Wat is het meeste gebruikte sequencing pakket?

TommyJ

Nieuwkomer
Hallo allemaal,
ik wil deze maand nieuwe hard- en software aanschaffen. Daarnaast Reason en alle andere software die ik normaal gebruik, gebruiken in een sequencer in de lijn van Cubase/Logic/Pro Tools. Heb als veejay veel deejays en producers gesproken (van Junkie tot Milk Inc.), en het valt me op dat er niet zo veel 'only hardware junkies' meer zijn! Telkens komen dezelfde namen van softwarepaketten langskomen (logic/pro tools/live etc.) Nu produceer ik zelf ook en wil meer mogelijkheden dan reason alleen. Mobiliteit is belangrijk, en de firewire audiophiler en m-powered Pro Tools lijken me daarom als muziek in de oren te klinken. Ik begrijp dat er voor iedere sequencer andere +'s en -'s zijn maar voor ik elk pakket uit ga vogelen wil ik van jullie eens horen wat toch de meest gebruikte (en dus 'beste' ga ik maar even van uit) sequencer is op dit moment. Daarnaast even kort: firewire Audiophile + ProTools een ok keus??
Ben benieuwd, ciao. Tom

ik geloof niet dat er één "winnaar" is.

Er is gelukkig voor elk wat wils. "beste pakket" is een te absoluut oordeel.

Dus tja...zou toch kijken of je misschien bij iemand iets kan proberen...en bij iemand anders iets anders ofzo? Kom je er achter wat je favo werkwijze is

welk pakket kopen?

welk pakket kopen?

uit ervaring sprekende: ik denk dat je vooral je budget moet bepalen. alle programma's zijn op een bepaalde manier top en voor hardware geldt ietsje beter kost doorgaans meer dan ietsje meer. is met bijna alles zo in de techniek.

spitten op het forum hier kan je al behoorlijk veel relevante informatie geven. hierbij geldt wel: des te concreter je vraag, des te concreter het antwoord. een vraag als: ik heb € 2000,= te besteden en wil vanaf scratch een systeem (geef dan wel even aan wat je daarmee bedoelt; ook monitoren bv) opbouwen/aanschaffen, wat zal ik kopen? levert waarschijnlijk meer bruikbare info op dan je huidige vraag. denk ook aan 2e hands als het om andere dingen dan een computer gaat.

Misschien toch wel het belangrijkste: Welke muziek maak je? Ben je muzikant? Heb je schrik van de muis en heb je liever knopjes/ faders enzo? Want Pro Tools heeft weinig of geen automatiseerbare midi controls. Als je snel en intuïtief wil werken moet je voor Ableton Live gaan. Live heeft misschien een wat mindere midi sequencer maar andere midi/plugin fratsen en audio mogelijkheen zijn top en veruit de beste. Logic heeft een grote leercurve en werkt uiteindelijk wat stroef vind ik. Cubase is ook een optie :biertje:
Wat ik meestal doe op mn pc is met Reason de basis maken, audio bestanden bouncen en in Live alles uitwerken/remixen met vst(i) en externe audio opnames.

Iedereen is uniek (en eigenwijs).
Dus zullen de meningen (uiteraard) weer uiteen lopen.

Er is dus geen pijl op te trekken. Ik wil creatieve vrijheid. Ben niet bang voor schuifjes en knopjes. Integendeel, ben bang dat ik met Live te veel op een bepaalde manier moet werken. (Midi) automation, dus lijntjes teken zoals dat in reason gaat kan niet echt in Pro Tools? Vaag. Maar is mijn firewire audiophile ('m-powered') ook een ok kaart voor gebruik met andere sequencers en ok monitors?

Heel gek ik liep eigenlijk al met het idee om een voting te houden over sequencers om te zien welke het meeste werden gebruikt hier op het forum. Zou een leuk beeld geven toch?

Origineel geplaatst door divinio
Heel gek ik liep eigenlijk al met het idee om een voting te houden over sequencers om te zien welke het meeste werden gebruikt hier op het forum. Zou een leuk beeld geven toch?

Start die voting dan maar!

:)

ik gebruik er drie. handig is anders maar het is gewoon zo gekomen.
(mpc4000, Cubase SX, Reason)

mpc is vooral voor live
cubase... macht der gewoonte zeker
Reason: net via upgrade van rebirth kunnen kopen (gebruik ik vooral als klankbron)

Het probleem is dat ik als Ubernewbie wel de helft zou vergeten en zou worden afgeschoten zoals er bij vele votings wordt gedaan.

Ik waag er me dus niet alleen aan

Origineel geplaatst door divinio
Het probleem is dat ik als Ubernewbie wel de helft zou vergeten en zou worden afgeschoten zoals er bij vele votings wordt gedaan.

Ik waag er me dus niet alleen aan

ik wil wel helpen hoor.

Vooral op gebied van hardware sequencers moet ik wel toegeven dat ik nogal ogen trok als ik zie wat er onder een hardware sequencer wordt bedoeld.
(zoals de TR-XXX & TBXXX)

Lijkt me niks.. vond cakewalk vroeger al niet handig. Maar ja, dat dacht ik vroeger van FL ook

Het is best wat werk, maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om gewoon een aantal (demo's van) pakketten zelf te proberen. Of bij iemand langs te gaan die al wat dingen heeft draaien en je even een "hands on" demo wil geven. Het is allemaal gewoon heel persoonlijk!

Van Cubase vind ik de piano roll editor extreem onhandig... bij Logic vind ik die fijner, maar vind ik de rest weer ingewikkelder. Fruity Loops vind ik super handig en snel om VST/sample gebaseerde patterns/loops in elkaar te zetten, maar is erg slecht in midi en onhandig om een heel nummer mee te arrangeren. Ik ben nog te lui geweest om Sonar en Live serieus te testen.

Maar je hoeft je ook niet per se te beperken tot één programma! Sommige professionele producers gebruiken meerdere sequencers, zodat ze van elk programma de sterke punten kunnen benutten en op een of andere manier de resultaten later kunnen samenvoegen. Dat was wel een eye-opener voor mij: niet zeuren en blijven zoeken naar dat ene perfecte programma, maar gebruik gewoon alles wat er voor handen is om jouw visie te realiseren!

Back