Het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden, maar ik moet het toch gewoon even kwijt.
Er zijn gewoon TE VEEL MENSEN die denken dat de enige manier om een bepaalde sound te krijgen een kwestie is van "opzoeken welke artiest welke gear gebruikt, dan juist die gear in huis halen en dan kan ik hetzelfde". In de verwachting dat het allemaal toverdoosjes zijn met standaard presets.
Muziek maken is nog steeds een KUNSTVORM. Daarmee wil ik zeggen dat er niet "een manier" of "een product" is. Goeie muziek is een kwestie van creatief zijn (de juiste ingredienten gebruiken en weten/snappen hoe je ze moet gebruiken, net als een goeie kok of een goeie schilder) en skills hebben doormiddel van een autodidact proces (zelf erachter komen hoe dingen werken) of een gedegen opleiding (bijvoorbeeld sae) en daarnaast een jaren lange ervaring.
Nou zal ik bekennen dat ik zelf ook geen heilige ben. Ik laat me ook wel beinvloeden door andere artiesten om een keuze te maken voor bepaalde gear. Maar ik houd me niet het waanbeeld voor dat ik daarmee exact hetzelfde kan als wat die bepaalde artiest ermee kan.
Ik zal bijvoorbeeld ook NOOIT een library met presets kopen (zie bijv: de vengeance soundbanks voor bijna elke populaire hard/softsynth). Die presets klinken dan wel allemaal super dik en "commercieel verantwoord", maar ik weet zeker dat het me forceert om in cliches te vervallen. Oftewel: allemaal leuk Rank 1/Armin/Tiesto deuntjes spelen. Dat is 5 minuten leuk en daarna besef je je toch alleen maar dat je eigenlijk geen inspiratie hebt. En na 10 minuten kom je erachter dat je niet eens weet hoe het aparaat werkt, om zelf een geluid te bedenken. Kortom: je hebt wel de ingredienten, maar niet de skills, ervaring en creativiteit.
Een betere approach zou kunnen zijn: laat je beinvloeden door artiesten, zie welke gear consequent terugkomt in elke studio setup. Interpreteer dit dan als volgt: als een bepaald apparaat veel voorkomt in heel veel studio's, dan is dat omdat het apparaat een bepaalde kwaliteit, noviteit en een speciale klank heeft.
Wat je niet moet denken is: "oh, het apparaat wordt veel gebruikt in studios waar voornamelijk "genre X" wordt gemaakt, dus dit is een "genre"-apparaat. Zo wordt een Virus en een JP8080 gezien als echte "trancebakken", gewoon omdat ze in elke Trance-oriented studio voorkomen. Maar in feite kunnen die apparaten ook super gebruikt worden in tal van andere genres. Maar die apparaten hebben dus bepaalde "labels" gekregen: een stigma.
Je moet een apparaat niet beoordelen of catagoriseren op die manier. Je moet eerder denken: dit apparaat beschikt over hele goeie gebruiksvriendelijke mogelijkheden om, met een beetje kennis van zaken, een uiteenlopend tonenpalet samen te stellen zodat het in een heel breed scala aan genres kan worden gebruikt.
Maar in the end komt het neer op 1 ding: als je een apparaat koopt dan moet je zelf het ding leren kennen. En dat houdt in: gebruiksaanwijzingen lezen en zelf HEEL veel experimenteren. Horen wat het ding doet met je signaal en erachter zien te komen in welke situaties het apparaat het meest geschikt is. De achterliggende theorie snappen en het vervolgens in praktijk kunnen gebruiken.
Tot slot wil ik nog even dit kwijt ter overweging:
" COMMERCIEEL IS GEEN GENRE "
There's no such thing as een "commercieel" geluid. Het enige wat geclassificeerd kan worden als een "commercieel geluid" is de optelsom van heel veel geluiden die op een medium zijn geplaatst en commercieel zijn geexploiteert (uitgebracht op plaat met als doel er geld mee te verdienen).
Alleen in deze context mag of kun je praten over een "commercieel" geluid. Als ik bijvoorbeeld een plaat zou maken die, kwa geluid helemaal zwaar bagger is, maar ik breng het uit op plaat en haal er de top40 mee, dan is ineens mijn geluid een "commercieel" geluid. maakt dat sense? Nee. Maar in die context wel waar.
Het is juist de kunst om zelf een bepaalde "formule" te bedenken waarmee je je EIGEN geluid en je EIGEN stijl mee definieert. En als dat geluid een dermate aantrekkingskracht heeft dat je er een platenlabel mee kunt overtuigen om het commercieel uit te brengen, dan heb je een "commercieel" geluid. In die context is een "commercieel" geluid dus niet een geluid wat uit 1 apparaat komt, maar een formule van heel veel verschillende onderdelen.
En het maken van zo'n formule kost ENORM veel tijd. Maar als je zo'n formule hebt en het is fris en iedereen wil het horen en dus kopen: dan is het een commercieel geluid. En dan wordt het de kunst van: "het uitmelken van de formule". Vaak gaat een formule maar 2 tracks mee: de grote hit, de kleine hit en dan is het over. Of je moet met een soort formule of sound van "epische" proporties komen, zodat je om het jaar een nieuwe revisie kunt uitbrengen (Dominator?

).
Tot zover de preek van dominee Joost.