Dim akkoorden

Ensemble

Ouwe rot
Vanwege het niet kunnen bereiken van mijn pianoleraar even een vraagje over dim.

Ik heb begrepen dat als je een kleine terts + een verminderde kwint pakt je een dim krijgt.

dus bijv. om Cm dim te verkrijgen pak je C, Dis, Fis. De Fis vind ik door de G (de kwint) te verlagen.

Maar hoe zit dit nu bij Maj-akkoorden? Moet ik daar ook een kleine terts pakken met een verminderde kwint?
Dit kan ik niet echt plaatsen omdat een maj-akkoord begint met een grote terts. Toch?

Any help available here?

Dank

Semble

Je haalt de zaken wat door elkaar...

Een dim akkoord is een vierklank, geen drieklank.
het is een opstapeling van kleine tertsen, opgebouwd vanuit C:

c - es - ges - a

Bij deze akkoorden spreken we niet van majeur en mineur.
C-dim is hetzelfde als Es/Dis dim, als Fis/Ges dim en A-dim.

Indien je een akkoord (drieklank) met grote tertsen opbouwt, dan krijg je een plusakkoord:

c - e - gis

W - o - u - t

(Je moet nog even doorstuderen, tot je net zo goed bent als je avatar, een wereld foto, ooit gemaakt door Stieglitz)

Laatst gewijzigd:
Dank W-o-u-t,

Ik ga dit even op me in laten werken en verder studeren. Ome Igor zal ooit trots op me zijn:)

En hoop jij ook.

Off-topic
Wat is die NR3 toch een wijze bak man!!!!!

Ik heb me nu alleen wel even voorgenomen om me te focussen op mijn pianotechnieken dus haal nog lang niet alles uit het apparaat wat er in zit. Maar ook dat komt ooit goed.
Off-topic

Semble

Alleen al met die tertsen varieren zowel in de LH als in de RH geeft een spannende sfeer. Super

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je haalt de zaken wat door elkaar...

Een dim akkoord is een vierklank, geen drieklank.
het is een opstapeling van kleine tertsen, opgebouwd vanuit C:

c - es - ges - a

Bij deze akkoorden spreken we niet van majeur en mineur.
C-dim is hetzelfde als Es/Dis dim, als Fis/Ges dim en A-dim.

Indien je een akkoord (drieklank) met grote tertsen opbouwt, dan krijg je een plusakkoord:

c - e - gis

W - o - u - t

(Je moet nog even doorstuderen, tot je net zo goed bent als je avatar, een wereld foto, ooit gemaakt door Stieglitz)

Dus zijn er eigenlijk maar drie dim akkoorden....?!

Inderdaad, maar 3 dim accoorden. Maar dan heb je ook nog de halfverminderder, en de hardverminderde dim accoorden....

Btw een C-dim benoem je officieel (enharmonisch correct) als: C-Eb-Gb-Bbb.... (een mol verminderd, een kruis verhoogd, dus je pakt de C-vierklank, en slaat aan het verminderen)

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Ruubje
of deze natuurlijk.

dit is een topsite idd, goeie voor in de bookmarks :geslaagd:

leuk weer, zo'n accoorden-thread, ik krijg gelijk zin om achter de piano te duiken en weereens met dim-accoordjes te spelen :L

Maar als je zo'n Dim akkoord speelt, dan wringt het toch aan alle kanten met een C majeur of mineur toonladder?

En een C majeur zit bijvoorbeeld geen Es en Ges

Of speel je dan ook andere noten in je toonladder?

Sorry voor mijn ontwetendheid

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Maar als je zo'n Dim akkoord speelt, dan wringt het toch aan alle kanten met een C majeur of mineur toonladder?

En een C majeur zit bijvoorbeeld geen Es en Ges

Of speel je dan ook andere noten in je toonladder?

Sorry voor mijn ontwetendheid

Er zijn meer toonladders dan alleen de standaard majeur en mineur ladder!! Juist dit soort toevoegingen kan je muziek heel interessant maken, wordt ook veel in jazz gebruikt...

als je in de toonsoort C speelt, past het B dim akkoord hier goed voor, deze wil dan voor je gehoor gelijk naar C (majeur, mineur, kan allebij). maar zoals al vertelt is, zijn er maar 3 dim akkoorden. dus Bdim is Ddim is Fdim is Gis dim. Bdim wil dus ook naar de toonsoorten Dis, Fis en A (mineur/majeur maakt niet uit). er izjn dus veel akkoordschema's en variatie's met dimakkoorden mogelijk. maar dat maakt muziek leuk, toch?

als je het niet snapt, gewoon proberen. succes.

Een dim-akkoord...

Een dim-akkoord...

...kom je in moderne muziek (dus niet-klassieke muziek; dat zegt niets over wanneer het is geschreven) vooral tegen als vervangingsakkoord. Als je bijvoorbeeld een bekende sequentie neemt I II V, dus C-majeur, D-mineur en dan naar G7, dan werkt het in de jazz bijvoorbeeld heel goed om op de overgang van I naar II, dus van C-majeur naar D-mineur er een Cis-dim akkoord tussen te plakken. Probeer maar 'ns.
Maar op dat moment geldt nog steeds de C-toonladder. En dat is ook niet zo gek, want beide akkoorden hebben toch nog altijd 50% gemeen. :)

Dit trucje werkt ook bij andere interval-overgangen.

Back