Een Knetterharde kick maken

Origineel geplaatst door Sander02
Dankje dankje :P ook nachtdienst? ghehe ;)

Soms vind het gewoon een beetje flauw dat mensen zo reageren. Die zijn misschien vergeten dat ze zelf ook ooit een verschrikkelijke Noob waren en alles nog moesten leren.. het komt niet zomaar aanwaaien.

WHOOHOO!!! uitspraak van het jaar!

:okdan:

in principe heb je zeker gelijk sander

t is alleen wel zo dat er natuurlijk al wat draadjes zijn over vette kicks maken op alle mogelijke manieren

Die synthesizer standaard adsr naar zelfoscillerend filter kickjes klinken nergens naar.

Het moet een exponentiele curve zijn, anders gaat dat sowieso niet goed.

Origineel geplaatst door Sander02
Soms vind het gewoon een beetje flauw dat mensen zo reageren. Die zijn misschien vergeten dat ze zelf ook ooit een verschrikkelijke Noob waren en alles nog moesten leren.. het komt niet zomaar aanwaaien.
Klopt, maar op welke manier leerden die mensen het? Oefenen, proberen, keihard vallen, opstaan, en weer doorgaan. Het zou op z'n minst terecht zijn als je als noob wat nederiger bent (mensen voor sukkel uitmaken hoort daar niet bij) en misschien al hier en daar een paar hints geeft van wat je zelf al geprobeerd hebt. Dit lijkt meer op "geef me x nu gelijk zonder dat ik er over na moet denken of moeite voor moet doen".

Je begint als noob met het feit dat je niks weet. Daar moet je niet trots op zijn maar dat moet je verhelpen. Vergelijk het met verdwaald zijn; als je elke keer een Tom-Tom systeem in je handen krijgt gedrukt voor niks is dat misschien leuk, maar verkeersborden lezen leer je er niet van, en als je ooit in het diepe wordt gegooid zonder dat ding ben je nog steeds nergens.

Met nederigheid bedoel ik niet door het stof kruipen. Elke leraar-student interactie is gebaseerd op nederigheid. Het betekent het geduld van de student en de oefeningen van de student, hoe vruchteloos ze in de eerste plaats mogen lijken, om een soort patroon door te geven en uiteindelijk tot inzicht te leiden.

Het patroon bij een bassdrum heb je uitgelegd; een plugin die dat zou geven is geen inzicht maar een kant-en-klaar oplossing, en deze hebben de neiging 'op' te raken. Dit op dezelfde manier dat je op een synth alle factory patches kan proberen, en als er geen tussenzit waar je iets mee kunt 'm verkopen 't ding wegdoen "omdat er geen coole sounds in zitten" (voorbeelden te over op dit forum). Dan nog is het patroon niet perfect; er wordt een zeker eigen voorstellingsvermogen verwacht en wat fantasie om iets eigens toe te voegen aan het geluid, en dat gebeurt door er effecten overheen te jagen, en dat is weer een kwestie van oefening.

Op de andere manier leer je iemand niets, en betekent het dat degene die er om vroeg z'n tijd en geld op nutteloze wijze zit te verdoen met nieuwe plugins kopen, om er vervolgens misschien nooit achter te komen dat 't de kok is en niet te keuken.

Toen ik noob was (en slechts 12 jaar oud ;) ) wilde ik met alle geweld een PSR-47. Een Yamaha keyboard dat een klein fortuin kostte, en waar je niks aan het geluid kon veranderen. Mijn oom wees me op de Juno-60 die veel dichter bij mijn budget lag. Toen ik het ding net had was ik doodsbang dat elke keer als je een slider verzette je de patch onherstelbaar zou veranderen, dus elke keer schoof ik alles braaf terug op de plaats. Totdat ik er (dankzij proberen) achter kwam dat dit niet zo was, en dat je door maar genoeg te schuiven een geluid kreeg dat leek op een andere patch. Elke patch kreeg toen een behandeling waarbij er mee geexperimenteerd werd totdat ik door had wat het karakter van het geluid bepaalde.

Als ik de Juno op een andere manier had benaderd was ik na 56 presets moe van 't ding en zou 'ie er weer uitgaan. In die tijd niet al te makkelijk, maar nu met plugins een kwestie van even deleten.

Origineel geplaatst door Yoozer
Klopt, maar op welke manier leerden die mensen het? Oefenen, proberen, keihard vallen, opstaan, en weer doorgaan. Het zou op z'n minst terecht zijn als je als noob wat nederiger bent (mensen voor sukkel uitmaken hoort daar niet bij) en misschien al hier en daar een paar hints geeft van wat je zelf al geprobeerd hebt. Dit lijkt meer op "geef me x nu gelijk zonder dat ik er over na moet denken of moeite voor moet doen".

Je begint als noob met het feit dat je niks weet. Daar moet je niet trots op zijn maar dat moet je verhelpen. Vergelijk het met verdwaald zijn; als je elke keer een Tom-Tom systeem in je handen krijgt gedrukt voor niks is dat misschien leuk, maar verkeersborden lezen leer je er niet van, en als je ooit in het diepe wordt gegooid zonder dat ding ben je nog steeds nergens.

Met nederigheid bedoel ik niet door het stof kruipen. Elke leraar-student interactie is gebaseerd op nederigheid. Het betekent het geduld van de student en de oefeningen van de student, hoe vruchteloos ze in de eerste plaats mogen lijken, om een soort patroon door te geven en uiteindelijk tot inzicht te leiden.

Het patroon bij een bassdrum heb je uitgelegd; een plugin die dat zou geven is geen inzicht maar een kant-en-klaar oplossing, en deze hebben de neiging 'op' te raken. Dit op dezelfde manier dat je op een synth alle factory patches kan proberen, en als er geen tussenzit waar je iets mee kunt 'm verkopen 't ding wegdoen "omdat er geen coole sounds in zitten" (voorbeelden te over op dit forum). Dan nog is het patroon niet perfect; er wordt een zeker eigen voorstellingsvermogen verwacht en wat fantasie om iets eigens toe te voegen aan het geluid, en dat gebeurt door er effecten overheen te jagen, en dat is weer een kwestie van oefening.

Op de andere manier leer je iemand niets, en betekent het dat degene die er om vroeg z'n tijd en geld op nutteloze wijze zit te verdoen met nieuwe plugins kopen, om er vervolgens misschien nooit achter te komen dat 't de kok is en niet te keuken.

AMEN :halleluja

google ff op "stomper"

@Yoozer, ok je hebt zeker wel een punt hoor met het zgn 'nederig' zijn, dat 'sukkeltje'ding had zekers niet gehoeven nee. Mooi verwoord verders :biertje:

sukketje ? beetje jammer, we zitten hier niet op pf 8o)

Dikke kicks: zijn overal wel mee te maken, heel veel experimenteren, dan leer je het vanzelf.

"Stomper" is een goed begin om te leren hoe het werkt. Is alweer heel wat jaar geleden dat ik daar iets mee heb gedaan echter.
http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/index2.html

Ben je wat verder dan bouw/koop je een 9090 en eem mackie 32-8 mixer, dan kan je de vetste kicks maken die je maar kan bedenken :mega:

Origineel geplaatst door Niel
sukketje ? beetje jammer, we zitten hier niet op pf 8o)

Dikke kicks: zijn overal wel mee te maken, heel veel experimenteren, dan leer je het vanzelf.

"Stomper" is een goed begin om te leren hoe het werkt. Is alweer heel wat jaar geleden dat ik daar iets mee heb gedaan echter.
http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/index2.html

Ben je wat verder dan bouw/koop je een 9090 en eem mackie 32-8 mixer, dan kan je de vetste kicks maken die je maar kan bedenken :mega:

Of je sampled gewoon een vinyl van DNA of Enzyme :D

909 wordt nog steeds aangeraden voor kicks :stupid sorry echt jammer hoor maar Syncusion DRM1 is echt wel het betere werk kwa hardware kick.

Origineel geplaatst door Exilim
909 wordt nog steeds aangeraden voor kicks :stupid
logisch, omdat die gewoon DIK klinkt..

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
logisch, omdat die gewoon DIK klinkt..

DRM1 is dikker

Origineel geplaatst door Carnivore
Ik vind Quadrafuzz en Q wel lekker voor kicks

die vind ik dus echt bagger om serieus een kick mee te maken..., vind hem zo FATSIG digitaal klinken..

echt om te kotsen...

voor wat filterwerk vind ik hem dan nog wel gaan, maar om een mainkick mee te maken vind ik het persoonlijk niets.

vind ook vaak dat het laag verkeerd geduwd word of iig niet lekker in de kick liggen gaat.

misschien kan ik dat ding wel niet handelen, gebruik toch liever mn Herman Tepelbank.

dus als tip voor bruut kneiterwerk met pijn aan je oren raad ik hierbij de ShermanFilterbank aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je van die dikke lekkere warme analoge Neophyte achtige kicks kunt maken,

als ik de Quadrafuzz bijvoorbeeld gebruik, krijg ik van die digitaal klinkende kicks, terwijl het mooie sublaag van de kick laag naar de mallemoeren gaat. Ik kan dat er later wel weer bijdraaien, maar dat is niet de oplossing volgensmij.

Of layeren jullie de kicks soms??

Ik probeer dit met 909 samples en 909 achtige instellingen bij (soft)synths.
Het probleem ligt hem ook vaak bij het feit dat de kick lekker lang moet klinken, zodat ze mooi achterelkaar door rollen als het ware. Maar dan krijg ik weer problemen met het laag wat niet lekker loopt.

En wat doen jullie o.a. met de Sherman?? Ik kan er wel een lowpass of highpass of bandpass combi opzetten, of iets m.b.v. de tube amplifier overdriven??
Maar dan krijg ik nooit een lekkere volle stampkick. Altijd een soort voorkickje als je begrijpt wat ik bedoel.

Kortom:
Iemand hier tips of tricks voor Neophyte achtige analoog klinkende doorram kicks??

Origineel geplaatst door Hallucinator
die vind ik dus echt bagger om serieus een kick mee te maken..., vind hem zo FATSIG digitaal klinken..

echt om te kotsen...

voor wat filterwerk vind ik hem dan nog wel gaan, maar om een mainkick mee te maken vind ik het persoonlijk niets.

vind ook vaak dat het laag verkeerd geduwd word of iig niet lekker in de kick liggen gaat.

Mee eens ja, quadrafuzz is beter te gebruiken voor de kicktrucjes, de 'tussendoor kicks' :)

Back