Finalizer 96K

Dynamaster

Nieuwkomer
Hi mensen ik heb de finalizer 96k gekocht maa, ik kom niet tot een comerciele sound preset.
Wat kan hierdoor de reden zijn?
Als ik naar recall ga en ik kies een preset moet ik mijn output heel hoog instellen om wat verandering te krijgen.

Ik wil graag een een heftige commerciele sound.

In ieder geval het verschil tussen mijn sound en de finalizer. ( Compare toets )

Hoe moet ik het instellen?

Ik heb dat ding niet , maar als een commerciele sound preset bestond zouden we allemaal in de top 40 staan. Beter mixen misschien?

Dit kan met de finalizer

Dit kan met de finalizer

Ik heb goed gehoord hoe dit van een demo een echte commerciele sound heb gemaakt.

Dit was bij Feedback.

En nu heb ik dezelfede Finalizer96k bij iemand gekocht.
Maar ik krijg met dezelde demo de sound van feedback niet met deze finalizer 96k dus, ik denk dat het aan de instelling zit.

Dyna

Attachments

• dysqua.jpg
    dysqua.jpg
    13,4 KB · Bekeken: 114
Ik denk eerder dat het aan jou ligt. Mastering is een kunst apart, en denken dat je door aan een paar knoppen te draaien meteen een commercieel geluid hebt is wel erg naïef.

Om een quote van sound on sound aan te halen:
"The Finalizer 96K remains an extremely comprehensive and capable machine with enormous flexibility, providing all the tools one could possibly need to add the right degree of polish to any track. However, this is definitely not a tool for the novice user, and a good understanding of the underpinning technical principles is required to make best use of it. Sure, it has 'standard' and 'expert' menus, and an instant Wizard setup facility, but if you don't know what you are doing, these aids don't help much!"

Wil je goed worden in mastering dan zal je heel veel moeten oefenen, maar ik zou eerst die handleiding eens goed doorlezen.

Het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden, maar ik moet het toch gewoon even kwijt.

Er zijn gewoon TE VEEL MENSEN die denken dat de enige manier om een bepaalde sound te krijgen een kwestie is van "opzoeken welke artiest welke gear gebruikt, dan juist die gear in huis halen en dan kan ik hetzelfde". In de verwachting dat het allemaal toverdoosjes zijn met standaard presets.

Muziek maken is nog steeds een KUNSTVORM. Daarmee wil ik zeggen dat er niet "een manier" of "een product" is. Goeie muziek is een kwestie van creatief zijn (de juiste ingredienten gebruiken en weten/snappen hoe je ze moet gebruiken, net als een goeie kok of een goeie schilder) en skills hebben doormiddel van een autodidact proces (zelf erachter komen hoe dingen werken) of een gedegen opleiding (bijvoorbeeld sae) en daarnaast een jaren lange ervaring.

Nou zal ik bekennen dat ik zelf ook geen heilige ben. Ik laat me ook wel beinvloeden door andere artiesten om een keuze te maken voor bepaalde gear. Maar ik houd me niet het waanbeeld voor dat ik daarmee exact hetzelfde kan als wat die bepaalde artiest ermee kan.

Ik zal bijvoorbeeld ook NOOIT een library met presets kopen (zie bijv: de vengeance soundbanks voor bijna elke populaire hard/softsynth). Die presets klinken dan wel allemaal super dik en "commercieel verantwoord", maar ik weet zeker dat het me forceert om in cliches te vervallen. Oftewel: allemaal leuk Rank 1/Armin/Tiesto deuntjes spelen. Dat is 5 minuten leuk en daarna besef je je toch alleen maar dat je eigenlijk geen inspiratie hebt. En na 10 minuten kom je erachter dat je niet eens weet hoe het aparaat werkt, om zelf een geluid te bedenken. Kortom: je hebt wel de ingredienten, maar niet de skills, ervaring en creativiteit.

Een betere approach zou kunnen zijn: laat je beinvloeden door artiesten, zie welke gear consequent terugkomt in elke studio setup. Interpreteer dit dan als volgt: als een bepaald apparaat veel voorkomt in heel veel studio's, dan is dat omdat het apparaat een bepaalde kwaliteit, noviteit en een speciale klank heeft.

Wat je niet moet denken is: "oh, het apparaat wordt veel gebruikt in studios waar voornamelijk "genre X" wordt gemaakt, dus dit is een "genre"-apparaat. Zo wordt een Virus en een JP8080 gezien als echte "trancebakken", gewoon omdat ze in elke Trance-oriented studio voorkomen. Maar in feite kunnen die apparaten ook super gebruikt worden in tal van andere genres. Maar die apparaten hebben dus bepaalde "labels" gekregen: een stigma.

Je moet een apparaat niet beoordelen of catagoriseren op die manier. Je moet eerder denken: dit apparaat beschikt over hele goeie gebruiksvriendelijke mogelijkheden om, met een beetje kennis van zaken, een uiteenlopend tonenpalet samen te stellen zodat het in een heel breed scala aan genres kan worden gebruikt.

Maar in the end komt het neer op 1 ding: als je een apparaat koopt dan moet je zelf het ding leren kennen. En dat houdt in: gebruiksaanwijzingen lezen en zelf HEEL veel experimenteren. Horen wat het ding doet met je signaal en erachter zien te komen in welke situaties het apparaat het meest geschikt is. De achterliggende theorie snappen en het vervolgens in praktijk kunnen gebruiken.

Tot slot wil ik nog even dit kwijt ter overweging:
" COMMERCIEEL IS GEEN GENRE "

There's no such thing as een "commercieel" geluid. Het enige wat geclassificeerd kan worden als een "commercieel geluid" is de optelsom van heel veel geluiden die op een medium zijn geplaatst en commercieel zijn geexploiteert (uitgebracht op plaat met als doel er geld mee te verdienen).

Alleen in deze context mag of kun je praten over een "commercieel" geluid. Als ik bijvoorbeeld een plaat zou maken die, kwa geluid helemaal zwaar bagger is, maar ik breng het uit op plaat en haal er de top40 mee, dan is ineens mijn geluid een "commercieel" geluid. maakt dat sense? Nee. Maar in die context wel waar.

Het is juist de kunst om zelf een bepaalde "formule" te bedenken waarmee je je EIGEN geluid en je EIGEN stijl mee definieert. En als dat geluid een dermate aantrekkingskracht heeft dat je er een platenlabel mee kunt overtuigen om het commercieel uit te brengen, dan heb je een "commercieel" geluid. In die context is een "commercieel" geluid dus niet een geluid wat uit 1 apparaat komt, maar een formule van heel veel verschillende onderdelen.

En het maken van zo'n formule kost ENORM veel tijd. Maar als je zo'n formule hebt en het is fris en iedereen wil het horen en dus kopen: dan is het een commercieel geluid. En dan wordt het de kunst van: "het uitmelken van de formule". Vaak gaat een formule maar 2 tracks mee: de grote hit, de kleine hit en dan is het over. Of je moet met een soort formule of sound van "epische" proporties komen, zodat je om het jaar een nieuwe revisie kunt uitbrengen (Dominator? :D).

Tot zover de preek van dominee Joost.

En Joost mag het weten !! ;)

Nee serieus - ik ben het volkomen eens met Joost's preek van hierboven. Muziek maken is idd nog steeds een kunstvorm en een synth (of om het even welk ander instrument) is geen instant apparaat waaruit de geluiden rollen en de hits er aan komen...
Het is wel zo dat bepaalde synths (zowel vintage als nieuw) een betere naam genieten en *meestal* is dat omdat ze algemeen gewoonweg leuker klinken (alhoewel dat dan weer subjectief is maar er heersen nu eenmaal bepaalde stromingen) maar zo'n welbepaalde synth kopen geeft helaas géén garantie op commercieel succes.
En ook omgekeerd; niet alle commerciële successen zijn gemaakt met écht goeie synths...

Ik denk dat ik wel ergens mag stellen dat een commercieel nummer eigenlijk een soort nummer is dat een heel productieproces doorlopen heeft en waarbij enkele stappen bijzonder verfijnd moeten gedaan zijn (hetzij goeie geluiden, hetzij mixing, hetzij mastering, hetzij nog meer dingen, hetzij bepaalde factoren samen) én daarbij moet nog gesteld worden dat je wat relaties moet hebben (nou zie ik veel kwade gezichten maar het is nu eenmaal zo...) of een beetje marktkennis en -conformiteit of bijzondere gaven of een uitgekiende marketing machine of - alweer - meestal zelfs een combinatie ervan. Maar een echte definitie mag je het niet noemen; alles hangt af van zoveel factoren en het blijft zoals gezegd een kunstvorm; er zijn grote kunstenaars die nooit bekend geraken en er zijn mensen die er niks van bakken en toch wereldberoemd zijn. En daarbij mag nog de factor 'persoonlijke smaken' nier worden vergeten. Wat velen mooi vinden zullen vele anderen lelijk vinden en vice versa.
Ah nu ben ik zelf al aan het preken geslaan; forgive me... :kont:

En om nog even weer voluit back to topic te gaan: ik weet eigenlijk wel wat Dynamaster min of meer bedoelt; bepaalde compressor presets bvb. kunnen al van veel nummers een wat professioneler klinkend nummer maken (bvb. beter afgelijnde bassen, of een algemeen minder 'muddy' klinkende mix etc...), maar om de job écht goed te doen ben je beter af met bij te leren over mastering of bepaalde zaken in detail zoals compressing/EQ/enz. en zélf de parameters te gaan veranderen tot je ontdekt dat je na verloop van tijd eigenlijk zelf de sound verbetert hebt - wat ook een veel beter gevoel geeft !!
Dynamaster - veel geluk & vooral veel fun gewenst; en vergeet niet dat de volhouder meestal wint !!
Cheers. :biertje:

chorus

chorus

Ik zal het onthouden.

Nog iets.

hoe krijg ik met cubuse dat mooie achtergrond refrein 4x stem.

Ik luister heel veel naar Dr.Dre hoe hij mix en hij heb altijd dat hele mooie chorus.

Is er een foefje voor dat. ( Cubase sx )

Waves heeft een doubler, waarin je stemmen kunt dubbelen en detunen...

Is waarschijnlijk de goedkoopste optie en het makkelijkst. Er zijn ook wel externe hardwarebakken die dit kunnen maar dan moet je toch diep in de buidel tasten.

groet,

avs

Waves heeft een doubler, waarin je stemmen kunt dubbelen en detunen...

Is waarschijnlijk de goedkoopste optie en het makkelijkst. Er zijn ook wel externe hardwarebakken die dit kunnen maar dan moet je toch diep in de buidel tasten.

groet,

avs

Kijk maar eens op www.waves.com.

Dit zijn plugins verkrijgbaar in o.a. VSTI formaat welke dus gehost kunnen worden door SX.

groet,

avs

Origineel geplaatst door jostiii
Het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden, maar ik moet het toch gewoon even kwijt.

Er zijn gewoon TE VEEL MENSEN die denken dat de enige manier om een bepaalde sound te krijgen een kwestie is van "opzoeken welke artiest welke gear gebruikt, dan juist die gear in huis halen en dan kan ik hetzelfde". In de verwachting dat het allemaal toverdoosjes zijn met standaard presets.

Muziek maken is nog steeds een KUNSTVORM. Daarmee wil ik zeggen dat er niet "een manier" of "een product" is. Goeie muziek is een kwestie van creatief zijn (de juiste ingredienten gebruiken en weten/snappen hoe je ze moet gebruiken, net als een goeie kok of een goeie schilder) en skills hebben doormiddel van een autodidact proces (zelf erachter komen hoe dingen werken) of een gedegen opleiding (bijvoorbeeld sae) en daarnaast een jaren lange ervaring.

Nou zal ik bekennen dat ik zelf ook geen heilige ben. Ik laat me ook wel beinvloeden door andere artiesten om een keuze te maken voor bepaalde gear. Maar ik houd me niet het waanbeeld voor dat ik daarmee exact hetzelfde kan als wat die bepaalde artiest ermee kan.

Ik zal bijvoorbeeld ook NOOIT een library met presets kopen (zie bijv: de vengeance soundbanks voor bijna elke populaire hard/softsynth). Die presets klinken dan wel allemaal super dik en "commercieel verantwoord", maar ik weet zeker dat het me forceert om in cliches te vervallen. Oftewel: allemaal leuk Rank 1/Armin/Tiesto deuntjes spelen. Dat is 5 minuten leuk en daarna besef je je toch alleen maar dat je eigenlijk geen inspiratie hebt. En na 10 minuten kom je erachter dat je niet eens weet hoe het aparaat werkt, om zelf een geluid te bedenken. Kortom: je hebt wel de ingredienten, maar niet de skills, ervaring en creativiteit.

Een betere approach zou kunnen zijn: laat je beinvloeden door artiesten, zie welke gear consequent terugkomt in elke studio setup. Interpreteer dit dan als volgt: als een bepaald apparaat veel voorkomt in heel veel studio's, dan is dat omdat het apparaat een bepaalde kwaliteit, noviteit en een speciale klank heeft.

Wat je niet moet denken is: "oh, het apparaat wordt veel gebruikt in studios waar voornamelijk "genre X" wordt gemaakt, dus dit is een "genre"-apparaat. Zo wordt een Virus en een JP8080 gezien als echte "trancebakken", gewoon omdat ze in elke Trance-oriented studio voorkomen. Maar in feite kunnen die apparaten ook super gebruikt worden in tal van andere genres. Maar die apparaten hebben dus bepaalde "labels" gekregen: een stigma.

Je moet een apparaat niet beoordelen of catagoriseren op die manier. Je moet eerder denken: dit apparaat beschikt over hele goeie gebruiksvriendelijke mogelijkheden om, met een beetje kennis van zaken, een uiteenlopend tonenpalet samen te stellen zodat het in een heel breed scala aan genres kan worden gebruikt.

Maar in the end komt het neer op 1 ding: als je een apparaat koopt dan moet je zelf het ding leren kennen. En dat houdt in: gebruiksaanwijzingen lezen en zelf HEEL veel experimenteren. Horen wat het ding doet met je signaal en erachter zien te komen in welke situaties het apparaat het meest geschikt is. De achterliggende theorie snappen en het vervolgens in praktijk kunnen gebruiken.

Tot slot wil ik nog even dit kwijt ter overweging:
" COMMERCIEEL IS GEEN GENRE "

There's no such thing as een "commercieel" geluid. Het enige wat geclassificeerd kan worden als een "commercieel geluid" is de optelsom van heel veel geluiden die op een medium zijn geplaatst en commercieel zijn geexploiteert (uitgebracht op plaat met als doel er geld mee te verdienen).

Alleen in deze context mag of kun je praten over een "commercieel" geluid. Als ik bijvoorbeeld een plaat zou maken die, kwa geluid helemaal zwaar bagger is, maar ik breng het uit op plaat en haal er de top40 mee, dan is ineens mijn geluid een "commercieel" geluid. maakt dat sense? Nee. Maar in die context wel waar.

Het is juist de kunst om zelf een bepaalde "formule" te bedenken waarmee je je EIGEN geluid en je EIGEN stijl mee definieert. En als dat geluid een dermate aantrekkingskracht heeft dat je er een platenlabel mee kunt overtuigen om het commercieel uit te brengen, dan heb je een "commercieel" geluid. In die context is een "commercieel" geluid dus niet een geluid wat uit 1 apparaat komt, maar een formule van heel veel verschillende onderdelen.

En het maken van zo'n formule kost ENORM veel tijd. Maar als je zo'n formule hebt en het is fris en iedereen wil het horen en dus kopen: dan is het een commercieel geluid. En dan wordt het de kunst van: "het uitmelken van de formule". Vaak gaat een formule maar 2 tracks mee: de grote hit, de kleine hit en dan is het over. Of je moet met een soort formule of sound van "epische" proporties komen, zodat je om het jaar een nieuwe revisie kunt uitbrengen (Dominator? :D).

Tot zover de preek van dominee Joost.

Met het verhaal van Joost ben ik maar ten dele eens.

Wat ik mis in dit verhaal is het arrangement akoorden melodielijn etc.
Muziek bestaat daar namelijk uit. En de kunst is juist om te zorgen dat je arrangement klopt, mooie akoorden hebt en een leuke melodie lijn. Dat is de kunstvorm.
Presets of eigen sounds zijn daarin totaal ondergeschikt.
Met andere woorden het gebruik van presets of eigen gemaakte pathes maakt dus geen snars uit om iets goeds en kunstzinnig te maken.
Als je muziek klopt staat het zelfs ook nog met een "slechte" keuze sounds.
Wel is het zo dat het juiste gebruik van presets of eigen gemaakte sounds de boel flink kunnen op leuken.
Maar dat is een ander verhaal en ook nog eens onderhevig aan smaak.
De standaard presets zijn normaliter gemaakt door experts die daar dan ook echt verstand van hebben.

Ik heb dus niks tegen het gebruik maken van presets of het kopen van een library mits je het op een goede manier combineert. (Die mensen moeten ook wat verdienen.)
En natuurlijk als je goede eigen sounds kan maken moet je dat vooral doen om het nog orgineler te laten klinken.
Of de gemiddelde synth gebruiker daar zelf nu zo kundig in is om echt goede eigen presets te maken betwijfel ik.
En de vraag is ook of de gemiddelde sound designer wel zelf een eigen muziek stuk kan maken.
Dus ken je beperkingen en combineer de best of 2 worlds zou ik zeggen.

Daarnaast als ik naar een uitvoering van bijvoorbeeld een pianoconcert luister.

Waardeer ik in eerste instantie het stuk van de componist.
Daarna pas de uitvoerders de pianist dirigent en het orkest.
En de beoordeling van pianostemmer zit pas bij mij als een van de laatste in die keten.
(of hij moet de piano wel heel erg vals hebben gestemd.)

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Exzit
Wat ik mis in dit verhaal is het arrangement akoorden melodielijn etc.
Muziek bestaat daar namelijk uit. En de kunst is juist om te zorgen dat je arrangement klopt, mooie akoorden hebt en een leuke melodie lijn. Dat is de kunstvorm.

En bijv noise dan? Er zijn best wel een paar stromingen die regelrecht tegen jouw definitie van muziek als kunstvorm ingaan.

Origineel geplaatst door fuse
En bijv noise dan? Er zijn best wel een paar stromingen die regelrecht tegen jouw definitie van muziek als kunstvorm ingaan.

Of je dat muziek kan noemen betwijfel ik, er zijn mensen die dat geen muziek vinden.
Dat wil niet zeggen dat dat niet een of andere kunstvorm kan zijn.
Maar dat is meer richting sounddesign niet muziek naar mijn mening.
Heb jij ooit een puur noise ding in een top 40 zien staan?
Wel combinaties met bepaalde geluiden of andere grappen. Maar dan zaten er ook toch altijd weer akoorden en iets van een melodielijn in.

commercieel geluid.... wat moet je dermee?

Origineel geplaatst door Breadstick
..... Good point....

Maar wat is commercieel?
Ik vind gewoon iets goed of niet of dat nu commercieel klinkt of niet.

commercieel is iets waar je alleen aan meedoet omdat je er geld voor krijgt, en niet omdat je het leuk vind of omdat je erachter staat...

Origineel geplaatst door Breadstick
commercieel is iets waar je alleen aan meedoet omdat je er geld voor krijgt, en niet omdat je het leuk vind of omdat je erachter staat...

Dit vind ik de grootste bullshit die ik ooit heb gehoord... Ik vind het namelijk wel leuk en sta er 100% achter. Het is niet dat het alleen maar commercieel is maar bonvenstaande vind ik ietwat bekrompen.

Back