Shs10

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Balen! heb ik net afstand van mn poly800 gedaan begint de strap on hype...
Over een paar jaar had ik er waarschijnlijk zo 800 euro voor kunnen krijgen.
Kijk maar wat er met de tb303 gebeurt is die deden ze vroeger ook voor bijna niets weg.

Maar ik zoek evt. nog wel een shs200 voor mezelf. Die heeft grote toetsen toch?
Lijkt me leuk voor in een bandje... nou nog een bandje..:confused:

Nee hoor, een shs200 heeft ook minitoetsen. Maar ik zou m zeker kopen. Over een jaar of 4 is ie vast 400 euro waard :eureka: . Kijk maar naar de poly800, die deden ze ook bijna voor niets weg

De SHS-200 heeft inderdaad ook kleine toetsen, maar hij heeft er wel meer dan de SHS-10.
Bovendien is de SHS-200 stereo (SHS-10 is mono).

Origineel geplaatst door etaoin
Ik wist dat Amerikanen gek waren, maar $260 voor een SHS-10? :confused:

Had ik dus een koopje, vorig jaar voor € 5,= gekocht op een rommelmarkt, een grijs exemplaar.
Hij stond bij de afdeling speelgoed.

Ik heb nog een rode SHS-10 met strap. Hij werkt zowel met batterijen als met een adapter. Het batterijklepje is weg en vervangen door een dikke tape, verder helemaal in orde.

Ik wil hem wel ruilen voor een ander instrument, of voor een vintage audio eindversterker (voor een stereoketen dus, geen gitaaramp ofzo). Als je mijn Eminent 2000 volledig hersteld krijgt is hij ook voor jou :).

Ik heb ze een jaar of tien terug nog in de intertoys zien staan.

Ik vind de vraagprijzen echt veel te hoog voor het apparaat. Maarja retro-kitsch is in. (En ik zou er zelf ook een willen als ik iets met midi aan te sturen had. )

Ik kan de mijne momenteel verkopen voor 55 euro, maar voor dat bedrag vind ik niks dat leuker is denk ik, dus in dat opzicht is hij mij meer dan 55 euro waard. Maar als mensen leuke ruilvoorstellen hebben, niet aarzelen! :)

Die dingen zin echt te cool! Ik heb ze alletwee.
Ooit eens met drie van die dingen een liedje live gedaan, The Amazing Guitar-keyboards.

Het doet het altijd goed bij publiek als je dat ding tevoorschijn haalt en die rare crap sounds gebruikt.

We hadden ooit zo'n snareroffel met begeleiding gebruikt als intro. Doet het erg goed.
Die wham demo daar sloten we dan mee af. Gewoon demo keihard aan en weglopen.

Heb er pas 1 verkocht voor 60 euro...

Ik heb ook geëxperimenteerd met de ritmebegeleidingen, de pitch bender, de midi out en soundfontbanks. Die dingen gecombineerd kunnen zo makkelijk een schitterende begeleiding geven!

Onder meer daarom is de SHS-10 me meer waard dan 60€. De eigen geluiden zijn inderdaad "crap" maar zo typerend dat ze bruikbaar zijn. En sommige, zoals de bas doorheen een EQ en een whistle met de portamento zijn gewoon echt goed!

wie wil er 1 kopen dan ?

Wat koop jij dan zoals voor 50-60€? Daar ben ik erg geinteresseerd in, dan ruil ik mijn SHS-10 immers voor een leuker apparaat.

Ik zal even linken naar een demo die ik met behulp van soundfonts uit mijn SHS-10 heb gekregen. Het is superzwaar gecomprimeerd want het moest onder de 500 kb blijven. Origineel zat er meer detail in de melodie; wat minder een brij.

Werkwijze: het bestand (JPG) downloaden, en hernoemen naar een .mp3. Dan kan je het afspelen. Dit is de SHS-10 met een gitaar soundfont, on the fly opgenomen (1 take) zonder enige nabewerking.

http://upload.talk2.nl/files/959433yamaha SHS-10.jpg

(deze opslaan en hernoemen naar "959433yamaha SHS-10.mp3".)

Die ene sweep klinkt net zoals in "Ommadawn" van Mike Oldfield :).

SHS-10 zijn midi out op de midi in van mijn AUdigy2 geluidskaart. Daarin laad ik (in Vienna Studio) een gitaar soundfontbank (.sf2). Dit is zeg maar een midi databank met daarin een mooie gitaarsample (van een do).

Vienna is in feite een soundfonteditor, maar je kan er ook je instrument in horen om je soundfont te testen. Aangezien Vienna alle midifuncties van de SHS-10 herkent, kon ik de output van Vienna gewoon rechtstreeks opnemen in een wave editor.

De gitaarsample bevat die feedback (of hoe heet dat, die overgang naar die hoge toon lange tijd na het aanslaan) zelf; alle sweeps, vibrato, sustain is met de SHS-10 aangestuurd. Misschien ook portamento, maar ik dacht dat mijn PC enkel een standaard hoeveelheid portamento erkent, als Vienna die al erkent. De SHS-10 heeft een instelbare hoeveelheid portamento.

maar dan gebruik je de shs-10 toch alleen maar als een midi controller ?
en zonder flauw te zijn; dat had je toch ook met een willekeurig ander keyboard kunnen doen ?

Ja, ik gebruik hem dan inderdaad alleen maar als midi controller.
Dat had met om het even welk ander midi-keyboard dat een pitch bender, een sustain, een vibrato en (mogelijk) een portamento via midi had gekund.

Alleen, als je gitaar speelt is dat draagbare aspect wel goed voor de feel. En welke betaalbare keytars met deze midi functies vind je voor een niet astronomisch hoge prijs?

Het feit dat dit een betaalbare draagbae midi controller is maakt de SHS-10 speciaal. Zijn ritmes en eigen klanken zijn zeker ook leuk hoor, maar daarvoor is het niet dat er de gangbare prijzen aan gegeven worden. Al hebben sommige klanken (whistle, bass) en ritmes echt wel bruikbare waarde, en de synth met maximale portamento klinkt ook leuk :).

Back