"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

digii/analog

digii/analog

bwaa,

het is goed dat er veel softsynths worden gebruikt want dat drukt de prijs van de 'real stuff' een beetje.

Het is niet slecht want op die manier is het ook niet moeilijk om eens een 'anders'-klinkende plaat te maken nadat mensen jaren zijn gebrainwashed met digitaal.

Mijn haren komen recht bij vele softproducties (het lijkt dan alof er een plaats in m'n hoofd is die niet door de mziek wordt geraakt en dat begint te jeuken na een poos... krabben is nogal moeilijk dan!)

Er was een tijdje geleden zo'n Axel-F remix van 'Space Frog'; wat klonk dat vreselijk zeg!

Hier bij mij in de buurt is er een discotheek 'Illusion' genaamd waar ze zélf hun platen maken met vrnl. softsynths. Die sfeer daar is enorm, daar heeft het niks mee te zien. De platen zijn echter niet te vergelijken met wat ze op een 'retro'-party draaien... (het lijkt wel één lange opname!!!)

Als iedereen dezelfde éénheidssound heeft, waarom dan nog vragen stellen dat het met de platenverkoop zo slecht zit? (ja, 't zal wel aan het downloaden liggen..., en in het vinyl milieu is er toch geen andere keuze)

Ik ken diverse producers (vooral trance en house) die nu volledig softwarematig werken maar die hadden voordien ook niet echt dé supersynths in gebruik, hoogstens een Moog Prodigy. De verschillen zijn dan ook kleiner. (ik ken er één 'Sinesweeper' die toch wel vast hield aan z'n Monopoly om één of andere reden, had ik die graag afgesnoept zeg);

Als je graag digitaal geluid hebt: doe zo dan, geen probleem mee. Ik ken jammergenoeg maar een paar nummers die ik geslaagd vind met die sound en die analoog beter zouden klinken.

Een volledig digitale productie inclusief de mastering kan je écht wel horen, wie dat nog ontkent...

Het is veel cleaner en sterieler en 'properder' (cd'achtige sound) dan een analoge mix. ja, gebruik die 'Vintage warmer' nog maar eens 10 keer tot je cpu er de brui aan geeft. Inbeelden maar dat dat dan vetter klinkt....(je hoort toch het verschil tussen tape, CD en vinyl mag ik hopen?)

hang er eens een 'Avalon'-compressor aan en vergelijk dat dan maar.

Het is gewoon wat anders.

Maak je jump en hardcore, commerciele house of standaard trance: gebruik soft! Wil je meer een 'Engelse'-sound of wat meer power en body: toch wat meer analoog gebruiken. Zoek je spijkers op laag water en niet tot compromis bereid.... dan...

Geef mij maar software, Alles overzichtelijk in 1 mapje :). werkt veel sneller. Als je nummer over jaar nog wel bewerken dan zijn alle instellingen zo geladen.

Hardware klinkt inderdaad beter, teniminste je hoeft er maar weinig voor te doen. Ik heb zowel de wavestation ws en de sx gehad. Heb nu de Digital Edition. Verschil van sommige presets is bijna niet te horen. Het wordt alleen maar beter. Ik ben blij dat alles hardware nu weg is. Gelukkig geen gepruts meer met bekabeling, slechte potmeters, onduidelijk displays Configuraties. backup. Allemaal stofnesten. Het schilt ook een hoop ruimte :)

Gr,

Michael

Ik gebruik een combinatie van analoog, va en softsynths en ik zou ze geen van allen willen of kunnen missen.

Het heeft allemaal zn voor en nadelen...

Kan iemand mij uitleggen hoe je met hardware je gebrek aan talent kan verdoezelen? Niet dat ik geen talent heb maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Beste Rembrandt,

Ik begrijp wat je bedoelt hoor maar ik praat echt geen poep dat je filters e.d. erg goed kan emuleren.
ook die MS20....

In de legacy cell zitten ook wat foutjes t.o.v. de echte MS20. maar als e ebv alle schaketjes in reaktor namaakt en 6x oversampling dan weet je niet wat hoort. Net echt zeg je dan.
+ wat random geneuzel om de imperfecties er weer in te krijgen...

tuurlijk zullen sommige bakken hun kenmerken houden. en mss niet geprocessed vetter klinken maar eenmaal
in de mix zul je toch wat van dat dikke weg halen....

Ik denk dat je wat meer onbevooroordeeld moet luisteren.....

Meestal klinken analoge bakken wel meteen lekker en zijn ze ook lekker snel muziekaal te gebruiken.
Soms hoor ik ook wel eens een filter in een track die niet filtered maar meer een soort volume knop is.
Dan denk ik ook jammer....had je maar een analoge bak hier voor gebuikt dan wes het zeker vetter.
Maar het werkt nog wel in de track meestal.

En met veel reso klinkt analoog ook veel beter.....
Dat directe in your face mis je soms bij digitaal en dat is precies wat je direct krijg met analoog

Re: analoog versus digitaal

Re: analoog versus digitaal

Origineel geplaatst door rembrand
tja,

waarom bestaat er dan niet zoiets als de perfecte gitaar plug in of de exacte emulatie van bv. een hammond of andere eerder akkoestisch klinkende instrumenten???

omdat de basis klanken van een analoog 'instrument' simple na te boodsen zijn.

een acoustische klank, piano/gitaar/drum etc hebben veel meer leven ende gegenereerde golfvorm en vooral dynamiek per pitch en tijd is veel en veel complexer dan die bij een domme synthsound.

ik mag dan wel zeer met DSP bezig zijn. en zelf verknocht zijn aan synthesetehnieken en algo's.

maar een acoustische klank is veel en veel 'rijker'/complexer dan jouw 'vetste analoge synth'.

fact.

ik snap persoonlijk niet wat er zo boeiend is om alle imperfecties van een analoge synth a te bouwen. wel begrijp ik het commercieel nut er wel van. wil je per se, die beperkte klank van die specifieke synth (omdat je nou eenmaal zulke 'beperkte' muziek wil maken, dan koop je beter zo'n mooi meubelstuk idd. alhoewel voor de prijsverschillen is het toch maar miereneuken hoor. ( 'maar hetgeeft zoveel inspiratie meneer...' :Z wetev, heb ik geen last van.)

als het gaat om synthese en vernieuwende synthetische klank dan ga je beter zwaar software.

ironisch genoeg heb k sinds een paar maand men poly evolver rack in huis. (naast men G2) :engel: maar ben er maar matig tevree over

PS. dat van talent en hardware neem ik terug.

slaat idd nergens op. in tegendeel al dat geklooi met kabels etc maakt het er niet makkelijker op. been there done that.
ook compositioneel vind k he teen hel om een 'deftige' vloeiende en vooral gevariëerde compositie te krijgen met enkel hardware (sequencers).

dus vraag heel wat talent wanneer dat iemand wel lukt.

Origineel geplaatst door Alex Omega

Meestal klinken analoge bakken wel meteen lekker en zijn ze ook lekker snel muziekaal te gebruiken.
Soms hoor ik ook wel eens een filter in een track die niet filtered maar meer een soort volume knop is.
Dan denk ik ook jammer....had je maar een analoge bak hier voor gebuikt dan wes het zeker vetter.
Maar het werkt nog wel in de track meestal.

En met veel reso klinkt analoog ook veel beter.....
Dat directe in your face mis je soms bij digitaal en dat is precies wat je direct krijg met analoog

je kan ook een betere filter plug-in gebruiken...

ik heb er hier eentje van +- -360db/octave *D idd. moog my arse (grapje hoor, maar ik heb echt een zeer stijle filter die dingen doet waar analoog niet tegenop kan jewel, alleen hij is buggy as hell... jup computers crashen! mar aze kosten minder ):bekdicht:

ana-digi

ana-digi

niet akkoord wat betreft dat 'eenvoudige' van synthgolven!!!

zeker niet.

roland had een bakje gebouwd een paar jaar terug, de 'sh32' om de vraag naar 'analog stuff' te kunnen bevredigen.

Er zaten maar liefst een handvol verschillende saw-wazves in!!! Dus: zelfs een saw is niet zomaar een saw!!!

Het ding werd niet echt een succes, het was ook niet echt een synth. De JP8000 was wél een succes maar dat omwille van vooral de 'supersaw' die zeker geen 'eenvoudige' synthklank was...

Pak de oscilloscoop (of maak een sample van de golf) en bekiijk de waveform:

Op de ARP Odyssey kan je duidelijk op de SAW nog ene kleinere saw zien en daarop nog één enz. Dit noemt men een 'fractaal' in de wiskunde. Wie dat éénvoudige golfjes noemt... De eerste piano, gitaar of operadiva die dat kan....

Je kan zoiets niet samplen, wel moddellen maar dat zal toch wat kunsten vereisen van je cpu...

Nee, de complexitiet van de golf van sommige analoge synths is zééker vergelijkbaar met een akkoustische sound!!!

Je kan het maar weten als je de golven bekijkt. Onderschat dat niet.

Er zijn oneindig veel types saw's en square waves enz. Het stomm is gewoon dat ze die golven maken omdat de schakeling dat het beste toelaat. (met vol/leeg-lopende condensatoren en een integrator die er dan een blok van maakt-simpelweg gezegd)

Bekijk het golfje van een gitaarsnaar maar eens: dat verbleekt bij een Odyssey high resonant frequency orkaan....

In de legacy cell zitten ook wat foutjes t.o.v. de echte MS20. maar als e ebv alle schaketjes in reaktor namaakt en 6x oversampling dan weet je niet wat hoort. Net echt zeg je dan.

Heb je hier soms een voorbeeld van (dat je wilt delen;) ) Ik ben er enorm benieuwd naar. Zelf beperken mijn exploten in reaktor qua filters zich tot het plaatsen van waveshapers en dergelijke. Ik ben me onlangs wat meer beginnen verdiepen in DSP en Core (het begin van het begin8o) ) en ik vraag me af, hoe ver je inderdaad kunt gaan met deze materie om iets analoog te krijgen (analoog is hier bedoelt als "iets met karakter", niet als "een emulatie", ik heb geen zin in die discussie). Een geluidsfragment is ook welkom.

ana-digi-akkouistich

ana-digi-akkouistich

pff, eigenlijk bedenk ik me toch:

die synths klinken inderdaad wat simpel,

Ik ga gewoon een hele dag bonen zitte eten en dan s' anderdaags: pwrrrtt!!

daar kan toch geen synth tegen op niet?

Je gebruikt maar als instrument wat je wil gebruiken,

of dat nu een soort synth is of wat dan ook,

Dus....

Re: Re: analoog versus digitaal

Re: Re: analoog versus digitaal

Origineel geplaatst door RedHat
omdat de basis klanken van een analoog 'instrument' simple na te boodsen zijn.

een acoustische klank, piano/gitaar/drum etc hebben veel meer leven ende gegenereerde golfvorm en vooral dynamiek per pitch en tijd is veel en veel complexer dan die bij een domme synthsound.

ik mag dan wel zeer met DSP bezig zijn. en zelf verknocht zijn aan synthesetehnieken en algo's.

maar een acoustische klank is veel en veel 'rijker'/complexer dan jouw 'vetste analoge synth'.

fact.

ik snap persoonlijk niet wat er zo boeiend is om alle imperfecties van een analoge synth a te bouwen. wel begrijp ik het commercieel nut er wel van. wil je per se, die beperkte klank van die specifieke synth (omdat je nou eenmaal zulke 'beperkte' muziek wil maken, dan koop je beter zo'n mooi meubelstuk idd. alhoewel voor de prijsverschillen is het toch maar miereneuken hoor. ( 'maar hetgeeft zoveel inspiratie meneer...' :Z wetev, heb ik geen last van.)

als het gaat om synthese en vernieuwende synthetische klank dan ga je beter zwaar software.

ironisch genoeg heb k sinds een paar maand men poly evolver rack in huis. (naast men G2) :engel: maar ben er maar matig tevree over

PS. dat van talent en hardware neem ik terug.

slaat idd nergens op. in tegendeel al dat geklooi met kabels etc maakt het er niet makkelijker op. been there done that.
ook compositioneel vind k he teen hel om een 'deftige' vloeiende en vooral gevariëerde compositie te krijgen met enkel hardware (sequencers).

dus vraag heel wat talent wanneer dat iemand wel lukt.

Kerel, de imperfectie zorgt er juist voor dat de klank juit niét statisch is :) Daarom klinkt die ouwe rommel zo lekker :eureka:

En een Evolver is nou net een bak niet ik nou niet VET analoog vind (wel vet ding hoor maar niet mijn ding)
Kabels en zo is een drama idd en HW sequencing is ook niet voor mij maar die analoge stepsequencers vind ik wel vetje hoor....

kijk mij eens op komen voor digitaal én analoog 8)

Re: ana-digi

Re: ana-digi

Origineel geplaatst door rembrand
niet akkoord wat betreft dat 'eenvoudige' van synthgolven!!!

zeker niet.

roland had een bakje gebouwd een paar jaar terug, de 'sh32' om de vraag naar 'analog stuff' te kunnen bevredigen.

Er zaten maar liefst een handvol verschillende saw-wazves in!!! Dus: zelfs een saw is niet zomaar een saw!!!

Het ding werd niet echt een succes, het was ook niet echt een synth. De JP8000 was wél een succes maar dat omwille van vooral de 'supersaw' die zeker geen 'eenvoudige' synthklank was...

Pak de oscilloscoop (of maak een sample van de golf) en bekiijk de waveform:

Op de ARP Odyssey kan je duidelijk op de SAW nog ene kleinere saw zien en daarop nog één enz. Dit noemt men een 'fractaal' in de wiskunde. Wie dat éénvoudige golfjes noemt... De eerste piano, gitaar of operadiva die dat kan....

Je kan zoiets niet samplen, wel moddellen maar dat zal toch wat kunsten vereisen van je cpu...

Nee, de complexitiet van de golf van sommige analoge synths is zééker vergelijkbaar met een akkoustische sound!!!

Je kan het maar weten als je de golven bekijkt. Onderschat dat niet.

Er zijn oneindig veel types saw's en square waves enz. Het stomm is gewoon dat ze die golven maken omdat de schakeling dat het beste toelaat. (met vol/leeg-lopende condensatoren en een integrator die er dan een blok van maakt-simpelweg gezegd)

Bekijk het golfje van een gitaarsnaar maar eens: dat verbleekt bij een Odyssey high resonant frequency orkaan....

manmanman...

een gitaar/piano is geen synth hé. hahaha. maar of ik nu 1000 verschillende typetjes zaagtandjes naast elkaar zet.

men beste het BLIJFT een simpele golfvorm. ik denk dat jij beter es een simpele gsamplede gitaarklank of beter pianoklank vergelijkt met een 100 tal analoge zaagvariantjes (ik heb de jp8080 jaren geleden verkocht ;-) )

je zal zien dat de resonantiekast van een gitaar of pianohuis zo'n complexe invloed heeft op de theoretisch simpele golfvorm van een gitaarsnaar. ik denk dat je een beetje het punt mist men beste.

een filter op een analoge bak moet je eigenlijk zien als de klankkast vaneen gitaarof piano. alleen de filterfunctie (resonance) is vele en vele malen minder complex dan die van een acoustische klankkast. wat logisch is. vandaar dat een analoge synth zogoed als nooit een piano zalkunnen emuleren.

een gitaar daarentegen lukt toch aardig (aangezien de klankkastdaar meer een amplifying functie heeft dan ipv een 'waveshaping' bij een piano...

denk toch nog maar es goed na en pak die oscilloscoop er maar es bij: let vooral op wat er gebeurd met een 'simpele' snaar in een acoustische behuizing ifv de tijd + kijk dan eens naar verschilelnde noten van de pianoof gitaar... you'll see

je moet ook geen piano geluiden maken met een synth...
daar zijn samples voor.

Met een synth maak je geluiden die niet bestaan in een andere form toch?
en dikke bassen natuurlijk

Re: Re: Re: analoog versus digitaal

Re: Re: Re: analoog versus digitaal

Kerel, de imperfectie zorgt er juist voor dat de klank juit niét statisch is :) Daarom klinkt die ouwe rommel zo lekker :eureka:

En een Evolver is nou net een bak niet ik nou niet VET analoog vind (wel vet ding hoor maar niet mijn ding)
Kabels en zo is een drama idd en HW sequencing is ook niet voor mij maar die analoge stepsequencers vind ik wel vetje hoor....

kijk mij eens op komen voor digitaal én analoog 8)

jahaa, dat van die imperfecties van analoog weet ik ook wel. ik heb he them over die o zo geprezen karakters.

maar dat is natuurlijk te begrijpen, zo hebje ook veel verschillende piano's die alle andere karakters hebben.

maa mijn punt is dat je dit bij software ook kan doen, als je wil.

software laat je wel vrij om theoretisch weteve karakter aan je sound te geven die je zelf wil. kwestie van experimenteren.

zo kan je algo hebben die zo helder en ngekleurd mogelijk signalen wil leveren. of één waarvan alerelei artefacten zijn ingebouwd om hem net karakteristiek te maken.

the choice is yours.

je moet ook geen piano geluiden maken met een synth...
daar zijn samples voor.

Met een synth maak je geluiden die niet bestaan in een andere form toch?
en dikke bassen natuurlijk

tuurlijk.

maar de lassieke analoge layout (VCO, VCF, VCA) zijn wel ontwikkeld met als doel de emulatie van acoustische instrumenten.

VCO = snaar van de piano

VCA en VCF de klankkast en resonator (kleur aan geluid, filter dus)

weet je wat het is, dat karakter moet je aanspreken.
Meestal heeft digitaal dat juist niet en moet je dat toevoegen.
maar als je niet weet wat je moet toevoegen blijft het statisch.

Der zijn ook wel dingen waarvan ik denk dat wordt lastig met software. vooral als het extreem gaat.
zoals een Culture Vulture, dat gaat je niet lukken met soft denk ik....

of een Sherman die zich leip FM-t dat je druppels bij wijze van spreken ziet...

De een canceld de andere niet. Analoog en Digitaal make love not war!

ja een Anus is ook gemaakt om te poepen maar je kan er ook wat anders mee doen :eureka:

Om maar eens een ongenuanceerd voorbeeld te gebruiken.

weet je wat het is, dat karakter moet je aanspreken.
Meestal heeft digitaal dat juist niet en moet je dat toevoegen.
maar als je niet weet wat je moet toevoegen blijft het statisch.

Der zijn ook wel dingen waarvan ik denk dat wordt lastig met software. vooral als het extreem gaat.
zoals een Culture Vulture, dat gaat je niet lukken met soft denk ik....

of een Sherman die zich leip FM-t dat je druppels bij wijze van spreken ziet...

De een canceld de andere niet. Analoog en Digitaal make love not war!

ach theoretisch zie ik nergens een belemmering hoor.

wat wel waar is, is dat je bij de bouw van een hardware bak door de (slimme) keuze van de componenten je het karakter 'gratis' krijgt.

bij de ontwikkeling van een digitaal systeem vraagt dit enige inspanning. + he tis idd lastig om bvde niet lineaire respons van een aardige analoge filter (vooral in het extreem) zo te laten reageren in het digitale domein. nochtans s dat tegenwoordig ook geen probleem.

er gebeurt echt niks magisch in een analoog apparaat dat niet haalbaar is in een digitaal systeem.

imperfecties inbouwen is nou niet meteen rocketscience hé.

perfecte emulatie van een instrument daarentegen, ok, dat vergt zeer veel studie en tijd.

nutteloos als je he mij vraagt, maar commercieel wel interessant.

je kan evengoed je eigen artefacten inbouwen, zo heb je een zalige analag like sound, maar dan van niet bestaande ouwe gouwe ;-)

freedom of digital

jullie zijn allemaal gek :)

wat is eigenlijk het doel? er uit komen wat nu het 'beste' is?
ik heb er zelf ook vaak een mening over gegeven
maar das ook t enige wat er hier en 127856276345 andere draadjes gebeurt
en je iets aantrekken van een mening van anderen... moet je zelf weten, ik doe t niet :)

het heeft te maken met budget, werkwijze en sound. en voor sommigen geldt image misschien ook nog

iedereen weegt die factoren anders en dat is juist leuk, want dan kan je je eigen weg zoeken

nogmaals, ik steek mn hand in eigen boezem ook hoor, maar ZELFS ik ben dit soort gewauwel al 1400 jaar beu

haal er uit wat je er uit wil halen, dan ben je goed bezig. je kan er ook over oldwhoren als een stel relnichten over hun nwe handtas

Origineel geplaatst door fjoesz
jullie zijn allemaal gek :)

wat is eigenlijk het doel? er uit komen wat nu het 'beste' is?
ik heb er zelf ook vaak een mening over gegeven
maar das ook t enige wat er hier en 127856276345 andere draadjes gebeurt
en je iets aantrekken van een mening van anderen... moet je zelf weten, ik doe t niet :)

het heeft te maken met budget, werkwijze en sound. en voor sommigen geldt image misschien ook nog

iedereen weegt die factoren anders en dat is juist leuk, want dan kan je je eigen weg zoeken

nogmaals, ik steek mn hand in eigen boezem ook hoor, maar ZELFS ik ben dit soort gewauwel al 1400 jaar beu

haal er uit wat je er uit wil halen, dan ben je goed bezig. je kan er ook over oldwhoren als een stel relnichten over hun nwe handtas

ik heb middag pauze en die is nuvoorbij...

en eens in het jaar na zoveel onzin te moeten lezen, neem ik de tijd om men galte spuwen

:W

Back