DX7 MIDI probleem

florisbogaert

Ingeburgerd
Ik heb niet zo lang geleden een DX7 gekocht, waar ik erg tevreden van ben, maar nu wil ik hem integreren in mijn studio en dus via midi aansturen, maar ik krijg er via midi niets uit. Het midi-kanaal staat juist ingesteld en er zit signaal op de kabel op het juiste kanaal. Aan wat zou dit kunnen liggen?

Vreemd moet toch heel makkelijk kunnen. De basis dingen gecontroleerd? midi in out en zo. kabeltjes. Volume aan?
Zet eens omni op on. Komt er dan wel wat binnen?
Reageert hij op de LCD wel op een program change die je stuurt via je sequencer, zie je dan de patch wel veranderen.

Origineel geplaatst door florisbogaert
Kabels zijn juist aangesloten en als ik op een toets druk van het keyboard van de dx7 zelf hoor ik geluid.
Wat bedoel je met omni?

Is een standaard midi instelling komt er op neer dat dan de DX7 het niet uit maakt op welk kanaal iets ontvangen wordt.

Sluit de midi out van je andere keyboard direct aan op de midi in van de dx7 werkt het dan wel? als je speelt op je master keyboard. Als dat werkt weet je in ieder geval al iets meer waar het probleem zit.

Op welk kanaal staat het MIDI-kanaal van de DX7? (Ik geloof dat dit via Function+11 of 12 te zien is). Volgens mij heb je gewoon niet overeenkomende kanalen. MIDI OMNI of zo heeft de MkI niet.

Succes

:doei:

En anders blijft er weinig anders over dan banale verklaringen als kapotte aansluiting MIDI-in (soldeerbout opwarmen), slechte MIDI kabel (al een andere geprobeerd ?) of ander defect dieper in je instrument (niet zo waarschijnlijk).

Het lag niet aan de kabels (deze heb ik vervangen), en het kanaal was juist ingesteld, dus ik ga gaan solderen (heb al een nieuw inbouw-midi-plugje maar ben er nog niet aan begonnen), alvast bedankt voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte.

Niet om je te ontmoedigen, maar volgens mij beschikt een DX7 over een geheel andere generatie midi mogelijkheden. Er is een grote kans dat de GM inhoud van je PSR niet overeenkomt met de MIDI functies van je DX7. Hierdoor kan de data van je PSR wel worden verzonden, maar kan de DX7 deze data niet verwerken. Daar helpt een nieuwe midi kabel, plug, etc. echt niet tegen! Voordat je hem open maakt zal ik eerst maar eens goed gaan surfen op het net. Er moet heus wel iets te vinden zijn. Waarschijnlijk moet je aan de slag met specifieke ctrl signalen die op beide aparaten gelijk zijn. Is die overeenstemming er niet, zal het waarschijnlijk niet gaan werken.

Succes!

Reinier.

Origineel geplaatst door Toetsenmannetje
Er is een grote kans dat de GM inhoud van je PSR niet overeenkomt met de MIDI functies van je DX7. [/B]
Que :confused:

Wat heeft 'GM inhoud' nou weer te maken met of die DX7 wel of niet reageert op een midi kanaal? De DX7 moet gewoon kunnen reageren op de note on/off midi messages die ie binnenkrijgt. Dat ie bv alleen reageert op een specifiek midi kanaal staat daar los van.

Toch :confused:

Origineel geplaatst door MikeJarod
Que :confused:

Wat heeft 'GM inhoud' nou weer te maken met of die DX7 wel of niet reageert op een midi kanaal? De DX7 moet gewoon kunnen reageren op de note on/off midi messages die ie binnenkrijgt. Dat ie bv alleen reageert op een specifiek midi kanaal staat daar los van.

Toch :confused:

Door het standardiseren van MIDI in GM zijn alle messages die je nu stuurt verbonden aan die afspraken. Oftwel op elk gebied (ctrl messages, system excl, note on/off, enz.). Als de DX7, die van voor die tijd is, niet dezelfde hardwarematige instellingen heeft, werkt het niet. Ongeacht of je het over een simpele kanaalinstelling hebt of niet.
Bij apparaten die allebei GM compatible zijn is dit geen kwestie. Deze ontvangen en verzenden dezelfde data, mits excl. uit staat. Het instellen van welk midikanaal maakt dan ook niet zoveel uit.

Ik hoop dat je er een beetje wijs uit wordt, want MIDI kan behoorlijk ingewikkeld zijn.

Reinier.

Origineel geplaatst door Mike Philco
Toetsenmannetje toch,....

Beste Mike,

Er staat ook in mijn bericht '... als de DX7... niet dezelfde hardwarematige instellingen heeft'. Ik zeg niet dat het niet zo is! Daarvoor ken ik de DX7 niet goed genoeg. Maar het komt vaker voor dat door GM conflicten ontstaan. Vandaar mijn punt! ;)

Reinier.

GM is alleen maar een stel afspraken over welke instrument op welk patchnummer zit. Het heeft helemaal niks te maken met sysex (dat is System Exclusive, en dus per definitie niet van belang tussen twee verschillende apparaten), niks met standaardistatie van controllers (die was er al voor GM) en het heeft ook niks veranderd aan note-on en note-off. Zoals Mike zegt, dat is al sinds 1983 niet veranderd. Als je gewoon een toets indrukt volgt daar een note-on message uit of je nou op een DX uit 1983, een GM-doos of zo'n XG ding zit. Da's bij allemaal hetzelfde.

Oja, en er is vrijwel geen enkele synth die GM gebruikt, da's meer iets voor preset keyboards.

Back