is dit muziek

Origineel geplaatst door klausito
Als ik een heipaal (met een korte EI trouwens) de grond in hoor heien, hoor ik vaak de tussenliggende snares en hihats ook, d.w.z. die fantaseren mijn hersenen erbij.
In principe horen mijn oren dan geen muziek, slechts het monotone geluid van die heipaal. Toch lijkt het alsof ik muziek hoor.

Sommige mensen zeggen als ze bijv. techno horen: "Dat is toch geen muziek". Ze bedoelen waarschijnlijk: "Dat vind ik geen muziek". Dat "vinden" lijkt me een hele belangrijke in dezen. Men zegt weleens: "over smaak valt niet te twisten". Muziek is sterk afhankelijk van (persoonlijke) smaak. Hoewel die smaak zich kan ontwikkelen; iets dat je zelf vroeger geen muziek vond, vind je nu misschien wel mooi en dus wel muziek.

Volgens de definitie van muziek die in sommige woorden boeken staat zou techno gewoon niet vallen onder muziek omdat daar gerept wordt over harmonien etc dus de muziek theorie. En techno valt daar dus niet onder.

Tegen woordig kom je ook dit tegen in woordenboeken namelijk:

1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens

Dus valt techno denk ik onder het laatste, expressie van gevoelens.
Hoewel ook gezegd wordt dat techno gevoeloos is vandaar ook het woord techno. (maar nu trap ik denk ik een open deur in)

Misschien had ik wat ruimer moeten zijn, ik bedoelde techno, dance, house, trance, hardstyle etc.

Origineel geplaatst door Exzit
Misschien is de definitie muziek is geluid dat gekocht wordt?

Nee dat denk ik niet, als ik 's ochtends de vogels hoor fluiten vind ik dit best muzikaal. Ik hoef dit ook niet te kopen (er staat gelukkig ook nog geen belasting op).
Er zijn trouwens mensen die nemen van die natuurgeluiden op, branden dit op een cd-tje en verkopen het onder de noemer: New Age of zo...

omwille van de schoonheid van dat geluid
Schoonheid is wederom een persoonlijke voorkeur. Ik kan iets "schoon" vinden terwijl een ander dat niet vindt.

Origineel geplaatst door klausito
Nee dat denk ik niet, als ik 's ochtends de vogels hoor fluiten vind ik dit best muzikaal. Ik hoef dit ook niet te kopen (er staat gelukkig ook nog geen belasting op).
Er zijn trouwens mensen die nemen van die natuurgeluiden op, branden dit op een cd-tje en verkopen het onder de noemer: New Age of zo...

Fluiten van vogels vind ik muzikaler dan techno.

Schoonheid is wederom een persoonlijke voorkeur. Ik kan iets "schoon" vinden terwijl een ander dat niet vindt. [/B]

Sommigen mensen vinden sex met kinderen schoon en richten een partij op.:D

Sommigen mensen vinden sex met kinderen schoon en richten een partij op.:D

Ja en waarschijnlijk vinden die mensen sex met een mooie vrouw niet schoon.... :confused:

opvallend dat in de definitie van muziek niets staat over ritme...

opvallend dat de muziek "mooi" moet zijn om het muziek te laten zijn.

opvallend dat toonhoogte er toe doet. er kan een boel muziek gemaakt worden met 1 toon.

opvallend dat de muziek met emotie gemaakt moet zijn. het geluidsvoorbeeld van pagina 1 is zonder emoties gemaakt omdat de maker gewoon geen idee had wat ie aan het doen was!!

is het dan niet dat het een gevoel op moet roepen bij de luisteraar??

ffe een zelfbedachte definitie:

"geluid wordt pas muziek als het een emotie oproept bij de luisteraar"

Misschien is de definitie muziek is geluid dat gekocht wordt?

dus ik maak geen muziek? mijn "muziek" word (nog) niet gekocht.

Fluiten van vogels vind ik muzikaler dan techno.

Hmm,..ik denk dat die vogels niet echt de intentie hebben om muziek te maken.
Die proberen gewoon wat te communiceren.
Alhoewel,.. ik begon ook ooit es in de muziek,.. en 1 van de redenen (buiten het maken van muziek natuurlijk) was zeker de aantrekkingskracht van muziek op de andere sexe,..
Dus,.. als vogels fluiten met de intentie om vrouwtjes te versieren en kuikentjes te fabriceren is het toch misschien muziek?
kweenie,.. geluid is in ieder geval niet altijd muziek maar is muziek wel altijd geluid?
En is muziek in je hoofd ook geluid?
Tjonge,..t wordt steeds ingewikkelder.

Intentie is volgens mij een keyword hier.

Het eindresultaat van gedrag met de intentie om muziek te maken produceert muziek. Mits het lukt natuurlijk en zodoende geluid voortbrengt of tenminste die illusie wekt in de zintuiglijke waarneming van een bewuste levensvorm.

Of t altijd even mooi is en of iedereen het herkent als zijnde muziek is een tweede.

Als iemand muziek niet als zodanig herkent maakt het dus niet minder muziek.
En als iemand iets herkent als zijnde muziek (bv de heipaal) maakt het nog niet per definitie muziek. Neemt niet weg dat het iedereen vrijstaat om daarvan in gedachten weer muziek te maken. Maar dan maakt de heipaal nog steeds geen muziek maar diegene die het in gedachten arrangeert tot muziek.

Ofzo,..toch?!? :geslaagd: :geslaagd: :geslaagd:

nee, als de maker t als muziek bedoelt.

Dus is iedereen een muzikant.

Nou,..nee,. uhh,. ja,..Iedereen die dat wil,..Parttime,..

Alleen diegenen die de intentie hebben een muzikant te zijn en dan alleen op dat moment.
Het voortbrengen van melodieuze of ritmische klanken an sich maakt iemand nog geen muzikant,..Een heimachinemachinst bv is op het moment van het heien waarschijnlijk niet aan het bedenken,..goh,..wat ben ik lekker aan het componeren of arrangeren.
Misschien luistert hij wel niet eens naar zijn gehei maar naar een politieke discussie op 2.
Neemt niet weg dat diezelfde palenmepper weles in zn vrije uurtjes achter de cubase zit of
natuurlijk verdienstelijk kuttepiel speelt in het lokale folkbandje.
Op dat moment is ie natuurlijk muzikant.

Parttime dus! :geslaagd: :geslaagd: :geslaagd:

Attachments

• kuttepiel.jpg
    kuttepiel.jpg
    13,6 KB · Bekeken: 107
Back