Analoge warmte toevoegen in digitale producties

analoge warmte haal je niet uit een plugin, er zijn emulaties die iets soortgelijks doen, maar onderaan de streep klinkt stroom door componenten toch net ff anders.

ITB is voor mij VCC de plugin die een analoge vibe het meest dicht benaderd.

Als je warmte wil toevoegen in je mix doe je gewoon kachel aan :)

Warmte is iets wat makkelijk met buizen EQ te bereiken is, er zijn verschillende soorten warmte in muziek begrip je kan als je heel wat hoge freq wegneemt klinkt warm!
Maar die buizen warmte is weer net iets anders die brengt (body) laag midden freq naar voren alsof alles dichtbij is en zit beter in de mix.
Verder zijn we gewent aan warmte omdat alle producties door dure studio apparatuur gaan dus we zijn er aan gewent en willen wij ook.

Als je warmte wil toevoegen in je mix doe je gewoon kachel aan :)

Warmte is iets wat makkelijk met buizen EQ te bereiken is, er zijn verschillende soorten warmte in muziek begrip je kan als je heel wat hoge freq wegneemt klinkt warm!
Maar die buizen warmte is weer net iets anders die brengt (body) laag midden freq naar voren alsof alles dichtbij is en zit beter in de mix.
Verder zijn we gewent aan warmte omdat alle producties door dure studio apparatuur gaan dus we zijn er aan gewent en willen wij ook.

Duidelijke taal!

Maar inderdaad, buizen werken erg lekker.
Ik zet soms een apparaat aan (compressor, EQ) zonder er een functie aan toe te wijzen zodat het signaal door de buisjes gaat.
Ik zet ook wel eens een preamp op een kanaal wat geen versterking nodig heeft.
Ook enkel voor de klankkleur van de preamp.

Helemaal eens met wat Bass zegt.
Ga naar de kringloopwinkel, tik er een oude bandopnemer op de kop,
Outputs van je mixer naar de in's van de tapedeck, pause - record induwen en de uitgangen van de recorder naar je versterker of digitale masterrecorder.
Back to the roots! :okdan:
Grtz,
Exo.

voor links en rechts een aparte buizen preamp, opstuwen tot er net geen distortion ontstaat.

Hij film waar ik veel geluid voor doe is het uit den boze om een echte stilte te hebben. Daarom gebruiken we altijd set noise. Gewoon een stukje stilte opnemen op de set al is het -30db maakt niet uit het geeft een gevoel van leven. In muziek denk ik dat je daar het beste pink noise voor kun gebruiken omdat dat de meest muzikale ruis is zeg maar. Of je neemt gewoon een sampletje van een minuut of 6 op in je studio die kun je dan onder iedere track zetten, als er stiltes vallen. Of neem wat geluid uit je mixer op als hij stil is dan heb je die achtergrond sound ook.

Stel dat we allemaal weten wat analoge warmte precies is, wat zou dan een goede manier zijn om dit te verkrijgen in een digitale productie?

Antwoordt ligt hier klaar mathew :)

Alle Hardware die boven genoemd zijn er mee klooien, met klein beetje kennis oftewel weet wat je doet.

Logisch denken ;)

Antwoordt ligt hier klaar mathew :)

Alle Hardware die boven genoemd zijn er mee klooien, met klein beetje kennis oftewel weet wat je doet.

Logisch denken ;)

:)

Ik zie in jouw hantekening onder jouw posts een Sta Level vermeld staan :D
Fijn spulleke?
Ik heb een Gates SA39a. Een topmachine als je het mij vraagt.

de 2 sporen mix op 2 spoor analoge tape op 38cm/s overzetten is al een hele stap in die richting..

Dat hangt er ook vanaf. Op een profi deck en onder de saturatiegrens opgenomen hoorde ik totaal geen verschil (Technics RS-1500). En de verschillen die ik op pruldecken zou horen, zijn over het algemeen niet zo wenselijk. :P

Ik neem weliswaar op een digitale multitracker op, maar al de rest van mijn setup is ook hardware en mixen is analoog, dus mij mij is er sowieso al ruis euhm warmte genoeg. :) Hoewel een steengoede compressor wel zou kunnen helpen om wat meer energie toe te voegen. Daar moet ik ooit eens over na gaan denken als investering...

Het lijkt erop dat de meesten de 'analoge warmte' nog steeds eenzijdig zoeken, in het geluid zelf.. d.m.v. saturatie van tape danwel buizen compressoren e.d. en daarmee proberen wat al digitaal en niet warm is, proberen warm over te laten komen.

Maar hoe zit het met opnames middels (vintage) microfoon's ? En hoe zit het met de structuur van het gespeelde?

Als je je beats en synthpartijen allen 100% strak quantised, is dat ook niet echt 'warm'.
Met beats programmeren doe ik altijd aan micro-timing, het verschil is enorm.. onstrak is ook warm.
Mijns inzien kan je dus ook door alles, zoveel als redelijkerwijs mogelijk, live in te spelen warmte geven aan je track.. en wel van begin tot het eind van je track, liefst in 1 ruk door (tenzij het loop-muziek is). Dus analoog, als in 'met je handjes'.

als een tr-808 z'n sequencer 100% strak was, had die waarschijnlijk minder warm geklonken om een voorbeeld te noemen.

Laatst gewijzigd:
Dat hangt er ook vanaf. Op een profi deck en onder de saturatiegrens opgenomen hoorde ik totaal geen verschil (Technics RS-1500). En de verschillen die ik op pruldecken zou horen, zijn over het algemeen niet zo wenselijk. :P

Ik neem weliswaar op een digitale multitracker op, maar al de rest van mijn setup is ook hardware en mixen is analoog, dus mij mij is er sowieso al ruis euhm warmte genoeg. :) Hoewel een steengoede compressor wel zou kunnen helpen om wat meer energie toe te voegen. Daar moet ik ooit eens over na gaan denken als investering...

in principe als een analoge geluidsbron ook maar 1 keer digitaal is gemaakt, gaat er al veel "analoge" informatie verloren die je niet meer terugkrijgt..

wil je dus ECHT warmte houden, dan moet je zorgen dat het geluid analoog BLIJFT van begin tot eind..

dus synth -> analoge mixer -> analoge taperecorder is de enige manier

zoals deze doet dus :

Ik zie in jouw hantekening onder jouw posts een Sta Level vermeld staan :D
Fijn spulleke?
Ik heb een Gates SA39a. Een topmachine als je het mij vraagt.

Daarom heb ik hem gekocht maar dat had ik jou al verteld dacht ik op chat toen ik aan bier zat. je vertelde Gates SA39a 2dehands had gekocht en in omgeving Arnhem woont, herinner je nu weer?

Waarschijnlijk heb ik goeie lange termijn geheugen :)

Daarom heb ik hem gekocht maar dat had ik jou al verteld dacht ik op chat toen ik aan bier zat. je vertelde Gates SA39a 2dehands had gekocht en in omgeving Arnhem woont, herinner je nu weer?

Waarschijnlijk heb ik goeie lange termijn geheugen :)

Ja nu je het zegt.
Dat is wel een tijdje geleden!

goede checkup is na het renderen, dezelde wave in fase eroverheen te plakken, precies 1 bar(of 4) later.
bij een 100% inthebox productie zal er nog weinig overblijven....
en nu minimaal aan het nummer sleutelen zodat je, wel veel hoort.
Maar dat kan toch nooit een eerlijke checkup zijn om onregelmatigheden (=warmte) naar boven te laten komen?? immers, je doet het met 2 exacte kopieën die dus niet van elkaar verschillen.. of er nu analoge warmte in zit, een kopie is een kopie toch? Of zat je te checken of we nog beetje wakker zijn op 't forum :P

Als er ergens een hapering in 't nummer zit, dan komt die naar boven. Als geen enkele pattern even lang is, en ook inhoudelijk nooit hetzelfde is, dan zal dat wel uit je checkup komen. Maar dan kan je net zo goed de 2 tracks exact tegelijk laten beginnen.

Snap je check ook niet zo, maar je geeft er wel beetje mee aan, dat dus ook scheve (micro)timing warm kan zijn :)

Back