Goede monitors garantie voor overal goede geluidskwaliteit?

TommyJ

Nieuwkomer
Hi all,

mijn vraag: In hoeverre bieden actieve monitors een garantie dat afgemixte tracks op ieder geluidssysteem goed (acceptabel) klinken? Ik bedoel hiermee afmixen zodat wat je hoort op de monitors in ieder geval perfect klinkt.
Waarom is dit wel/niet zo?
Plz, spui je mening.

Tommy J

Niet, dat kan alleen met passieve monitoren :eureka:

Je kan beter de vraag stellen: In hoeverre bieden goede monitors in een goede ruimte een garantie dat afgemixte tracks op ieder geluidssysteem goed (acceptabel) klinken?

Dan is het antwoord dat je met goede monitors in een goede ruimte inderdaad de meeste kans hebt op een mix die bijna overal goed klinkt.

Zo en nu wordt ik weer passief :D

Ik snap dat niet helemaal.. Waarom kan dat met passieve monitors wel, en met actieve monitors niet?
Ligt dat aan de versterkers in de monitors? Dat dat systeem anders werkt dat normale hifi installaties met 'gewone' versterker? En.. waarom wordt me dan in de winkel aangeraden actieve speakers te kopen?
Daarnaast heb ik ook nog een setje auratones, zijn die actief of passief? Plz help me out :confused:

actief of passief dat maakt volgens mij helemaal niks uit heb zelf actieve monitors van KRK V8 en hiermee kan je ook heel goed mee afmixen...

..en wat betreft je vraag over je auratones: je kan ervan uitgaan als je er stroom aan moet geven, ofwel er een stekker/adaptor aan (moet) zit(ten) (en vaak een volumeknop op minimaal 1 van de 2 speakers) dat het actieve zijn.

Als er alleen audio-kabels in moeten vanuit je versterker/mixer/etc. dan zijn ze passief.

Daarom je mix altijd op CDtje zetten en op zoveel mogelijk verschillende speakers luisteren, dus als kan vette club PA, vette huiskamerstereo, gare huiskamerstereo, gettoblaster, klokradio, autoradio enz.
Je kan ook meerdere monitors in je studio zetten, bv ook wat kutboxjes kan je direct testen.
Probeer ook te luisteren wat er anders in jouw studio klinkt ten opzichte van de andere plekken waar je je muziek terug hoort, probeer te onthouden wat je hoort en trek daar, als je het op meerdere plaatsen heb gehoord, een gemiddelde uit, zo kan je er redelijk achter komen hoe het in jouw studio zou moeten klinken zodat het overal goed klinkt.
Dus als je het afspeelt buiten je studio en er zit te veel bas in, mix het dan af met minder bas, volgend stap is het proberen te onthouden in welke freq. dat zit en dan die wat afzwakken in je volgende mix.

actief of passief maakt ie uit alhoewel de ingebouwde versterkers wel vaak de naam hebben om iets mindere kwaliteit te leveren , hangt er ook weer vanaf hoeveel ze kosten natuurlijk, het gaat om de ruimte waarin je mixed volgens mij is de beste oplossing idd een afgemixed product beluisteren op een normale stereo-set of in je auto om te bepalen of je regiekameer wel "recht" is om het zomaar te zeggen.... maar pas op begraaf je niet in duizenden verschillende stereosets want ze klinken allemaal verschillend, je kunt op die sets alleen grove fouten ontdekken maar niet de detailering die je in een akoestisch afgeregelde en gemeten regiekamer hoort,je moet je geluid kunnen "herkennen" als je een groot probleem ontdekt bijv, dat je veel te weinig laag hebt zo rond de 40-80hz dat je teveel basetraps in je ruimte hebt, andersom geld dat je ze moet toevoegen, nadeel is dat ze aardig groot moeten zijn om die frequentie op te vreten om zo tot een goeie balans te komen in je regie kamer...zorg altijd dat je je problemen oplost op de plek waar je werkt, het heeft geen zin om je geluid aan te passen tijdens het mixen als je regiekamer akoestisch niet deugt omdat je na verloop van tijd geen idee meer hebt hoe het nou echt klinkt juist omdat je in je regikamer niet kan horen wat je doet,...etc veel succes

Aah dis mijn vakgebied :) Teveel traps ? Teveel demping ? Het is niet zo dat als je TE-veel dempt op 80 hz je deze te zacht hoort .. Wat je krijgt is dat 80 hz een veel kortere decay/nagalm tijd krijgt als het gemiddelde in het laag . Om een mix goed te beoordelen heb je zoals al een paar keer gemeld een prima ruimte en monitors nodig . Een prima ruimte is imho een ruimte met over het hele freq gebied dus op alle freq een nagenoeg gelijke decay/nagalm. ALs je TE-veel dempt met b.v. noppenschuim en verder nix doet aan het mid/laag en laag heb je een ((Dode kamer )) het hoog reflecteerd helemaal niet en drest wel dit klingt niet natuurlijk .. Je kunt pas echt over referentie systemen praten als je speakers de muren niet zien en je dus over het hele gebied een hele korte decay heb . In dit soort RFZ ( reflectie free zone ) krijg je alles mee wat er in een song gebeurd. Een wat minder monitor systeem valt dan onmiddelijk tegen .

Als je een top ruimte heb is het heel erg zinvol om bovengemiddelde speakers te kopen . Heb je echter een gemiddelde slaapkamer sound gaan een setje 10 k monitors echt geen wonderen verrichten .

Origineel geplaatst door mischa
Aah dis mijn vakgebied :) Teveel traps ? Teveel demping ? Het is niet zo dat als je TE-veel dempt op 80 hz je deze te zacht hoort .. Wat je krijgt is dat 80 hz een veel kortere decay/nagalm tijd krijgt als het gemiddelde in het laag . Om een mix goed te beoordelen heb je zoals al een paar keer gemeld een prima ruimte en monitors nodig . Een prima ruimte is imho een ruimte met over het hele freq gebied dus op alle freq een nagenoeg gelijke decay/nagalm. ALs je TE-veel dempt met b.v. noppenschuim en verder nix doet aan het mid/laag en laag heb je een ((Dode kamer )) het hoog reflecteerd helemaal niet en drest wel dit klingt niet natuurlijk .. Je kunt pas echt over referentie systemen praten als je speakers de muren niet zien en je dus over het hele gebied een hele korte decay heb . In dit soort RFZ ( reflectie free zone ) krijg je alles mee wat er in een song gebeurd. Een wat minder monitor systeem valt dan onmiddelijk tegen .

Als je een top ruimte heb is het heel erg zinvol om bovengemiddelde speakers te kopen . Heb je echter een gemiddelde slaapkamer sound gaan een setje 10 k monitors echt geen wonderen verrichten .

:)aaaah de details die wou ik niet te veel gebruiken maar idd goeie ruimtes hebben een bepaalde decay tijd, 80hz dempen lijkt me overigens niet handig aangezien deze een golflengte heeft van 4 meter als ik me niet vergis, als we praten over freq boven de zeg maar 1khz dan zou ik dempen. wat in slaapkamers wel redelijk te realiseren valt qua akoestiek is mischien het LEDE princiepe=live end dead end, voorste gedeeltedood, of sterk gedempt in iedergeval, en de achterkant refecterend gelieve geen staande golven, op die manier kun je een beetje spelen met de ruimte, de monitors die de ruimte niet zien is het resultaat van een goede ruimte idd...en erg belangrijk

ik zou nog niet 1k monitoren op me slaapkamer zetten tenzij die 6 bij 8 meter is:))

capstan

in mijn ruimte van nog geen 8m2 met soffit mounted fullrange speakers heb ik in het laag een maximale decay van 0,3 seconde en alles erboven is 0,1. Een zeer prettige ruimte . Er zit hier en daar een 5 db dipje in het laag maar tis stukken beter dan de eerdere 40 en 30 db dips. Alles onder de 150 hz demp ik met panel absorbers , die zijn makkelijk te maken werken uitstekend.

Als je advies nodig heb sta ik je graag bij

vanhetzelfde
ik mag graag discusieren over dat soort dingen aangezien de gemiddelde buurman hier een koe is of een schaap, dus veel mensen die hier mee bezig zijn ken ik niet hier, en degenen die er wel zijn vergelijken beringher met neve...errrrr
overigens denk ik dat we mekaar niet helemaal begrijpen qua begrippen maar dat is niet erg :), bij dempen denk ik aan "rockwool" de ander kant is "trappen" , absorben ..

heb je foto's van je ruimte? ben wel benieuwd

als jij em laat zien laat ik em ook zien:P

groeten capstan

tussen de koeien .. in het noorden of bij de boeren in het zuiden ?

hebben ze daar ook koeien dan?? nou ja ik geen televisie en stroom weet je wel dus zou het niet weten bij zwolle houd de wereld op zeggen ze wel eens :P haha het noorden dus:) noordoosten om precies te zijn

aah zit ik ook .. kom langs zou ik zegge .. zit in loppersum

geen idee waar dat ligt , wie weet, ben op dit moment erg erg druk met de ebay-shop

dis mijn ruimte btw:) voorkant dan

regie.jpg

nearfield.jpg

paar nearfieldjes derbij :P

vreemd genoeg heb ik in deze ruimte geen enkele staande golf , dat bruine wat je ziet is 4cm rockwool met doek erover gespannen en reflecterende achterkant met diffusers, denk omdat ik een driedubbel plafond heb dat de hele ruimte fungeert als een trap en absorbeerd, dat de decay goed is is een beetje toeval..maaar ja geluk is met de dommen zeggen ze wel eens:P

Jij zin ongeveer bij emmen . das een 30 minuten van hier .. je moet dan nog noordelijker .. ( ja dat kan )

Wat zijn dat voor monitors ( die grote ) tanoys ?

Kun je een HELE mooie ruimte van maken . Paar karren vol rockwool 223 of 221 .

Heb je ervaring met ruimte metingen ? rt60 etc ?

ALs je ooit eens een demo wil hebben van andere full range speakers moet je zekker even contact opnemen :)

als het op de oren goed is is het klaar .. en heb je mischien toevallig een golden room ratio te pakken en zit je ongeveer 38 % van de voor of achterwand .

dit zijn de tannoy SRM15XB met de HP385 soft suspension dualspeaker, nauwkeuriger als die heb ik nog niet gehoord
er zit btw al veel rockwool in zoals ik al zei zijn de muren die bruin zijn al rockwool

Laatst gewijzigd:
Back