Spectralis in de plaats van ?

seiko

Unprofessional Abuser
Hi,

Ben aan het overwegen om'n Spectralis te kopen.
Daar moet echter wel wat gear voor vertrekken...wat uit mn gearlist wordt zo'n beetje overbodig ?
Ik dacht in 1e instantie mn Virus A en Monomachine ...Zelfs mn RS7000 komt in het gedrang; samplen kan ik dan op de spectralis maar de Sequencer en live mogelijkheden vd RS7000 heb nog wel in geen enkel andeer apparaat zo handig gevonden. En de Machinedrum wordt ook overklast ??

Ik ben al lang opzoek naar zo'n compact mogelijke live setup zonder laptop; RS7000 is ideaal maar de syntsounds ervan dig ik niet echt...
Ben ook wat bang dat de 'alles uit één bak' misschien toch niet even karaktervol klinkt als de optelsom van een aantal modules met elk hun eigen karakter.

Alvast bedankt voor wat toelichting,

Patrick

Monomachine zou ik niet wegdoen; daar zitten andere synthesemethodes op die je niet in andere bakken krijgt. Virus A, okee, kan ik inkomen. RS7000 - je gaat hoogstwaarschijnlijk de 'realistische' geluiden missen als je dat doet, en als ik je gearlist zo bekijk heb je niks om dat te vervangen.

Interessante overwegingen :).

ik heb deze afweging ook gemaakt... Ik heb besloten: ik doe alles weg wat ik niet persé nodig heb!
Jouw gierlist: Access Virus A / Nord Modular Rack / Elektron Machinedrum / Elektron Monomachine /Novation Drumstation / Roland TR-909 / Sherman Filterbank 2 / Akai MFC42 / Yamaha AN1X / Yamaha RS7000 / Acidlab Bassline

Ik tel drie dedicated drumbakken (machinedrum, drumstation, TR909), drie VA's (virus, modular, an1x) en drie filterbakken (sherman, MFC, modular)... De Spectralis is een drumbak (sampler én synthese), een DSP synth (VA neem ik aan) en een filterbak...

Mijn -heel persoonlijke- afweging zou zijn: MFC eruit, virus eruit, drumstation en/of machinedrum eruit, en de Spectralis erin. Vergeet ook niet dat de Spectralis 8 uitgangen heeft: heb je zoveel plek op je mengert? Daarnaast is de Spectralis ook nog een sequencer, maar die is over een paar maanden pas geschikt om externe gear mee aan te sturen, dus de RS zou ik nog eventjes houden, maar daarna ook eruit!
Nogmaals, dit zijn persoonlijke keuzes!

Ik zou zelf, als ik zo je gearlist zie, je Drum Station wegdoen, je hebt al een 909, een MD en de Spectralis biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld nog een 808-tje te samplen.

De Akai MFC42 zou misschien ook overbodig kunnen worden aangezien de Spectralis ook een filterbank biedt. Qua sound weet ik niet of de een nou beter klinkt dan de ander. EN je hebt sowieso ook nog een Sherman Filterbank 2 om geluiden doorheen te gooien.

Je zou ook een keus kunnen maken om de Virus A of AN1x weg te doen. Zo hou je uiteindelijk nog een apparaat over voor de polyfone pads en patches.

Verder zou ik zelf lekker simpel doen en niet én een RS7000 én een Spectralis nemen. Het lijkt mij dat je een Spectralis niet alleen kiest vanwege het analoge synthgedeelte, de sampler en de filterbank. Dan kun je voor het geld van zo'n ding ook wel het een en ander op dat gebied kopen. Zo'n bak schaf je ook aan als sequencer. :)

Ik zou persoonlijk dan kiezen, wanneer ik überhaupt voor de Spec zou gaan, voor: Virus A (polyfoon), Nord Modular (modulair), MD (frisse drums), Monomachine (gevarieerde synthese), 909 (vintage punch), Acidlab (als er dan toch per se een 303-kloonachtig iets in de set-up moet zitten) en Filterbank (audiofiltering).

Das dan toedelidoki RS7000, MFC, Drumstation en AN1x.:doei:

Re: Spectralis in de plaats van ?

Origineel geplaatst door seiko

Ben ook wat bang dat de 'alles uit één bak' misschien toch niet even karaktervol klinkt als de optelsom van een aantal modules met elk hun eigen karakter.

Ik ben bang dat dat ook het geval is ja...heb ff met die Spectralis kunnen spelen en hij viel echt tegen,kreeg een beetje het MC 303 gevoel....een collega van mij was vantevoren erg enthousiast over de Spectralis,maar dat enthousiasme verdween snel na 'm gehoord te hebben.....
Maar goed,klank is smaak,dat blijft persoonlijk natuurlijk,maar : tijdens het spelen liep ie vast,ook niet echt betrouwbaar als live-bak dus...en wat ik gelezen heb zijn er nog een hele hoop bugs...die in de toekomst verholpen zouden worden ??
Ik zou eerst ff flink nadenken voordat ik een hoop betrouwbare apparaten zou wegdoen voor een dure bak die (nog) niet eens fatsoenlijk werkt...als ik jou was zou ik eens kijken voor een Akai MPC of zo....

Hi, alvast bedankt voor de antwoorden !

Maar bon, misschien iets meer over mn muziek uitweiden want dat is misschien ook belangrijk ivm een eventuele aankoop.

Ik maak (of probeer althans , zoveel de tijd het me toelaat : te weinig !) volgende muziekjes ineen te steken :
stevige techno (richting drumcode, Bunker, wat acid...) en electro -->hier zet ik toch wel mn 909 voor aan + Machinedrum en Virus en Acidlab Bassline
minimal techno (perlon/pokerflat stuff,Steve Bug ...) -->Machinedrum , Acidlab Bassline en Ableton
experimentele klanktapijten (autechre, pole, ...) --> hiervoor zijn mn Machinedrum en Monomachine echt wel super voor

en dat alles liefst gesequenced/gesynced vanuit mn RS7000 en die AN1X zijn mn enige keys dus toch ook wel handig

...tja, ik probeer maar wat met 'bekendere namen' een richting te geven zonder de ambitie te hebben deze mensen te kunnen evenaren hoor maar ik kom er niks mee vooruit nu wat obscure namen op te noemen , vandaar ...
maar het moet hiermee wel duidelijk zijn dat ik NIET op zoek ben naar '(imitaties van) akoestische ,realistische klanken','een bas alsof het uit een echte Moog komt' enz ;'t mag electronisch klinken !

als ik het zo bekijk, gebruik ik het meest van mn gear wel, behalve de Nord Modular ...soms té veel mogelijkheden en 'waar diende welke knop nu weer voor ?' bij de meeste patches ;-) ... en mn Drumstation (maar soms toch wel handig voor wat 808 klanken)

Maar , met de uitrusting van in't begin (MC-303, S950 sampler en een Kawai K1 ) ging ik wel optreden (gesequenced met Atari!)
En als ik nu effe overdenk wat 'ik zou meenemen' als ik een live set geef, is dat de RS7000 (sequencen), Machinedrum, Monomachine, een filterbank en een Mackie mixer ...eigenlijk al te veel...en zou'k mn TR-909 dan toch maar meenemen, klinkt zo lekker ! tja, waar stoppen ?
Vandaar mijn eeuwige queeste naar een bak met al zoveel mogelijk in om zo weinig mogelijk extra's te moeten meenemen...

en wat sequencen betreft; ik vind de manier waarop dat kan op de RS7000 (16 tracks intern en 16 extern) allemaal netjes onder 16 'secties' waarmee je in pattern mode toch enigszins al een opbouw kan opmaken, patterns supergemakkelijk te editeren, eenvoudig om samples te importeren (trimmen enz doe ik wel op PC)...ik zie dit niet snel geevenaard (al zou voor dit sequencergedeelte n goedkope RM1X ook wel volstaan, ik gebruik RS7000 amper voor sounds)....

voila, misschien allemaal wel nuttig om even te melden

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Spectralis gehad en het is totale onzin om 'm af te doen als MC303! Zelfs als je zegt dat geluid en muziek een kwestie van smaak is (wat het uiteraard ook is), gaat elke vergelijking volledig mank. Het aantal sporen, de sound shaping, de sampling, de filters, de sequencingmogelijkheden. Als ik dit lees vraag ik me of je ooit een 303 en/of een Spectralis in levende lijve hebt gezien.

Ook het vergelijk met een RS7000 gaat niet op. Het is een totaal andere vorm van sequencen en soundshaping. Tevens is het geen sampler, maar kun je er samples mee afspelen.

Je hele manier van werken wordt volledig anders als je een Spectralis hebt. Alles zit in 1 box voor je en je moet van goeie huize komen met je creativiteit ipv het moeten hebben van allerlei apparatuur. Met alleen een Spectralis kun je een volledige CD produceren, kijk wat Beck bv heeft gedaan met een MC505. Het gaat om je creativiteit en als je die hebt kom je heel ver met een Spectralis.

IDD

Klinkt vetter dan vet die spectralis....MC303 hehe, lekkere vergelijking.

Zelfs de detroit basjes komen er steviger uit dan uit een mc202 ja.....

Ik ze allemaal gehad de 808 en 909 wannabees en de spectralis gebruik ik nu voor 90% van mijn drumsounds

Als je er goede samples in gooit klinkt het ook goed.....
Vastlopers heb ik nog niet gehad

Ik ben bang dat dione een preliminarymodel heeft getest want de spectralis klinkt echt heel goed

Origineel geplaatst door BlackEyed
Ik heb de Spectralis gehad en het is totale onzin om 'm af te doen als MC303! Zelfs als je zegt dat geluid en muziek een kwestie van smaak is (wat het uiteraard ook is), gaat elke vergelijking volledig mank. Het aantal sporen, de sound shaping, de sampling, de filters, de sequencingmogelijkheden. Als ik dit lees vraag ik me of je ooit een 303 en/of een Spectralis in levende lijve hebt gezien.

Ook het vergelijk met een RS7000 gaat niet op. Het is een totaal andere vorm van sequencen en soundshaping. Tevens is het geen sampler, maar kun je er samples mee afspelen.

Je hele manier van werken wordt volledig anders als je een Spectralis hebt. Alles zit in 1 box voor je en je moet van goeie huize komen met je creativiteit ipv het moeten hebben van allerlei apparatuur. Met alleen een Spectralis kun je een volledige CD produceren, kijk wat Beck bv heeft gedaan met een MC505. Het gaat om je creativiteit en als je die hebt kom je heel ver met een Spectralis.

Allemaal zeer waar...maar wat is de reden dat je hem 'had' en nu dus niet meer (of had je hem te leen?)...misschien kan de reden waarvoor jij hem uiteindelijk weg deed voor mij ook belangrijk zijn

en by the way, ben eigenlijk nog het minst van al op zoek naar n 'drumbak'...zou eerder synths/filter willen zien vervangen worden door n nieuwe aankoop...

Origineel geplaatst door Septic

Als je er goede samples in gooit klinkt het ook goed.....
Vastlopers heb ik nog niet gehad

Ik ben bang dat dione een preliminarymodel heeft getest want de spectralis klinkt echt heel goed

Tja,dat zei ik al : smaken verschillen,ik vond de drums en basjes klinken als een mc303 : weinig diepgang en originaliteit,filters die kil klonken enz.....of het een preliminary model was betwijfel ik....
En ik had echt een vastloper,gewoon terwijl ie liep hield ie op en moest ie opnieuw opgestart worden(wat lang duurde)...en ik hoorde dat dat wel vaker gebeurde....dus nieuwsgierig geworden had ik wat info op het net gezocht en stuitte ik op veel gezeik van gebruikers,slechte reviews en vage beloftes van de fabrikant over (heel veel) bugfixes...dus ja...sorry dat ik dan een ietwat negatieve indruk heb...misschien is dat ondertussen (2-3 maanden geleden) allemaal verbeterd,maar neemt niet weg dat ik persoonlijk nooit de apparaten die de topicstarter heeft zou wegdoen voor zo'n apparaat....

Ik heb de Spectralis weggedaan om 2 redenen: ik ben er zo eentje die alles uitgeprobeerd wil hebben, lekker loopt te pielen maar een creativiteit heeft van nul, dus geen fatsoenlijk plaatje kan maken, maar de apparatuur fascinerend vindt.

Ten tweede om de reden die Dione aangeeft: de OS die niet af is. Ik heb hierover een discussie met Joerg gehad. Hij geeft aan dat hij de machine al geschikt genoeg vindt om 'm op de markt te zetten. Ik vind het een risico, omdat als je mensen daar (het niet complete OS) vantevoren niet op wijst je negatieve berichten op de forums krijgt.

De forums zijn verdeeld. Vooral de duitsers zijn lyrisch en nemen de bugs voor lief. Degenen die 'm hebben gekocht zonder op de hoogte te zijn van de staat van de OS zijn vaak teleurgesteld (en terecht). Hij loopt soms vast, sommige functies werken nog niet. Joerg moet uitkijken dat het niet net als de MPC4000 wordt (samples streaming gespeeld vanaf harddisk, stond er in de advertentie voordat-ie uitkwam, dit werd pas 2 jaar later geleverd in OS 1.60) en hij verwachtingen schept die die nog niet waar kan maken.

De OS zit ergens op 0.93W. In theorie dus nog 150 nieuwe OS's te gaan voordat versie 1.0 zich aankondigt *D . Maar, ik blijf het een mooi en zeer origineel product vinden en heb er alle vertrouwen in dat de gemaakte beloftes worden ingelost.

Op de een of andere manier kotm deze thread me over als "ik zoek een nieuw speeltje". Erg herkenbaar iig :D .

Wat ik wil toevoegen is dat ik mijn Rs7000 nooit zou wegdoen. het is gewoon een supersnel kladbord voor ideeen (sneller nog dan de Machinedrum) en bovendien en waanzinnig sterke basis voor een hardware setup.

Verder is de midiklok gewoon stabiel, is de sequencer de beste die ik ken en is de sampler een leuke toevoeging.

Verder hands on controle en helemaakl geen onaardige effecten.

Wat betreft de Spectralis. Oh ik heb er zelf ook zeker op lopen kwijlen......maar we hebben het nog steeds over een sampleplayer met een 4 OSC VA synth (er zitten GEEN analoge oscillatoren in). Overigens dacht ik wel dat je ook gewoon drumsynthese kon toepassen op meerdere tracks toch?

Daarachter zit een analoge filterbank en een digitale filterbank.

Dat is eigenlijk het basisconcept. Als je daar die sequencer aan toevoegd dan heb je (heel kortaf) de Spectralis.
Ik zie dat je het over Drumcode hebt Seiko.

Toevalig heb ik samen met wat forumleden een paar drumcodes lopen beluisteren omdat ikzelf ook op zoek ben naar "die ene sound". De conclusie was echter dat we echt 9 van de 10 keer gewoon met samples te maken hebben uit een niet nader te bepalen bron. Misschien een MPC maar voor hetzelfde geld software.

Zoals BlackEyed al aangeeft zijn de intenties van joerg echt wel in orde....daar hoef je je niet druk om te maken. Maar of het hele financiele plaatje voldoende blijft zodat hij eraan kan blijven werken is een ander verhaal.

Als het dezelfde kant als Quasimidi opgaat (en dat kan gewoon) dan zit je zeker met een halffabrikaat....en da's toch wel een duur grapje.

Of de machinedrum wordt overklast? Geen idee.......je gaat toch een sampleplayer vergelijken met een drumsynthese bak. Als je het UserWave model van de machinedrum ertegenover zet dan heb je dus ook samples tot je beschikking...... hoe verschillen de klanken dan (Ik heb een UW en dat opent toch wel deuren).

Toegegeven heb je bij een Spectralis voor 2000 euro een mooie machine, met een 4 OSC synth, analoge filter en digitale filterbank en sequencer, welliswaar met een beta OS. Is dat het waard? geen idee....

Is de Machinedrum Userwave 1590 Euro waard? ook geen idee maar ik heb het er wel voor betaald.

Re: Re: Spectralis in de plaats van ?

Re: Re: Spectralis in de plaats van ?

Sorry, maar volgens mij weet je echt niet waar je het over hebt....hoelang heb je ermee gespeeld?
Er zit een verschil tussen spelen en componeren dat weet je toch wel neem ik aan?
Ookal zou de spectralis nu blijven zoals ie is dan is ie nog zijn geld waard!!!

Een beetje mc303 gevoel kom op man..........
Beetje betrouwbaar neem een MPc, alsof daar geen bugs in zitten mijn god.....Of een RS7000 is ook bugfree zeker

Origineel geplaatst door dione
Ik ben bang dat dat ook het geval is ja...heb ff met die Spectralis kunnen spelen en hij viel echt tegen,kreeg een beetje het MC 303 gevoel....een collega van mij was vantevoren erg enthousiast over de Spectralis,maar dat enthousiasme verdween snel na 'm gehoord te hebben.....
Maar goed,klank is smaak,dat blijft persoonlijk natuurlijk,maar : tijdens het spelen liep ie vast,ook niet echt betrouwbaar als live-bak dus...en wat ik gelezen heb zijn er nog een hele hoop bugs...die in de toekomst verholpen zouden worden ??
Ik zou eerst ff flink nadenken voordat ik een hoop betrouwbare apparaten zou wegdoen voor een dure bak die (nog) niet eens fatsoenlijk werkt...als ik jou was zou ik eens kijken voor een Akai MPC of zo....

offtopic :

Hmm, gear verdediging?

Ik zie dat mensen die zelf zo'n ding hebben verdedigen hem alom...

:D

Kijk, pas als je een tijdje met iets gewerkt hebt kun je er een mening over geven...

Mensen roepen nu eenmaal makkelijk dingen.... of basis van weinig kennis.. denk dat ik dat zelf ook wel eens doe..
Maar in dit geval heb ik best wat gear gehad wat een klein beetje in het straatje past van de spectralis. zie ex gearlist...

Daarnaast, is het Fijn om te weten dat de Uitvinder zijn ziel en zaligheid in dit beestje stopt! Heb je een vraag dan krijg
je snel je antwoord, en hij staat open voor wishes die jij hebt ten aanzien van os ontwikkeling!
Het os wordt bij 1.0 klaar bestempeld.. maar de planning loopt tot een os zelfs na 2.0!!!! met loop playing enz enz..

IK heb gemerkt dat de spectralis heel erg inspirerend en werkt met echt professionele resultaten kwa geluid!:koffie:

Wellicht dat bij de hardware sequencer meeting een spectralis zal zijn... zodat hij weer te testen is..

Origineel geplaatst door pal
Kijk, pas als je een tijdje met iets gewerkt hebt kun je er een mening over geven...

Mensen roepen nu eenmaal makkelijk dingen.... of basis van weinig kennis.. denk dat ik dat zelf ook wel eens doe..
Maar in dit geval heb ik best wat gear gehad wat een klein beetje in het straatje past van de spectralis. zie ex gearlist...

Daarnaast, is het Fijn om te weten dat de Uitvinder zijn ziel en zaligheid in dit beestje stopt! Heb je een vraag dan krijg
je snel je antwoord, en hij staat open voor wishes die jij hebt ten aanzien van os ontwikkeling!
Het os wordt bij 1.0 klaar bestempeld.. maar de planning loopt tot een os zelfs na 2.0!!!! met loop playing enz enz..

IK heb gemerkt dat de spectralis heel erg inspirerend en werkt met echt professionele resultaten kwa geluid!:koffie:

Wellicht dat bij de hardware sequencer meeting een spectralis zal zijn... zodat hij weer te testen is..

Ik sluit me hier bij aan....

Origineel geplaatst door Bass
offtopic :

Hmm, gear verdediging?

Ik zie dat mensen die zelf zo'n ding hebben verdedigen hem alom...

:D

Uiteraard want dan weet je waar je het over hebt.......

Ik twijfel zelfs over een tweede omdat ik de 8 outputs te weinig vind............

Origineel geplaatst door Septic
Uiteraard want dan weet je waar je het over hebt.......

Ik twijfel zelfs over een tweede omdat ik de 8 outputs te weinig vind............

Dat is wel zeldzaam enthousiasme iig. Ik hoor mensen maar weinig roepen dat ze er ergens twee van willen hebben.

Ik twijfel nog tussen een paar zaken......... (Ti / Spectralis)

Re: Re: Re: Spectralis in de plaats van ?

Re: Re: Re: Spectralis in de plaats van ?

Origineel geplaatst door pal
Sorry, maar volgens mij weet je echt niet waar je het over hebt....hoelang heb je ermee gespeeld?
Er zit een verschil tussen spelen en componeren dat weet je toch wel neem ik aan?
Ookal zou de spectralis nu blijven zoals ie is dan is ie nog zijn geld waard!!!

Een beetje mc303 gevoel kom op man..........
Beetje betrouwbaar neem een MPc, alsof daar geen bugs in zitten mijn god.....Of een RS7000 is ook bugfree zeker

Zo....voel je je aangevallen of zo ? Omdat ik het geen imponerende bak vind ?
Ik zeg toch al twee keer dat smaken verschillen ?
En ik weet niet hoe jij te werk gaat,maar ik wil eerst wel eens iets uitproberen,wat info vergaren enz. voordat ik iets aanschaf...en al die indrukken waren negatief,dus....en zoals anderen ook al zeggen : het apparaat is nog (lang) niet klaar....Okee,dat ik 'm vergelijk met een mc303 is een tikkeltje overdreven....

Ongetwijfeld kun je een hoop met de Spectralis,maar helaas kun je niet elk apparaat thuis een paar weken proberen.....ik weet niet hoe de Spectralis klinkt als je 'm door outboard-gear gooit,misschien is ie dan wel fantastisch....maar mijn eerste indrukken blijven zoals ik al zei : de klank vond ik echt niet imponerend...gewoon een digitale groovebox zoals er al zo veel zijn...ik vond de Machinedrum veel beter klinken,en die heb ik ook al weer verkocht omdat ik niet kapot ben van die sound...

Alleen al het feit dat je (nog) geen andere apparaten via midi kunt aansturen maakt hem al ongeschikt als live-bak,want dat zou betekenen dat je er nog een andere sequencer bij moet hebben....dus blijft over 2000 euro voor een rompler/drumbak en een beperkte sampler....en bepaald je smaak of je het goed vind klinken of niet....

Maar daarom mag jij 'm wel fantastisch vinden....veel suc6 er mee....maar reageer voortaan een beetje normaal,ik weet echt wel waar ik het over heb,gelukkig heb ik niet zo veel apparatuur (of gehad) wat ik als referentiekader gebruik...en anders zijn er zat collegas van mij die je kunnen uitleggen dat een MPC of RS7000 in ieder geval al veel betrouwbaarder is als live-bak dan de nog niet volledig ontwikkelde Spectralis...

Zo,genoeg....
:bekdicht:

Back