Solid state pultec DIY project.

Hier wat info voor mensen die voor de Lawo cards gaan...

http://www.prodigy-pro.com/forum/viewtopic.php?p=204762#204762

Die eerder geplaatste gif van m'n PSU is trouwens niet wat je nodig hebt als je de Lawo card gaat gebruiken.
In dat geval heb je alleen 24v nodig (maar niet zoals in die gif met isolatie condensatoren). Mocht iemand aan de slag willen dan kan ik terzijnertijd wel een schema plaatsen.....

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door da goose
yep... binnenkort beginnen :)
Ik ga je wel weer stalken als het zover is... hahahaha!
Nu moet ik alleen nog ergens een goed schema vinden van een balanced to unbalanced diy converter..
Heb wel al wat gevonden maar heb probleem met de voeding (+12v en -12v), moet simpeler kunnen volgens mij.. anyone?

Waarom zou je unbalanced willen werken met dit soort top apparatuur?

Origineel geplaatst door Mostatic
Waarom zou je unbalanced willen werken met dit soort top apparatuur?

omdaat mijn denon versterker die op mijn ns10m's aangesloten is alleen unbalnced in heeft en een beetje hummed...
Die 1176 hangt uiteraard balanced in de pathbay }:|

Origineel geplaatst door da goose
omdaat mijn denon versterker die op mijn ns10m's aangesloten is alleen unbalnced in heeft en een beetje hummed...
Die 1176 hangt uiteraard balanced in de pathbay }:|

Hum ga je denk ik niet kwijt raken door hem gebalanceerd te maken. Is het 100Hz hum? In dat geval is het mischien de voeding van je denon, waarschijnlijk een oude condesator in de voeding. Het kan ook met de aarde in de Denon te maken hebben. Of een ground loop.....

Ok, ff voor de duidelijkheid...De echte solid state Pultec (Pultec heeft hem een tijdje gemaakt) werkt met een Api 2520 discrete opamp. Deze opamp kun je zelf make of kopen op het Lab forum in de "Black Market". Sowter maakt vervangende transformers. Deze klinken niet zoals de transformers die Pultec gebruikte. Ze zullen wel cleaner klinken denk ik. Het zijn wel goede transformers verder. Schema zou er zo uit hebben gezien...(er is nooit een officieel schema geweest maar het stelt ook geen ruk voor...)

Attachments

• eqp-1a3schematic2.jpg
    eqp-1a3schematic2.jpg
    75,8 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door radiance
Hum ga je denk ik niet kwijt raken door hem gebalanceerd te maken. Is het 100Hz hum? In dat geval is het mischien de voeding van je denon, waarschijnlijk een oude condesator in de voeding. Het kan ook met de aarde in de Denon te maken hebben. Of een ground loop.....

Nee, het is niet de voeding. is echt het signaal zelf wat hummed.
Ik switch tussen mijn monitoren met een m-patch box en andere set actieve monitors hebben geen hum, die zijn gebalanceerd aangesloten.
Het is ook geen groundloop, heb ik ook al uitgesloten, anders zou mijn andere monotor set het ook moeten hebben en die is muisstil.

maar goed... dat is oftopic en heb het probleem al min of meer opgelost, is er nu nog heel zachtjes en was zowieso als niet echt heel schokkend, meer een klein brommetje als je geen audio hebt en je er echt op focussed, ben pietjes precies.

On topic.
Ik heb die lawo kaart op een paar seconde na niet gewonnen, andere waren ook net weg.. damn.. =(
Binnenkort wel weer verder zoeken.

ZO! Pultec boards zijn binnen, eerst de 2e SSL afmaken en dan tijd voor de pultec, ik ga overigens voor een tube stage ipv solid state en ga voor en in output trafo's (luhndahl)
Buizen zijn redelijk makkelijk aan te komen, alleen nog ff beetje rondsnuffelen welke in de ECC88 / 6DJ8 serie het beste zijn, zit geloof ik wel een en ander aan klasse verschil in.

Vraagje aan radiance: de spoelen (22, 47 en 100mh) waar heb jij die vandaan? ik kom bij RS wel een en ander tegen maar vraag me af welke jij hebt gebruikt en waar je ze vandaan hebt.

Kijk, deze link zocht ik! 8o)
Ik ga de mijne trouwens niet volgens het standaard principe bouwen heb ik besloten, ik ga hem combineren met de meq5 midrange versie zodat je dus echt een fullrange passive bak hebt.
Ik heb eigenlijk niet iemand ontdekt die dat al heeft gedaan, mis ik hier iets of kun je ze niet zo makkelijk combineren? lijkt me dat dat gewoon mogelijk is toch?

meq5.gif

Zo, de bouw van mijn stereo pultec is ook van start gegaan. :)
Ik ga niet voor solid state maar voor de tubeversie met E88CC tesla gold tubes, zijn beter als de 'originele' (origineel is geloof ik een ECC82) maar zijn wel wat duurder maar gaan wel wat langer mee.

De case ga ik deze keer niet zelf maken maar heb een case besteld (foto onder), scheelt een hoop werk en komt wat prijs betreft op ongeveer hetzelfde uit als zelf maken (schaeffer) en vond deze er wel netjes uitzien zo.
De case laat het ook meteen toe dat de hi freq boost verder gaat dan standaard, ipv 6 (origineel pultec 7) maar 12 :D
Alleen kan ik dan de filter boards niet gebruiken maar dat maakt niet zoveel uit.. alleen nog ff naar de juiste coils / cas zoeken voor deze frequenties maar die krijg ik nog opgestuurd als het goed is.

De lundahl trafo's ll5402 heb ik redelijk snel op de kop weten te tikken, kies voorlopig alleen output trafo's dus is input niet balanced maar misschien dat ik dat toch nog wel ga doen later.
Ik ga ook niet voor potmeters maar voor stappenswitches, word ook leuk en duur klusje maar is wel beter voor recall etc.

Kortom.. i'm a DIY addict.. word vervolgd..

pulteccase.jpg

ssshhhttt... niet verder vertellen }:|
misschien schilder ik het buitenste randje van de case ook nog wel manley paars zelfs.. :W
Ben nu een beetje aan het uitzoeken hoe ik de coils ga doen enzo, ben er nog niet over uit, zelf wikkelen of af fabriek coils.
Welk merk condensatoren heb jij gebruikt? als ik zoek kom ik vaak voor het totaal op verschillende merken/types uit en dat wil ik uiteraard niet.
Moet zowieso nog ff kijken welke waardes ik precies nodig heb voor de afwijkende waardes, krijg vd week nog wat info hierover, hoef ik zelf niet te rekenen.
Is wel een mooi project dit, toch wel iets meer werk dan een SSL of 1176, dit is het betere handwerk ondanks dat de techniek zelf heel simpel is eigenlijk.

Back