het kleine "meest gebruikvriendelijke synth" topic

chielos

...
de meest gebruikvriendelijke synth.

ik bedoel dan geen oude analoge bakken zonder menu's en dergelijke, dat zou wel erg makkelijk zijn.
maar meer de nieuwerwetse digitale synthersizers.
hoe zitten de menu's in elkaar, hoe zijn de knoppen logisch geordend, heeft het een goed display enz.
laten we als uitgangspunt nemen dat hij/zij in ieder geval midi heeft en niet analoog is (tenzij het natuurlijk een modern analoogje is dan is het geen probleem)

in dit topic gaat het om de interface, hoe gebruiksvriendelijk is hij/zij? ik heb over het algemeen meer problemen met bakken die een klote interface hebben dan synths met misschien een wat minder geluid maar die wel gebruiksvriendelijk zijn. hier kan ik nl uiteindelijk veel meer uithalen puur omdat ik plezier heb om er mee te werken en er in te duiken!

ok, misschien ligt het niet aan de synths maar aan mij dat zou natuurlijk altijd kunnen...

als je een andere bak hebt die fantastisch is in het gebruik mag je die natuurlijk ook wel kwijt hier maar laten we software en laptops/computers even buiten beschouwing laten.

ps. je moet je mening natuurlijk wel onderbouwen. dus geen losse kreten zoals de minimoog is goed en de dx7 is slecht.
het is miscchien wel zo maar daar gaat het niet helemaal om.

Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over m'n Alesis Quadrasynth.
Er is een zeer groot lcd scherm waarop je alle mogelijke menu-onderdelen al ziet staan.
Met 2 knopjes kan je de verschillende onderdelen kiezen (bvb tone selection, effect, plfo, flfo ...) en met de vier grote 'Quad-knoppen' kan je voor de gekozen parameter de waarde wijzigen. Voor sommige parameters volstaan die vier knoppen, voor andere is er dan nog een 'pagina-onderverdeling' om meer te kunnen wijzigen.
Wat je ook doet, op het scherm zie je altijd waar je bent en dat is verdraaid handig.
Op zich is de QS niet echt een speciale bak (mijn JV1080 kan veel meer doen), maar ik maak effectief veel meer patches in de QS omdat het zo gemakkelijk werkt. En hij heeft wél een heel fijne effect-sectie. Maakt veel goed.

"In eigen bezit"

Jp 8000, erg logische en altijd erg snel resultaat. De knoppen hebben 1 functie er zitten geen menu in en menu gebeuren in.

M`n minst gebruikvriendelijke synth is toch wel de ION, zit wel logische in melkaar maar het programeren van het zelfde geluidje uit bv de 8000 is veel meer werk wegens de tevele en omslachtige menu`s.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door metatron
Jp 8000, erg logische en altijd erg snel resultaat. De knoppen hebben 1 functie er zitten geen menu in en menu gebeuren in.
Inderdaad; ook mijn eerste gedacht (ik heb de JP-8080).
Behalve enkele functietoetsen voor vooral algemene settings heeft elke feature zijn eigen knob of slider.

Nordrack werkt echt ontzettend makkelijk.

Maar de KS-rack doet het nog beter. (qua interface dan).

Trouwens is het niet alleen het 'voor ieder knopje een functie' die hem gebruksvriendelijk maakt. Het is wel fijn als deze ook een beetje voorspelbaar is. Bij sommige synths moet je ontzettend veel draaien voordat dat je een effect hebt en dan heb je maar liefts een draaicirkel van 2 mm om het te doseren.

ik vind de grotere Korg workstations altijd wel fijn werken (01/w, trinity, triton): ken je er één, dan lukt het je op de rest ook wel. Verder vind ik de menu structuur heel logisch en overzichtelijk. Natuurlijk werkt een draaiknoppenbos intuïtiver, maar op zo'n korg heb ik wel altijd het gevoel dat ik weet waar ik mee bezig ben. En dat overkomt me niet vaak. *D

Ik denk dat de Nord Lead/Rack 3 de meest intuïtieve synth is die er bestaat, alhoewel ik hem zelf (nog) niet heb. In één oogopslag zie je meteen hoe een patch in elkaar steekt via de circular leds.

Origineel geplaatst door nen belg
Ik denk dat de Nord Lead/Rack 3 de meest intuïtieve synth is die er bestaat, alhoewel ik hem zelf (nog) niet heb. In één oogopslag zie je meteen hoe een patch in elkaar steekt via de circular leds.

Dat is niet helemaal waar, helaas. Hoewel ik een grote fan van het brandweerrood ben, zit er bij de Lead3 een grote onduidelijkheid mbt de modulaties, toch essentiëel voor een synthesizer. De routing van de LFO's en de standen bij FM zie je beslist niet in één oogopslag.

Clavia is daar wel mee bezig, al komt er geen Lead4 :)

Wout

Ik ga voor mijn K-station. die is écht overzichtelijk qua gebeuren, en de klank vind ik persoonlijk ook niet mis :)

mn deep bass nine.. een paar draaiknoppies.. super overzichtelijk :)
ik heb m te ruil staan overigens :D

Clavia is daar wel mee bezig, al komt er geen Lead4

Wout, je bent echt te erg............................................ meer hints a.u.b. :{ ;)

Maar idd. Ik vond de lead3, ook minder als de lead1/2, qua interface dan. Moet ik er wel bij vermelden dat ik de lead3 alleen een keertje heb kunnen uitproberen.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Wout, je bent echt te erg............................................ meer hints a.u.b.

Kijk eens naar de Stage...

Wout

De JP-8000 idd. , overzichtelijk en snel het gewenstte resultaat.
Novation BassStation, zeer overzichtelijk, geen menu's, makkelijk geluiden opslaan .

NB: geldt misschien niet voor jou, maar een Masterclass Sounddesign volgen bij Rop Papen kan zeer verhelderend werken. Hij legt op een relaxte en duidelijke manier uit hoe een geluid( en daarmee dus ook een synth ) is opgebouwd.

airsynth.jpg

Alesis Airsynth :doei:

Novation Nova, dat ding heeft echt een snelle interface! Vooral de manier waarop er 6 knoppjes zitten voor de performance mode dat je instant een program(geluid van een van de 6 multitrimbale kanalen) kan kiezen. En de modulatie "matrix" is ook makkelijk in te stellen in ieder gedeelte. Er zit een knoppje voor bijna alles..Daar is goed over nagedacht! :halleluja :halleluja :halleluja

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kijk eens naar de Stage...

Wout
"

Mja een soort van modulation matrix dus, lijkt me. Maar hoe gaan ze zoiets implementeren in de NL3 dan?

Nord Lead 3x?

Origineel geplaatst door MARCO2

NB: geldt misschien niet voor jou, maar een Masterclass Sounddesign volgen bij Rop Papen kan zeer verhelderend werken. Hij legt op een relaxte en duidelijke manier uit hoe een geluid( en daarmee dus ook een synth ) is opgebouwd.

dit wil ik ook al een hele tijd!
alleen heb ik er helaas momenteel geen tijd/geld voor... :erm:

Waldorf Q keyboard is toch wel de meest gebruiksvriendelijke synth die ik ooit gehad heb (en ook nog wel weer eens terug wil). Heel veel rotary encoders in een logische indeling. De meer complexe functies hebben een duidelijke menu-structuur. Als je niet te veel de diepte in wil dan kan dat prima, maar als je echt ernstig ingewikkelde zaken wilt programmeren dan kan dat ook; allemaal erg praktisch en logisch van opzet.

maar op zich kan ik me met de kennis die ik heb best redden hoor.
alleen zijn sommige synths gewoon veel plezieriger om mee te werken. en aangezien ik geen pro ben moet het dus vooral leuk zijn!

kijk mijn puls is op zich best simpel, maar het zijn van die kleine dingen. resonance zit niet naast cutoff, je kan de menu's maar een kant op scrollen (naar beneden), hij heeft geen display. vandaar...

Origineel geplaatst door chielos
maar op zich kan ik me met de kennis die ik heb best redden hoor.
alleen zijn sommige synths gewoon veel plezieriger om mee te werken. en aangezien ik geen pro ben moet het dus vooral leuk zijn!

kijk mijn puls is op zich best simpel, maar het zijn van die kleine dingen. resonance zit niet naast cutoff, je kan de menu's maar een kant op scrollen (naar beneden), hij heeft geen display. vandaar...

OT: Er bestaat een mooie freeware editor voor de pulse. Moet je eens checken!

Back