Jupiter 6 kopen ja of nee?

leven is een super complex idee wat door mij is ontstaan
materie is slechts een tool om dat idee voor mezelf tastbaar te maken
alles wat er is heb ik me ingebeeld, jullie allemaal, vrouwen, synths en zo ook mn eigen lichaam (had ik wat langer bij stil moeten staan, maar jah..)

moet ik iemand nog een jupiter of zow toebedenken?

Hmm, als de Jupiter een mannelijke synth is, is de Roland Venus dan z'n zusje?
dat is wel heul erg flauw zeg...

Jupiter 4 is een mannetje, duidelijk. Jupi 6 / MKS80 zeker een vrouwtje. Jupi 8 weet ik niet. :D

Maar serieus: het is best verklaarbaar dat een 1 osc synth meer puncht in het laag dan een 2 osc synth.
Immers: als je de 2 oscs layerd, hoe nauwkeurig dan ook: bij een analoge synth zal er altijd iets van drift optreden, tenzij je hardsync toepast. Wat gebeurt er als twee identieke oscillators t.o.v. elkaar gaan verschuiven? Fase effecten, in het ergste geval gedeeltelijke tot totale uitdoving.

In ieder geval, de 'zuivere' basistoon van de enkele oscillator wordt verstoord.
Volgens mij vinden mensen twee oscies tegen elkaar verstemd 'vetter' klinken omdat er dan meer 'beweging' in het geluid zit. Maar feitelijk zal 'n enkele oscillator punchier zijn op één frequentie.

Het hoeft in ieder geval niet zo te zijn dat de oscillators van een 1-osc synth slechter zijn dan die van een 2-osc (of meer) synth... vaak zijn dit gewoon dezelfde oscs... voorbeeld: de SH101 gebruikt dezelfde CEM VCO als de Jupiter 6 / MKS80, dacht ik.

In een andere thread, naar aanleiding van het Hans de Vries boekje, schreef ik al zoiets over het onderwaarderen van 1 osc synths...

ghe ghe ghe.... :peukie:

Ik had ook al begrepen waarom je wel iets in 1 Osc synths zag hoor, maar dan dacht ik altijd: neem er gewoon een met 2 Osc, dan kun je er altijd een uitschakelen/dichtdraaien en heb je dus de best of both worlds..

Je hebt ook gelijk, trouwens. Bassen van 1 osc hebben meer balls... (shit, nooit gedacht dat ik dát nog eens zou toegeven...) :r

eh een mini is geen 1 osc synth hoor .. :confused:

jullie bedoelen mono t.o.v. polysynths :eureka:

Origineel geplaatst door Hanz
Maar serieus: het is best verklaarbaar dat een 1 osc synth meer puncht in het laag dan een 2 osc synth.
Immers: als je de 2 oscs layerd, hoe nauwkeurig dan ook: bij een analoge synth zal er altijd iets van drift optreden, tenzij je hardsync toepast. Wat gebeurt er als twee identieke oscillators t.o.v. elkaar gaan verschuiven? Fase effecten, in het ergste geval gedeeltelijke tot totale uitdoving.

In ieder geval, de 'zuivere' basistoon van de enkele oscillator wordt verstoord.
Volgens mij vinden mensen twee oscies tegen elkaar verstemd 'vetter' klinken omdat er dan meer 'beweging' in het geluid zit. Maar feitelijk zal 'n enkele oscillator punchier zijn op één frequentie.

dus twee mono synths getriggert is beter dat een enkel synth met 2 osc

Origineel geplaatst door dr.DRé
dus twee mono synths getriggert is beter dat een enkel synth met 2 osc
Nee, want dan hou je dat "drift" probleem: je krijgt twee aparte mono synths immers ook nooit exact getuned?

Ik heb zelf een tijd geleden een Jupiter 6 gehad,
maar eerlijk gezegd vind ik de hele Jupiter ophef een beetje TE...

Hij klonk goed maar echt niet bijzonder vet ofzo...
Het MIDI gedeelte was ook irri, want hij ontving alleen maar op kanaal 1, ik geloof
dat het een vroege versie was denk ik...

De Jupiter 6 is gewoon een hele goeie *algemeen inzetbare* analoge synth met een nette architectuur.
Geschikt voor een breed scala aan klanken, van bassen tot strings / brass tot leads en ook effects.
Dat 'kameleon-achtige' wil helaas ook zeggen dat-ie er niet altijd direct uitspringt, niet zoals het herkenbare karakter van sommige andere synths. Maar als all-round analoge bak denk ik dat je het erg veel slechter kan treffen, hoor!
En een hele fijne bak ook kwa bediening. Je kan er gewoon vlug je weg op vinden, beetje pielen aan de schuifjes en gaan.

Bass, ik denk dat je tegenwoordig al gauw verwend bent met de moderne VA's.
Het 'legendarische' is volgens mij vooral ontstaan toen de wereld werd overspoeld door romplers en de eerste generatie digitale (lees cleane) bakken. Als er op dat moment zoiets was als een Access Virus of een Novation Supernova, dan zou echt helemaal niemand meer naar de jupiters hebben omgekeken.

Trouwens, een Jupiter 6 kan je prima laten upgraden naar een Europa, als je die midi functionaliteit zo belangrijk vindt.
Het is natuurlijk ook een beetje erg streng als je van de allereerste midi bak ooit (òf deze, òf de Sequential Prophet 600, dacht ik) de meest moderne faciliteiten verwacht.

ben toch benieuwt wat hij er nou voor betaald heeft. voor die planet-Jupiter6

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ooooohhhh... wat een sexistische opmerking...

Ken jij geen stoere meiden?!? Zijn meiden per definitie "dun"? En zijn "vette" synths voor stoere jongens?!?

Dames!! Er is hier prooi!!!

Stoere meiden bestaan niet!:)

Origineel geplaatst door elektrovolt
echt wel, hans is een stoere meid !:D
Volgens mijn user-title heb ik toch echt een Lid... :dubbel:
..terwijl elektrovolt het met een herring moet doen...

Alle soundbytes klinken precies hetzelfde (Bass/drum) hehe:)
Meisjes zijn lekker/mooi/lief enz. maar niet stoer. Dit is louter mijn mening.

Back