De grote Nordlead / Rack 3 thread

Ensemble

Ouwe rot
Sorry hoor,

Voor elk stukje apparatuur in mijn studio bestaat een of ander forum maar voor het pareltje van mijn studio, mijn NR3 bestaat gewoon niet echt een dedicated forum, iets als Fantomized o.i.d.

Aangezien ik hier persoonlijk wel behoefte aan heb stel ik voor dat we onze NL/NR 3 gerelateerde issues, problemen maar ook mogelijkheden en tips in deze thread bespreken.

Ik heb wel een vermoeden wie een grote bijdrage zal gaan leveren aan deze thread en dat is nou net mijn bedoeling.
Hij loopt volgens mij op sandalen;)

Dusse, kom maar op wat zijn je tips, problemen, ervaringen met deze in mijn ogen fantastische bak!

Ik zal binnenkort hopelijk ook wat zinnigs posten.

Semble

Re: De grote Nordlead / Rack 3 thread

Ik heb een probleem :

Ik heb er geen :(

Kunnen we dit in der minne oplossen?

groet,

avs

Ekzellent

Ekzellent

Deze thread gaan we dan ook volgen. Het is mijn lievelingssynthtje (NL3)

Origineel geplaatst door Ensemble
Hey AVS,

Even geen threadvervuiling aub.

Semble

sorry, moest mijn frustratie even kwijt.....please don't shoot me :halleluja

Ik hoop in de nabije toekomst mee te kunnen discuseren over het wel en wee van de NL3....

groet,

avs

NordLead3?
Sandalen?
Oef, gelukkig geen bretels...!

De NordLead3 is Clavia's vlaggenschip, de meest uitgebreide synth die ze tot nu toe leveren en waarschijnlijk nog lang zullen doen. Er zijn beslist geen plannen om een NordLead4 te maken.
De synthesizer is eigenlijk gedacht op het podium, al is het gebruik in de studio natuurlijk ook mogelijk, maar daarvoor zijn er een paar heel vervelende bugs, zoals de synchonisatie van de Arpeggiator, die het een-en-ander minder leuk maken.

Ontwikkelingen aan de NL3 zijn al een paar jaar stilgelegd, maar dat hoeft niet definitief te zijn. Op bepaalde momenten kan een programmeur de draad weer eens oppakken in een tijd van ontwikkelingsflauwte, maar daar hebben ze het komend jaar geen last van ;) Ze hebben weer wat plannetjes.

Bij de NordLead3 is een SoundManager uitgebracht, die de sysex op de computer kan opslaan, maar ook via het Net kan verzenden. Net als bij de NordModular Classic en G2 kunnen geluiden worden utgewisseld (als je tenminste op een Windows computer werkt) en hopelijk kan dit ook via dit forum.

Wout

Heeft de NordLead3 dan van die mooie podiumsounds? Je ziet ze in het bandcircuit vrijwel nooit, i.t.t. de Rolands, Yamaha's en Korgs.
Qua prijs zou het niet moeten uitmaken, of toch wel?

Heb de NL/NR3 tot nu toe alleen in studio's en bij een enkele danceact voorbij zien komen.

Maar ja ook danceacts staan op podia.....dus ja.....

Dat de ontwikkeling stilstaat vind ik wel slechte zaak overigens.

Kijk dat bedoel ik;)

Het probleem van de Arpeggiator moet niet worden overdreven vind ik persoonlijk.
Het hangt van de individuele set-up af hoe je arpeggiators inzet maar je koopt de NR3 niet voor zijn uitgebreide arpeggiator mogelijkheden.

Een work-around die ik overigens weer van Sjaak heb is om de Arppeggios vanuit een andere synth of sequencer uit te sturen naar de NR3, hierdoor heb je wel het hele pallet aan klanken van de NR en tevens hele uitgebreide arpeggio mogelijkheden van een externe bron. Kijk tuurlijk zou het mooier zijn als de sync. van de Arpeggiator goed zou lopen maar ik heb hier persoonlijk dus totaal geen last van, dankzij de genoemde workaround.

Verder spreekt mij het uitwisselen van die geluiden erg aan, heb dit voorlopig nog niet gedaan maar wil natuurlijk altijd wel weer wat nieuwe sounds.

Het enige irritante aan de arpeggio is, als ik in performance zit met twee lopende arpeggios, en je browsed een derde sound (in slot C bijvoorbeeld), dat die vertragen, haperen, alsof die door CPU kracht heen zijn.

Iemand nog dit probleem?

Origineel geplaatst door Bartology
Heeft de NordLead3 dan van die mooie podiumsounds? Je ziet ze in het bandcircuit vrijwel nooit, i.t.t. de Rolands, Yamaha's en Korgs.

In het hobby pop/blues/rock band circuit zie je ze niet veel (te duur?), maar daar zie ook zo-wie heel weinig VA's, wel de synth workstations en de stage piano's. Je ziet ze wel bij Pro-bands, het is een bak die echt gemaakt is voor het live werk. Persoonlijk vindt ik de NL3 de best klinkende VA die er is, hij kan zo'n beetje alles wel aan: softe pads, kamerbrede strings, 80's, aggressieve leads, trance etc

Origineel geplaatst door Sjaak
In het hobby pop/blues/rock band circuit zie je ze niet veel (te duur?), maar daar zie ook zo-wie heel weinig VA's, wel de synth workstations en de stage piano's. Je ziet ze wel bij Pro-bands, het is een bak die echt gemaakt is voor het live werk. Persoonlijk vindt ik de NL3 de best klinkende VA die er is, hij kan zo'n beetje alles wel aan: softe pads, kamerbrede strings, 80's, aggressieve leads, trance etc

jaaahhh, jummy jummy ;)

het is zekker een zeer fijne synth.

Origineel geplaatst door Bartology
Qua prijs zou het niet moeten uitmaken, of toch wel?
Ik heb de NL2 en 3 anders al verschillende keren bij jazzbands op 't podium gezien! (de micromodular ook overigens)

ik had een nordlead3 gekocht (voor tijdelijk, omdat mijn G2 in reparatie is) maar ik heb hem terug kunnen geven nadat bleek dat er wat dingetjes mis waren met dit exemplaar in bijzonder (gelukkig!).

deze synth was goed gebruikt (en daar zijn ze voor tenslotte), maar niet misbruikt, kreeg ik het idee, en toch was een aantal potmeters duidelijk losjes en dat viel me tegen. de potmeters van de nordlead 1 en 2 waren na jaren normaal gebruik nog net zo strak en prima in vorm.

het geluid was lekker, maar ik geloof toch dat ik met de G2 meer kanten op kan. (of is het gewoon de zelfde synth met andere knoppen en haal ik me iets in het hoofd?!)

Origineel geplaatst door Leo
ihet geluid was lekker, maar ik geloof toch dat ik met de G2 meer kanten op kan. (of is het gewoon de zelfde synth met andere knoppen en haal ik me iets in het hoofd?!)

De G2 is een andere synth, maar een paar dingetjes hebben ze van de NL3 overgenomen, zoals Filters (eentje, geloof ik) De G2 is inderdaad veel interessanter qua sound design. De G2X is de ideale combinatie van die twee, alleen de Morph functies zijn bij de NL3 beter te volgen.

Wout

Origineel geplaatst door Leo
het geluid was lekker, maar ik geloof toch dat ik met de G2 meer kanten op kan. (of is het gewoon de zelfde synth met andere knoppen en haal ik me iets in het hoofd?!)

Met een NL3 maak je veel sneller je sounds, verder heeft deze ook veel meer controllers die je ook nog eens real-time ziet "bewegen". Hoewel de G2 ook deze mooie rood-groene rotary led's heeft en is het toch meer een synth voor de geluiden freaks die door de modulaire opzet patches willen maken die met "gewone" VC0-VCF-VCA synths niet mogelijk zijn. Een beetje patch ben je wel ff mee bezig, je kunt ze daarom niet echt vergelijken. Niks mis met de G2 sound trouwens ;)

wat dat betreftSjaak, viel de G2 mij juist erg mee.
ik vond de modular altijd veel leuker dan de NL2, gewoon omdat je veel meer kanten op kon met het geluid, alleen vond ik editten en vooral bedienen (zonder pc) niet fijn.
daar was ik ook een beetje op voorbereid met de G2, ik verwachtte het eigenlijk nog erger, maar ik vin dat clavia dat heel slim heeft ontworpen en aangepakt met de combinatie van druktoetsen en een paar potmeters + displays.

maar sorry: back to NL3!

Vadorie...laat ik nou net een NL2 hebben! :D

Maarre...lekkere bak, ik was al verkocht toen ik de Future music cd had gehoord destijds in 1996.
(van de nl duh)

Moeilijk te programmeren...ik begrijp de architectuur van t ding niet en ben te lui om de handleiding te gaan lezen ;)
De arpeggiator die GEEN bpm counter heeft vinnik ook wel erg....erg.
Gelukkig kan je em via midi wel gelijktrekken en ik verrampeneer het wel weer in Live 4.

De sound is gruizig, tricky en niet bepaald erg lief, maar wel erg mooi.

Origineel geplaatst door TanTaRa
Vadorie...laat ik nou net een NL2 hebben!
Moeilijk te programmeren...ik begrijp de architectuur van t ding niet en ben te lui om de handleiding te gaan lezen.

En dan is de NordLead2 de meest eenvoudige synthesizer om te programmeren, bij Clavia dan :)
Ieder knopje doet maar één dingetje, dus...

Gisteravond een soort lijstje gemaakt met betrekking tot programmeren van Clavia synths (1 = heel eenvoudig en 10 = zeer pittig)

Nord Electro - 2
dDrum - 2
NordLead1, NordLead2(X) - 3
NordLead3 - 5
Stage - 7 (kan nog zakken na een tijdje gebruik...)
NordModular Classic, MicroModular - 9
G2, G2X en Engine - 10

Er moet gewoon een synthje in de groep 2 komen!
Iets à la het synth gedeelte van de Stage...

Wie weet...

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Er moet gewoon een synthje in de groep 2 komen!
Iets à la het synth gedeelte van de Stage...

Tja, dat gaat ook weer ten koste van de sound complexheid hé. :)
Volgende week krijg ik mijn NL3 maar ik heb ém al even mogen proeven in de winkel.
Vond het niet echt een kunst om er lekkere sounds uit te halen (ik ben zeker geen pro)

Back