laptop <--> gitaar WAT MOET ER TUSSEN??

MVDS

Nieuwkomer
Sorry weer een n00bvraag... :confused: >

- Ik heb een laptop met 2xUSB en 2xPCMCIA ingangen. Ik heb geen idee wat voor geluidskaart ik heb (ik heb zo'n standaart TUe laptop van vorig jaar, als iemand dit iets zegt..) met een SoundMAX Integraded Digital Audio driver (?).

- Ik heb ook een elektrische gitaar en een versterker met line-out.

Nu heb ik al eens geprobeerd die 2 (of 3) dingen aan elkaar te hangen door mn gitaar rechtstreeks of via de line-out van mn versterker in de MIC ingang van mn geluidskaart te steken. Zoals verwacht klinkt dat voor geen meter. Ik heb al verschillende programmaatjes geprobeert, maar ik krijg het nergens fatsoenlijk mee opgenomen...

Mijn vraag: wat moet ik ertussen hangen om gitaar + eventueel een mic op te kunnen nemen en daarna te kunnen bewerken? (en als het even kan misschien ook midi?)

Ik las laatst over de M-audio Fasttrack USB die wel goed was, maar is dat ook snel genoeg? Dat ik geen delay krijg tussen wat ik speel en het geluid uit mn speakers? Want dat laatste is nu het geval.

Is PCMCIA sneller/beter dan USB2.0?

En ook belangrijk: LOW BUDGET...

Wie heeft er raad/tips/advies voor mij? Het hoeft geen megakwaliteit te zijn, maar ik wil wel dat hetgeen wat opgenomen is nog steeds klinkt als een gitaar en ik wil het liefst ook kunnen bewerken.

Groeten Michiel

hoi, en welkom

yez, je hebt een interface nodig.

als je gewoon je gitaar wil opnemen, heeft m-audio zonet 'jamlab' uitgebracht... een interface voor 70euro ofwat....

met deze, of de fasttrack, zal je zeker een voldoende lage latency kunnen halen voor jou doeleinden...

check it out

suc6

Wat jij wilt kan niet zomaar even voor weinig. Tenminste als je goed en overtuigend gitaargeluid wilt.

In principe maakt usb/ pcmcia of firewire niet uit, mits de kwaliteit van de drivers maar goed genoeg is. Verder heb je een hi-z ingang nodig op de geluidskaart waar je de gitaar instopt. Zit die er niet op, dan heb je een DI (direct injection) box nodig om het signaal van de gitaar goed de computer binnen te laten komen. Kijk eens naar de edirol producten: www.edirol.com. Ik heb een tijdje de fa101 gehad. Goedkoper alternatief (ook met hi-z) is de Edirol ua-25. Ook geschikter, omdat je geen stroom nodig hebt, maar de power uit de usb bus kunt halen (of je laptop moet full size FW aansluiting hebben natuurlijk).

Maar: als je een serieuze gitarist bent, waarom ga je dan niet voor een vox tonelab of voor een line6 pod. Daar heb je never problemen mee. Je kunt via de digitale output fantastisch opnemen op een geluidskaart met digitale ingang en je hebt geen software nodig.

Maar goed de purist zou het waarschijnlijk niet zo doen. Die zou gewoon sparen voor een goede versterker die bij zijn gecustomizede gitaar past en weten welke vintage effecten hij absoluut zou moeten bezitten om DE sound te krijgen die hij wil. Maar goed dat is hoe ik er over denk. Ik heb een aantal uitstapjes naar digitale gitaardingetjes gedaan (boss GT3, Digidisegn Genesis 3 en UAD Nigel) en tot nu toe ben ik nog niet tevreden over de sound die dmv modelling tot stand komt.

Succes

wat een troep lees je hierboven allemaal... usb of firewire maakt niet uit??... wordt es ff wakker, man
usb trekt ongeveer 40mb per seconden, firewire bij benadering 400mb...
als je veel track tegelijk in en uit de computer wil krijgen kies je best firewire... ga je het trackgewijs compact houden, heb je aan usb genoeg...en wat die 'voor weinig' betreft: tegenwoordig heb je perfecte interfaces voor relatief weinig geld
verder vraagt hij gewooninfo over een interface... als hij de sound niet goed vind zal hij dat wel ondervinden, en kan hij z'n versterker upmicen met bvb een condensator, waar je er tegenwoordig ook al goeie voor relatief weinig hebt....
misschien kan je een interface met micpreamp kiezen, mocht je die werkwijze overwegen...
wat veel gedaan wordt is ook de signalen van versterker outputs en mic's blenden
maar laten we het voorlopig niet te moeilijk maken...

Kabel, distortion, amp, mic, pre-amp, mixer, compressie, reverb, AD converter, kabel & talent 8o)

Origineel geplaatst door Remmelt
Jezus man, relax... :peukie:

pzies....schreeuwlelijk...sta niet zo te schreeuwen man...ik probeer te slapen 8o)

[ontopic]
PCMCIA (32 bit burst mode)
* Byte mode: 33 Mbytes/sec
* Word mode: 66 Mbytes/sec
* DWord mode: 132 Mbytes/sec
Dus USB2.0 is sneller...éen van de vragen van de TS ;)
[ontopic]

:gaap:

ok, ok, ik schoot misschien wat te hard uit m'n krammen:kimono: mea culpa
maar een beetje meer doorgrondde informatie geven mag toch wel? iedereen spuït maar vanalles uit, blaat iedereen maar achterna... werk maar mee aan het gegeven: 'het net, 1 grote vuilnisbelt' ;)
maarja, laat ik er mij het mijne maar van denken, en jullie verder posten:P

toedeloe

Origineel geplaatst door Maks
:gaap:

ok, ok, ik schoot misschien wat te hard uit m'n krammen:kimono: mea culpa
maar een beetje meer doorgrondde informatie geven mag toch wel? iedereen spuït maar vanalles uit, blaat iedereen maar achterna... werk maar mee aan het gegeven: 'het net, 1 grote vuilnisbelt' ;)
maarja, laat ik er mij het mijne maar van denken, en jullie verder posten:P

toedeloe

USB 2.0

1. 1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported.
2. USB controller is required to control the bus and data transfer.
3. Cable up to 5 m.
4. Up to 127 devices supported.
5. Power supply to external devices is 500 mA/5V (max).
6. Full compatibility with USB 1.1 devices.

FireWire (IEEE1394)

1. 100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported.
2. Works without control, devices communicate peer-to-peer.
3. Cable up to 4.5 m.
4. Up to 63 devices supported.
5. Power supply to external devices is 1.25A/12V (max.).
6. The only computer bus used in digital video cameras.

bron

Maar in de praktijk is firewire idd sneller dan usb2.0, vanwege het peer to peer principe....sorry voor het blaten :)

Even terug naar de topicstarter.

Heeft je laptop firewire? Zo niet.. zou ik persoonlijk gaan voor een USB2.0 oplossing ipv PCMCIA

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
[ontopic]
PCMCIA (32 bit burst mode)
* Byte mode: 33 Mbytes/sec
* Word mode: 66 Mbytes/sec
* DWord mode: 132 Mbytes/sec
Dus USB2.0 is sneller...éen van de vragen van de TS ;)
[ontopic] [/B]

dus niet. bit is niet byte. pcmcia is dus max 8*132 = 1056 Mbit/s. daarnaast is over het algemeen pcmcia nog steeds betrouwbaarder dan usb2.0.

verder, als het niks mag kosten en het in ieder geval beter moet klinken: kijk eens naar behringer inderdaad, het goedkoopste is bv de GDI-21 , een DI met modelling voor 39 euro. of dus een behringer V-Amp.

Nóg goedkoper is natuurlijk alleen een DI, en dan je gitaar via DI rechtstreeks op je line in van je geluidskaart. Vervolgens in je computer met behulp van software als Guitar Rig (wel duur), Amplitube of Jesusonic (gratis, maar wat lastiger) en een ASIO-driver voor je geluidskaart (www.asio4all.com) behoorlijk goed gitaargeluid benaderen.

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
USB 2.0

1. 1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported.
2. USB controller is required to control the bus and data transfer.
3. Cable up to 5 m.
4. Up to 127 devices supported.
5. Power supply to external devices is 500 mA/5V (max).
6. Full compatibility with USB 1.1 devices.

FireWire (IEEE1394)

1. 100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported.
2. Works without control, devices communicate peer-to-peer.
3. Cable up to 4.5 m.
4. Up to 63 devices supported.
5. Power supply to external devices is 1.25A/12V (max.).
6. The only computer bus used in digital video cameras.

bron

Maar in de praktijk is firewire idd sneller dan usb2.0, vanwege het peer to peer principe....sorry voor het blaten :)

Even terug naar de topicstarter.

Heeft je laptop firewire? Zo niet.. zou ik persoonlijk gaan voor een USB2.0 oplossing ipv PCMCIA

Wat heb je aan 400mb per seconden, die data moet je ook nog opslaan , dat gaat een stuk langzamer.
de schijf is de factor die bepaalt hoeveelheid data weggeschreven kan worden niet die limiet van de usb 2 of vuurwire

:kimono:

Die line6pod zou ik niet kopen als ik jouw was, pffffffffffff wat heb ik daar problemen mee gehad, kon geen fatsoenlijk geluid uit dat ding toveren, soms kreeg ik een gigantische klik van hier tot kaatsheuvel in het geluid waar je je rot van schrok! Omgeruild voor een andere line6 pod, zelfde probleem.

Heb hem toen maar omgeruild voor een behringer tube ultagain mic200 http://www.behringer.com/MIC200/index.cfm?lang=ENG werkt als een tierelier en je kan er ook nog eens een microphone op aan sluiten.

Als je puur en alleen een gitaarinterface nodig hebt... Guitarport van line6

# 16 amp and cabinet models based on PODxt
# 19 must-have Stompbox and Studio effects
# Effects can be routed Pre- or Post- Amp
# MP3, WAV and Audio CD playback
# Looping and real-time half-speed without changing pitch
# 24-bit converters & 32-bit processing
# Line level and headphone outputs
# Ideal guitar front end for other recording software
# Metronome for practicing
# Built-in chromatic tuner
# Includes preset tone library

http://www.guitarport.com

hookt m usb aan op je computer, et voila. en als je de voorversterker op clean buizen zet, dan heb je een prima basis om ook zang mee op te nemen.

Nieuwprijs is pas verlaagd naar €99,-

He dank voor de info. Reminder > ik ben n00b ;)

Ik zie dus even door de bomen het bos niet meer...

Even een samenvatting van hierboven:

- ik heb dus een interface nodig
- USB2 = sneller, PCMCIA = betrouwbaarder, Firewire = het beste, maar dat laatste heb ik niet.
- line6 kan ook maar ik heb het niet zo op modeling...

Als ik het zo es bekijk dan is USB het meest praktische en heeft die het meeste mogelijkheden. Dan kan ik dus kiezen uit: M-Audio (Jamlab, Fastrack, ?) en Edirol (UA-25, ?). Iets anders is dan de Behringer GDI-21 dat als ik het goed begrijp een soort Line6 GuitarPort is.
Er van uitgaand dat mijn geluidskaart beperkt is, hoe komt mijn geluid dan eigenlijk binnen? Is dat via de USB (bij maudio en edirol) of toch wel via de line-in van mn geluidskaart (bij behringer?)?

En dan nog over de driver: dat moet dus ASIO zijn voor directe (duplex?) in- en uitgaande signalen? Die link die lafurieetlafoi gaf voor zo'n driver die heb ik dus echt nodig voor een goede weergave? Als ik die nu installeer werkt het dan misschien al beter, of is er een grote kans dat ik alles verneuk?

Michiel :confused:

je hebt dus meerdere mogelijkheden ja.

1) je neemt je gitaargeluid wat uit de speaker van je gitaarversterker komt, op met een microfoon, die je aansluit op een geluidskaart. dit kan de interne geluidskaart van je laptop zijn, maar de kwaliteit daarvan is dus niet zo goed, dus als het beter moet klinken kan je beter een andere geluidskaart (interface) kopen. dat hoeft dus niet als je opnamekwaliteit wel best vindt!
als je een andere geluidskaart wilt, kan dat geen pci-geluidskaart zijn omdat dat nou eenmaal niet in een laptop past. je hebt dan nog de keuze uit usb, pcmcia en firewire. de voor en nadelen hiervan waren al eerder uitgelegd. afhankelijk van het type microfoon moet je nog een voorversterker tussen je geluidskaart en microfoon plaatsen.

2) je sluit je gitaar direct op je geluidskaart aan, welke dat dus is is afhankelijk van je keuze in 1). je gitaarkabel dmv een verloopje in de minijackplug stoppen kan, maar klinkt ook niet heel mooi. dit komt omdat er verschil is tussen de impedanties van gitaar en geluidskaart. moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat je dan een DI nodig hebt. nu kan je dus ín je computer gitaar-versterkermodulatie plaats laten vinden. nu wordt het belangrijk dat het geluid wat je geluidskaart ingaat en even later weer bewerkt er weer uit naar je speakers, zo snel mogelijk dit traject aflegt. normale drivers van geluidskaarten geven een hele hoop latency, een vertraging van het geluidssignaal, wat op deze manier er voor kan zorgen dat het geluid tot wel een seconde later je laptop uitgaat dan het er in ging. je hebt dus andere drivers nodig, en wel te verstaan ASIO-drivers. de link die ik je gaf is universeel voor alle geludiskaarten, en dus ook geschikt voor de onboard kaart in je laptop. als je een externe geluidskaartinterface koopt heb je meestal al eigen ASIO-drivers er bij die geoptimaliseerd zijn voor die specifieke geluidskaart.

3) je koopt een GDI-21, V-Amp, Line6 POD etc etc. en sluit je gitaar daar op aan, de lineout van het apparaat gaat dan weer de linein van je geluidskaart in je kan door middel van wederom modelling alleen dan in een hardwareapparaat gitaargeluid zeer goed benaderen...

zo wat duidelijker?

Ja ik begin het steeds beter te begrijpen :)

Ik heb net op de site van GuitarPort gekeken en dat ziet en klinkt wel veelbelovend. Nadeel is dat het alleen voor gitaar is en eventueel zang oid kan ik dan niet opnemen...

Dat zou dan wel kunnen met bijv een FastTrack USB toch? Want die doet toch eigenlijk hetzelfde alleen dan zonder pre-amp ingebouwd, maar met XLR ingang voor mic? Want dat is toch het verschil: GuitarPort = Fasttrack + pre-amp?
Alleen wat is het verschil waarop de signalen binnenkomen? Bij de fasttrack (en jamlab) is dat toch via de USB? Hoe zit dat bij de GuitarPort?

guitarport gaat inderdaad met usb naar je computer. hij functioneert dan ook waarschijnlijk als geluidskaartje met meteen een ingebouwde amp-modelling. volgens fenderbender (zie paar posts omhoog) kan je blijkbaar best ook zang opnemen met de guitarport.

die fasttrack is blijkbaar ongeveer hetzelfde als de guitarport, je kan gewoon je gitaar inpluggen en direct via usb op je computer aansluiten, en er zit ook amp-modelling in....

het zijn dus allebei alles-in-een oplossingen: geluidskaart met di en ampmodelling, waarbij je met de m-audio ook nog eens zang via xlr op kan nemen :)

ik zou zeggen, ga ze eens allebei uitproberen :)

is "line-out" op je gitaarversterker ook een DI signaal of is dit anders.

Laatst gewijzigd:
Back