Optreden-technisch

Louloene

Ingeburgerd
Hallo allen,

Er is mij al een aantal malen gevraagd op te treden, maar ik heb een probleem. Ik gebruik FL Studio, softwaresynthesizers en talloze samples en VST plugins. Ik doe alles dus digitaal. Als ik wil optreden en ik neem mn laptopje mee, wat heb ik nog meer nodig? Een mixer? En hoe mn laptop in te stellen dat het goed komt met de output? Vereist dit een bepaalde geluidskaart?

Daar heb je de mixer voor natuurlijk. Je sluit je laptop aan op de mixer met een kabel, das een metaal draadje met plastic eromheen met 2 (of in dit geval 3) contacten waar geluid door gaat. Als je geen geluidskaart hebt neem je eentje met aan de ene kant een minijack en aan de andere kant 2 tulpjes of Jacks. Die minijack steek je in de hoofdtelefoon uitgang van je laptop en de andere 2 in de mixer, afhankelijk van de inputs daarop 2 tulpjes of jacks. En dan kan je op de mixer het geluid instellen. Vergeet ook niet de stekker van de mixer in het stopkontakt te doen.

Origineel geplaatst door smackos
Daar heb je de mixer voor natuurlijk. Je sluit je laptop aan op de mixer met een kabel, das een metaal draadje met plastic eromheen met 2 (of in dit geval 3) contacten waar geluid door gaat. Als je geen geluidskaart hebt neem je eentje met aan de ene kant een minijack en aan de andere kant 2 tulpjes of Jacks. Die minijack steek je in de hoofdtelefoon uitgang van je laptop en de andere 2 in de mixer, afhankelijk van de inputs daarop 2 tulpjes of jacks. En dan kan je op de mixer het geluid instellen. Vergeet ook niet de stekker van de mixer in het stopkontakt te doen.

:confused: zeg dan niks

@Louloene: Ik neem aan dat je al een geluidskaart hebt? Of gebruik je gewoon de onboard geluidskaart van je laptop? In het laatste geval zou ik zeggen: investeer in een fatsoenlijke geluidskaart met asio drivers. Als je alleen de stereo output van je laptop/ geluidskaart gaat gebruiken heb je in principe geen mixer nodig, want dan kan de stereo out van de laptop gewoon de zaalmixer in. Wanneer je meerdere outputs hebt, dan heb natuurlijk ook een mixer nodig. Heb je ook iets van een controller? Hoe live gaat het worden?

Ah, bedankt. Waarschijnlijk dus toch een mixer nodig. Het zijn soundscapes (industrial/ambient), dus live wordt een beetje pingelen aan de paramaters in FL.
Het zijn waarschijnlijk domme vragen, dus Smackos, bespaar me je grappigheid. Bedankt Hazes, zou je me kunnen vertellen wat de controllers precies zijn (het zal ongetwijfeld ergens op het forum genoemd worden, maar daar wordt zoveel jargon gebruikt dat er moeilijk wijs uit te worden valt).

thx.

oh, btw, het gaat om een onboard geluidskaart...En overigens in FL zelf zit al een mixer, of werkt deze niet afdoende?

Laatst gewijzigd:
Het zijn waarschijnlijk domme vragen, dus Smackos, bespaar me je grappigheid.

Nou graag gedaan hoor...bespaar me jou domheid dan...sjongejongejonge ik geef toch gewoon antwoord verpakt in een droog jasje...naja je zal wel weer zo een humerloos arrogant figuur zijn...:confused:...zeker snel op je pik getrapt ofzo.

Bij soundscapes word ook vaak op de mixer gewerkt met feedback loops....de mixer wordt als een zelfstandig instrument gebruikt door kabels (die metalen draadjes met 2 stekkers eraan }:| )op manieren erin te pluggen op "onconventionele manieren"...
ik zou zeker een mixer erbij doen hoor...niet alleen als instrument want meteen uit de laptop naar een zaalmixer is nogal risky...als je zelf de mixer kan controleren dan voegt dat een hoop toe.

Laatst gewijzigd:
een mixer is zeker aan te raden. het hoeft geen SSL te zijn maar als het maar voldoet aan je eisen. ga ook eens nadenken over een aparte geluidskaart. die zijn meer gericht op wat jij wilt, de onboard kaartjes niet.

Origineel geplaatst door Louloene
oh, btw, het gaat om een onboard geluidskaart...En overigens in FL zelf zit al een mixer, of werkt deze niet afdoende?
een externe mixer is alleen nuttig als je een meer-kanaals audio-output hebt maar je laptop is neem ik aan enkel stereo. jij bent veel beter af met 'n midi controller om de mixer (en andere controls) in FL te besturen, en een externe usb of firewire audio-interface (hoeft niet duur als je enkel stereo-out nodig hebt).

ik gebruik 'n behringer BCR2000 controller en MOTU 828mkII interface met Ableton Live, zonder hardware mixer. die interface is overkill voor je maar check ieg. de behringer controllers (of gelijkaardig).

(natuurlijk is 't wel handig als je nog 'n volumeschuif hebt tussen je flaptop en versterker/monitors, op de PA mixer bv., als die er niet is zou 'k wel 'n klein mixertje meenemen om ongelukken te vermijden...)

Ah, bedankt. Waarschijnlijk dus toch een mixer nodig. Het zijn soundscapes (industrial/ambient), dus live wordt een beetje pingelen aan de paramaters in FL.
Het zijn waarschijnlijk domme vragen, dus Smackos, bespaar me je grappigheid. Bedankt Hazes, zou je me kunnen vertellen wat de controllers precies zijn (het zal ongetwijfeld ergens op het forum genoemd worden, maar daar wordt zoveel jargon gebruikt dat er moeilijk wijs uit te worden valt).

thx.

divi geeft wmb een duidelijk antwoord. Ter aanvulling: met een midi-controller kun je verschillende knoppen van je softsynth besturen, ervan uitgaande dat je softsynth (fruityloops) dat ondersteunt. Je kunt dan dmv midi CC nummers een knop op je controller (bijvoorbeeld een Behringer BCR2000 -> gebruik ik zelf ook) toewijzen aan een knop of schuif op je beeldscherm. Allebei hetzelfde nummer geven en gaan met die banaan.

@Smackos: Met alle respect hoor maar, de enige die humorloos en arrogant reageert in deze thread ben je zelf. Louloene stelt gewoon een paar beginnersvragen. Als geen zin hebt om daar een antwoord op te geven, is dat je goed recht. Ik kan me echter niet voorstellen dat jouw antwoord een zinnige of humorvolle bijdrage vormt.

Ah, maar een controller is dus niet noodzakelijk.(Die Behringer is trouwens nog betaalbaar ook!) omdat je in feite digitale knoppen 'vervangt' door echte op je behringer? Je kan er dus ook voor kiezen gewoon alles met je muis/ toetsenbord te doen? Ik stuur die softsynths overigens aan met een simpele Roland e-16 synth.

Ah, maar een controller is dus niet noodzakelijk.(Die Behringer is trouwens nog betaalbaar ook!) omdat je in feite digitale knoppen 'vervangt' door echte op je behringer? Je kan er dus ook voor kiezen gewoon alles met je muis/ toetsenbord te doen? Ik stuur die softsynths overigens aan met een simpele Roland e-16 synth.
precies. persoonlijk heb ik er een hekel aan om aan alle knoppen te gaan sjorren met de muis maar als dat werkt voor jou moet je dat vooral blijven doen. een must is wel een degelijk usb of firewire audio-interface (geluidskaart) om aan je laptop te hangen. scheelt enorm in performance en kwaliteit, zeker als je 't aan een PA gaat hangen.

Strikt genomen is een controller niet noodzakelijk maar als je moet optreden met alleen een muis als controller heb je wel een uitdaging... Werkt echt niet zo fijn als een knoppen kastje. Je kunt veel sneller parameters veranderen en ook nog eens een aantal parameters tegelijk plus dat het risico dat je de verkeerde knop aan het draaien bent veel kleiner is. Je kunt in plaats van die roland E16 bijvoorbeeld kijken naar een klein controller keyboard, dat een (klein) klavier combineert met draaiknoppen en/of schuifregelaars. Novation Remote is daar een voorbeeld van, maar er zijn er véél meer, waarvan er veel ok zijn.

pak alsjeblieft een controller....het is sneller, je zit niet naar een beeldscherm te turen (voor het publiek wel zo leuk).
De interactie bij live acts wordt vaak onderschat. Zodra je achter je beeldscherm verdwijnt haken een hoop mensen al af. zonde!

Ja, het slimste lijkt mij dan ook een midi-controller inclusief klavier, kan ik die onhandige roland e 16 de deur uitgooien. Nu alleen hopen dat FL studio controller-compatibel is. Van Absynth weet ik het zeker. Wat betreft die geluidskaarten, een externe zal voor een laptop het handigst zijn neem ik aan?

Origineel geplaatst door divi
precies. persoonlijk heb ik er een hekel aan om aan alle knoppen te gaan sjorren met de muis maar als dat werkt voor jou moet je dat vooral blijven doen. een must is wel een degelijk usb of firewire audio-interface (geluidskaart) om aan je laptop te hangen. scheelt enorm in performance en kwaliteit, zeker als je 't aan een PA gaat hangen.

- een midi-controller is een heel goed idee, muis werkt live niet lekker
- ruis-vrij en vervormings-vrij audio signaal => geluidskaart
- zorg dat je je mix in 2 kan splitten: 1 voor je monitor op het podium en 1 voor de PA
- PA signaal: moet gebalanceerd zijn, dit om te voorkomen dat er storingen ontstaan in het audio signaal voordat het bij de PA mengtafel aankomt (zit soms wel 30 meter tussen!) Tip: ik gebruik zelf een compressor die 2x L/R gebalanceerde uitgangen heeft

Als ik de M-Audio Transit USB externe geluidskaart aanschaf, ben ik dan voorzien als het gaat om aansluiting van midi controllers en live-geluidskwaliteit?

Als ik de M-Audio Transit USB externe geluidskaart aanschaf, ben ik dan voorzien als het gaat om aansluiting van midi controllers en live-geluidskwaliteit?
de transit heeft geen midi en enkel mini-jack plugs, da's weinig vooruitgang. beter zijn de audiophile's of fast track's.
nu is het wel zo dat de meeste midi-controllers een usb aanssluiting hebben en als midi-interface functioneren, dus strikt genomen moet je daarvor geen midi op je audio-interface hebben.

Zijn er goedkopere even goede alternatieven als de M-Audio Audiophile USB ? Ik heb overigens al een USB 1in/1out cable MIDI interface.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sjaak
- PA signaal: moet gebalanceerd zijn, dit om te voorkomen dat er storingen ontstaan in het audio signaal voordat het bij de PA mengtafel aankomt (zit soms wel 30 meter tussen!) Tip: ik gebruik zelf een compressor die 2x L/R gebalanceerde uitgangen heeft

of je koopt een setje DI boxen, die heb je al vanaf 30 euro per stuk...

Back