Genelecs 1031

synthiboy

Stamgast
Wel,ga de Genelecs 1031 normaal gezien dit weekend in Nederland op de kop tikken (staan gereserveerd).
Heb echter tot nu toe enkel de nieuwe Genelecs gehoord (8040) die me misschien iets
te perfekt,lees :gekleurd, klonken.

Niemand hier met Genelecs 1031?Zo ja ,tevreden over?
De Mackie's HR824 interesseren me ook,maar vind je moeilijk tweedehands en dan amper onder de nieuwprijs
en nieuw trouwens boven mijn budget :(

8030

8030

Wel,heb het andere broertje de genelecs 8040 onlangs grondig vergeleken met de Mackie's HR624,een paar tannoy's
en een paar Events (weet niet meer juist het type,prijsrange 1000-1200 Euro/paar).
Ik vond de Genelecs gewoon het beste klinken in alle frekwentiegebieden.Wat ik me wel af vroeg,is of de Genelec's
niet een beetje 'te' goed afgestemd worden zodat het eeuwige probleem misschien naar boven komt dat je
mix op de Genelec's perfekt klinkt en op je standaard hi-fi misschien te vlak/saai,veel/weinig bas..
Ik hoor dat de Genelecs vooral in de highs wat gekleurd zijn,zodat je de treble eigenlijk wat lager moet zetten
dan wat je denkt te horen.

Nu goed,die nieuwe reeks vond ik dus wel al prima maar de 1031 zijn toch ook studio referentiemodellen,maar
draaien natuurlijk wel al wat meerdere jaartjes mee en naar het schijnt zijn de drivers in de nieuwe reeks beter geoptimaliseerd.
gehoor test met verschillende cd'tjes zal mij dit weekend de knoop doen doorhakken.Niemand de 1031?
greetz.

ik heb de 1031A's , en ik ZWEER erbij! strak laag, mooi gedefenieerd geluid, geen aanslag op je oren....

...maar ja, das mijn mening :okdan:

B.S.E.

B.S.E.

Vooruit , dat is al 1 positieve comment,thx :)

Moet ook opeens aan die 'laag' weergave denken,want had wel zo'n beetje mijn twijfels hierover,
specificaties zeggen 47HZ , wat misschien 5-6 jaar geleden prima was , maar tegenwoordig vind je al
nearfields zonder sub die onder de 45Hz duiken , weliswaar zoals altijd niet de goedkoopste..

Nu goed mijn huidige weliswaar verouderde Peavey's gaan ook niet onder de 45Hz,maar kwa bas waren die
voor mijn genre (elektro,soundscapes) steeds voldoende,alleen zijn ze verdomd moeilijk om op te mixen
en ook nog passief met een vervelend lawaaierige eindversterker (aktief gekoeld met zware fans).
vandaar ook dringend de overstap naar degelijke aktieve speakers,moeten wel mijn eindmix monitors worden.
Tot nu toe ga ik dus nog steeds voor de 1031

:okdan:

Re: 8030

Origineel geplaatst door synthiboy
Wel,heb het andere broertje de genelecs 8040 onlangs grondig vergeleken met de Mackie's HR624,een paar tannoy's
en een paar Events (weet niet meer juist het type,prijsrange 1000-1200 Euro/paar).
Ik vond de Genelecs gewoon het beste klinken in alle frekwentiegebieden.Wat ik me wel af vroeg,is of de Genelec's
niet een beetje 'te' goed afgestemd worden zodat het eeuwige probleem misschien naar boven komt dat je
mix op de Genelec's perfekt klinkt en op je standaard hi-fi misschien te vlak/saai,veel/weinig bas..
Ik hoor dat de Genelecs vooral in de highs wat gekleurd zijn,zodat je de treble eigenlijk wat lager moet zetten
dan wat je denkt te horen.

Dat ligt ook heel sterk aan de ruimte waar je in zit. De Genelecs hebben de mogelijkheid om de tilt van de verschillende frequenties aan te passen.. .da's op mijn 1030A's ook al zo.

en nu oefenen maar

en nu oefenen maar

Al even de Genelecs 1031A kunnen testen,was een te goede bargain om links te laten liggen,
en krijg er bij LiveMusic in Arnhem waar ik ze gekocht heb nog 3 maand waarborg bovenop :)

In elk geval voldoende power hebben ze wel,werk in een ruimte van 4 op 4 en kan ze echt niet
op het maximum zetten zonder dat ik de buren op mijn dak krijg !

De details die je erin hoort zijn verbazingwekkend,je hoort zo de fouten die ik niet hoor
wanneer ik schakel tussen mijn goedkope hi-fi Jamo's en mijn Peavey's studiomonitors (verouderd model).
kwestie is nu om de balans te leren vinden tussen deze 3,maar de Genelec's zullen de hoofdmonitors
worden waar ik alle mixing op zal doen.

Toch nog even zeggen dat de highs inderdaad wel een beetje scherp klinken,al de rest zit prima zonder
equalising.ga de volgende dagen ook eens met die tilts spelen.Er zitten inderdaad ook treble tilts op
waarmee je de highs dus scherper of doffer kan laten gaan,momenteel staat alles neutraal.
is natuurlijk een kwestie van smaak en hangt ook af van de accoustiek waarin men werkt,er zitten
basregelingen ook op,maar die laat ik even zo.

In elk geval een stel goede monitors maken wel degelijk het verschil.ben nu benieuwd hoe de eerste
nummers zullen klinken wanneer ik ze dan in mijn wagen afspeel (is altijd wel een goede testomgeving).
greetz.

Hoi,

Ik heb ook de 1031's en ben daar zeer tevreden over!

Genelec geeft ook een zeer goede service, zo heb ik toen ik ze kocht zo'n 4 jaar geleden een mail gestuurd naar Genelec voor te vragen hoe ik ze het best kon plaatsen.
Ze hebben mij toen heel goed geholpen met het aanpassen van mijn kamer.

--> In een rechthoekige kamer is het aangeraden ze lichtjes getild naar beneden te zetten. Dus de speaker iets hoger plaatsen en dan zo naar beneden tillen dat de tweeter naar je oor gericht staat. (heeft te maken met staande golven)

Uiteraard is dit voor mij de ideale opstelling. Je zal eens moeten experimenteren wat voor jou het beste is ;)

En tot hier toe zijn al de mixen die ik met deze luidsprekers heb gemaakt altijd al goed geweest. :okdan:

groete en veel succes met je nieuwe aanwinst
:biertje:

Laatst gewijzigd:
Heb nu een set genelec 1032a, maar heb ook 1031's gehad.
Prima set! Beter klinkend dan die mackie's imo?! ;)
Heb hier ook een set Pmc tb2s-a staan, en persoonlijk vindt ik die zelfs nog beter klinken dan de 1032's?! :)

Wat ik me wel af vroeg,is of de Genelec's
mix op de Genelec's perfekt klinkt en op je standaard hi-fi misschien te vlak/saai,veel/weinig bas.

Ik heb de 8040s en ik heb daar af en toe wel last van - niet alleen met m'n eigen mixen, maar ook met de muziek die ik gewoon luister. Ik luister al m'n muziek op die 8040s, soms op m'n Sennheiser HD600 en op m'n iPod heb ik 'n Sennheiser HD25. Als je dan bij vrienden dingen op een gemiddelde stereo of koptelefoon hoort is het altijd even schrikken.

Een vriend van me heeft een heel redelijke NAD-set, met prima boxen die echter niet al te best geplaatst staan in een wat te kale ruimte. Als je dan 'n setje Genelecs op monitor-positie gewend bent vraag je je echt af hoe hij naar zo'n onduidelijke brij kan luisteren....

Maar Synthiboy, wat was je kwijt voor die 1031s als ik vragen mag? Goed idee om die oude serie te kopen - die zijn door het verschijnen van de nieuwe serie niet slechter geworden, maar wel goedkoper!

peavey

peavey

wel Lo-Fi ,

De 1031 komen in de plaats van mijn oudere Peavey PRM308-S,foto bijgevoegd.
heb die trouwens te koop gezet op het forum,maar moeilijke markt voor passieve speakers,
dus zal mijn prijs wat moeten verlagen.
Die monitors hebben goed dienst gedaan en heb ze ongeveer 12 jaar geleden nieuw gekocht.
is ook een 3-weg systeem en 150watt power,dus ook wel ruim voldoende.De speakers klonken vrij
neutraal,maar ik vind de bass op de Genelecs wel beter klinken en iets dieper ook zonder te oversturen.
De reden dat ik overschakel is gewoon dat aktieve speakers stil zijn want met passieve
monitors heb je toch ook een degelijke eindversterker nodig,maar ik vond de mijne toch wel vrij
luidruchtig wegens de zware koelfans achteraan.Nu kan ik in een stille achtergrondomgeving mixen.
Loont trouwens ook de moeite van je pc/mac stil te krijgen door gepaste voedingen/koeling.

Ik moet zeggen dat ik sterk twijfelde tussen de 8040 nieuw en diegene die ik nu heb tweedehands.
Maar de doorslag was ook een beetje de prijs,heb hierdoor 350 Euro kunnen uitsparen en heb
ook nog 3 maand fabriekswaarborg gekregen,dus ja ,dat geeft wel de doorslag.Denk dat ze kwa
vermogen en klankkwaliteit evenwaardig zijn ,zij het dat de 8040 wel iets beter zal klinken door
de verder geoptimaliseerde drivers.Jouw commentaar over het resultaat van een mix op de Genelecs
op een ander hi-fi systeem is natuurlijk eigen aan iedere monitor,ze hebben toch allemaal wel een eigen
specifieke klank,en de genelecs klinken misschien inderdaad wel 'iets' te goed.Vraagt zoals altijd wel een zekere
leercurve,ga daar de volgende dagen wat op oefenen.
Sowieso die 8040 vond ik in vergelijking met de Mackies en de Events er wel bovenuit springen !
greetz,
synthiboy

Attachments

• monitor1.jpg
    monitor1.jpg
    15,4 KB · Bekeken: 130
Re: B.S.E.

Re: B.S.E.

Vooruit , dat is al 1 positieve comment,thx :)

Moet ook opeens aan die 'laag' weergave denken,want had wel zo'n beetje mijn twijfels hierover,
specificaties zeggen 47HZ , wat misschien 5-6 jaar geleden prima was , maar tegenwoordig vind je al
nearfields zonder sub die onder de 45Hz duiken , weliswaar zoals altijd niet de goedkoopste..
:okdan:

dan zou je eigenlijk een iets zwaarder setje moeten pakken met een groter speaker oppervlak, die gaan lager, maar kijk uit zorg wel dat je het onder controle kunt houden in je ruimte , je zit er zo naast met het beoordelen daarvan

bas

bas

Ruimte is inderdaad wat klein voor grotere sets.Ben ondertussen mijn ruimte wel volledig
aan het herinrichten en de Genelecs op de best mogelijke positie aan 't plaatsen.
De 1031 gaan zeker luid genoeg en de bas valt ook wel goed mee.Maak ook geen Tiësto muziek
dus die sub hoeft voorlopig niet.kan er wel altijd bij want mijn mengtafel heeft nog een monouitgang
waar deze op kan.

eigenlijk wel best tevreden met de Genelecs,best wel neutraal genoeg om degelijk op te masteren,
maar zover zit ik nog niet want moet eerst nog andere problemen oplossen zoals een spirit live 4
die lelijk zit te brommen :( maar dat is voor een andere thread.....

thx voor de tip !
greetz.

Back