laptop <--> gitaar WAT MOET ER TUSSEN??

De aansluitingen van gitaar en line-out van versterker zijn allebei 1/4"jacks. Wat is nou eigenlijk precies DI?
Je hebt toch gewoon 2 signalen: audio en midi?

Het is allemaal audio, dat klopt maar je hebt een DI nodig om het signaal geschikt te maken.
Het signaal wat direct uit de gitaar komt is te zwak, en moet eerst door een voorversterker gehaald worden.

de lineout van de versterker moet (als ie geen ingebouwde DI heeft) eerst door een DI gehaald worden om het signaal geschikt te maken voor opname. Wat een DI precies doet :confused: mag iemand anders uitleggen.

Origineel geplaatst door MVDS
De aansluitingen van gitaar en line-out van versterker zijn allebei 1/4"jacks. Wat is nou eigenlijk precies DI?
Je hebt toch gewoon 2 signalen: audio en midi?

Volgens mij is de line out van een versterker geschikt voor een mixer, dus is inclusief "DI" (als je dat zo mag noemen... noem je dat niet gewoon line-level o.i.d..?? )

De send van de send/return loop heeft nog het "zwakke" signaal

Mijn Marshall buizen versterkertje (JTM-30) heeft in ieder geval line out met speaker emulatie dat ruisloos in de mixer gaat met een XLR jack.

Solid state versterkers hebben soms ook een headphone uitgang, die kan je zo in een geluidskaartje prikken (mini-jack, of 1/4 jack, al dan niet met een verloop plug). Moet je nog wel iets bedenken om te horen wat je zelf speelt. Goede geluidskaarten hebben een mixer functie en kunnen het geluid dat naar binnen komt direct (dus zonder vertraging) laten horen. (Ik heb het dan b.v. over een M-audio Delta 44, maar dat is geen laptop kaart).

Wat voor versterker heb je eigenlijk?

Ik denk dat als je goedkoop wilt gaan, de lol er snel af is omdat het resultaat gewoon mager is (trage laptop harddisk, goedkope interface met vertraging (latency), ruis, "pops en cracks" etc. Ik moet wel toegeven dat ik de ontwikkelingen wat computerspul betreft niet echt meer volg sinds een jaar of 4, misschien is het tegenwoordig beter?

En als je je laptop gewoon ziet als een soort 4-track taperecorder (inclusief ruis...), dan is goedkoop gaan wel voldoende. Voor een gelikte productie met toeters en bellen is wat meer nodig.

In principe kan de line-out van een gitaarversterker wel op de line-in (NIET de mic-in) van de PC worden aangesloten, aangezien beide aansluitingen bedoeld zijn voor line level signalen.

Het probleem van het aansluiten van een gitaarversterker aan een line-level systeem zit hem in andere factoren:
- 50 Hz Brom. Gewone computers en soundcards zijn al helemaal slecht geaard en ontstoord;
- De topicstarter gaf aan dat hij het signaal wil opnemen dat hij gewoonlijk uit zijn gitaarversterker hoort. Een line-out van een gitaarversterker echter is OF bedoeld als FX-send en geeft dan de klankkleur van de voorversterker weer, die uit een "HiFi" systeem beroerd klinkt, zeker als het een distortion geluid betreft, OF het is een EQ gefilterde versie daarvan (meestal Record-out genoemd) die ook niet erg klinkt als een echt luidsprekergeluid.

In het beste geval heeft een gitaarversterker een aparte powersoak uitgang, waaruit een verzwakt luidsprekersignaal komt met speaker simulatie filtering. Voorbeeld is de Koch Twintone. Er zijn ook losse powersoaks met deze voorzieningen te koop, van Koch, THD, Palmer, Behringer en anderen, soms met echte DI output. Een powersoak is een aardige optie als je wilt opnemen onder omstandigheden waarin je niet je versterker voluit kunt zetten om dan lekker met microfoonplaatsingen te experimenteren tot je tevreden bent over de opnameklank. Een speakersimulatie blijft echter een simulatie. Dan kun je dus misschien maar beter een versterker modeler gebruiken: Behringer V-amp, Line6 POD of (m.i. de beste) Vox Tonelab. Die zijn meestal goedkoper, veelzijdig, klinken zeker zo goed en hebben soms ook nog een digitale output.

Een DI box heeft meerdere functies:
1) Isolatie tussen de "aardes" van de aangesloten toestellen, waardoor minder 50 Hz brom en minder kans op elektrische schokken;
2) Impedantieaanpassing. Bijvoorbeeld het omzetten van een hoogohmig basgitaar signaal naar een laagohmig signaal waardoor je de basgitaar rechtsreeks op een mengtafel kunt aansluiten. Met de impedantieverlaging voorkom je het weglekken van vooral de hoge tonen in de kabel en aan de ingang van de mengtafel en krijg je een betere headroom. Je kunt langere kabels gebruiken met minder signaalverlies en minder elektromagnetische storing. Een elektrische gitaar wordt meestal niet rechtsreeks ingeprikt, omdat de kleuring en vervorming van een versterker gewenst wordt;
3) Bijna altijd maakt een DI box het signaal ook symmetrisch (balanced) Hierdoor kun je de - ná de DI - op de laagohmige kabels binnenkomende stoorsignalen neutraliseren en signaalverlies weer goedmaken. Symmetrisch maken doe je door je signaal te splitsen, één van beide signalen uit fase te zetten en het in-fase en het uit-fase signaal via gescheiden aders te verzenden (meestal XLR kabel). Als het ontvangende toestel het uit-fase signaal dan weer in-fase zet en samenvoegt met het andere zet je de - alleen tijdens het transport - op beide aders ontvangen stoorsignalen juist met elkaar uit fase, waardoor deze verdwijnen. Bovendien verdubbel je ook nog eens de signaalsterkte. NB een geluidskaart moet dus wel symmetrische XLR of TRS ingangen hebben om hier gebruik van te kunnen maken.

DI boxen zijn er in 3 soorten:
- Passief. Deze werken altijd met een transformator, geven echte galvanische scheiding (isolatie) en hebben geen voeding nodig. Nadeel: geen optimale signaalsterkte, niet goedkoop.
- Actief zonder trafo. Deze hebben wel voeding nodig (meestal fantoomvoeding van de mengtafel), geven geen echte galvanische scheiding, maar wel een betere signaalsterkte en flexibelere impedantieaanpassing. Worden het meest gebruikt, want goedkoop.
- Actief met trafo. Combineert het beste van de bovenstaande 2, maar is uiteraard ook het duurst.

Ik denk dat het zelf opnemen met een microfoon (of meerdere) gewoon het leukste is om te doen, beetje klooien met de hoek en afstand totdat het lekker klinkt.

Heb je wel weer een beetje akoestisch verantwoorde ruimte nodig (geen gekke nagalm etc.), en je kan niet even iets opnemen om half 3 's nachts als je b.v. op een flatje woont. Met wat karton kan je het geluid een beetje sturen of reflecteren naar de microfoon toe, daar is wel info over te vinden, recording handbook voor de gitarist o.i.d.

Ik woon zelf in Amsterdam op 4 hoog, dus ik ben er nooit aan begonnen. En mijn gitaarversterker moet ook wat harder staan, dan pas komt de lekkere klank naar boven. Die powersoaker is nogal duur geloof ik.

Minimale setup is al eerder genoemd: een lekkere microfoon, microfoon versterker (los of geintegreerd op een mixertje), en een koptelefoon die niet teveel geluid lekt om een drum/bass track te luisteren tijdens het gitaarspelen + natuurlijk jezelf op gitaar erbij gemixt (via geluidskaart computer).

Ik kan nergens info vinden over mijn geluidskaart. Het is een standaart ding van mn IBM Thinkpad T42 ("SoundMAX integraded digital audio" is het enige wat ik kan vinden).

De kaart heeft voor zover ik weet 3 ingangen:
- een klein geintegreerd microfoontje
- een 1/8" hoofdtelefoonuitgang
- een 1/8" mic-ingang
Dus GEEN LINE-IN (er staat een microfoontje afgebeeld naast de ingang hierboven). Is dat dan het probleem? Dat gitaar een andere impedantie heeft dan een mic? Dus een interface via USB of PCMCIA is dan de enige oplossing toch?

Weet je wat, check dit eens:

http://www.musicxp.net/

http://www.musicxp.net/hardware_tips.php

Er zijn nog wel meer van dit soort sites, ff zoeken met een zoekmachien. Zoek ook naar topics als home recording:

http://homerecording.com/

Als het een lullige laptop is, dan kan je wel een goede interface kopen, maar dan krijg je weer andere problemen, data doorvoor van je harddisk is te klein, je kan niet probleemloos opnemen en afspelen.... er loopt hier al tijden een topic over computer hardware en geluidskaarten, check dat ook eens

Vergeet in ieder geval die Maxsound, daar heb je echt niets aan. Niet meer over nadenken!

er stond pas geleden een artikeltje in de Sound on Sound over elektrische gitaar opnemen in Logic (maar toepasbaar op opname op de computer in het algemeen). Daar stond alles wel goed uitgelegd vond ik. Kan het misschien morgen wel even inscannen en online gooien.

Back