De ewv2000 thread

Neon Vomit

Gedeactiveerd account
Omdat er nog niet zo'n thread bestaat over dit analoge beestje...
Eigenlijk is er ook nergens een handleiding te vinden :(

Wie heeft er gebruikerservaring, tips en truuks en/of een handleiding voor deze synth?

:halleluja

Attachments

• ewv2000.jpg
    ewv2000.jpg
    75 KB · Bekeken: 56
handleiding

handleiding

Download deze zip file, open de pdf en ga naar bladzijde 51 en verder. Het is niet direct een handleiding, maar komt aardig in de buurt.

Heeft het trouwens wel zo veel zin om een thread te beginnen over de EWV zonder de EWI en EVI te noemen? Het is een zinloos ding zonder de controllers.

Re: handleiding

Re: handleiding

Origineel geplaatst door Marijn
Het is een zinloos ding zonder de controllers.

Welnee... er zit ook een EXT IN op.
Je kunt elke audio bron er op aansluiten en door de filters heen gooien.
Analoge filters die speciaal voor woodwind patches gemaakt zijn...
Als je daar bijvoorbeeld een DX7 door heen gooit krijg je een aardig resultaat.

De instrument input van de EWV2000 werkt met voltages.
Het moet dus mogelijk zijn er een CV input in te bouwen.
Dat moet ik nog evne uitvogelen... Wie weet heeft iemand dit al gedaan?

Re: Re: handleiding

Re: Re: handleiding

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Welnee... er zit ook een EXT IN op.
Je kunt elke audio bron er op aansluiten en door de filters heen gooien.
Analoge filters die speciaal voor woodwind patches gemaakt zijn...
Als je daar bijvoorbeeld een DX7 door heen gooit krijg je een aardig resultaat.

De instrument input van de EWV2000 werkt met voltages.
Het moet dus mogelijk zijn er een CV input in te bouwen.
Dat moet ik nog evne uitvogelen... Wie weet heeft iemand dit al gedaan?

Ok, bijna zinloos dan. Je bent wel alle expressiviteit, oftewel het bestaansrecht van het instrument, kwijt.

Wat betreft de CV input, ik verwacht niet dat het instrument met standaard CV's werkt. Ik verwacht eerder dat het een aantal variabele weerstanden zijn voor breath, bite en pitch bend. Maar daar ben je met een multimeter en een EWI samen zo achter. Als dat zo is, ben je met een paar potmeters al klaar om die drie parameters te bedienen. Als je een passende stekker kunt vinden, tenminste.

Hoeveel aders zitten er in de kabel naar het instrument? Als het er minder zijn dan het aantal toetsen/switches op het instrument kan je er vanuit gaan dat ze een digitale interface hebben geimplenteerd daarvoor. Een pitch CV kun je dan wel vergeten.

Re: Re: Re: handleiding

Re: Re: Re: handleiding

Origineel geplaatst door Marijn
Hoeveel aders zitten er in de kabel naar het instrument? Als het er minder zijn dan het aantal toetsen/switches op het instrument kan je er vanuit gaan dat ze een digitale interface hebben geimplenteerd daarvoor. Een pitch CV kun je dan wel vergeten.
Het zijn er 10 maar het aparaat werkt niet net toetsen/switches.
Het hele instrument bestaat uit stukken metaal die waarnemen of je ze aanraakt of niet.
De instument input van de ewv2000 werkt met voltages had ik al begrepen uit een review.
Wat voor voltages het zijn kan ik op dit moment niet meten.
Akai staat erom bekend om eigenzinnige kabels te maken.
Neem nou de sampler input op een vx90, rare din kabel om op een s612, s700, s900 of s950 aan te sluiten.
Maar in werkelijkheid kun je gewoon de kabel doorknippen en er jacks op aansluiten.
Dan kun je dus met elk type geluidsbron werken en niet alleen met de oude exemplaren uit de s
serie van akai.
Waarschijnlijk is dit gewoon weer zo'n sales truukje zodat je er perse een ewi1000 (of die andere controller) bij moet kopen om de synth engine te gebruiken.

Als ik er tijd voor heb ga ik er naar kijken :)
Is er mischien iemand die dit al eens heeft geprobeerd?

Re: Re: Re: Re: handleiding

Re: Re: Re: Re: handleiding

Elk elektronisch instrument werkt met voltages. Zelfs een volledig digitaal instrument. Dat betekent dus inderdaad dat je de kabel kan doorknippen en er jacks aan kan hangen. Zelfs bij een midi kabel kan dat. Het betekent echter niet dat dat in elk geval ook zinvol is. Als het om een digitaal signaal, of zelfs een analoog signaal dat niet met standaard 0-5v CV voltages werkt gaat, ga je zonder veel moeite niet veel kunnen met die jacks ....

Denken dat het om een 'sales truukje' gaat is veel te simpel. Akai heeft natuurlijk vooral geprobeerd de kabel tussen de EWI en de EWV zo simpel mogelijk te maken. Als je 10 (of 9, afhankelijk van waar de aarde zit) patchkabels met jackpluggen tussen de EWI en de EWV zou moeten hangen, had nooit iemand zo'n ding gekocht.

Ik hoop dat je weet wat je doet voordat je kabels gaat doorknippen. Het gaat sowieso een klus worden waar je niet ver mee komt als je van te voren niet al veel van zowel analoge als digitale elektronica weet. Daarnaast is de EWV2000 helemaal niet zo'n krachtige analoge synth vergeleken bij wat er allemaal ooit gemaakt is, dus vraag ik me heel erg af of het de moeite waard is. De meerwaarde van de EWV ligt echt in de EWI.

Maar als ik er de kans door krijg eens op een EWI te spelen, wil ik je graag helpen bij het project.

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Het zijn er 10 maar het aparaat werkt niet net toetsen/switches.
Het hele instrument bestaat uit stukken metaal die waarnemen of je ze aanraakt of niet.
De instument input van de ewv2000 werkt met voltages had ik al begrepen uit een review.
Wat voor voltages het zijn kan ik op dit moment niet meten.
Akai staat erom bekend om eigenzinnige kabels te maken.
Neem nou de sampler input op een vx90, rare din kabel om op een s612, s700, s900 of s950 aan te sluiten.
Maar in werkelijkheid kun je gewoon de kabel doorknippen en er jacks op aansluiten.
Dan kun je dus met elk type geluidsbron werken en niet alleen met de oude exemplaren uit de s
serie van akai.
Waarschijnlijk is dit gewoon weer zo'n sales truukje zodat je er perse een ewi1000 (of die andere controller) bij moet kopen om de synth engine te gebruiken.

Als ik er tijd voor heb ga ik er naar kijken :)
Is er mischien iemand die dit al eens heeft geprobeerd?

Ik heb een paar demo soundjes gemaakt :)
Met de ewi1000 bespeel ik hier de ewv2000.
Er is enkel gebruik gemaakt van een externe reverb.

Attachments

• fading.mp3
    736 KB · Bekeken: 46
Back