een voorstander van het apart compressen van bepaalde sounds. Sommige sounds wals ik echt compleet plat. IK moet daarbij zeggen dat ik meestal stukkies muziek maak met een erg drukke bezetting. Iedere individuele sound moet dan krachtig genoeg zijn om zich staande te kunnen houden in een drukke mix, anders krijg je het effect dat alleen de attacks in de mix nog hoorbaar zijn en de sustain / release dus niet.

Alleen kan ik jullie verhaal nu niet meer zo goed volgen: We hadden het over het laten knallen cq. vet laten klinken van een kick. Vervolgens hoor ik iemand klagen dat compressors dynamiek weghalen. Ik begrijp niet meer waar jullie naartoe willen ...

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Uiteraard gaat met compressie de dynamiek omlaag, daarom heten die dingen ook "dynamiekcompressors".
Ik ben zelf overigens wel een voorstander van het apart compressen van bepaalde sounds. Sommige sounds wals ik echt compleet plat. IK moet daarbij zeggen dat ik meestal stukkies muziek maak met een erg drukke bezetting. Iedere individuele sound moet dan krachtig genoeg zijn om zich staande te kunnen houden in een drukke mix, anders krijg je het effect dat alleen de attacks in de mix nog hoorbaar zijn en de sustain / release dus niet.

Alleen kan ik jullie verhaal nu niet meer zo goed volgen: We hadden het over het laten knallen cq. vet laten klinken van een kick. Vervolgens hoor ik iemand klagen dat compressors dynamiek weghalen. Ik begrijp niet meer waar jullie naartoe willen ...

Paul.
we willen er na toen dat je de RNC niet moet afzeiken omdat het niet aan het apparaat ligt maar aan de persoon die het gebruikt (sorry maar moet effe !)

En fuse meer dynamisch klinken ?
blijft dynamiek verliezen hoor ook als je met de gain alles opkrikt

de enige truuk die ik gebruik is

eq -> compress -> eq

en dat is de enige manier die ik ken om het het echt vetter te laten klinken dan het origineel

nou ken ik de RNC niet uit persoonlijk gebruik maar het kan natuurlijk goed zijn dat iemand een bepaalde mode van een apparaat niet goed vind klinken.....is allemaal subjectief toch?

Wat je ook kunt doen om een kick "vetter" te laten klinken is het volgende...

Laat je kick eerst vanaf je drumcomputer/sampler door een DJ Mengpaneeltje gaan (wel een beetje een behoorlijk merk, geen Yoko). Een DJ mengpaneel gained heel anders dan een professionele mengtafel (meer "Hifi"). Stuur de kick redelijk over. Daarna de kick naar de mengtafel en eventueel nog een beetje oversturen. Via de direct out lus je hem nog effe door naar je compressor en daarna weer naar je mengtafel en voila. Instant Fatness.

Je kunt de EQ op die DJ mengpaneel gebruiken om de kick echt drastisch anders te laten klinken.

Origineel geplaatst door MadR
En fuse meer dynamisch klinken ?
blijft dynamiek verliezen hoor ook als je met de gain alles opkrikt

de enige truuk die ik gebruik is

eq -> compress -> eq

en dat is de enige manier die ik ken om het het echt vetter te laten klinken dan het origineel

Dat van het dynamische dat minder word klopt inderdaad ja. Het klinkt harder en dat bedoelde ik. En dus ook vetter.

Maar EQ is ook een soort volumeknop voor een bepaalde frequentie band dus in die hoedanigheid blijft m'n stelling overeind. :)

Origineel geplaatst door fuse

Dat van het dynamische dat minder word klopt inderdaad ja. Het klinkt harder en dat bedoelde ik. En dus ook vetter.

Maar EQ is ook een soort volumeknop voor een bepaalde frequentie band dus in die hoedanigheid blijft m'n stelling overeind. :)

haha in mijn optiek is vetter niet een kwestie van smaak cq subjectief

meer dynamiek betekend ook dat er meer energie word omgezet.

Ik hoorde vorige week nog een set van michel de heij met dat mp3 / viao geval dj mixer bla bla

en de bas had zo weinig energie dat ik na 15 minuten weer naar huis ben gegaan

dat is ook waarom mensen vinyl gebruiken omdat daar de dynamiek veel anders is !

harder zegt dus niet zoveel

waarom dachten jullie dat ik een sp1200 heb ?

een partij dynamiek waar de honden geen brood van lusten

hehehehehe !

Origineel geplaatst door MadR

we willen er na toen dat je de RNC niet moet afzeiken omdat het niet aan het apparaat ligt maar aan de persoon die het gebruikt (sorry maar moet effe !)

Nou MADR, heb je een slechte bui vandaag ofzo ? We hebben het hier gewoon over een apparaatje, tjeezus !

Als ik zin heb om een apparaat af te zeiken dan doe ik dat gewoon. Wie is trouwens die "we", spreek je voor jezelf of namens het hele forum ?

Overigens heb ik de RNC in het geheel niet afgezeken. Ik heb zelfs de positieve kanten belicht.
Ik ben zelf in het bezit van twee RNC's en één Composer. Ik heb beide merken uitgebreid met elkaar vergeleken en ik ben tot de conclusie gekomen dat de RNC niet geschikt is voor het platwalsen van bassen of kiks. Bij mij thuis, in mijn homestudio, met mijn handen en oren. Dat kan dus bij jou anders zijn, maar ik geef slechts mijn mening en ervaring. Doe daarmee wat je wilt, door de plee spoelen bijvoorbeeld.

Ik heb mijn mening geventileerd omdat daar naar gevraagd werd. Zie de originele poster en de eerste reacties daarop. Vooral als er een sfeer gaat onstaan van "plug een RNC in en alle problemen zijn opgelost, inclusief je seksleven, maatschappelijke carriere en goede verstandhouding met je buren en collega's ..." lijkt het mij handig om dingen eens wat te nuanceren. Beginners hebben namelijk helemaal niets aan dit soort jubelverhalen.

In America wordt mijn mening over de ongeschiktheid van de RNC om laag te compressen overigens gedeeld door meerdere personen. De kracht van de RNC ligt gewoon op een ander gebied.

Overigens is het niet zo heel vreemd dat ik stel dat een bepaald apparaat niet de "end all, be all" is. Dat is natuurlijk geen enkel apparaat. Bovendien geldt er nog zo iets als persoonlijke smaak en voorkeur ....

Groeten,

Paul.

Nog iets positiefs. De prijs / kwaliteit verhouding.

Dat klopt, de RNC is een goede aanbieding. Eigenlijk kan iedereen er wel eentje aanschaffen voor die centen. Komt altijd van pas, compressors heb je nu eenmaal nodig in allerlei smaken.

Maar die prijs/kwaliteitsverhouding geldt overigens ook voor een Composer. Dat zeg ik niet omdat ik een Behringer fan zou zijn, want dat ben ik niet :)

Paul.

Paul.

hehehehehe :D
me repliek heeft wel gewerkt ;)

ten eerste :

ik heb nogal de reputatie om te mierenneuken
(ik heet niet voor niks mad'r !)
en ik ga daar nog effe meedoor

Ik zeg dat het slecht kunnen compressen van de kick cq bassen niet aan welke compressor dan ook ligt
of te wel dat het een bijkomend effect is wat bij een compressor in het algemeen voorkomt.

ik heb ook 2 composers en die staan werkeloos te zijn
(over het geluid verneuken gesproken )

hehehehe ;)

Oke dat de RNC iets wat overstuurt bij bassen alla daar heb je wel een beetje gelijk in maar dat heet karakter. En dat is wel een smaak kwestie. Alleen me db160a is erg clean

En zeker :
aan jubel verhalen hebben beginners niks
maar ik heb compressen geleerd op een composer en dat vind ik bagger eerste klas. Of te wel je moet ergens mee beginnen en ik zou iig niet voor composer gaan.

En nog een keer op dat mierenneuken terug komen.

het internet staat bol van mensen die maar wat lullen en ik waardeer mensen die een gewogen genuanceerde mening geven want als je bijv alleen een lada hebt gehad en deze afzeikt en nooit in andere wagen heb gereden vind ik dat geen gewogen genuaceerde mening.

Maar los van dat blijf ik van mening dat vet maken van een kick en compressen elkaars tegenpolen zijn.

en wat die 'wij' kwestie betreft

jij schreef :

Dan mag ik toch wel over wij spreken ?
je vraagt daar toch om ?

Maar ik vrees dat jij niet de link legt tussen veel dynamiek en vetheid/cq knallen zoals ik dat doe

maar dat maakt niet uit :)

misschien moeten we maar een vetste kick topic openen en de proef of de som nemen.

groeten

Mad'R

Hee Mad'r.

Als je een kik wilt compressen, in mijn definitie van vet dan, kun je de golfvorm van een 808 / 909 eens op het scherm bekijken. Het enige wat je daar zo'n beetje met compressen aan kunt veranderen is de attack, die de hoogste amplitude heeft, wat indammen. Je krijgt dan wat headroom extra, die je met de make-up gain weer kunt benutten door de hele boel omhoog te schuiven . Een paar dBtjes erbij dus. De golfvorm `komt in zijn geheel dan hoger te liggen.

Voorwaarde is dan wel dat je compressor snel genoeg is om die attack bij zijn kippenek te pakken. De RNC is daar in supa nice modus gewoon te langzaam voor. Hij laat de atack gewoon door en begint de sustain aan te pakken. Paard achter de wagen dus ...

In de normal stand is hij een stuk sneller, maar nog steeds niet echt bliksemsnel. Het laag gaat dan vervormen. Ik vond dat bij Junobassen i.i.g. niet mooi en was ook niet de verwachting die ik ervan had. De RNC wordt namelijk geroemd om zijn doorzichtige "onhoorbare" compressie. Dat viel mij dus tegen. Vandaar mijn advies aan een beginneling om geen RNC te kopen als je een paar snelle attacks wilt platwalsen. Platwalsen van individuele sounds is trouwens een hobby van me, can you tell ? :)

Nu ben ik toch wel benieuwd wat je zo kloterig vind aan een Composer. Natuurlijk is het geen wereldding, maar ik zou haast willen zeggen dat er in ieder geval voor het geld geen betere te krijgen is als je een snelle agressieve compressor zoekt.

Wij horen nog van u ? :) :)

Paul.

tuurlijk

hier ik ben :)

bedankt voor de uitleg :)

de attack is zeker belangrijk alleen volgens (wat er op de apparaten staat en ik zit er nu naast) heeft de rnc een attack van 0.2 ms en de composer (als we het over de orginele composers hebben, de mdx 2100 ) 0.5 ms .

je wou zeggen dat dat dus niet klopt ?

de drawmers zijn iig retesnel maar wel erg prijzig
ik zou begot niet weten wat de attack is van me dbx160a (heeft namelijk geen instelbare attack nog release)

en oh ja wat ik kut vind aan de composer is vooral het vervormen bij een complete mix waarbij hij het hele hoog naar de filistijnen helpt.

ik heb ook de dsp versie vanm de powerplug ins van UA

zal eens kijken wat die doen kwa tijden maar dacht niet echt snel

Die attack tijd die op de kast staat geschreven zegt beslist niet alles. Ik heb het over METINGEN die ik heb gedaan met beide compressors aan het werk. Er zit nog steeds veel duisternis in de attack en release tijden van compressors. De attack bijvoorbeeld: Is dat de tijd die de compressor nodig heeft om wakker te worden ? Of is het de tijd die een compressor nodig heeft om in te grijpen NADAT de ingestelde threshold is overschreden en vervolgens de ingestelde gain reductie te bereiken (m.a.w. zeg maar, de "slope") ? Ik vrees het laatste. Daar ga je dus met je verhaal ... :(

Paul.

Anyway, het is heel goed mogelijk dat ik de RNC wederom aan de tand ga voelen een volgende keer. Kijken of ik nu met die vervorming kan leven. Smaken en voorkeuren veranderen nu eenmaal. Alleen toen ik destijds die vervorming op de Junobassen constateerde, merkte ik ook dat het laagfundament een beetje slapjes werd. Dat eerste kan ik soms mee leven, dat laatste niet dus ...

En inderdaad, die metingen gaven hele andere bedragen aan dan de cijfertjes op die kast. De RNC was echt retelangzaam, ik geloof zelfs 6 ms, maar dat doe ik even uit me geheugen. Misschien dat hij wel sneller in werking was getreden, maar het echte effect trad pas later op. Had duidelijk tijd nodig om te settelen en een behoorlijke overshoot ondertussen.

De Composer op een gehele mix heb ik nooit geprobeerd en ik verwacht er ook niet veel goeds van. Jij zegt het al .. Ik compress nooit een gehele mix overigens. Ik houd er niet van EN ik heb er de spullen niet voor. Een compressor is voor mij een mixtool zoals de equalizer !!

Hoe heb je die kutComposer trouwens ingesteld ? Houdt er rekening mee dat die input meters weinig houvast bieden. Zeker als je een complete mix compresst niet harder dan -4 insturen vriend, anders begint dat ding gelijk te krijsen !

Ach, hoe moet ik het nu samenvatten : Ongeveer zo: De RNC is een goede compressor, maar is te langzaam voor kiks en bassen. De Composer is een minder goede compressor, maar doet die kiksen en bassen in mijn ervaring dus wel redelijk.

Maar laat eens een paar anderen een duit in het zakje doen ? Kunnen we allemaal wat leren als het meezit !

Paul.

Back