Die snelle funky gitaarrifjes, oftewel *wokkiewokkie* achtervolgingsriedeltjes

elke andere dag gaat bertje eten

of je koopt gewoon ross's rising funk.. een cd vol met dit soort licks.. in diverse toonsoorten in diverse snelheden met diverse gitaren/versterkers in diverse stijlen. deze cd laat mij nooit in de steek iig

vergeet niet dat als je dit gevoel met synths wil evenaren, je met je klauwen van de quantizing af moet blijven

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik vind dit een interessant topic, ik vroeg me al lange tijd het zelfde af. :)

Misschien dat je snel resultaten krijgt met de MKS-50? even een patch programmeren met een van de 16 chordmodes voor het gemak?
En hoe zat he ook al weer met die monomode van dat ding?

Hmm okee, maar hoe laat je de velocity er dan voor zorgen dat je altijd 'rasp' hoort en soms 'noot'?

Ik zou hem kunnen maken met de MicroWave I, een multi die op het zelfde kanaal twee patches heeft, waarvan een pas aan gaat vanaf een bepaalde velocity drempel. Pedaal opties kunnen ook helpen, de MicroWave is redelijk modulair qua routings. De MicroWave biedt wel wat mogelijkheden dmv user waves om dat soort plucky geluiden en stringy geluiden er in te sneaken, en de VCF kan de wah-wah emuleren.

Andere kandidaat is de TX81z, FM kan ook makkelijk helderdere klanken maken, en is multitimbraal te gebruiken. Nadeel is geen filter, dus een extern filter of pedaal gebruiken, wat allemaal non-existent is in mijn studio op dit moment. Bovendien ontbreekt de velocity-drempel functie die de MicroWave wel heeft. Qua modroutings lijkt hij ook wat minder spectaculair te zijn.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
elke andere dag gaat bertje eten

of je koopt gewoon ross's rising funk.. een cd vol met dit soort licks.. in diverse toonsoorten in diverse snelheden met diverse gitaren/versterkers in diverse stijlen. deze cd laat mij nooit in de steek iig

vergeet niet dat als je dit gevoel met synths wil evenaren, je met je klauwen van de quantizing af moet blijven

Nee het gaat er ook helemaal niet om dat ik echt precies die sound krijg, alleen ik vind het zo'n lekkere drive hebben altijd, en het lijkt me gewoon leuk om te ontrafelen wat het precies is, en dat dan weer te gebruiken in een patch en de manier waarop ik die aanstuur, maar dan toch weer net anders.

Anders was het gewoon samplen geblazen, simpel.

misschien een idee om een patch met een hele korte delay (de verschillende snaren) door een wah te halen.

haha heeel cool onderwerp jah :D ik ben onlangs ook een tijdje bezig geweest om te ontdekken hoe het nou werkt op internet kon ik het nergens vinden ik dacht dat isaac hayes op shaft een speciale wah pedaal had ofzo. maar het is een combinatie van dat muten met je linker hand de aanslag met je rechter hand en de wah pedaal die het em doet. ik gebruik zelf een squire strat elec gitaar, cry baby wah en een V-Amp om het te doen, een beetje zo;n shaft ding.
maar in bv het bekende shaft wokkewokketje slaat ie ook soms de eerste 2 slagen het akkoord gewoon ingedrukt aan om het zo maar te zeggen, zonder te muten dus.
wat bij mij ook helpt om meer dat raspige te krijgen is wat gain erbij, bij de v-amp gaat ie daar een beetje van distorte waardoor de gemuteh snaren wat meer naar voren komen.
maar een groot deel van de sound word toch bepaalt door de aanslag met de rechter hand, die geeft die hele feeling dr aan en ik denk dat dat heeel moeilijk is na te bootsen op een synth. mischien met iets van een ritmische malstrom op 16de noten.
de akkoorde die meestal gebruikt worden zijn typische funk accoorden. in het voorbeeldje dat ik geattached heb speel ik een Bm7, ik ga ook van snel naar langzaam zodaat je die typische aanslag goed hoort. in het voorbeeldje speel ik ook de eerste 2 accoorden gewoon en de rest gemute, ook heb ik gemerkt dat de timing van de wah een groot verschil maakt, ik ga op de eerste 1ste en 3de tel naar beneden met de wah pedaal geloof ik, waardoor die dan een hogere frequentie pakt. owja in het voorbeeld heb ik ook de gain op 3 gezet waardoor die een beetje gedistort word. gaat ie lekker van schreeuwen :p

ik ben benewd als je wat geprobeert hebt :D

Attachments

• wahvoorbeeld.mp3
    211,6 KB · Bekeken: 99
owja ik sla meestal bij dit soort dingen alleen de 3 of 4 onderste snaren aan en ook nog is ontzettend snel dus ik weet niet in hoeverre het feit dat je de snare na elkaar aan slaat uit maakt, natuurlijk kan het het niet plukkend spelen tenzij je dat super snel kan ofzo :P

Origineel geplaatst door Frank-T
je kunt ook gitaarpartijtjes LATEN inspelen...

bijv door mij..

i.b.v (zwarte) gibson lespaul custom en o.a. a vintage small stone phaser

frank heb even op je site geluisterd naar je tracks and die lickjes vind ik wel kewl met die flangers
welke accoorden zijn dat nou?
ik gebruik zelf gewoon de barre A en dan dempen en weer loslaten op het ritme van 16en

maar ben benieuwd hoe jij dat dus doet

Een autowah (cutoff van wah-filter afhankelijk van velocity) zou misschien ook uitkomst kunnen bieden om wat dynamiek erin te krijgen ipv gemute / klinkende geluiden.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
frank heb even op je site geluisterd naar je tracks and die lickjes vind ik wel kewl met die flangers
welke accoorden zijn dat nou?
ik gebruik zelf gewoon de barre A en dan dempen en weer loslaten op het ritme van 16en

maar ben benieuwd hoe jij dat dus doet

hoi,

die akkoorden van dancing zijn er eigen maar twee:
dm7 en g min7
de tweede partij zijn de bekende octaafjes a la george benson gewoon in D en G en af en toe een kwint A
de efx is een phaser
tja hoe ik het doe?
gewoon spelen idd op d e16-en

op zich niks bijzonders hoor..gewoon met de feel spelen

hoi,

die akkoorden van dancing zijn er eigen maar twee:
dm7 en g min7
de tweede partij zijn de bekende octaafjes a la george benson gewoon in D en G en af en toe een kwint A
de efx is een phaser
tja hoe ik het doe?
gewoon spelen idd op d e16-en

op zich niks bijzonders hoor..gewoon met de feel spelen

okay thx frank
maar zijn zeker in barree denk ik ?
ik ga het ook eens proberen op mijn fender

okay thx frank
maar zijn zeker in barree denk ik ?
ik ga het ook eens proberen op mijn fender

yes, het zijn barreee maar op de 9e fret...
snappie?
als je wilt zet ik de droge gitaartjes even op het forum....als mp3

hier is ie ,alleen de gitaartjes gevolgd door de gitaartjes + beat

Nice one! Beetje flanger er over ook lijkt het.

hier is ie ,alleen de gitaartjes gevolgd door de gitaartjes + beat

okay frank thx

klinkt lekker ja die bedoel ik.
dit zijn dus barree accorden die je bedoelde

ik ga kijken of ik ze na kan spelen....:)
dan post ik ze wel hier als ze een beetje goed zijn

klinkt vet en neem voortaan je gitaar en versterker mee naar je werk haha

:halleluja

frank,

ik zie nu pas wat je bedoelt met 2e partij ..

je hebt dus 2 lagen ingespeeld

eerst de accoorden van in barree dm 7 en gm 7
dan daarboven op de octaven.

alleen ben ik daar nog niet achter welke tablatuur dat zou zijn
hoe kan ik in die vinden in tablatuur?

alvast bedankt

frank,

ik zie nu pas wat je bedoelt met 2e partij ..

je hebt dus 2 lagen ingespeeld

eerst de accoorden van in barree dm 7 en gm 7
dan daarboven op de octaven.

alleen ben ik daar nog niet achter welke tablatuur dat zou zijn
hoe kan ik in die vinden in tablatuur?

alvast bedankt

hoi,

met tabulatuur ben ik niet zo bekend evenmin met notenlezen..

de oktaafjes zijn in c naar d (in dm7)
f naar g (in gm7)

de postie waarin het gespeeld wordt op fretje 10 naar 12
c op de d snaar hoge c op de snaar en twee frtjes opschuiven
voor f is het gewoon een snaar hoger dus f op de g-snaar..

zoiets is het...

ik hoop dat je er iets aan hebt..

frank

Back