is dit muziek

Maar terugkomend op de voorbeelden uit het begin van deze draad.
Ik ben geneigd het onder de noemer geimproviseerde muziek in te delen.

Nu is in mijn holistische visie is alles muziek, of heeft alles muziek in zich.
Ook als ik als video editor een item of reportage monteer benader ik dat als muziek.
Daar zit ook tempo, ritme, pouzes en zelfs melodie in. Dus ook als iets geen muziek "is" of genoemd wordt, kun je het wel vanuit een muzikaal standpunt benaderen. Dat is dan denk ik ook de magie van muziek of wat we als muziek aanduiden.
Misschien zou je wel zover kunnen gaan dat muziek het hoorbare aspekt van magie is.

Of je een stuk muziek dan uiteindelijk ook muziek noemt is dan eigenlijkarbitrair. De term muziek is opzich is dan nog slechts een aanduiding van waar we het dan ongeveer over hebben. Iedereen geeft daar dan weer zijn eigen invulling aan, zoals uit de vele discussies wel blijkt.

Je ziet het pas als je het Ziet en je hoort het pas als je het Hoort.

mooie formulatie.

ik ben nog steeds van mening dat ritme in alle muziek een belangrijk onderdeel is. meestal wordt geluid pas als muziek ervaren als het een samenhangend geheel is. ritme is een belangrijke factor om het toegankelijker te maken voor de luisteraar.

er is muziek die zonder maatstructuur werkt, gregoriaans. eerlijk is eerlijk, het is muziek.

mijn stelling nu luidt: "Iedere opeenvolging van geluiden valt onder muziek, de ene opeenvolging is alleen wat toegangkelijker dan de andere."

computers die muziek maken... kraftwerk. emotieloos. (af en toe dan.)
is dat dan ook muziek?
emotie is niet nodig om het als muziek te ervaren.

Origineel geplaatst door E-J

Ik denk dat nou een krachtiger aspect van muziek is dan maat en ritme.
Een hijpaal heeft een hele mooie maat, maar ik moet echt moeite doen om er iets muzikaal van te maken, tewijl het zo eenvoudig is. Ik heb trouwens ooit een stuk gemaakt voor video. Dat is onder de Musique Concrète te rangschikken. Het geluid van de heipaal was wel bewerkt in de geijkte wijzen.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik denk dat nou een krachtiger aspect van muziek is dan maat en ritme.
Een hijpaal heeft een hele mooie maat, maar ik moet echt moeite doen om er iets muzikaal van te maken, tewijl het zo eenvoudig is. Ik heb trouwens ooit een stuk gemaakt voor video. Dat is onder de Musique Concrète te rangschikken. Het geluid van de heipaal was wel bewerkt in de geijkte wijzen.

Wout

gelijk he je , die didgerido is daar een goed voordbeeld van .
dat zijn toch vreemde klanken die als muziek ervaren worden

Is dat mijn stelling?
Ik dacht juist van niet, hoor.
Zulke frasen geven me altijd jeuk op een plek waar ik nooit in het openbaar kan schurken...

Wout

:D foutje, had niet goed gelezen. Wel een mooie discussie dit, ik merk dat je er wel heel veel over nadenkt iig.

Origineel geplaatst door E-J
computers die muziek maken... kraftwerk. emotieloos. (af en toe dan.)

Hier hebben we mischien wel de kern van mijn betoog.

de term "muziek" is toch eigenlijk niet meer dan een verzamelnaam die een, min of meer gedefiniëerde, vorm van georganiseerd geluid aanduid? (Iedere cultuur en/of individu geeft daar zijn/haar eigen invulling aan.)
Dat is een van die dingen die 4:33 van Cage zo duidelijk illustreerde.

Het is juist 'emotie' die je ervaart. Het geluid dat die emotie triggert noem je 'muziek', of niet.
De emotie veranderd niet als je het b.v. 'geluidskunst' zou noemen.

Wat (de huidige generatie) computers betreft, die zijn per definitie emotieloos. Dat neemt niet weg, dat we er behoorlijk opgewonden over kunnen raken.8~ :{

Emotie heeft volgens mij niks met instrumenten te maken, een PC is net zo emotieloos als een gitaar of synth.
Het gaat om het persoon die wat doet met dat apparaat, als iemand geen gitaar kan spelen zal die weinig positieve emotie oproepen met een gitaar, en dat zelfde geld voor iemand die niet met een PC kan omgaan.
Daarom vind ik een PC net zo goed een muziekinstrument als een gitaar, de persoon maakt de muziek en dus ook de emotie.
:)

Richard, we hebben het hier niet over muziekinstrumenten, dat was een andere Thread. Het gaat om of iets muziek is of niet. Natuurlijk hebben muziekinstrumenten er veel mee te maken, maar "Nu even niet, ja!" ;) ;) ;)

Wout

iets is pas muziek als je het bij bol.com kunt bestellen....

:D :D

tis nog vroeg. nadenken is niet makkelijk. er is een theorie dat alles wat echt erkend is als muziek te koop is bij bol....

dat was weeer mijn loze opmerking van de dag.:D

Richard, we hebben het hier niet over muziekinstrumenten, dat was een andere Thread. Het gaat om of iets muziek is of niet. Natuurlijk hebben muziekinstrumenten er veel mee te maken, maar "Nu even niet, ja!" ;) ;) ;)

Wout

Je heb gelijk, maar het ging me erom dat je met alles muziek kan maken en dat de emotie, wat muziek is, in de muzikant zit en niet in de apparaten waarmee je het maakt.
:)

muziek zit tussen je oren. Er zit een zet van analoog filters in je hoofd waardoor je het ene wel mooi vindt en het andere niet. Een simpel 1 tonig geluid kan door dit filter in muziek veranderen bij persoon 1 terwijl persoon 2 zijn oren dicht stopt. Zelfs bijna absolute stilte kan met dit filter nog omgezet worden in een muzikale ervaring! Het geheim zit hem dus niet in het geluid maar in het analoge filter! En daarom zijn analoge synths misschien ook zo gewild?.........:D

Joris, daar ga ik even rustig over nadenken, maar nu even wat slapen, want morgen weer voor de klas.
Lijkt me niet meevallen, dat voor de klas staan, Wout.

Maar pas op hoor, als ik verder niks meer van je hoor dan ga ik er wel vanuit dat mijn definitie je tevreden heeft gesteld! Of dat je wat beters te doen hebt natuurlijk. :)

Origineel geplaatst door j0ris
Lijkt me niet meevallen, dat voor de klas staan, Wout.

Valt wel mee :)
Doe het al zo'n 31 jaar en ben nog steeds alive and kickin'!!!

Maar pas op hoor, als ik verder niks meer van je hoor dan ga ik er wel vanuit dat mijn definitie je tevreden heeft gesteld! Of dat je wat beters te doen hebt natuurlijk. :)

Kom er heus wel op terug, maar zoveel pieker ik nou ook weer niet.
Een vervelend zaakje op e-bay heeft even m'n aandacht nodig.
Een verd*mde l*l heeft alle Patches van de NordModular Community (freeware) gesnaaid en onder zijn copyright geplaatst en verkoopt alles op e-bay en doet vervelend naar de makers dat ze zijn rechten schenden...

Het bestaat echt!!!

Wout

Origineel geplaatst door dekzster
muziek zit tussen je oren. Er zit een zet van analoog filters in je hoofd waardoor je het ene wel mooi vindt en het andere niet.

Wat is er analoog aan dat filter?
Of die set filters?

Wat is eigenlijk de definitie van een analoge synthesizer!
En kom niet aandragen met transistortjes en ICeetjes of zo...
(Ja, Joris, ik ga denken :)

Wout

Een vervelend zaakje op e-bay heeft even m'n aandacht nodig.
Een verd*mde l*l heeft alle Patches van de NordModular Community (freeware) gesnaaid en onder zijn copyright geplaatst en verkoopt alles op e-bay en doet vervelend naar de makers dat ze zijn rechten schenden...
Beetje jammer. Ik kan je daar verder niet bij helpen, maar ik hoop dat jullie ergens even een advocaat kunnen regelen (Clavia?) om vervelend terug te doen tegen die meneer.

Maar dit is niet de plek om het daar verder over te hebben. Succes ermee iig!

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

dit is een intressante discussie! ik vraag me af of we ooit tot een definitie komen die de lading volledig dekt.

ik denk dat "iets van geluid" de makkelijkste definitie is maar muziek is toch meer dan geluid...

muziek die gemaakt is zonder emotie is ook muziek, het gaat erom dat de emotie opgewekt wordt. bestaat er ook muziek die geen emotie opwekt. zelfs 4.33 van cage roept bij mij een zekere emotie op - leegte.

ritme is een belangrijk kenmerk, net als toonhoogte en melodie, maar het is niet strikt noodzakelijk. bijvoorbeeld geen vast ritme bij gregoriaans en geen melodie bij een simpele 4 to the floor hardcore beat.

het zou tof zijn als er toch iets uit zou komen uit deze draad.

enne, het voorbeeldje vind ik wel muziek, er zit hoog laag, hard zacht, snel langzaam en zo in. ook aan het einde een soort absurd ritme. het is takkeherrie, maar sinds wanneer is takkeherrie geen muziek???

bliepbliep

is een beat muziek?
is een soundscape muziek?

Persoonlijk neig ik naar het antwoord: niet.

nou, ik ken zat mensen die helemaal uit hun dak kunnen gaan op niets meer dan een dikke hardcore beat...

het heeft een emotie - agressie

het heeft ritme

het word door mensen geassocieerd met muziek.

zonder definitie komen we nergens... maar alles wijst in de richting dat dit muziek is.

bliepbliep

Een hijpaal heeft een hele mooie maat, maar ik moet echt moeite doen om er iets muzikaal van te maken[/B]
Als ik een heipaal (met een korte EI trouwens) de grond in hoor heien, hoor ik vaak de tussenliggende snares en hihats ook, d.w.z. die fantaseren mijn hersenen erbij.
In principe horen mijn oren dan geen muziek, slechts het monotone geluid van die heipaal. Toch lijkt het alsof ik muziek hoor.

Sommige mensen zeggen als ze bijv. techno horen: "Dat is toch geen muziek". Ze bedoelen waarschijnlijk: "Dat vind ik geen muziek". Dat "vinden" lijkt me een hele belangrijke in dezen. Men zegt weleens: "over smaak valt niet te twisten". Muziek is sterk afhankelijk van (persoonlijke) smaak. Hoewel die smaak zich kan ontwikkelen; iets dat je zelf vroeger geen muziek vond, vind je nu misschien wel mooi en dus wel muziek.

Back