OB-12 reset ?

henkeys

Stamgast
Ik heb effe een vraagje mbt mijn OB-12....
De midioverdracht vanaf de pc verloopt absoluut niet lekker: het lijkt er op dat de OB-12 maar een kwart van de patches ontvangt. De synth blijft vermelden dat er midi data onderweg is terwijl de overdracht allang gestopt is. Uit deze melding is geen escape mogelijk, behalve de synth uit te zetten.
Na het opstarten ben je dan 3/4 van je patches (timbres en programs) kwijt. Bovendien verspringt de OB-12 bij het bladeren tussen de patches dan ook nog, zodat je van patch 44 ineens naar 98 kunt springen.....
Ik kan nergens terugvinden of er een manier is om een init/reset uit te voeren bij de OB-12, zodat ik de initiele patches weer terug heb.
Wie kan mij helpen. of weet hier iets over te vertellen ?

Ik gooi hem nog maar eens omhoog....
Is er iemand die ervaring heeft met de midi upload naar de OB-12 toe ? Het lijkt totaal niet te werken, de timbres/programs worden bij mij voor 3/4 gewist. Een reset lijkt ook niet tot de mogelijkheden te behoren.
Anyone ?????

probeer eens een ander programma om je sysex mee te versturen, bij voorkeur wat langzamer..of het kan ook aan je midi interface liggen...komt me vaag bekend voor dit probleem....

Re: OB-12 reset ?

Origineel geplaatst door henkeys
Na het opstarten ben je dan 3/4 van je patches (timbres en programs) kwijt. Bovendien verspringt de OB-12 bij het bladeren tussen de patches dan ook nog, zodat je van patch 44 ineens naar 98 kunt springen.....
Ik kan nergens terugvinden of er een manier is om een init/reset uit te voeren bij de OB-12, zodat ik de initiele patches weer terug heb.
Wie kan mij helpen. of weet hier iets over te vertellen ?

Problemen met sysex dumps kunnen, zoals Olafmol al opmerkt, best hun oorzaak hebben in de gebruikte MIDI-interface. Maar het fenomeen dat je OB-12 na opstarten een deel van z'n patches kwijt is, lijkt er meer op dat je OB-12 gewoon ff moet ge-reset worden. Hoe dat moet staat vast en zeker in de handleiding, vaak enkele toetsen indrukken tijdens het inschakelen van je instrument, alhoewel dit meestal ook via sysex kan, maar daar heb je op dit ogenblik al problemen mee.
Dus gewoon ff resetten die hap en kijken of je dan terug zonder problemen sysex dumps en zo kan doen.

Ik ben de reset mogelijkheid nog niet tegengekomen in de manuals of op internet. Ik zoek me wild naar de (geheime ?) toetstencombinatie om de boel te resetten.....
De inlezen van de factory patches lukt dus niet, dit is de methode die bij mij (en blijkbaar bij meer OB-12 gebruikers) niet functioneert...
De data bestaat overigens uit een midi file (.mid) die ik mbv Cakewalk naar de OB-12 upload.

Zoiets zou toch zeker in de handleiding moeten staan, alleen staat die niet online dus kan ik er zelf niet in rondneuzen.

Nou sta ik ff met m'n mond vol tanden

Ik kan en wil het zelf ook niet geloven.....
Wat me trouwens vooral opvalt in het hele verhaal is dat er heel veel threads etc. op internet te vinden zijn over wel of niet een OB-12 aanschaffen, en of het nou wel of niet de naam Oberheim mag dragen (ipv Viscount), maar er is bijna geen info van daadwerkelijke OB-12 owners beschikbaar.....
Weet niet of ik me al zorgen moet gaan maken.

Zo, toch een handleiding gevonden :)

Na wat gelezen te hebben denk ik misschien iets gevonden te hebben wat de oorzaak van het euvel is/was en oplossing (hopelijk)

A) Misschien had je onlangs een upgrade van het OS gedaan en is dit niet helemaal voltooid?
B) Of had je een dump opnieuw van je pc naar je OB-12 gestuurd maar was de originele dump van je OB-12 naar je pc niet goed gelukt waardoor je dus foute/onvolledige informatie terugzend naar het toestel?
C) Misschien een foute volgorde bij het upgraden? Logisch lijkt me om eerst het OS, dan de DSP en dan de timbres in te laden?

Deze situaties zorgen dus voor een 'incompleet softwaresysteem' van je OB-12 en dan werkt er wellicht niets/niet veel of treden er rare dingen (vermoed ik want ik heb geen OB-12, just guessing here ;) )
Maar ik vermoed dat de volgende handleiding een soort 'veilige opstartmodus' is waardoor je alsnog alles opnieuw kan doorsturen naar je OB-12, dit zal wellicht betekenen dat de huidige info in je OB-12 GEWIST wordt, maar daar zijn backup's voor, niet.

Hoe werkt deze 'emergency bootprocedure' dan?

- Druk op de ESC knop en hou deze ingedrukt terwijl je de OB12 inschakeld,
- Als het goed is krijg je de melding WAITING FOR MIDI DATA te zien
- Da's het sein om je OS opnieuw naar je OB-12 te sturen vanuit je sequencer (pc of hardware).

Hopelijk is dan het euvel al verholpen?

Zo ja, dan moet je zeker, bij de volgende dump van je OB-12 naar je pc, eerst de Transmissiesnelheid op SLOW zetten alvorens een dump te maken.

Zo nee
probeer ff een 'eenvoudige MIDI-verbinding tussen je OB-12 en je pc te maken, misschien gebruik je nu een MIDI-pathcher of nog iets anders? Gewoon om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten. Vergeet niet dat MIDI niet zo snel is dan velen wel denken, en een volledige sysexdump is, al naargelang het toestel, een hele berg info die doorgestuurd moet worden.

Ga met je OB-12 langs bij een vriend/vriendin en tracht in zijn setup je OB-12 opnieuw te initialiseren? Als het daar wel lukt dan is de oorzaak alvast niet je OB-12 maar je MIDI/computersetup.

Kijk je dit al eens na en laat je ff weten of het intussen werkt/niet werkt? Zonder OB-12 kan ik dit niet zelf uitproberen dus ik wacht ff op meer nieuws.
------
Dit probleem doet me een beetje denken aan de release van OS 2.0 voor de Karma, daar was net na het uitkomen ervan ook wel wat mee (o.a. foute info,....)

Tot nieuws zou ik zeggen :z

Hee Hover,

bedankt voor deze informatie ! Ik heb inmiddels de opstartprocedure met de ESC toets geprobeerd, en hij vraagt inderdaad om midi-data. Als ik dan deze data opnieuw stuur is het resultaat hetzelfde als de eerste keer.
Ik moet nog een 'eenvoudige' midi -verbinding uitproberen. Intussen bij de firma Oberheim de vraag uitgezet of er echt niet een reset-functie is waarbij je de standaard factory patches terugkrijgt zonder midi-transmissies....
Ik laat weten hoe dit nu verder gaat !

YES !!!!
Ik heb inmiddels antwoord gehad van Oberheim, die had ik gemaild via de site ob12.com.
Hier zijn de dingen die ik te weten ben gekomen....

1. Er is GEEN reset mogelijkheid op de OB-12, in die zin dat je via het indrukken van een aantal toetsen tijdens het opstarten van de OB-12 de initiele factory presets terug kunt krijgen ;{

2. Factory presets zijn alleen terug te krijgen door het downloaden van deze presets vanaf de OB12 site, en via een midi upload naar je OB-12.

3. De JR sounds op de OB12 site geven problemen bij het uploaden naar je OB12. Niet doen dus, tenzij je een goede backup hebt gemaakt van je spullen.

4. Zoals HGover als vermeldde: bij een mislukte upload: OB-12 opstarten en de ESC indrukken, zodat hij meteen weer vraagt om midi data. Als je dat niet doet start de OB12 op met bijv maar 25 % van zijn sounds, hij checkt alle timbres en programs en vermeld per timbre/program dat er invalid data is. Dit duurt behoorlijk lang......

5. Na een gelukte upload van midi data vanaf je pc naar de OB-12 (timbre of programs) start de OB-12 zichzelf opnieuw op. Als dit dus niet gebeurt is er iets misgegaan.

6. Upload van midi naar OB-12 door Cakewalk is niet aan te bevelen, geeft Oberheim/Viscount aan (dit heb ik dus geprobeerd, en het werkt niet). Beter is bijv. om de data via de Windows Media Player te sturen (tsja...). Ik heb een of ander Yamaha soft synth programmaatje gebruikt, en het werkt als een trein !!!! :halleluja

Tot zover. Jullie begrijpen, dat ik erg blij was toen vannacht om 1 uur al mijn timbres en programs weer waren ingeladen op mijn OB-12...... :D

bij mij geeft die editer telkens aan dat de OB12 niet aan de PC aangesloten is

Oberheim OB12 editor

Oberheim OB12 editor

Ik heb de editor gedownload van de website www.ob12.com , de regels volgens het "read me" file-tje opgevolgt maar de editor geeft aan dat de OB12 niet goed aangesloten is.

heeft er iemand tips ?

Dit probleem heb ik ook gehad. Ik had hem via mijn midi/game poort van mijn geluidskaart aangesloten, terwijl er ook een midi interface aanhing. Na het uit zetten van de midi interface deed die het wel.

Weet niet of het probleem van de poster nu al helemaal opgelost is maar probeer anders ook eens de nieuwste CPU/DSP software in je synth te zetten. Ik weet niet hoe oud je OB12 is maar eerdere versies schenen nogal 'buggy' te zijn.

:peukie:

Ja de laatste CPU software en de 1 na laatste DSP software zit erin.
de DSP software kan ik helaas niet downloaden

Vergelijkbare discussies

Back