Toekomst software?

trash

Ouwe rot
Dan open je nooit een topic, dan open je er ineens 2 op een dag, het is me wa.

Ok, wat ik me zelf wel eens afvraag, gezien het grote aantal cracks dat er per week cq per dag waarschijnlijk uit komt, soms zelfs sneller dan de eigenlijke release.
Kan me niet voorstellen dat de kosten van research, ontwikkeling, marketing, personeel, in balans is met de daadwerkelijke verkoop van die producten.
Zeker bij de hele kleine 1mans bedrijfjes niet.

Wat zal het antwoord zijn hier op zijn?

Hardware!

[edit]
Kijk als je het heel simpel bekijkt gaat de software markt op een gegeven moment ten onder aan de gebruikers.
Met betere kopieeerbeveiligingen, strenger toezicht en goeie campagnes om de gebruikers van de gekraakte programma's bewust te maken van wat ze nu eigenlijk doen zou er wel wat aan te doen moeten zijn.
Misschien is het tij niet meer te keren... je weet het niet...
[/edit]

:D:D:D

Zelfs daar zat ik aan te denken, loopt hardware nu wel zo goed sinds de komst van software?
Als roland als voorbeeld, nou eens met native instruments gaat praten, en bv dsp kaarten voor hun gaat maken, hebben ze er allebij profijt van.
Roland als in de verkoop van waarschijnlijk meer hardware, native instruments minder verlies door cracks, + reaktor kun je dan eens Full draaien, zonder dat het je cpu belast.

Tis maar een idee

Ik denk dat er van die softwarefabrikanten(uitgezonderd 'hobbyisten') weinig overblijft.
Ik denk dat er meer platforms gaan komen a la Creamware, UAD e.d..
Kraken zal hierbij moeilijk gaan.(Moet je eerst de kaart kopen)
Blijven alleen de 'die hards' over.;)

Ten eerste gaat Native Intruments nooit DSP kaarten maken. Ik heb daar wel eens naar gevraagd (omdat ik zeker dacht dat daat potentie in zat) en ze reageerde volmondig nee.

Wel een gemiste kans wat mij betreft. Verder zie je de kopieerbeveiligng van sommige paketten juist afnemen (Reaktor is daar een goed voorbeeld van, vroeger 256 bit real time encrypted USB dongle, nu challenge response).\

Men gaat er vanuit dat ondanks de verkrijgbare crack de vaste gebruiker toch kiest voor ondersteuning van het bedrijf. En bij mij heeft dat wel gewerkt moet ik zeggen.

Ik denk dat er heel veel mogelijkheden zijn in software en zeker als bedrijven als NI optimalisatie slagen en alliasing van oscillatoren goed onder controle krijgen zullen er erg veel mooie producten op de markt komen.

Verder valt de cpu belasting van reaktor op een moderne cpu echt wel mee. Ik kan een dikke 8 OSC synth met bergen filters draaien met minder dan 10% cpu verbruik. Dit was ten tijden van reaktor 2 wel anders.

ik ga hier lijnrecht tegenoverstaan, maar dan wordt dit wel het zoveeeeeeeelste hard/soft topic....de mods zullen hem vast snel sluiten

cracked software wordt eigenlijk niet eens zo heel veel gebruikt, en vaak nog is het nog een goede reclame ook, want het geeft zeker kleine bedrijfjes (ik weet er zelfs een die zelf!! een cracked version van hun softsynth ooit bracht om zo naam te maken en hun legale verkopen te bevorderen) ook voordeel.

daarnaast is er natuurlijk die hele grote groep die alles cracked hebben, maar die zouden die softpaketten 99% anders toch ook niet gekocht hebben, vanwege de prijs en die komen er toch niet hun kamer mee uit dus ook geen verlies hier lijkt me, want ze hadden die verkoop toch aan die persoon nooit gedaan.

hardware fabrikanten lijden denk ik het meeste onder software, zeker de grote bedrijven waar veel van gecreerd wordt in freesoftsynths. maar die creeeren tegenwoordig ook softpakketen of gaan helemaal in de controllerboards juist om aan te sluiten bij de software....

enne de kaart/ software combies.....hmmmm ik heb zelf een creamware pulsar en dat levert me vaak meer fustratie als voordeel op in combinatie met niet speciaal voor creamware gemaakte software....bijna wil ik dan mijn audigyII uit me gamepc trekken....

Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
ik ga hier lijnrecht tegenoverstaan, maar dan wordt dit wel het zoveeeeeeeelste hard/soft topic....de mods zullen hem vast snel sluiten

cracked software wordt eigenlijk niet eens zo heel veel gebruikt, en vaak nog is het nog een goede reclame ook, want het geeft zeker kleine bedrijfjes (ik weet er zelfs een die zelf!! een cracked version van hun softsynth ooit bracht om zo naam te maken en hun legale verkopen te bevorderen) ook voordeel.

daarnaast is er natuurlijk die hele grote groep die alles cracked hebben, maar die zouden die softpaketten 99% anders toch ook niet gekocht hebben, vanwege de prijs en die komen er toch niet hun kamer mee uit dus ook geen verlies hier lijkt me, want ze hadden die verkoop toch aan die persoon nooit gedaan.

Ik zou daar geen uitspraak over durven te doen.
Wat ik je wel kan zeggen, is bv wat er kan gebeuren bij legitieme users van software.
De frustratie en demotivatie die er bestaat, als er een crack sneller uit komt dan je eigen bestelde software, en zich afvragen waarom ze uberhaupt nog betalen.

enne de kaart/ software combies.....hmmmm ik heb zelf een creamware pulsar en dat levert me vaak meer fustratie als voordeel op in combinatie met niet speciaal voor creamware gemaakte software....bijna wil ik dan mijn audigyII uit me gamepc trekken....

Kan ik me voorstellen maar er zijn alternatieven die zich op dat vak al bewezen hebben, en gebruikers vriendelijk zijn.

Re: Toekomst software?

Origineel geplaatst door trash
wat ik me zelf wel eens afvraag, gezien het grote aantal cracks dat er per week cq per dag waarschijnlijk uit komt, soms zelfs sneller dan de eigenlijke release.
Kan me niet voorstellen dat de kosten van research, ontwikkeling, marketing, personeel, in balans is met de daadwerkelijke verkoop van die producten.
Zeker bij de hele kleine 1mans bedrijfjes niet.

ik vroeg me deze vraag een x aantal jaren geleden ook al af .
niet zozeer over muziek software , maar over software in het algemeen . dat het binnekort wel afgelopen zou zijn met de software branch ,vanwege al die "niet gekochte" kopieën , of dat er wel een systeem wordt bedacht die echt water dicht is , om dit tegen te gaan .

maar software is zich blijven ontwikkelen , bedrijfjes komen en gaan en sommige boeren al lang goed.
er schijnt dus nog steeds goed geld verdiend mee te kunnen worden . en dat MET alle illegale kopietjes

dus mijn visie is dat het wel goed komt met de software industrie.

misschien komt er nog wel een waterdicht systeem op de markt waar je niet onderuit kan komen als je met je tijd mee wil gaan . (vingerafdruk, iris scan en dan spraak herkenning) ;)

ik hoop iig dat de software op muziekaal gebied maar flink mag doorgroeien .

Laatst gewijzigd:
Er zijn twee soorten gebruikers van illegale software.

Soort 1: wil wel dat professionele pakket gebruiken maar vindt het eigenlijk te duur om legaal te kopen. Deze groep zal nooit dat zelfde pakket legaal aanschaffen. Dit zijn bijvoorbeeld de meeste photoshop thuisgebruikers... wel photoshop willen hebben, maar geen 1000 euro neer willen tellen. (En 3D Studio Max etc. etc.)

Soort 2: vinden we vooral in bedrijven terug, maar ook particulieren doen het. Een illegale versie installeren om onder alle authorisatie / kopieerbeveilig ellende uit te komen. Niet omdat deze groep zo graag illegale software wil draaien, integendeel, vaak heeft men valide licenties met onderhoudscontracten, maar men heeft geen zin in alle authorisatiekey ellende die er bij zou moeten horen.

Ik moet je heel eerlijk zeggen, ik begin me steeds meer en meer te irriteren aan allerlei kopieerbeveiligings/dongle ellende... mijn mbox fungeert als prima dongle voor pro tools le. Maar ik ga dus nooit een steinberg product kopen, omdat ik geen zin heb om extra geld uit te geven aan iets waar ik niets aan heb, dat mij geen functionaliteit kost, maar waar ik wel extra software voor moet installeren, die mijn systeem langzamer en potentieel instabieler maakt.

Wat mij betreft mogen fabrikanten alle authorisatie ellende er uit slopen... het levert mij als valide gebruiker niets op, ik win er niets mee, maar het kost mij, als welwillende klant, wel geld.

Overigens keur ik het gebruik van illegale software dus niet goed... als het echt geen geld mag kosten heb ik nog wel een cdtje linux liggen ergens.

De software protectie van Native Instruments is een goed voorbeeld.
Die mensen zijn daar enorm gemotiveerd bezig met geweldige produkten, er zijn aardig wat Warez in omloop. Maar neem van mij aan dat de artiesten die serieus bezig zijn met muziek productie gewoon hun legale exemplaar hebben-- tenslotte is de prijs van bijvoorbeeld Reaktor relatief laag.

Reaktor 5 is op het transistor niveau gekomen, dus verschil tussen soft- of harware zal er binnen zeg maar 5 jaar niet meer zijn. Software zal slechts toevoegen, aangezien er geen grondstoffen meer nodig zijn om het apparaat te maken, en er dus door meer mensen tegelijk geschaafd en ontwikkeld kan worden (wat nu ook gebeurt in de library).

Het ligt aan jou zelf of je de stap durft te maken; hoe sneller je de stap maakt hoe meer voorsprong je hebt, qua techniek, op je mede artiesten.
Ik denk dat de basis van software meer ligt op vertrouwen.

bedoel je qua beveiligingen ? denk dat online inloggen om een plugin te mogen inladen wel de toekomst heeft ( zoals online banken werken) .. en mensen die bewezen serieus bezig zijn een extra hardware sleutel krijgen ..
misschien is het zelfs voor de softwarebedrijven om beveilingen collectief in te kopen bij 1 of andere online beveiliger ..

Ja- i.m.h.o. dat is toekomst- natuurlijk weet een bedrijf zoals N.I. dat er veel illegale exemplaren in omloop zijn. Maar zoals elk Software bedrijf weet, Piracy (piraterij) is een ingecalculeerd risico -- en daar wordt met de kosten rekening mee gehouden. Daarom zie je de kosten netjes stijgen.

3DS Max is een voorbeeld van een bedrijf dat zich richt op de professionele studios; geen wonder, zij kunnen duizenden euro's rekenen voor 1 exemplaar van hun applicatie. (Veel te veel, maar ja als men betaalt dan , waarom niet, je kunt het altijd proberen.)

Maar-- als er niemand meer komt die hun ding koopt gaat de prijs snel omlaag hoor ! :D

Origineel geplaatst door MadR
bedoel je qua beveiligingen ? denk dat online inloggen om een plugin te mogen inladen wel de toekomst heeft ( zoals online banken werken) .. en mensen die bewezen serieus bezig zijn een extra hardware sleutel krijgen ..
misschien is het zelfs voor de softwarebedrijven om beveilingen collectief in te kopen bij 1 of andere online beveiliger ..

Re: Toekomst software?

Origineel geplaatst door trash

Software zal duurder blijven dan noodzakelijk nodig en de ontwikkeling zal belemmerd blijven worden. Plus de 2e hands markt voor software blijft gewoon k*t met p.
En de branche heeft te weinig lobby kracht om de politiek/politie te werven dat ze er wat meer aan gaan doen.

Dan nog heeft de markt genoeg momentum om door te blijven groeien. Dat zal nog wel een jaartje of 10 minstens zo door blijven gaan.

Maar, waarom gaan ze niet op dsp, wat is hun gedachte daar over?
Zo onlogisch is het niet.

offtopic

Stiekum droom ik al een tijd over een dsp platform, in de vorm van een firewire kastje, met daarom verschillende amps, en da's, om verschillende kleuring te verkrijgen.

De vetste spullen komen allemaal pas uit als we allang vet en breed zijn verbrand in een of andere crematieoven. :D

En vergeleken met 5000 jaar geleden hebben we het toch wel wat luxer dan een holle boomstam.

Origineel geplaatst door fuse
De vetste spullen komen allemaal pas uit als we allang vet en breed zijn verbrand in een of andere crematieoven. :D

En vergeleken met 5000 jaar geleden hebben we het toch wel wat luxer dan een holle boomstam.

Brilliant antwoord.. :confused:

Lees 'The age of spiritual machines', is een goed boek over de toekomst van oa. software... ook de hele evolutieleer en geschiedenis van de techniek worden erbij gehaald, dus ook boeiend voor grootvader fuse!

The Computer Itself

It is now 2009. Individuals primarily use portable computers, which have become dramatically lighter and thinner than the notebook computers of ten years earlier. Personal computers are available in a wide range of sizes and shapes, and are commonly embedded in clothing and jewelry such as wristwatches, rings, earrings, and other body ornaments. Computers with a high-resolution visual interface range from rings and pins and credit cards up to the size of a thin book.

People typically have at least a dozen computers on and around their bodies, which are networked using "body LANs" (local area networks).1 These computers provide communication facilities similar to cellular phones, pagers, and web surfers, monitor body functions, provide automated identity (to conduct financial transactions and allow entry into secure areas), provide directions for navigation, and a variety of other services.

For the most part, these truly personal computers have no moving parts. Memory is completely electronic, and most portable computers do not have keyboards.

Rotating memories (that is, computer memories that use a rotating platten, such as hard drives, CD-ROMs, and DVDs) are on their way out, although rotating magnetic memories are still used in "server" computers where large amounts of information are stored. Most users have servers in their homes and offices where they keep large stores of digital "objects," including their software, databases, documents, music, movies, and virtual-reality environments (although these are still at an early stage). There are services to keep one's digital objects in central repositories, but most people prefer to keep their private information under their own physical control.

Cables are disappearing.2 Communication between components, such as pointing devices, microphones, displays, printers, and the occasional keyboard, uses short-distance wireless technology.

Computers routinely include wireless technology to plug into the ever-present worldwide network, providing reliable, instantly available, very-high-bandwidth communication. Digital objects such as books, music albums, movies, and software are rapidly distributed as data files through the wireless network, and typically do not have a physical object associated with them.

The majority of text is created using continuous speech recognition (CSR) dictation software, but keyboards are still used. CSR is very accurate, far more so than the human transcriptionists who were used up until a few years ago.

Also ubiquitous are language user interfaces (LUIs), which combine CSR and natural language understanding. For routine matters, such as simple business transactions and information inquiries, LUIs are quite responsive and precise. They tend to be narrowly focused, however, on specific types of tasks. LUIs are frequently combined with animated personalities. Interacting with an animated personality to conduct a purchase or make a reservation is like talking to a person using videoconferencing, except that the person is simulated.

Computer displays have all the display qualities of paper -- high resolution, high contrast, large viewing angle, and no flicker. Books, magazines, and newspapers are now routinely read on displays that are the size of, well, small books.

Computer displays built into eyeglasses are also used. These specialized glasses allow users to see the normal visual environment, while creating a virtual image that appears to hover in front of the viewer. The virtual images are created by a tiny laser built into the glasses that projects the images directly onto the user's retinas.3

Computers routinely include moving picture image cameras and are able to reliably identify their owners from their faces.

In terms of circuitry, three-dimensional chips are commonly used, and there is a transition taking place from the older, single-layer chips.

Sound producing speakers are being replaced with very small chip-based devices that can place high resolution sound anywhere in three-dimensional space. This technology is based on creating audible frequency sounds from the spectrum created by the interaction of very high frequency tones. As a result, very small speakers can create very robust three-dimensional sound.

A $1,000 personal computer (in 1999 dollars) can perform about a trillion calculations per second.4 Supercomputers match at least the hardware capacity of the human brain -- 20 million billion calculations per second.5 Unused computes on the Internet are being harvested, creating virtual parallel supercomputers with human brain hardware capacity.

There is increasing interest in massively parallel neural nets, genetic algorithms, and other forms of "chaotic" or complexity theory computing, although most computer computations are still done using conventional sequential processing, albeit with some limited parallel processing.

Research has been initiated on reverse engineering the human brain through both destructive scans of the brains of recently deceased persons as well as noninvasive scans using high resolution magnetic resonance imaging (MRI) of living persons.

Autonomous nanoengineered machines (that is, machines constructed atom by atom and molecule by molecule) have been demonstrated and include their own computational controls. However, nanoengineering is not yet considered a practical technology.

:gaap:

...en ga daar nou niet over in discussie, dan moet je Ray Kurzweil maar mailen. Hij heeft al die crap geschreven, ok!?

beeld144.jpg

Origineel geplaatst door bassio
er was toch ook een formule voor het aantal componenten per centimeter per jaar of iets dergelijks ?:D

Doel jij op de wet van Moore? Zo ja -> Ieder anderhalf jaar verdubbelt de processorkracht.
(tot het jaar 2009...hehehehe)

[ontopic]Ik denk zelf een hybride oplossing. Zelf houd ik meer van Hardware, maar vind het wel prettig geluiden te editten op een pezee. Beetje tegenstrijdig misschien.... Sequences bouwen doe ik liever met een HW sequencer, dit om m`n eigen swing tussen de 52% en 75% zetten (ik mis trouwens nu wel een smiley die met z`n heupen wiegt :D). Als ik een nieuwe geluidskaart koop voor m`n peezee zal ik mijn keuze zeker bepaald worden of er een Lite versie van Ableton Live bij zit. Ik vind dit een erg mooi programma, maar zou er de volle mep niet voor over hebben. Puur omdat het voor mij een overkill is. Heb gespeeld met een "crack", maar vind het niet leuk om met spul van een ander te spelen ;) (ik "leen" liever ook geen HW)

In de dance (suf woord...) scene, worden er genoeg platen gemaakt met software, puur omdat de makers dat prettiger vinden werken. Toekomst voor software is er denk ik zeker.

Ieder zijn meug[/ontopic]

Dat is dan een inschattingsfout van de fabrikant. Maar zouden die cracks nu werkelijk de "legale" verkoop zo wezenlijk beïnvloeden ? Wanneer ik een pakket goed vind en nodig heb koop ik het wel. Natuurlijk gebruik ik ook wel eens cracks, (je moet jezelf ook niet roomser dan de paus voordoen) Ik zie dat dan meer als een "uitgebreide proefrit" en als het goed bevalt, dan koop ik het origineel. Valt het tegen of is het te duur dan had ik het anders ook niet gekocht.

Overigens lijkt het met software wel de omgekeerde wereld. Wanneer ik een simpele auto koop kan ik deze met assecoires optuigen tot wat ik wil. Software lijkt echter steeds meer als opgetuigde kerstboom verkocht te worden en tegen meerprijs is de uitgeklede- of vorige versie soms nog ergens te krijgen.

Waarom er nog steeds niet zoiets is als een "strippenkaart" (of ASP) model, snap ik ook niet. Dat lijkt me het ei van columbus. De software stel je gratis of tegen een laag tarief beschikbaar. Wil je gebruik gaan maken van de applicatie dan gaat er een "taximeter" lopen voor de tijd dat je daadwerkelijk bezig bent met de applicatie en dat reken je dan af.
Het wordt dan een simpel rekensommetje of je de full version gaat aanschaffen (zonder verdere kosten) of van het ASP model gebruik blijft maken ( tegen betaling per uur/dag)

Samengevat lijkt het me een door de fabrikant zelf in stand gehouden probleem. Ze zetten producten op de markt waarvoor kennelijk het gros de gevraagde prijs niet wenst te betalen. Jammer dan. Back to the drawingboard.

Origineel geplaatst door Alexander
Brilliant antwoord.. :confused:

Bijdehandje. ;)

Maar Ray Kurzweil is wel een mooi voorbeeld van iemand die het durft om nieuwe dingen op de markt te brengen. Alhoewel tegenwoordig de grotere merken wel erg op safe spelen en zelfs Kurzweil.
Maar bijv Korg toch wel met softies op de markt komt wat niet veel winst oplevert maar ze toch gewoon door blijven gaan met een nieuwe versie. En de andere grote merken gaan daar niet in mee. Lijkt mij op zich bewijs genoeg dat ze van software afzien vanwege het misbruik en evt mislopen van mindere hardware verkoop.
Het geeft aan de andere kant kleinere bedrijven wel de ruimte om die markt in te vullen.

En wat het illegale gebruik betreft kan je vast wel de gemiddelde cijfers hanteren en dan zit je toch boven de 50% die illegale software gebruikt. En dat dit geen invloed heeft kan ik me niet voorstellen.

Back