De grote Nordlead / Rack 3 thread

Origineel geplaatst door Wout Blommers
En dan is de NordLead2 de meest eenvoudige synthesizer om te programmeren, bij Clavia dan :)
Ieder knopje doet maar één dingetje, dus...

Gisteravond een soort lijstje gemaakt met betrekking tot programmeren van Clavia synths (1 = heel eenvoudig en 10 = zeer pittig)

Nord Electro - 2
dDrum - 2
NordLead1, NordLead2(X) - 3
NordLead3 - 5
Stage - 7 (kan nog zakken na een tijdje gebruik...)
NordModular Classic, MicroModular - 9
G2, G2X en Engine - 10

Er moet gewoon een synthje in de groep 2 komen!
Iets à la het synth gedeelte van de Stage...

Wie weet...

Wout

Zou dan de G2(X) eerder een 9 geven en de engine 10 omdat de laatste zonder knoppen is...

Dat jullie hier geniaal zijn dat wist ik inmiddels wel....modulair...vintage pff. :D

Ik heb met veel synths gestoeid maar de NL2 blijft een lastige rakker.
Elke knop doet maar een ding....met shift doen sommige knoppen twee of meer dingen en hoe ze allemaal interacteren...hoei
Hij heeft voor mij een beetje afwijkende en onduidelijke architectuur.

Een Juno of een K-station bijv..da's easy breezy.

De Poly 800 kon er ook wat van hoor ;)

NL3 en DX7

NL3 en DX7

Origineel geplaatst door TanTaRa
Ik heb met veel synths gestoeid maar de NL2 blijft een lastige rakker.
Elke knop doet maar een ding....met shift doen sommige knoppen twee of meer dingen en hoe ze allemaal interacteren...hoei
Hij heeft voor mij een beetje afwijkende en onduidelijke architectuur.

Wel... Probeer eens een Yamaha DX7! :D

Shift is alleen maar belangrijk als je de synth globaal wil configuren, bijvoorbeeld als je de mate van Unison wilt bepalen.
Bij het programeren komt de Shift alleen maar om de hoek kijken als je een bestaande Morph/Velocity functie wilt verwijderen, verder nooit. Alle andere knoppen en knopjes blijven dezelfde functie houden. Mijn voorstel om de PulsWijdteKnop in de NL2X een 'Shift functie' te geven als er geen PulsGenerator wordt gebruikt, is door het R&D team wegens deze reden van de hand gewezen. En dan zou er ook een verschil zijn tussen de NL2 en de NL2X en dat mocht niet.

De NL3 heeft wel een uitgebreide Shift, meestal om een parameter een andere functie te geven: 'Shift+draai naar rechts' is de andere parameter aan, 'Shift+draai naar links' is de functie weer terug naar de eerste parameter. Daar kan je jezelf wel eens behoorlijk vergissen.

Naar mijn mening is de opbouw van de FM bij de NL3 het meest ingewikkeld. Beste bezitters van een NL3, is er iemand die de Manual heeft gelezen en die het na twee keer lezen al begreep? Eén keer lezen geloof ik nooit :D Is er iemand die al door heeft hoe de Algorithmes zich verhouden ten opzichte van een DX27 of DX100? (4 operatoren) Ooit een DX geluid kunnen namaken? Ooit het FM gedeelte wel eens geprogrammeerd? ;)

Wout

Hey Wout,

Waarom dacht je dat ik deze topic had geopend?

Inmiddels zelfs een lesje gepland bij Rob Papen in de hoop daardoor de materie iets sneller te begrijpen.

Ik heb zelf nog helemaal niets met de FM mogelijkheden gedaan trouwens!
Zou niet eens weten waar ik nou moet beginnen:confused:

Origineel geplaatst door Ensemble
Ik heb zelf nog helemaal niets met de FM mogelijkheden gedaan trouwens!
Zou niet eens weten waar ik nou moet beginnen:confused:

Vraagje 1
Weet je wat Frequentie Modulatie (Yamaha DX methode) in wezen is?

Vraagje 2
Ooit wel eens iets met FM gedaan?

Ik heb ooit voor het conversie project naar de NordModular Classic eens het volgende geschreven, helaas in het Engels:
http://nm-archives.electro-music.co.../ArticlesAboutNordModular/FMtoNordModular.htm

Wout

Origineel geplaatst door TanTaRa
Koop dan vooral nooit een Waldorf Q of micro Q :)

De Waldrofs hebben mij nooit weten te pakken...vlakke bakken. (vinnik dan he)

De NL2 heeft een ruig randje waardoor hij niet lief analoog klinkt (kan wel) als een Novation of een echt analoog bakkie.
Heerlijke synth.
Ik vind de micro modular ook wel erg tof....erg indrukwekkend voor z'n prijs en formaat.

Vraagje 1

Vraagje 2

Ik heb ooit voor het conversie project naar de NordModular Classic eens het volgende geschreven, helaas in het Engels:
http://nm-archives.electro-music.co...NordModular.htm

1. Feitelijk in de zin van begrijp je wat het is, nee. Dat je de frequenties moduleert laat zich raden maar eigenlijk weet ik er dus geen snars van. Is wel erg eigenlijk maar goed. Ik kan niet alles tegelijk leren.

2. a.g.v. 1 dus nee.

Ik heb straks vrienden op bezoek vanaf half zes en heb lekker voor ze gekookt dus vermoed dat ze lang blijven hangen. Zodra ze weg zijn zal ik die verwijzing van jou doorlezen. Als ik dan nog de puf heb :biertje:

Maar goed, eigenlijk doe ik dus helemaal niets met de FM-mogelijkheden van mijn NR3.

Btw, wel fijn dat je door Planet Clavia naar ons forum bent gestuurd Wout.
Dank voor je hulp iig.

1. Feitelijk in de zin van begrijp je wat het is, nee. Dat je de frequenties moduleert laat zich raden maar eigenlijk weet ik er dus geen snars van. Is wel erg eigenlijk maar goed. Ik kan niet alles tegelijk leren.

2. a.g.v. 1 dus nee.

Ik heb straks vrienden op bezoek vanaf half zes en heb lekker voor ze gekookt dus vermoed dat ze lang blijven hangen. Zodra ze weg zijn zal ik die verwijzing van jou doorlezen. Als ik dan nog de puf heb :biertje:

Maar goed, eigenlijk doe ik dus helemaal niets met de FM-mogelijkheden van mijn NR3.

Btw, wel fijn dat je door Planet Clavia naar ons forum bent gestuurd Wout.
Dank voor je hulp iig.

is er nog plaats aan tafel? ik heb trek.

Ze bellen net dat ze wat later zijn, dus je bent welkom Leo.
Ik ga er wel vanuit dat jij ook een NR/NL3 hebt:D

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Vraagje 2

Wout

Ja superfreak en mijns inziens en van de sterke punten van de Nord3.

Ik gebruik FM patches aangestuurd door de 4 morphgroups (super dynamisch en performance gericht imho) om hem als carrier voor mijn SVC350 te laten fungeren.

En ik vind de Nord3 het beste zonder de unison knop aan (het klinkt anders zo snel als een 106 zo hint hint)

En idd de arp sync is ruk...en ik vind hem zo tof met die submasks etc....

Ze bellen net dat ze wat later zijn, dus je bent welkom Leo.
Ik ga er wel vanuit dat jij ook een NR/NL3 hebt:D

even een nl3 gehad, dat wel. heb intussen al gegeten.
waren je vrienden met de trein ? dan is het nog laat geworden.

Sinds vandaag heb ik (eindelijk)een NL3, en ik moet zeggen dat ie
zeker simpel is te bedienen (logischer kan het niet). Binnen no-time
heb je dan ook een mooie patch in elkaar gedraait. Nu heb ik het over
de subtractieve synth en niet over FM (waar ik me binnenkort mee bezig
ga houden.)

Maar mijn god, wat is de NL3 een heerlijke baque! :)

Ontwikkelingen aan de NL3 zijn al een paar jaar stilgelegd, maar dat hoeft niet definitief te zijn. Op bepaalde momenten kan een programmeur de draad weer eens oppakken in een tijd van ontwikkelingsflauwte, maar daar hebben ze het komend jaar geen last van Ze hebben weer wat plannetjes.

zoals ??

inderdaad, NL2's zie je overal, dance acts, rock, jazz ... NL3 heb ik nog nooit op een podium gezien.misschien om de reden die ik al meer gehoord heb, met de NL2 heb je de 'nord' sound, daar heb je ondanks zijn extra functies en coole knoppen geen NL3 voor nodig.
Ik heb zelf ook een NL2, en niet direct van plan een NL3 te kopen.

euhm ... ivm het programmeren van nords ? ingewikkeld ?? de nord staat bekend als een van de meest intuitieve hands-on moderne synths. dan is mijn Z1 of microQ toch iets anders ;)

greetz

Origineel geplaatst door phase57
zoals ??

NDA, I'm afraid. Just keep the fire burning. :duivels:

inderdaad, NL2's zie je overal, dance acts, rock, jazz ... NL3 heb ik nog nooit op een podium gezien.misschien om de reden die ik al meer gehoord heb, met de NL2 heb je de 'nord' sound, daar heb je ondanks zijn extra functies en coole knoppen geen NL3 voor nodig.
Ik heb zelf ook een NL2, en niet direct van plan een NL3 te kopen.

Maar een NL3 kan veel meer dan alleen die Nord sound

euhm ... ivm het programmeren van nords ? ingewikkeld ?? de nord staat bekend als een van de meest intuitieve hands-on moderne synths. dan is mijn Z1 of microQ toch iets anders ;)

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid ervaring die je hebt met het programmeren van synthesizers.

Wout

Wat ik wel wat balen vind soms is dat zodra ik met mijn NR3 wat accoorden achter elkaar speel en vervolgens ook nog sustain-pedaal erover heen, mijn beestje begint te kraken en te piepen8o)

Die 24 stemmen zijn dan wel wat weinig en ik zou ook wel graag zien dat dit in een toekomstige update zou worden verhoogd.

Verder ben ik er echt heel blij mee, maar daar twijfelden jullie ook niet aan denk ik.

:biertje:

Nou ik heb een Nordlead 1 gehad,
maar ik kreeg hem niet 'warm'.. bv warme strings kwamen er niet uit

Is dat ook met de NL3 het geval?

Ik heb even een padje voor je in elkaar gedraait op mijn
kersverse Nordlead3.
De key is om een lekkere LPF te gebruikenen en flink wat unison.

Warm genoeg?

Filter dit met wat reverb, delay é voila. een beetje
stereo enhanchement kan ook geen kwaad zolang het maar
geen overkill wordt. De belletjes gaan door de buggy arpeggiator :)

klinkt warm hoor,
maar komt dit kaal uit een nordlead ???

Nee, de vorige was met externe FX

DEZE komt wel kaal uit de Nordlead3.

Zoals je misschien weet komt de NL3 helaas niet met
ingebouwde effecten. Verder is het een prachtbak.

Laatst gewijzigd:
Back