[Motif] Pattern wissen en drums - 2 vragen

Bartology

Big member
Vraag 1

Wie kan mij vertellen hoe ik een pattern (per MIDI kanaal) kan wissen op de Motif (en nee, ik kan het niet vinden in de manual).
Mijn oplossing nu slaat nergens op: ik neem "niks" op om het pattern te overschrijven.... dat moet toch handiger kunnen, lijkt me!?

En vraag 2

Hoe kan ik drums toewijzen aan een MIDI-kanaal (10) en daarmee opnemen?
Standaard staan alle MIDI-kanalen op programmanummer 01

(...ik neem normaal alles met de sequencer van de FantomX op en ik dacht, laat ik me eens gaan verdiepen in die van de Motif)

Antwoord 1:

Als je iets in [Pattern Mode] hebt opgenomen duw je op F4 (zwarte knop) [Patch] en kun je per MIDI kanaal (/ tracknummer) de opgenomen pattern wissen door op SF4 (grijze knop) [CLEAR] te duwen.........

Antwoord 2:

Drums toewijzen aan kanaal 10? Selecteer kanaal 10 met [Track Select] dan drukken op de witte knop [Mixing] (onder de [Pattern] knop) vervolgens op F3 [Voice] en dan kun je met [Category Search] naar je favoriete drumkit toe.

en inderdaad, deze "wijsheid" staat NIET in de manual, dus ik ben er ook door de beproefde "ik duw eens op wat knoppen en ik zie wel wat er gebeurt" methode achtergekomen

Re: [Motif] Pattern wissen en drums - 2 vragen

Origineel geplaatst door Bartology
Standaard staan alle MIDI-kanalen op programmanummer 01

Tenzij je gebruik maakt van Templates. :eureka: Daarin kan je jouw veelgebruikte 'dingen' bewaren en later weer oproepen met 1 handeling. Mix Templates zijn vooral handig als je de on-board sequencer gebruikt.

Origineel geplaatst door GroovyB3Solo
en inderdaad, deze "wijsheid" staat NIET in de manual

p.219 en p.223 ;)

:biertje: Thanx Hover!
Weet jij (weten jullie) ook of ik de Fantom kan aansturen vanuit de sequencer van de Motif?

De Motif Sequencer kan perfect jouw Fantom aansturen: (p.182 Song Mode / p.218 Pattern Mode)

Je kan hier en het MIDI-kanaal alsook de Poort instellen per Track. Maar zelfs met de standaardinstellingen kan je reeds zonder problemen de Fantom aansturen.

Attachments

• channel_port_assignment.gif
    channel_port_assignment.gif
    4,8 KB · Bekeken: 65
Laatst gewijzigd:
Waartoe dienen die ports precies?
Als ik binnen de sequencer van de Motif een geluid van de Fantom wil gebruiken en ik laat de port op "off" of 1 staan, dan klinkt zowel de Motif als de Fantom, zet ik de port op 2 of 3 dan hoor ik enkel de Fantom.

OK dan staat het WEL in de manual maar dan moet je wel weten waar het precies te vinden zeg maar;)

Nou ja ......weer wat geleerd, eind goed al goed (al is de intro ook belangrijk)

Let's all make some MOTIFated (of ehm....... FANTOMized?) music! :mega:

Origineel geplaatst door Bartology
Waartoe dienen die ports precies?
Als ik binnen de sequencer van de Motif een geluid van de Fantom wil gebruiken en ik laat de port op "off" of 1 staan, dan klinkt zowel de Motif als de Fantom, zet ik de port op 2 of 3 dan hoor ik enkel de Fantom.

Die poorten kan je vergelijken met bv. een Midi -interface met meerdere poorten zodat je vanuit een Software sequencer meerdere poorten met telkens 16 kanalen kan aanspreken.

De Motif heeft 8 midipoorten (dus 8 x 16 midikanalen) maar die kan je vanop de Motif zelf niet allemaal aanspreken omdat de Motif sequencer slechts 16 tracks kan aansturen en dus maximaal op 16 kanalen kan uitzenden (weliswaar op meerdere poorten indien nodig). Die poorten zijn vooral handig als je gebruik maakt van Plug-in Boards.

De interne Motif samples kan je enkel aansturen op de eerste poort (kan je dus niet veranderen). Daarom hoor je de Motif niet meer als je de poort verandert naar 2 of hoger.

De poorten zijn ook handig als je met een software sequencer werkt en de USB/MLAN driver gebruikt want die zorgt ervoor dat je software sequencer alle 8 poorten kan aanspreken. (weliswaar met een 'maar' maar dat is minder spannend om te weten :D )

Back