Welke lead synth?

Ja ik heb geexperimenteerd met dat knopje poly 2, maar toch pakt ie dan net weer niet de laatste toon die ik heb aangeslagen mee naar de volgende. De portamento blijft zich dan raar gedragen.

Met de unison functie maakt van elke sound zoiets raars, dat ik het origineel niet meer terugherken - wordt er niet mooier op. Maar inderdaad, dan werkt de portamento zoals ie moet werken.

over die nl2; phase had het over vanaf 500e he..
maar iemand die hem voor die prijs wegdoet kom je niet snel tegen nee...

Ik zou ZEKER niet gaan voor de Pro one van Sequential.. Primitieve digitale sturing van de parameters is ZEER hoorbaar en een ZERO attack setting op de enevelopes heeft totaal geen impact. De Moog Source is wel leuk, maar altijd kapot (een beetje als een Harley Davidson motor, dus).

Gaat het je om een vintage performance synth?

Check de Multi Moog.. Ik heb hem al 35 jaar en hij is nog nooit kapot geweest. Pressure sensitive keyboard, pitch ribbon (kun je geinige trillers en vibrato mee maken, maar vergt wel wat oefening) en zeer vette sound. Onverwoestbaar. Ik heb er een MIDI interface van Kenton bij gekocht, werkt als een droom. Ik weet niet of ze het nóg doen, maar bij Moog Music kon je er voor rond de $250 MIDI in laten bouwen.

Gaat het om een moderne, digitale synth?

Ga voor de Nord Lead 2 of 3. Vet als bagger en veel knoppen. Ga altijd voor knoppen, daar kun je live veel lol van hebben.

Ik weet niet of het de bedoeling is live ermee te gaan spelen. Indien ja kan ik als complementair instrument met zeer goede leads - maar ook hele goede pads voor bv het genesis werk - de Korg Z1 misschien aanbevelen. Ik heb er zelf 1 en speel er vaker live mee. De synth blijft qua geluid ook in een band met wat steviger guitaar werk goed overeind (wat niet altijd het geval is met andere synths). Ik heb de access virus ook eens mee naar de repetitie genomen maar dat is voor mij een typische studio synth. Nordleads heb ik geen ervaring mee. Je ziet ze wel vaker live maar dan meer voor de spacy geluidjes en heel vaak als orgel.

Het gaat me inderdaad om een live instrument, achter mijn computer heb ik enkele software-synths, maar ik wil gewoon aan knopjes kunnen draaien tijdens het spelen en niet moeten wachten tot mijn laptop is opgestart :r

Daar zit zeker wat in... Ik heb als eens een bandje gezien waarvan de toetsenist een laptop met wat VST instruments gebruikte.. Niet slim. De stroom viel een keer uit en dan zit je met je piepers in het zand. De hele band zit vervolgens anderhalve minuut te wachten totdat je je setup weer klaar hebt staan, wat een afgang.

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Daar zit zeker wat in... Ik heb als eens een bandje gezien waarvan de toetsenist een laptop met wat VST instruments gebruikte.. Niet slim. De stroom viel een keer uit en dan zit je met je piepers in het zand. De hele band zit vervolgens anderhalve minuut te wachten totdat je je setup weer klaar hebt staan, wat een afgang.

Tja maar je keyboard valt ook gewoon uit hoor. Ok deze boot misschien wat sneller maar vergeet even niet dat die laptop helemaal niet uit gaat vallen (heeft immers een accu!)!

Als je een laptop + midi controller via USB neemt dan valt er zelfs helemaal niks uit (mits je geluidskaart geen externe stroomvoorziening nodig heeft).

En als de rest van de band verder die 1 1/2 minuut niet kan compenseren door het publiek een beetje te vermaken is dat inderdaad een afgang van de bandleden ja...... Je bent er om een performance weg te geven......

En buiten dat, welke PA gaat er zonder stroom geluid geven dan?

Kortom.....ik vind het een raar argument om niet voor deze optie te kiezen. Er zijn misschien zat andere argumenten maar deze doet er totaal niet toe naar mijn mening.

Het kwalijkste vind ik nog wel dat ej zegt dat een band 1 1/2 minuut op een bandlid gaat wachten. Komop zeg.... als de snaar van de bassist breekt kijken ze ook allemaal een paar minuten toe hoe dat gefixt wordt?

HAHAHAHA!!! Ik had het niet over MIJN band, hoor!! Gewoon een bruiloften/partijen orkestje (inderdaad op een boot, knap gededuceerd!) wat ik op - inderdaad - een bruiloft zag. Inderdaad, de presentatietechnische vaardigheden waren zwaar onvoldoende, in ieder geval te mager om dit op te vangen... En blijkbaar WAS de batterij van de laptop reeds leeg of kapot, want hij viel wel degelijk direct uit!!

Overigens hoorde ik van een apparaat waar je gewoon een aantal VSTi's in kunt laden en dan via je mkbd bespeelt, met battery backup. Lijkt me verdomd handig..

Ook wel 'ns een band gezien die 25 min. bezig was met opbouwen voor een set van 20 min. (want 't was talentenjacht), terwijl je geacht werd in 10 min. op te bouwen ('t was een talentenjacht). Die 15 extra min. ging dus in het aansluiten, opstarten, configureren, etc. van de laptop zitten. Moraal: als je het met laptop doet, vooral zorgen dat je setup in 1x werkt.

Overigens hoorde ik van een apparaat waar je gewoon een aantal VSTi's in kunt laden en dan via je mkbd bespeelt, met battery backup. Lijkt me verdomd handig..

Dit is zo'n apparaat

Tja, Als de stroom uitvalt is het sowiezo ruk voor diegene die aan het spelen
zijn en diegene die er naar luisteren. Dan kun je niet verwachten dat je
binnen 10 seconden alles weer voor mekaar hebt. Beetje een kul argument dus

Tony Banks

Tony Banks

gebruikte de ARP prosoloist, te koop voor rond de €200-300.
Leuke effectenbak er bij en voor minder dan €500 heb jij je sound.
Of koop een Roland D50 en stop er de vintageset in, heel Genesis komt dan voorbij, voor rond de €200.
Efx al ingebouwd, hoewel niet supergeweldig (de reverrb tenminste).
Of de Emu Vintage pro keyboardversie.
Geweldige sounds en ook inzetbaar als andere synth.
:koffie: :luv: 8)

Dank allemaal voor jullie tips. Ik zal even terugrapporteren wat ik gedaan heb. Ik heb een x-station van Novation aangeschaft. Dit is een midicontroller, geluidskaart en synth in een. Uit de synth krijg ik hele acceptabele leads, maar ik kan er ook mijn laptop mee aansturen zodat ik met allerlei software synths kan spelen. Zo heb ik de minimoog, de prophet 5 en een mellotron erop zitten. De hele batterij aan Tony Banks sounds krijg ik eruit. Ik ben helemaal gelukkig!
8~

Back