ruis uit cassette opnames

David20

Ingeburgerd
ik ben bezig met het 'restaureren' van oude cassette opnames. De opnames bevatten alleen spraak en ik wil deze opnames graag digitaal maken. Het probleem is alleen dat deze opnames hinderlijk veel ruis bevatten. Hoe kan ik dit weghalen? Heb ik hier hardware voor nodig of is het ook met software op te lossen??

In sommige sound edit programma's kan je ook een profiel van de ruismaken en die daarna op de opname loslaten.

ik heb in cooledit wel gezocht en daar zit idd een noisegate in, maar de spraak gaat er ontzettend van vervormen.
koediman: steinberg denoise en waves x-noise is dit aparte software??

ja... zijn aparte plug-ins voor in je sound-editor.

die steinberg denoise is nog wel te betalen en als je veel tapes moet omzetten echt wel de moeite waard... anders kun je ook even kijken of er freeware plugins bestaan die hetzelfde doen maar die ken ik zo niet uit m'n hoofd.

voor welke soundeditors kun je die gebruiken dan?? weet je misschien ook waar ik die steinberg denoise kan kopen?? ik neem niet aan bij de softwareboer :D anyway, bedankt voor jullie reacties!!

je zou'm gewoon in cool-edit als plugin moeten kunnen gebruiken, maar ik weet het niet 100% zeker aangezien ik cool-edit al heel erg lang niet onder de vingers heb gehad.

heb ff voor je gezocht waar je het zou kunnen kopen maar het schijnt niet (meer?) los verkrijgbaar te zijn. das dus mooi kloten want dan zou je heel wavelab moeten aanschaffen om'm te mogen gebruiken.

misschien weet een ander forumlid een andere manier (1 of andere plug-in pakket dat ik over het hoofd heb gezien? of een goed alternatief? ... dit soort plugins is echt precies wat je nodig hebt!)

zelf kan ik je helaas niet echt verder helpen, maar succes ermee!

In Cool Edit Noise reduction gebruiken, eerst een sample maken van de ruis.
en deze sample gebruiken voor over de hele opname

Groet,

bedankt voor je hulp koediman! weet niet hoe het resultaat met cooledit is. hoe bedoel je; eerst een sample maken van de ruis?? kun je misschien iets meer details geven??

alvast bedankt........

om wat specifieker te zijn, mn vraag zag er vrij lui uit....natuurlijk heb ik zelf al een paar uur zitten kloten. het enige wat ik in cooledit voor elkaar krijg, is wel de noise eruit halen, maar de stem klinkt super vervormd en daar is niets meer van te verstaan....

by the way, koediman, ik heb wavelab lite op mn pc (bij mijn geluidskaart 'gekregen'), maar daarmee krijg ik het niet voor elkaar.......

ff uit m'n hoofd hoor:

een sample nemen van ruis. Hiervoor selecteer je een stukje van je wav zonder spraak. Je houdt dan als het goed is het geluid over wat je niet wilt hebben. Dat geluid wordt aan de gehele wav onttrokken (dus wav inclusief stem) en dan houd je uiteindelijk alleen de stem over zonder ruis.

Je moet een beetje pielen met de instellingen, het gaat vrij snel spacy klinken. Persoonlijk zou ik het met een noisegate proberen. Maar het ligt er ook aan hoeveel ruis je hebt.....

Koop music cleaniglab 2005 dat is ideaal voor je en kost a 40 euro.

Noisegate gaat choppen dat wil je niet denk ik,

Beter idd spectrum analyse maken van freqgebied ruis en een aantal notchfilters inzetten met hoge q waarde. Als je dit wat zegt natuurlijk.

idd, dit is een vrij simpele handeling. Heb je weleens de tutorials van Cool Edit gelezen? of de handleiding?

Gewoon de spraak opnemen, een stukje selecteren waar geen spraak zit maar alleen ruis.
Noise reduction openen, "Get profile from selection" dan druk je op "Close" en het profiel wat je zojuist gemaakt hebt, blijft actief terwijl je afsluit.

Dan selecteer je de hele opname en open je weer de noise reduction, waar het profiel klaar staat van het lege stukje wave. En dan met het schuifje ga je langzaam naar rechts verschuiven, net totdat je gaat horen dat er digitale 'artifacts' optreden (blikkerigheid e.d.) en je zet hem op de grens daarvan.. klaar.

Staat allemaal in de help file!!

Back