Nou, wat het "precies" is weet ik niet, want dat is vrij lastig bij zoiets subjectiefs als klank.
Maar vergeleken met andere analoge monosynths die ik heb klinkt de CS-30 vrij clean. Je kunt er zeker hele bizarre sounds uit halen maar deze klinken niet distorted zoals, noem eens een extreem voorbeeld, een MS-20. Het filter van de Yamaha gedraagt zich denk ik vrij nauwkeurig waardoor het overkomt alsof het geen krachtige synth is. Maar dit is schijn.
Verder heeft de resonantie een iets andere werking dan bij andere bakken; als je bij de CS-30 de resonantie opschroeft wordt het geluid niet dunner, alleen maar electronischer van aard. Met de resonantie helemaal open blijft het geluid erg vol klinken. Het filter is niet zelfoscillerend maar op zichzelf vind ik dat geen probleem want niet elke synth hoeft voor mij hetzelfde te zijn.
Op de een of andere manier lijkt het alsof een bepaald frequentiegebied (grofweg midhoog) in de CS-30 gewoon sterker aanwezig is dan bij mijn andere bakken, vandaar dat het voor mij een goede aanvulling is.
Maar nogmaals, het is mijn mening dus het kan best zijn dat anderen het er niet mee eens zijn! Verder is het ook weer geen perfecte synthesizer hoor, want ook deze heeft zijn gebreken. Bijvoorbeeld geen osc. sync en bij gebruik van de interne sequencer volgens mij geen osc. detuning.
MP3'tjes heb ik helaas niet voor je want ik heb geen geluidskaart oid in mijn computer