Rompler synth vs Sampler

sander

_
Nadat ik een nieuwe synth heb aangeschaft (JD-990, heb em nog niet thuis) bedacht ik me ineens waarom er
eigelijk wordt gekozen voor de aanschaf van een rompler synth ipv een sampler.

jv1080/2080/jd-990, etc zijn toch gewoon synthesizers, maar ipv van dat er waveformen gegenereerd worden gebruiken deze samples daarvan.

Maar dan kan je toch net zo goed een sampler nemen en die volstoppen met waveform samples.

Is dit een kwestie van luiheid, omdat het bij een rompler zo kant en klaar in een apparaat zit? Of zie ik wat over het hoofd.

Eem ROMpler zet je aan en je hebt je samples al klaar staan. Bij een sampler moet je eerst de samples nog eens inlezen in het geheugen. Over het algemeen zijn de samples in een ROMpler van superieure kwaliteit.

Origineel geplaatst door nen belg
Eem ROMpler zet je aan en je hebt je samples al klaar staan. Bij een sampler moet je eerst de samples nog eens inlezen in het geheugen. Over het algemeen zijn de samples in een ROMpler van superieure kwaliteit.

... tenzij je dus een goeie sampler hebt met een heel goeie library ;) .

Ik denk dat er twee voroname redenen zijn:
1. zoals 'nen Belg' als zei, zet een rompler aan en je hebt onmiddellijk klanken terwijl je die bij een sampler nog moet laden. (alhoewel dit nadeel bij sommige samplers met flashRAM ook weer teniet wordt gedaan.)
2. bij een sampler is de klanklibrary even belangrijk als het apparaat zelf. En niet alle lib's zijn even makkelijk te vinden of te betalen.

Voorts denk ik dat de meeste mensen hun sampler of synth gebruiken om snel een goed geluid te krijgen. Daarbij speelt het dan een mindere rol om uitgebreid golfvormen te kunnen gaan editten waardoor een ROMpler meestal al wel zou volstaan.

Ach ... niet druk om maken: koop gewoon een MOTIF ES of een Phantom X of een K2x00 of ... en je hebt ROMpler en sampler in één toestel ;) .

:doei:

Bij een sampler moet je alles zelf doen. Bij een rompler is al het lastige werk voor jou gedaan (samples loopen en zo). Daarenboven heb je in een rompler zat presets, en daarvoor kopen veel mensen zo'n toestel toch in eerste instantie.

M.a.w. een rompler is voor luierikken }:|

Dit natuurlijk in de veronderstelling dat je geen sample cd's gebruikt :)

Origineel geplaatst door Steven V
Dit natuurlijk in de veronderstelling dat je geen sample cd's gebruikt :)

En ... hoeveel zouden er dat zijn :) ? Ik bedoel maar: zou je liever zelf een heel koor of een strijkersorkest instrument per instrument gaan sampelen of ga je gewoon voor de betere koor en symphonic lib's ;) ?

Een reden die misschien ook nog wel enige grond tot waarheid heeft: 10 tot 15 jaar geleden waren samplers véééél duurder dan romplers. Toen hebben de meeste dus voor de laastse gekozen. Op dit moment is de situatie juist omgekeerd; je krijgt de beste HW-samplers voor soms ridicule prijzen. Maar daarom wil dit nog niet zeggen dat de meesten tegenwoordig toch nog steeds voor een ROMpler blijven kiezen.

Als ik nochtans mocht kiezen tussen een EMU E6400 of een JV1080, dan zou ik beslist voor die EMU gaan (als er de goeie libs bijzitten ;) ). Gelukkig mag ik bewezen dat ik die eerste met diverse goeie libs in bezit heb :) :) :) .

:doei:

ja, de samplers zijn inderdaad niet zo duur meer, maar goeie sounds zullen wel prijzig blijven.
Je zou eigelijk een sampler moeten hebben die ook van die kaarten zoals de JV1080, etc accepteerd.
Dan kan je dus alle kanten op met 1 apparaat.

Sander volgens mij kunnen veel moderne romplers dat ook samplen, zoals Korg Triton ofzoiets en er is vast ook een moderne Roland die ook sampled.

Back