"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

waar zijn de apparatuur geilaards gebleven? ik geil daar gewoon op.. lekker veel gear dan alleen een pc'tje
ik vind et ook redelijk knullig..
stel je voor zou je in een perfecte studio staan, zie je alleen amar eimand knullig achter zijn pc-tje zitten :D
hehe
maar goed..wat je ook kan zeggen : iedere schakel is weer een extra zwakte.. en op de pc heb je die niet (of nauwelijks vergeleken met analoog)

Tsja, ben ooit op de Atari begonnen. Dat was vet en je moest wel hardware gebruiken. En toen 8bits samplen. Lekker zelf je Ben Liebrandt mixen bouwen. Later op de Falcon overgegaan en die was nog veel vetter. Eindelijk genoeg geheugen om langere songs te maken en 16bits stereo sampling (wow!)
Maar op het moment dat ik door had dat cubase files van de Atari ook op de PC werken ben ik overgestapt. Nog vaak best wel spijt gehad en moeilijkheden en gezeik. En lees je in de FM UK (die toen nog redelijk goed was IMO) over Protools. Waaanzinnig man! Zit je daar met je Teringtec en een ongeduldig iemand naast je die zit te morren omdat het kutding het weer eens niet doet.
Maar stapje voor stapje meegegroeid voor de PC en bakken met geld in gestoken (SCSI gedoe en de hele rats). Toen de 01v en adat ontdekt en toen eindelijk kwamen daar de plugins (vet afgekeken van Protools) En geld voor synths was gewoon sparen todat je ergens een goede deal kon maken. Koop je een EX5 die supervet klonk maar nog niet eens fatsoenlijk sequences kon afspelen. Toch helemaal uitgebreid en OS updates gedaan en het redelijk stabiel was. Maar min of meer dat je meer met techniek bezig was dan met muziek.
Maar toch doorzetten en met PC's blijven upgraden todat het eindelijk zo goed werkte dat het geld voor outboard gear over bleef.

En dat allemaal voor een hobby. Stapelgek die gast. ;)

Maar nu de plugins zo goed worden kan het tij wel eens keren en het zal me benieuwen of de software de hardware gaat overtreffen. Want of je nou VA's in een aparte kast met DSPs gaat gebruiken of een CPU die daar rondjes om draait met gemak.

Fantastisch verhaal Fuse!!!! :)

Helaas, zeer herkenbaar. Ik had het zelf kunnen schrijven! Serieus. Op wat details na dan......

Grappig, want toen ik het postte dacht ik nog van wil ik dit wel posten. Maar what the heck. Over een week is toch iedereen het weer vergeten. :)

Na de DSF meeting is alles toch anders, tenminste hoe we over elkaar denken en wat voor een beeld we bij iemand anders hadden gemaakt.

Origineel geplaatst door fuse
Grappig, want toen ik het postte dacht ik nog van wil ik dit wel posten. Maar what the heck. Over een week is toch iedereen het weer vergeten. :)

Ik vind weinig mis aan je post. Ik vind het gewoon 'pijnlijk' herkenbaar......

Misschien bedoel/denk jij wat anders???!!!??? :confused:

Weetje wat?
Koop Reaktor dan 'ga je helemaal loos'!
En het past (door VST) in cubase (maar ook in Logic)
Trouwens Logic is een betere keus als je veel met midi werk.

De vraag is alleen in hoeverre softwarematige (lees: applicaties of plugins voor een of ander produkt) synths 'zin' hebben, afgezien van de prijs. Zeker, de CPU-kracht zal toenemen, maar dat geldt ook voor kractige dedicated DSP's die altijd meer kunnen dan een athlon of een pentium 4. Als je uitrekent hoeveel het zal kosten om een stuk relatief simpele hardware te produceren e.d, dus hardware met een grote DSP erop die al dan niet meer kan dan de zwaarste CPU op dat moment.. dat ten opzichte van een stuk software waarvan het gedrag ook nog eens onvoorspelbaar is omdat het op tig verschillende processoren, geluidskaarten, etc gaat lopen waarvoor dan eigenlijk de duurste PC aangeschaft moet worden wil je het volle potentiaal willen hebben... heeft dat dan zin, bij wijze van spreken? (ok, software synths zijn 'gratis' als je ze illegaal download ja, op de pc's na waarop ze draaien maar goed...)

De tijd gaat ook vooruit.. hoop ik. Softwarematige synthese laat me vaak denken aan software 3D-rendering: relatief waardeloos voor realtime, maar leuk als je genoeg tijd hebt om een halve dag te wachten op resultaat (csound, kent iemand dit? ;) - lijkt een beetje op renderen van geluid/muziek).

Bovendien kan je je letterlijk afvragen of software synthese de kwaliteit van bv. echt analoge spullen kan halen. Als je je beseft dat er commodore-freaks zijn die de geluids-chips (SID-chips) uit oude C64-lijken peuteren om vervolgens op een insteekkaart te prikken (http://www.hardsid.com/) vanwege de schijnbare kwaliteitsverschillen tussen de softwaresynth en de echte (lees eens de 2e alinea van http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/5147/sidplay/about_sidemu.html voor de lol), dan kan je je afvragen in hoeverre zoiets ook toepasbaar is op analoog of analoog/digitaal hybride synthesizers.. Die zullen zeker weten complexer zijn dan zo'n 'domme' chip. Tuurlijk, de kwaliteit van emulatie van chips, of het nu een MOS 6581 of een TB303 schakeling is (is dat complex?), hangt af in hoe verre je hem aanstuurt (een 'bass'-line t.o.v. een sequence of een bepaalde arpeggio die de karakteristieken van een analoge synthesizer extra naar voren laat komen bijvoorbeeld). Met dat in gedachte vraag ik me af hoeveel CPU-kracht het zou kosten om elke karakteristiek van de halfgeleiders in die SID-chip door te rekenen zodat je letterlijk 1:1 realtime emulatie krijgt voor maar EEN voice... plant dan maar zo'n chippie op je databus dan ben je gunstiger af lijkt me.

My .2 cents and my first post. (d8 ik) :)

Origineel geplaatst door chromisX
De vraag is alleen in hoeverre softwarematige (lees: applicaties of plugins voor een of ander produkt) synths 'zin' hebben, afgezien van de prijs. Zeker, de CPU-kracht zal toenemen, maar dat geldt ook voor kractige dedicated DSP's die altijd meer kunnen dan een athlon of een pentium 4. Als je uitrekent hoeveel het zal kosten om een stuk relatief simpele hardware te produceren e.d, dus hardware met een grote DSP erop die al dan niet meer kan dan de zwaarste CPU op dat moment.. dat ten opzichte van een stuk software waarvan het gedrag ook nog eens onvoorspelbaar is omdat het op tig verschillende processoren, geluidskaarten, etc gaat lopen waarvoor dan eigenlijk de duurste PC aangeschaft moet worden wil je het volle potentiaal willen hebben... heeft dat dan zin, bij wijze van spreken? (ok, software synths zijn 'gratis' als je ze illegaal download ja, op de pc's na waarop ze draaien maar goed...)

De tijd gaat ook vooruit.. hoop ik. Softwarematige synthese laat me vaak denken aan software 3D-rendering: relatief waardeloos voor realtime, maar leuk als je genoeg tijd hebt om een halve dag te wachten op resultaat (csound, kent iemand dit? ;) - lijkt een beetje op renderen van geluid/muziek).

Bovendien kan je je letterlijk afvragen of software synthese de kwaliteit van bv. echt analoge spullen kan halen. Als je je beseft dat er commodore-freaks zijn die de geluids-chips (SID-chips) uit oude C64-lijken peuteren om vervolgens op een insteekkaart te prikken (http://www.hardsid.com/) vanwege de schijnbare kwaliteitsverschillen tussen de softwaresynth en de echte (lees eens de 2e alinea van http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/5147/sidplay/about_sidemu.html voor de lol), dan kan je je afvragen in hoeverre zoiets ook toepasbaar is op analoog of analoog/digitaal hybride synthesizers.. Die zullen zeker weten complexer zijn dan zo'n 'domme' chip. Tuurlijk, de kwaliteit van emulatie van chips, of het nu een MOS 6581 of een TB303 schakeling is (is dat complex?), hangt af in hoe verre je hem aanstuurt (een 'bass'-line t.o.v. een sequence of een bepaalde arpeggio die de karakteristieken van een analoge synthesizer extra naar voren laat komen bijvoorbeeld). Met dat in gedachte vraag ik me af hoeveel CPU-kracht het zou kosten om elke karakteristiek van de halfgeleiders in die SID-chip door te rekenen zodat je letterlijk 1:1 realtime emulatie krijgt voor maar EEN voice... plant dan maar zo'n chippie op je databus dan ben je gunstiger af lijkt me.

tja waarom moeten alle synth worden geemuleerd. alle hard ware 303 emulatie bakken klinken ook niet net als een echte 303. softsynths kunnen zeker hun eigen karakter hebben.

ik zeg niet dat soft niet het zelfde kan klinken als hardware. maar ik zelf vindt het veel interresanter als er een softsynth komt die niet op een hardware bak lijkt maar een eigen architectuur heeft en dus iets nieuw te bieden heeft

en het eeuwige gelul over "maar een pc crashed en je moet wel een pentium 4 met zoveel mhz" slaat ook nergens op.
je moet goede componenten gebruiken. mensen waarbij de pc vaak crashed kunnen er niet mee omgaan of hebben illigale(lees slecht gekraakte) software. mijn pc crashed ook wel eens maar dan ben ik zelf aan het klote.

het is mij nog nooit gebeurt dat mijn pc crashed wanneer ik alleen logic draai

Origineel geplaatst door EDP

tja waarom moeten alle synth worden geemuleerd. alle hard ware 303 emulatie bakken klinken ook niet net als een echte 303. softsynths kunnen zeker hun eigen karakter hebben.

ik zeg niet dat soft niet het zelfde kan klinken als hardware. maar ik zelf vindt het veel interresanter als er een softsynth komt die niet op een hardware bak lijkt maar een eigen architectuur heeft en dus iets nieuw te bieden heeft

en het eeuwige gelul over "maar een pc crashed en je moet wel een pentium 4 met zoveel mhz" slaat ook nergens op.
je moet goede componenten gebruiken. mensen waarbij de pc vaak crashed kunnen er niet mee omgaan of hebben illigale(lees slecht gekraakte) software. mijn pc crashed ook wel eens maar dan ben ik zelf aan het klote.

het is mij nog nooit gebeurt dat mijn pc crashed wanneer ik alleen logic draai

Inderdaad hier ben ik het ook mee eens!!!
Het is leuk als Software Hardware kan Emuleren maar het is nog leuker als een Softsynth iets kan wat een Hardware Synth NIET of Nauwelijks kan (Absynth bijv.of Granulaire Synthese)

dudes, een VA bak is een gewoon een mooie doos met een dsp chippie erin, dus wie zegt dat de VA hardware synths beter klinken als de VA softsynths is gewoon slecht horend ofzow... tis allebei precies hetzelfde, chippie, software en een mooie doos eromheen. MAAR zoals je ook bij de VA hardware synth minder vette synths zijn, zo is dat ook met de softsynth, ligt gewoon aan de algoritmes enz.

tot nu heb ik maar 2 goede argumten gehoord om niet compleet over te switchen:
de anolge bakken;
en de interface van een hardware synth
je kan dan misschien een controller kopen, maar dat is toch niet zo lekker als een normale hardware synth interface.

tis gewoon voor de rest een persoonlijke mening. ga jij voor de felixible software omgeving? of voor de makkelijke interface? of voor het analoge geluid? of misschien wel het beste van allemaal, wat ik dus doet. dat moet je dus allemaal zelf weten.

aaaaaaaaaaargh, wanneer stopt deze discussie ?!?!?!? :bekdicht: :Z :[> :stupid 8o)

:luv:

Nooit, want als mensen zich geen ruk van de orginele thread aantrekken maar lekker los gaan blaten is het einde gewoon zoek en verzand de thread in nodeloos geleuter. Jan en alleman die tig keer hetzelfde zeggen zonder maar ook iets zinnigs aan de discussie toe te voegen.

Niet dat ik me er druk om maar hoor. Vond het wel een leuke discussie an sich.

Opzich was deze draad wel grappig ja, heb je wel gelijk in, alleen de argumentatie is telkens hetzelfde.

De pro's en cons blijven herhaalt worden en daar schiet je niks mee op IMHO. Volgend jaar lees je zulke draadjes nog. Hetzelfde verhaals als AMD vs. Intel. Een never ending story.....

j maar zo lang mensen beweren dat iets beter is dan het andere blijf je dat houden. het ene is namelijk niet beter als het andere.
maar als je er niet tegen kan moet je die draadjes maar niet lezen vindt ik:)

Re: "Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

Origineel geplaatst door fuse
OK, laten we geen welles nietus rel uitlokken. Maar ik heb de laatste tijd al vaak de bovenstaande zin van diverse mensen gehoord. (vandaag nog)

Er zijn mensen die gaan voor alleen maar software en zijn daar dolgelukkig mee. En als je de ontwikkelingen ziet van het laatste jaar alleen al zal het aanbod van softsynths alleen maar toenemen. Daar komt nog eens bij dat de CPU power met de wet van Moore nog steeds opgaat dus het gigantische tempo van ontwikkelingen op dat gebied nog lang niet tot aan het plafond zijn beland.

Zelf ben ik voor de "best of the breed" dwz de beste hard en software mogelijk en dat combineren. Maar ik betrap mezelf erop dat het gehalte softsynths ook de laatste tijd bij me is toegenomen omdat het toch makkelijker werkt. Alhoewel het wel moelijker is geworden om niet in een eenheidsworst te verzanden en niet meer creatief te zijn. Met als gevaar dat je nog meer denkt nodig te hebben omdat wat je hebt niet goed genoeg zou zijn.
Ik denk dat softsynths zo populair zijn omdat ze zo goedkoop zijn. Iedereen heeft een computer en gooit hij vol met synths.
Als ze daardoor echt interesse in synthesizers krijgen kopen ze hardwaar. En voor andere mensen is dat net weer andersom.

Origineel geplaatst door EDP
het ene is namelijk niet beter als het andere.

dat vind ik dus niet.

De vraag is alleen in hoeverre softwarematige (lees: applicaties of plugins voor een of ander produkt) synths 'zin' hebben, afgezien van de prijs. Zeker, de CPU-kracht zal toenemen, maar dat geldt ook voor kractige dedicated DSP's die altijd meer kunnen dan een athlon of een pentium 4.

euh??? wtf?? dedicated dsp's krachtiger dan athlon of p4?? ja als je er 16 op een rij zet ofzow, net zoals die pulsar kaartjes ofzow. misschien wat overdreven maar je begrijp wel wat ik bedoel.

tis misschien wat meer rendabel omdat je idd maar met 1 soort dsp te maken heb en je de algoritmes enz daarop kan afstemmen, maar dan nog zijn de dsp niet zo krachtig als een pc processor.

Als je uitrekent hoeveel het zal kosten om een stuk relatief simpele hardware te produceren e.d, dus hardware met een grote DSP erop die al dan niet meer kan dan de zwaarste CPU op dat moment.. dat ten opzichte van een stuk software waarvan het gedrag ook nog eens onvoorspelbaar is omdat het op tig verschillende processoren, geluidskaarten, etc gaat lopen waarvoor dan eigenlijk de duurste PC aangeschaft moet worden wil je het volle potentiaal willen hebben... heeft dat dan zin, bij wijze van spreken? (ok, software synths zijn 'gratis' als je ze illegaal download ja, op de pc's na waarop ze draaien maar goed...)

dat is toch gewoon hetzelfde als bijv. je mixer van je studio, koop jij een goedkope, k*t, crappy, bart smith, mixertje, verwacht dan niet teveel van t geluid wat eruit komt. zo is dat dus precies hetzelfde als met je geluidskaart. koop jij een standaard geluidskaart, dan zal het uiteindelijke geluid ook niet echt super zijn.

goedkoper??? denkt t niet. software betaal je alleen voor de software, bij dsp bakken, zowel voor software als hardware.

tig verschillende processors, wat het geluid onstabiel maakt?? dat maakt echt neit zoveel uit qua geluid, kdenk zelfs helamaal niks, tis meer de performance. p4 handelt de instructies die hij krijgt anders af als een athlon ofzow, waardoor 1 van de 2 sneller is.

nou, wat voor een computer gebruik jij?? 286?? misschien met csound, kheb trouwens geen idee wat t is. linkje??

geen idee, voor zo'n sid chippie misschien wel. ik zou niet een eens de moeite nemen om een sid te emuleren, tis zoiezo veel goedkoper om gewoon een precies dezelfde chip na te bouwen wat misschien dichter in de buurt komt dan een stukje software.

of dat de dsp bakken en pc bakken ooit het echte analoge sound krijgen?? dat zal nog wel een hele tijd duren, maar daar is iedereen het hier wel mee eens. MAAR de kansen zijn voor beide even groot, tis gewoon de eerste die zo slim zal zijn om een truukje uit te vinden met wat sourcecode waardoor het wel gaat, om het maar ff heel makkelijk te zeggen

Wat ik nog niet las in dit draadje.

Een softsynth kan best een eigen, uniek karakter hebben en vooral wanneer dezelfde soft met verschillende geluidskaarten wordt gebruikt. Dus toch best leuk om weten dat jouw softsynth 'anders' kan klinken dan bij iemand anders die dezelfde softsynth heeft maar een andere geluidskaart?

Trouwens, in een afgewerkte song zal je toch niet of nauwelijks kunnen horen of je nou wel/geen softsynths hebt gebruikt. Het uiteindelijk resultaat van de ganse song

De vraag is alleen in hoeverre softwarematige (lees: applicaties of plugins voor een of ander produkt) synths 'zin' hebben, afgezien van de prijs. Zeker, de CPU-kracht zal toenemen, maar dat geldt ook voor kractige dedicated DSP's die altijd meer kunnen dan een athlon of een pentium 4.

Noem mij eens één DSP die krachtiger is dan een XP/PIV?

TI maakt een kans, maar dan vergeet je nog krachtiger te definieeren. MIPS? MFLOPS? GHz? Of nog iets anders?

Als je uitrekent hoeveel het zal kosten om een stuk relatief simpele hardware te produceren e.d, dus hardware met een grote DSP erop die al dan niet meer kan dan de zwaarste CPU op dat moment.. dat ten opzichte van een stuk software waarvan het gedrag ook nog eens onvoorspelbaar is omdat het op tig verschillende processoren, geluidskaarten, etc gaat lopen waarvoor dan eigenlijk de duurste PC aangeschaft moet worden wil je het volle potentiaal willen hebben... heeft dat dan zin, bij wijze van spreken? (ok, software synths zijn 'gratis' als je ze illegaal download ja, op de pc's na waarop ze draaien maar goed...)

Een DSP kost 2$ per stuk, een AD en DA converter 4$ en de rest van de componenten nog eens 20$. Het EEPROMetje met software kost 15$ om te maken (hangt van oplage af). En alle hardware kost met assemblage en verpakkings kosten zo'n 50$.
En eer het in de winkel licht is het al een paar keer over de kop gegaan en betaal je er 500€ voor. En dat komt omdat dit soort apparaten niet veel verkocht worden.

Een Athlon XP CPU kost om te bakken zo'n 30 a 50$ en in de winkel kost hij rond de 90€. Hetzelfde geld voor de rest van alle computer onderdelen en je komt nog op zo'n 1200€ uit.

Nogal verschil in marge lijkt me.

En die hardware is dan bijv een digitale compressor met allerlei superluxe toeters en bellen. Die computer kan er met gemaak 32 aan met minstens net zoveel toeters en bellen maar dan wel 64 bits ipv de 48bits (floats) van de hardware.

Er is een CSound realtime VSTi plugin (in Java notabene). Zoek dat maar eens uit voor de gein.
En luister maar eens naar Absynth, Reaktor of een VA zoals Pentagon I op een computer met een goede geluidskaart.

Er zijn muziekanten die maken met dat soort geluiden CD's die jij en ik kopen (of downloaden als mp3). Of je moet alleen naar klassieke muziek luisteren of zo.

Bovendien kan je je letterlijk afvragen of software synthese de kwaliteit van bv. echt analoge spullen kan halen.

Hoe definieer jij hier kwaliteit? Want zonder die definitie kun je er alles van maken wat je wilt.
Maar als je geluidskwaliteit bedoeld dan heb je het echt mis. Software onstemt niet, is en blijft zuiver. Heeft geen rare vervormingen en is wiskundig perfect. En aangezien de mens een natuurlijke voorkeur heeft voor wiskundige perfectie (bijv. gulden snede principe) zal hij software synths altijd beter vinden als hij nog nooit met beide heeft kennis gemaakt.

Als je je beseft dat er commodore-freaks zijn die de geluids-chips (SID-chips) uit oude C64-lijken peuteren om vervolgens op een insteekkaart te prikken (http://www.hardsid.com/) vanwege de schijnbare kwaliteitsverschillen tussen de softwaresynth en de echte (lees eens de 2e alinea van http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/5147/sidplay/about_sidemu.html voor de lol), dan kan je je afvragen in hoeverre zoiets ook toepasbaar is op analoog of analoog/digitaal hybride synthesizers.. Die zullen zeker weten complexer zijn dan zo'n 'domme' chip. Tuurlijk, de kwaliteit van emulatie van chips, of het nu een MOS 6581 of een TB303 schakeling is (is dat complex?), hangt af in hoe verre je hem aanstuurt (een 'bass'-line t.o.v. een sequence of een bepaalde arpeggio die de karakteristieken van een analoge synthesizer extra naar voren laat komen bijvoorbeeld). Met dat in gedachte vraag ik me af hoeveel CPU-kracht het zou kosten om elke karakteristiek van de halfgeleiders in die SID-chip door te rekenen zodat je letterlijk 1:1 realtime emulatie krijgt voor maar EEN voice... plant dan maar zo'n chippie op je databus dan ben je gunstiger af lijkt me.

Ik denk dat het argument dat een SID nooit goed nagemaakt kan worden niets te maken heeft het je bewering dat software nooit de kwaliteit van analoog kan halen. Het is immers een digitale manier van klankopwekking.

We staan nu op het punt dat software samplers de hardware samplers aan het overschaduwen zijn. Dat complexe hybride softsynths ongekende geluiden kunnen produceren. De hardware synths die je hebt kan al bijna niet meer zonder computer/losse seq. gebruikt worden (hier niet over gaan flamen graag, maar er zitten geen sequencers meer in nieuwe synths omdat iedereen toch een computer of losse hardware seq. gebruikt)

En toch inderdaad kunnen ze geen analoge synth goed en 100% natuurgetrouw emuleren. Maar ik durf te wedden dat jij het verschil niet kan horen als het in de mix gebruikt wordt.

Maar moet je uberhaupt perse dat analoge geluid hebben dan?
Zoals de kop van de thread het al zegt zijn er steeds en steeds meer mensen die hun muziek uitstekend zonder hardware synths kunnen maken.

Congrats, misschien heb je zin om jezelf voor te stellen.

ps. het is niet de bedoeling je af te zeiken mocht je dat denken, maar om op een sportieve manier je argumenten tegen te spreken.

Back