cs-30

rombraz

Organisch
Ik heb er ook 1 en vind het echt een superleipe bak.organisch tot en met ..

...superleip is wel het woord ja :D

Whatthehell was Yamaha thinking...

(Om maar weer eens met de deur in huis te vallen, vind ik de prijzen waar ze nu voor gaan echt zwaaaar belachelijk echt een rip off)

hij is hier al voor (veel) meer gegaan, maar voor 650-700 moet het ook lukken hoor.
was dit de cs30 die tegen een electribe geruild wilde worden?
heb nog gemaild maar had geen electribe.
die cs30 vind ik echt een leuke synth als het om de routings gaat. altijd weer verrassend, je denkt regelmatig dat ie kapot is, maar dan staat er weer een potmeter in een onverwachte stand,of een schakelaar. hij heeft van alles 2 hè, vco, vcf, vca, lfo, weet ik veel allemaal.
alleen jammer (maar ik heb het eerder gezegd en lang niet iedereen was het met me eens) dat de vco's en het filter een beetje suf zijn. gaat niet echt diep.

Zie ook hier

Ik blijf het nog steeds een aparte synth vinden met een sound die "anders" is....ook al is het geen alleskunner. Maar suffe filters? Vind van niet hoor!

Nou, wat het "precies" is weet ik niet, want dat is vrij lastig bij zoiets subjectiefs als klank.

Maar vergeleken met andere analoge monosynths die ik heb klinkt de CS-30 vrij clean. Je kunt er zeker hele bizarre sounds uit halen maar deze klinken niet distorted zoals, noem eens een extreem voorbeeld, een MS-20. Het filter van de Yamaha gedraagt zich denk ik vrij nauwkeurig waardoor het overkomt alsof het geen krachtige synth is. Maar dit is schijn.

Verder heeft de resonantie een iets andere werking dan bij andere bakken; als je bij de CS-30 de resonantie opschroeft wordt het geluid niet dunner, alleen maar electronischer van aard. Met de resonantie helemaal open blijft het geluid erg vol klinken. Het filter is niet zelfoscillerend maar op zichzelf vind ik dat geen probleem want niet elke synth hoeft voor mij hetzelfde te zijn.

Op de een of andere manier lijkt het alsof een bepaald frequentiegebied (grofweg midhoog) in de CS-30 gewoon sterker aanwezig is dan bij mijn andere bakken, vandaar dat het voor mij een goede aanvulling is.

Maar nogmaals, het is mijn mening dus het kan best zijn dat anderen het er niet mee eens zijn! Verder is het ook weer geen perfecte synthesizer hoor, want ook deze heeft zijn gebreken. Bijvoorbeeld geen osc. sync en bij gebruik van de interne sequencer volgens mij geen osc. detuning.

MP3'tjes heb ik helaas niet voor je want ik heb geen geluidskaart oid in mijn computer :)

Fantastische bak om weirde loops mee te maken. Zeker als je de trigger ingang mod doet zodat de seq meeloopt in je setup.
Idd. wat hooihuis zegt qua frequentie een bepaald gebied waarop ie mooi is.
Niet zo sterk voor bassen.
Vond eigenlijk met name die sequencer leuk.

Origineel geplaatst door dob
Vond eigenlijk met name die sequencer leuk.

Tja, dat is een beetje het verhaal. Dan kan je toch beter voor een synth met karakter gaan en een maq16 of zo ernaast zetten. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, hè.

Origineel geplaatst door Leo
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, hè.

Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat. Want wat karakter voor een synth nu eigenlijk inhoudt, of waarom de CS-30 dit zou ontberen, is mij niet duidelijk.

Ben wel met Dob eens dat je voor punchy bassen beter naar een andere synth kan grijpen.

ik gebruik me cs30 het liefst voor ontzettend volwassen jaren 70 funkleads, klinkt totaal anders dan een moog-lead, maar dat vind ik juist de kick van de cs30. Hij klinkt niet superherkenbaar en je moet soms flink tweaken om weer een beetje vat op je geluid te krijgen (zelfs na 2 jaar intensief gebruik ben ik t overzicht nog wel es kwijt) maar je kan em laten brullen als een juno2 als je wil, en hij heeft ook wat weg van het arpisch geluid. In het laag kickt de cs10 de cs30's kont vry hard, maar ook de cs10 heeft dat classy geluidskarakter (een ms20 is in dat opzicht een lompe boer die teveel gezopen heeft<heeft ook zn charmes :P).

de cs-series komen toch wel t best toch hun recht als "speel-synth" geweldige pitchbender op de cs30 trouwes (qua constructie, kan m met me pols aansturen :P) maar ook voor sounddesign best bruikbaar..

en t feit dat t filter es niet oscileert is een van zn sterke kanten :okdan:

heb er 650 voor betaald, is echt iedere cent waard geweest. Als ie vervangen zou moeten worden zou ik eentje in vergelijkbare staat ook wel voor 800-900 willen ophalen..

Op zoek naar info over een CS-10 kwam ik nog een aardige review tegen van de CS-30; had ik nog niet eerder gezien :)

cs30

cs30

Bedankt echt tof hoor.ik ben zelf een acidfreak en de cs30 is echt een musthave voor acidfreaks..

Re: cs30

Re: cs30

Origineel geplaatst door rombraz
Bedankt echt tof hoor.ik ben zelf een acidfreak en de cs30 is echt een musthave voor acidfreaks..

:confused: must have voor acidfreaks? Ik denk dat je de CS-303 bedoelt :)

Back