een andere drumbak

matrixxx

Ouwe rot
zo om eens over iets anders te hebben dan alleen de tr serie wil ik eens kijken als er mensen zijn die iets over de oberheim DMX DX /emu/sequentials/korg/akai/simmons(die is al eens besproken)

ik heb zelf de DMX van BOUNCE eens goed geluisterd en ik moet zeggen dat het een vette bak is

dan nog de EMU SP1200 de hiphop machine die ook in de house gebruikt word
iemand ervaring met de SP12

niet te vergeten de EMU drumulator

misschien dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen over deze apparaten of een andere drumcomputer

ps dus niet over de roland TR serie en ook geen vergelijkingnen met de TR

Ik heb eergister op een Linn, die tweede, zitten pielen en ken de SP12 en DMX redelijk, die Linn kan toch wel ff heel wat meer en de sounds zijn minimaal net zo OK, persoonlijk vind ik ze beter. Als ik uit de namen die je noemt zou moeten kiezen zou het een Linn worden, helemaal prince enzo. De sounds zijn goed te tweaken, aparte outputs, panning, vette sequencer met HELE vette swings en ga maar door Linndrum Linndrum Linndrum!!!

Sp 1200 en Sp 12 zijn volgens mij identiek op het geheugen en 3,5"/5,25" floppy disk na maar kan me vergissen, wat die dingen vet maakt is het die 12 (toch?) bit piep in het filter die een 950 ook een heel klein beetje heeft. Wat in hip hop destijds heel veel gebeurde was dat de ze een DMX of 909 (sorry) in een SP sampleden, heel vet!

Wat me van die DMX altijd dwars heeft gezeten is dat gedoe met die chips, om nou de echte sounds van het web te trekken ofzo... ik weet het niet. Die prommers zijn volgens mij heel schaars.

LinnDrum heb ik ook een ja. da's dus echt instant oldskool hiphop feel..retevet die bak.
maar ik moet zeggen dat ik sinds kort een 606 d'r bij heb, en dat de combinatie 606(met een distortion erachter geplakt)/707/korg DDM220/LinnDrum een erg lekker geluidje oplevert...
daarbij is die Linn nou niet echt een bak die je ff meeneemt naar een optreden; ten eerste is 'ie lomp zwaar en groot, en ten tweede redelijk onstabiel. de mijne blijft bv. bij het opstarten hangen als ik het raam open heb laten staan als 't buiten koud is..

ik zat net "The Party Scene" te luisteren van "The Russel Brothers".
Daar hoor je de DMX op z'n allebest!

Andere chips heb je niet nodig want de standaard geluiden zijn super!

ik heb er nu 2 en ik wil er eentje verkopen maar ze hebben allebei andere geluiden en ik denk er over om ze allebei te houden.
(eentje heeft de electric-kit en die klinkt ook erg mooi)

Het is dat ik het geld op het moment zo hard nodig heb...

De DX is trouwens ook een lekkere slettebak!

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook nog een Emu SP12 gehad en vond die qua sound wel goed. Er zat wel veel ruis op de uitgangen. Volgens mij kan je die bakken beter samplen en er een Sherman over vlammen.

ja ik vind die andere bakken zeer interesant voor me "house" kicks heb ik een xbase09. maar zo een andere bak lijkt me erg leuk. de oberheims en de sequentals ken ik de andere helaas niet.

Ik houd me in elk geval aanbevolen als iemand een Linndrum (die tweede) te koop weet.

Ervaringen..

Ervaringen..

Ik heb naast het gebruikelijke ook veel plezier (gehad) met andere drumbakken. De 'Simmons-achtigen' zijn bij mij erg favoriet.

Met name de SDS-3.. omdat dat de meest extreme drumbak is die ik ooit gezien én gehoord heb. Van hoge pieeuws, via noisy-hihat geluiden (met een beetje fantasie) naar loeizware kicks.

Van de andere SDS'en is de 800 in mijn ogen het interessantst. Twee 'standaard' SDS tom-kanalen.. én een bass en snare. De bass is vrijwel nutteloos en heeft als extra optie alleen de 'click-pitch'.. maar moet daar z'n 'second skin' voor inleveren. De snare heeft ook resonance.. wat toch een heel ander spectrum aan geluiden mogelijk maakt dan bij de toms het geval is.

Ook een DSM-200 (in dit geval van Icon Designs.. maar hij bestaat ook met andere merknamen) is verrekte leuk (als iemand er nog een heeft.. dan hoor ik dat graag). Beetje simmons achtig.. maar met een heel eigen karakter.

Ooit had ik ook een Pearl SC-40 (nou in bezit van Dob). Veel mogelijkheden.. heel veel mogelijkheden... en sounds variërend van mooie gong's tot diepe kicks. Op basis van waveforms, noise, envelopes en god weet wat allemaal. Een hel om te programmeren.. en weinig real-time controle.. maar niet voor niets een van de favorieten van Speedy-J (for what its worth).

Oh ja.. de Waldorf Rack-Attack. Fijne bak.. mooi geluid, maar niet voor mij. De interface stond me meteen al tegen.. en tja.. ik ben niet iemand die klanken vanaf nul gaat opbouwen via allerlei menu'tjes.. helaas.

ik heb een tama techstar gehad jena heeft hem nu
was ook een hele leuke drummodule
en me paragon systems bak heeft ook leuke sounds
owjaaa sds400 is er van de week

MAM maakt tegenwoordig weer (redelijk betaalbare) anologe drummodules gebasseerd op de Tama Techstar.
ik heb de clapmodule.

De MPC 60 is een goed alternatief voor alle Drumcomputers.Je stop er samples in en je krijgt er de beste seq bij die je maar kan vinden.
De Emu EMAX heeft de zelfde sound als de SP1200 alleen voor minder geld (250 euro).
Pearl Syncussion is leuk voor extra geluiden.
RY 30 van Yamaha is een goede drum synth.
De ER-1 van Korg is ook erg prettig.
Boss Dr550 is Klink lekker helder en stevig voor weinig geld.
Casio RZ1 voor de lofi herrie.

Origineel geplaatst door south
De Emu EMAX heeft de zelfde sound als de SP1200 alleen voor minder geld (250 euro).
Pearl Syncussion is leuk voor extra geluiden.

de emu sp1200 heb ik altijd wel willen hebben maar jammer genoeg weinig te vinden hier en als je ze vind zijn ze erg duur
maar toch zou ik het er voor over hebben
maar de emax zegt mij totaal weinig ik ken hem wel maar nooit mee gespeeld
wat voor sounds zitten er in en gebruiken ze de zelfde filter etc etc etc

en ja die pearl is bruut

ik heb een sp1200

ik vind hem erg vet ! maar vooral als sampler

die EMAX moet hetzelfde zijn maar heb hem nooit gehoord.

de kracht zit em vooral in de 12bitter en de analoge filters over de outputs (zoals de emax ook heeft maar die zijn volgens mij niet vast qua freq en de sp1200 wel)

mocht je vragen hebben dan pb je maar

Ik heb een sequential drumtraks en een sequential tom.
en waarschijnlijk binnenkort een dmx.
Ik ben persoonlijk helemaal weg van dit soort drumbakken.
Deze bakken hebben teminste funk.
Ik heb zelf een pokke hekel aan de tr909 ik vind dat de lelijkste drumsound die er is.
Ik kreeg laats een mailtje van winecountrysequential dat ze weer cardridges voor de tom hebben.
Ik heb er twee bij en dat zijn echt klasiekers.
En je kan kan soundchips(eproms) voor 15$ bij ze kopen voor de drumtraks.
http://www.winecountrysequential.com/

nog effe voor de duidelijkheid de sp1200 heeft een hele groffe swing functie

50% en dan meteen 54 % en dees is niet echt oke om te horen. er zijn wel wat truken om dat te omzeilen door bijv op dubbele snelheid te werken

Laatst gewijzigd:
DMX: te gekke digitalebak, lekkere geluiden (je kunt ze zelfs tunen :o: ),lekkere groef, ziet er ook mooi uit met die houten zijkantjes en dat LED display dat zowel cijfers als letters kan laten zien. 8>

Drumulator: leuke digitale bak, minder leuk dan een DMX, geluiden zijn wel fijn, maar missen wat karakter en zijn niet tunebaar, hij groeft wel lekker, ziet er verder prima uit. Er schijnrn ook pads voor te zijn in dezelfde look, maar die heb ik nog nooit in 't eggie gezien.

Syncussion SY-1: heel leuk analoog bakkie, klinkt erg vet, bijna te vet eigenlijk. 2-stemmige synth speciaal voor percussie geluiden met een aantal schuiven en knoppen om de geluiden nar je hand te zetten. Disco, electro, hardtrance, techno, de Syncussion vindt 't allemaal best. Bassdrums is ie erg goed in. :{ En natuurlijk ziet ook deze bak er weer lekker :kont:ro uit. De synth module is onderdeel van een hele set met 2 padjes en standaards voor zowel padjes als module. Ik heb de padjes nog nooit gezien, maar ik heb me laten vertellen dat ze nogal plastiekerig zijn en niet erg bruikbaar. Maar dat mag de pret niet drukken, want de syncussion triggert op alles wat je 'm voor z'n neus houdt. 8o)

Ik heb een Touched By Sound DRM-1, Vermona maakt ze nu geloof ik, errug vet.
drm1_500.jpg

Meer info http://www.en-port.com/tbs.htm

Back