schuine synth-dragers

MARCO2

my soul is my music
Iemand die weet waar ik die schuine boekenplank dragers kan vinden ?
( dus synths schuin naar voren )
Heb al aardig op het forum zitten zoeken, kan 't echter niet vinden...:confused:

je bedoelt dat je ze schuin naar je toe aan de wand kan hangen ?

daar heb ik van die systeemrails voor met van die haken die je op elke hoogte in kan stellen.

als je synth bijv. 50 cm diep is en je neemt steunen van 25cm diepte kan je m makkelijk schuin zetten. eventueel een schuimrubbertje eromheen zodat je zynt niet beschadigt...

Element Systems boekenplankdragers

Element Systems boekenplankdragers

Ik heb jaren geleden een hele serie boekenplankdragers bij een bouwmarkt gekocht van het merk "Element Systems" en gebruik ze nog steeds met veel succes.

Dit systeem is gebaseerd op losse montagebeugels of montagerails met sleuven, waarin de losse dragers kunnen worden geplaatst. Dit merk levererde destijds vaste horizontale dragers en verstelbare schuine dragers.

Tegenwoordig hebben de bouwmarkten meestal alleen de vaste horizontale dragers tot een plankbreedte van ca. 60 cm, maar misschien zijn ze nog wel te bestellen.

Helaas zijn ze in de loop der tijd wel een flink stuk duurder geworden en de laatste keer dat ik er een paar heb bijgekocht is al weer zes of seven jaar geleden.

Het bedrijf dat ze verkoopt is terug te vinden op onderstaande website.

www.element-system.de

Ik heb snel even op de site gekeken, maar kan ze niet zo snel meer terugvinden op deze site; misschien hebben ze toch het assortiment ingekrompen.

Attachments

• element systems kf100973.pdf
    580,8 KB · Bekeken: 189
De prijzen vallen nogal mee hoor.
Mits je het gewone horizontale systeem gebruikt... dit kost echt 3x niets.
(beetje het idee van Elektrovolt denk ik)

Bij de bouwmarkt verkopen ze ook alleen de horizontale dragers (hier tenminste)..
Maar dat hoeft opzich dus geen probleem te zijn, want neem bv een drager van bv. 30 cm diep.
en neem een plankje dat dieper is dan de drager... (bv 40-50 cm)
Maak aan de éne kant (achterkant) van de plank 2 inkepingen, zodat de plank mooi om de systeemrails tegen de muur leunt!
Alleen de voorkant van de plank leunt/zit tegen de haakjes vd drager aan.
(aan de voorkant vd plank evt een klein opstaand randje, zodat de synth er niet afglijd)

zie bijgevoegd tekeningetje (zij-aanzicht)

werkt prima. en kan voor minder dan €10,- per strekkende meter.
en dan heb je al minimaal 2 verdiepingen (dus eigenlijk 2 meter)

Succes

Attachments

• systeem.gif
    systeem.gif
    2,9 KB · Bekeken: 150
Origineel geplaatst door Sander02
Monopoly weet dat vast wel, hij heeft ze zelf ook ooit gevonden.

hij heeft ze niet gevonden maar gehad :D
ik heb ze ooit eens bij de bouwmarkt gekocht en je kan ze ook daar bestellen
dus even vragen in aan die man met die bak koffie in zijn handen of die buiten staat te roken

Er bestaan trouwens ook "officiele" schuine wand-synthesizer-stands. Ik heb zo een voor 2 synths: verticale wandsteun (2 schroeven) en een aantal "pootjes" die in hoek verstelbaar zijn. Het merk weet ik niet, want dat is er afgekrabd of er is overheengespoten of het heeft er nooit opgestaan. Van een forumlid gekocht voor iets van 70 euro, meen ik. Dat is vast duurder dan een Praxis/Karwei/Gamma/whatever-oplossing, maar is ook wat handiger, vermoed ik. Misschien wil ik er wel vanaf, want ik gebruik 'em op het moment niet en weet ook nog niet of dat in de toekomst het geval gaat zijn. Ik kijk zo even of ik er een fotootje van heb.

't voordeel van de Karwei oplossing is (behalve dat het absurd goedkoop is) dat het behoorlijk 'modulair' is, dat viel me gisteren weer op toen ik wat synths verhuisde. Het is een kleine moete om de boel om te gooien, je hoeft niets te boren of los te schroeven of wat dan ook en je hoeft geen rekening te houden met de diepte van de synths of je zorgen te maken of je nieuwe aankopen wel passen. Met een paar plankjes erbij creeer je ook wat extra ruimte voor desktop spullen of zelfs platenspelers. Je kunt zoveel verwisselen als je wil, mitst je het systeem een beetje logisch hebt opgehangen. En je kunt altijd andere dragertjes bijhalen.

't nadeel is dat het allemaal wat onstabiel is. Het systeem van de dragertjes is alleen stabiel als er gewicht op rust, zodra je de synth eraf haalt heb je kans dat de dragertjes loskomen. Dat kan onhandig zijn als je de kabels van je 30 kilo zware Ensoniq EPS even wil verwisselen (zo leerde ik gisteren weer...). Daarbij moet je er ook voor zorgen dat alles echt goed vast zit in de muur, de rails dragen al snel 100 kilo aan synths en dat is teveel voor een gipswandje, denk ik.
Daarnaast zijn de punten van de dragertjes (zoals je goed ziet op de tekening van GeeEs) krasjes achterlaten op de synths, dat kan ook wel vervelend zijn als je je synths cosmetisch mooi wil houden.
En het is niet echt mooi om naar te kijken, al die rails. Maar een aardige collectie synths moet dat probleem oplossen :D

wall2.jpg

wall1.jpg

Ik bedenk me nu dat GeeEs idee van een plank beter zal werken, maar dat dat wel een kolere werk moet zijn om te fabriceren...)

Begrijp het helemaal! Had zelf ook wel eens aan kortere dragertjes gedacht, alleen leek mij die opstaande randjes wat instabiel....goed, denk dat ik idd. een paar kortere dragertjes ga halen met een zo groot mogelijk opstaand haakje.
Beste optie is nog steeds verhuizen naar een grotere woning! ( zat toch al in m'n planning, maar een grotere ruimte voor m'n home-studio is toch wel de voornaamste rede..)
Zat eergisteren een uur lang te piekeren/passen en te meten en wordt er zo langzamerhand echt helemaal niet goed van....past echt allemaal niet meer in dat kleine rot kamertje :confused:

Moby had ook een handig ding. Hij had een schuifladekast met elke lade een synth.. Das echt een superoplossing vind ik. Stofvrij en toch te bedienen! Wel een hele klus zo een ding maken..

ik zou je wel aan willen raden om er dan van die schuimrollen om de dragers te doen. Ik weet niet precies hoe dat spul heet maar het zijn rolletjes van een soort van peurschuim sponzig achtig iets.

daarmee beschadig je je synth niet en hij staat wat stabieler op het opstaande randje.

Origineel geplaatst door Arv
Moby had ook een handig ding. Hij had een schuifladekast met elke lade een synth.. Das echt een superoplossing vind ik. Stofvrij en toch te bedienen! Wel een hele klus zo een ding maken..
Ja ik heb die foto wel eens gezien ja...erg handig idd.
Ik heb nog ff naar de foto's van m'n veel te kleine hokkie gezocht: mijn studio annex crib VIII....
:D

Kijk, dat is nou aardig! Een mede synthforum lid heeft gelijk een paar woningen in mijn woonplaats voor me opgezocht in Funda en aan me ge PB't:halleluja

Dat was ook mijn eerste idee, maar dat neemt niet weg dat de synths nog steeds ver uitsteken en je geen bewegings vrijheid overhoud, tenzij je een fatsoenlijke formaat studio hebt, natuurlijk.

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik zou je wel aan willen raden om er dan van die schuimrollen om de dragers te doen. Ik weet niet precies hoe dat spul heet maar het zijn rolletjes van een soort van peurschuim sponzig achtig iets.

daarmee beschadig je je synth niet en hij staat wat stabieler op het opstaande randje.

Inderdaad een prima idee tegen beschadiging, maar voor de stabiliteit maakt het niets uit. Zo'n klein randje is echt voldoende. Het wordt allemaal pas instabiel wanneer je het gewicht eraf haalt, of wanneer je de synth met wat kracht van links naar rechts beweegt. Schuimrubber zal daar niets aan veranderen.

Origineel geplaatst door Chinetti
Zo'n klein randje is echt voldoende (okay, je moet er niet op gaan rammen, maar dat lijkt me sowieso geen optie ;) ), het wordt allemaal pas instabiel wanneer je het gewicht eraf haalt.

het scheelt toch wel, en je synth glijdt ook een stuk minder makkelijk heen en weer op de dragers.

als je je synths er nog niet op hebt gezet wiebelen de dragers eng heen en weer maar daar heb je geen last meer van als je je synth erop zet. Zo'n systeem is behoorlijk stevig, compact en goedkoop, voor 9 euro was ik klaar:)

een kast ? hahaha een complete fuking muur zal je bedoelen .. ingebouw en wel ..
te zien op zijn mtv crip aflevering waar je een rondleiing krijgt in zijn new yorkse macrobiotisch penthouse ...

anyway die studio van chinneti is ook sick .. met zijn roland drumbakjes op de grond ... draag jij 505 onder je schoenen ofzow ?

anyway ik haal jullie wel in als me kamer van 5*5 klaar is ... dan bouw ik een luxaflex idee waar je synths als een ingetrokken harmonica aan het plafond hangen ... en dan nog me engine room achter de plek waar nu me schuifdeur zit .. ;)

Back