Realistische strings

Ruubje

The Rubenizer
oke dan toch maar een nieuw draadje beginnen nadat ik niets concreets kon vinden.

ik ben op zoek naar een synth met key's, met Realistische strings. geen trance strings dus :) aangezien ik zelf viool speel, ook in orkestvorm kan ik er nog wel eens kritisch over zijn8o) mijn excuses daarvoor.
ik heb natuurlijk het en en ander opgezocht en korg blijkt goeie strings in zich te hebben.
roep nu niet gelijk karma, triton, oassys:L oid want dat ligt niet in mijn budget.

verdere eisen/wensen:
goeie choirs
-61 toetsen is voldoende
-live goed te bedienen
-hoeft geen sequencer
-andere geluiden zoals orkesthits, clavecimbel, en 'jazz'orgel zijn ook welkom, maar hoeft niet uitgebreid aangezien ik daarminder kritisch in ben
-makkelijk te editten op synth zelf, dus niet mbv pc

ik heb voor en nadelen gelezen dus vandaar deze 'second opinion'
wat ik helemaal niet heb kunnen vinden waren mp3's en/of demo's van presets van deze planken. als iemand die zou kunnen geven, graag :)

ik heb bij mijn laatste zoekacties op internet vooral geconcentreerd op korg x5(d), n5(ex), m1, kurzweil k2000 en pc2, roland xp30 (vanwege orchestra expansion).

zit ik in de goeie richting? of heeft iemand andere ideeen over dit rijtje? en kan het tegen 2 scheurende metalgitaren op?

ik heb al een synth voor leads, dus die hoef ik niet meer

alvast ontzettend bedankt allen!

Een goede MIDI keyboard controller en Vienna Symphonic Library Pro Edition?

Komt erg dicht in de buurt van "echt"

groet, avs

Re: Realistische strings

Origineel geplaatst door Ruubje
roep nu niet gelijk karma, triton, oassys:L oid want dat ligt niet in mijn budget.
Ach, verdorie.. Miroslav Vitous dus ook niet? Misschien GPO dan wel - http://www.garritan.com/GPO-features.html
-makkelijk te editten op synth zelf, dus niet mbv pc
Tja, nou zit je eigenlijk met iets. Computers hebben wat dat betreft niet echt limieten in geheugen en CPU powerrr, en een hoop high-level orchestraal spul wordt daar dus ook uitgehaald, samen met libraries van enkele duizenden dollars.

Dan is het ook zo dat de meeste orchestral libraries eigenlijk niet getweaked moeten worden maar goed geprogrammeerd moeten worden - voornamelijk bij kunstjes zoals glissando, portamento, etc. Daar zijn aparte samples voor, en je moet weten wanneer je die wel en niet moet laten horen.
ik heb bij mijn laatste zoekacties op internet vooral geconcentreerd op korg x5(d), n5(ex), m1, kurzweil k2000 en pc2, roland xp30 (vanwege orchestra expansion). zit ik in de goeie richting? of heeft iemand andere ideeen over dit rijtje?
Liever niet, Mwa (heb ik zelf gehad, uiteindelijk geruild voor de XP-30 - en die vind ik toch eigenlijk beter), Nee - zeker geen M1, Mwa (beetje gedateerd, wel goed), Ja (mooi apparaat), en Misschien. In die volgorde.

Sowieso, wat heb je al staan- misschien hoef je dan alleen maar een module te kopen die je op een synth die je al hebt kan haken. Een XV-5050 met de SRX Orchestral Expansion, dan heb je gelijk de OE1 en OE2 die normaliter in de XP-30 zaten al binnen.
en kan het tegen 2 scheurende metalgitaren op?
Voornamelijk een kwestie van goede equalizing en een man achter de mixtafel die jou de ruimte wil gunnen.
ik heb al een synth voor leads, dus die hoef ik niet meer
Maar wil je die misschien niet gebruiken als controller?

ik heb zelf een yamaha an1x en nog een yamaha psr550 keyboard. deze 2 gebruik ik altijd in de band. maar de psr wil ik vervangen, aangezien ik nu weet wat voor geluiden ik gebruik. ik wil de kwaliteit van de geluiden omhoog halen. aangezein ik de psr verkoop wil ik er gewoon iets anders voor in de plaats. omdat ik om de 4 maten snel van preset moet wisselen is het voor mij makkelijk om 2 plankjes te hebben. ook aangezien ik regelmatig op beide tegelijk speel.

en nogmaals het is voor live gebruik dus geen geklooi met pc.
maar roland en expansionboard is dat een goed idee?
en is het zo dat een expansionboard orchestra bijvoorbeeld betere orkestrale geluiden heeft. of is het gewoon een toevoeging ? maw: is een expansionboard kwalitatief een vooruitgang, of kwantitatief. of beide natuurlijk?

korg m1 streep ik dus weg? en de andere korg's dan?

bedankt voor de zeer snelle reply's!

met zijn allen komen we er vast wel uit:biertje:

Duur.. duur en duur.. maar goed..

miroslav vitous library

:)

Is een sampler library.. maar als je echt echt wil.. (of er dicht bij in de buurt wil zijn..) ontkom je volgens mij niet aan sampler werk..

Dus vergeet de synths en de rompler-synths.. en ga voor een sampler.. danwel hard.. danwel soft..

roland juno d

roland juno d

je kan anders ook de roland juno d kopen, nieuw kost ie een 500 tal eurotjes, maar ik vond hem goed klinken, goede orchestrale stabs, etc, etc.... het hangt een beetje af van je budget... ik heb zelf een motif, maar ik heb ooit met een juno d gewerkt, vond dat wel redelijk spul

lol :) tschijnt ook niet echt iets 'nieuws' te zijn. meer een 'samenvatting' van rolands instrumenten in een nieuw jasje. ik heb hem zelf ook een paar keer geprobeerd en vond het inderdaad niet veel bijzonders.
maar toch maar een sampler dan? enige ideeen watvoor?

Als je geen softsampler wilt:

een roland xv-2020 & strings expansion
http://www.rolandus.com/products/details.asp?catid=13&subcatid=55&prodid=SRX-04

Een Kurzweil PC2(R) & classic board

Als je zelf viool speelt zou ik andere alternatieven even vergeten

Strings = veel sample(rom/ram) geheugen
Een oud Roland JV orchestral boardje uit '93 is 8 mb (voor het hele orkest !)
Knap gedaan, maar jou zal het niet gelukkig gaan maken

@Ruubje

Bekijk de setup van Within Temptation, After Forever en Nightwish eens, vind je niks over hun Keys dan gewoon even de stoute schoenen aan en ze een emailtje sturen, ze willen vast wel antwoorden.

Wat ik in het verleden veel onstage gezien heb zijn idd. Karma's, XP30's en Tritons

Nu zie ik dat er steeds meer mensen laptops en hardware samplers (xv-2020/S-6000) mee onstage nemen met de betere controller keyboards.

within gebruikt roland.

nightwish een karma te ver gekantelt, een triton en volgens mij heeft hij ook nog zijn n364.
dimmu borgir eerst ook een helemaal n364, daarvoor nog x5d, en bij laatste optreden ook triton.

maar das allemaal net iets te hoog gegrepen qua budget :). maar de strijkers bij dimmu borgir ben ik idd wel jaloers op :)

er moet toch wel een leuk alternatief zijn?

rhapsody doet alles op het laatste album met echte bombastische koren en orkestbezettingen. das weer iets te veel van het goede ;)

maar weet iemand een url te geven waar ik mp3's van verschillende synths kan luisteren. of je moet me kunnen vertellen waar er in het noorden een redelijk winkel is die meer dan 4 synth's probeer klaar heeft te staan

Een Korg x5? Dan moet je stevig programmeren én sounds stapelen uit een andere synth/module.

Mijn ervaring: (nogal subjectief)

-Roland: dikke, warme en wollige strings (XV 2020, JV series)
-Korg: heldere, raspende stings (X, Triton etc serie)
-Yamaha: ken ik geen duurdere typen van dan hun huidige GM/XG werk en dat stinkt.

Je kan natuurlijk veel editen en EQ'en.

En een Akai sampler met goede multisample stringlibraries? Dat is denk ik een redelijk goedkope oplossing en een wel heel erg goede, mits je de goede libraries weet te vinden.

Ik heb daar de beste ervaringen mee wat strings betreft.

Met een beetje creatief (layeren, velocity gevoelig, keyboard-split) programmeren kun je ook een heel eind komen met oudere synths als een JV 80, 90 zelfs 30, Korg X5 of wat dan ook.

oke ik merk dus dat superrealistisch niet haalbaar is aangezien ik geen pc op het podium wil, en mijn budget het niet toelaat.

ik pas mijn wensen dan een beetje aan:

ze moeten we realistisch klinken, maar ik hoef niet alle strijktechnieken in een plank te hebben, dwz: bombastische strijkorkesten, en een paar pizzicato's zal mij al deugd doen. krijg ik er iets meer bij zoals grootsklinkende koren en knallende hoorns is het leuk.

wie noemt een paar merken?
en heeft er niemand mp3's van presets of zelfgemaakte strijkensembles?

nogmaals bedankt:)

Het ligt er ook aan of je zelf sounds wil of kan programmeren maar vooral wat je budget is. Om kosten te besparen kun je eens kijken naar voormalige topmodellen zoals de Korg Trinity of Triton LE, Roland XP of XV, Yamaha EX. Als je naar de low-budget synths gaat kijken, bedenk je dan wel het volgende: een X5-D, Triton LE of Juno-D kunnen minder goed tegen transport en intensief spelen. Ik spreek uit eigen ervaring...joy-stick die afbreken, modulation wheels die niet meer werken, toetsen die uitvallen etc ;)

ik WIL wel sounds programmeren en editten, maar of ik het KAN weet ik niet, nooit gedaan. maar leren kan altijd. het zal ongetwijveld iets heel anders zijn dan mijn an1x.

ik zag een korg n5 voor 250 en een n5ex voor 300. zijn dit reele opties voor mij? dwz: is er op de synth zelf makkelijk te programmeren? zijn de sounds enigszins goed? hebben de sounds een beetje power? zijn de menu's logisch/makkelijk/overzichtelijk?

hmm ik heb nog steeds niets iets doorslaggevends gehoord.

nog wat meer eisen dan maar:

het moet toetsen hebben (heb ik al genoemt maar oke)
het moet niet in verbinding hoeven met pc, dus op synth zelf editten
en noem alsjeblieft iets leuks;)

kan iemand me bevestigen dat een korg n5 geschikt is? of een x5d? of een n264? of een...?

Samples is wat je wil!

In de Atmosphere plug-inn...vsti zitten ook heerlijke strings...
Miroslav is geloof ik de Lord of the strings.

Back