Toetsenmannetje
Vandaag niet, morgen wel!
Origineel geplaatst door etaoin
GM is alleen maar een stel afspraken over welke instrument op welk patchnummer zit. Het heeft helemaal niks te maken met sysex (dat is System Exclusive, en dus per definitie niet van belang tussen twee verschillende apparaten), niks met standaardistatie van controllers (die was er al voor GM) en het heeft ook niks veranderd aan note-on en note-off. Zoals Mike zegt, dat is al sinds 1983 niet veranderd. Als je gewoon een toets indrukt volgt daar een note-on message uit of je nou op een DX uit 1983, een GM-doos of zo'n XG ding zit. Da's bij allemaal hetzelfde.
Oja, en er is vrijwel geen enkele synth die GM gebruikt, da's meer iets voor preset keyboards.
Sysex heeft er ook niets mee te maken, maar wel als je twee gelijke merken hebt! Mike heeft het over twee Yamaha's dan hoort dat toch gedeeltelijk te werken!? In ieder geval vanuit de DX7 naar de PSR!? Ik kan me voorstellen dat Mike niet meer weet hoe het zit. Mijn 01W reageert ook niet op alles van mijn Triton Ex. Andersom trouwens wel. Voor zover mijn ervaring tot nu toe gaat.
Overigens hebben de synths van de laatste 10 jaar bijna allemaal een compatible gedeelte met GM en/of XG. Dit omdat de scheidingslijn tussen standaard keyboards en synths steeds fijner wordt. Helaas, want je synth lijkt soms meer een keyboard met al die standaard presets.
Al met al is Mike eigenlijk nog steeds niet veel verder. Zijn er geen programma's waarmee je de midi-functies kan testen via de pc? Kan Midiquest dit niet?? Volgens mij is dat vast wel ergens te vinden. Misschien heeft iemand op dat gebied suggesties?
Reinier.