Analoge 'Vintage' hype?

hebben gewoon een ziel voor mij en daarom zal ik liever een slechter klinkende oude synth hebben dan een beter klinkende nieuwe. Ik maak mijzelf dan wel wijs dat die oude beter is.

Hier maak ik mij nooit schuldig aan. Maar als ik een klarinetsound maak op een minikorg, dan is het willekeurige geplop van de VCA natuurlijk een emulatie van het kleppengeluid en niet een tekortkoming van een stokoud synthontwerp. :) ;)

Jullie hebben met z'n alleen gewoon geen verstand van muziek.
Maar goed, daar kunnen jullie ook niks aan doen. Ieder z'n manko zeg ik altijd maar...

;)

My god, dit wordt weer een alles was vroeger beter thread. Hier bij de hitparade van juni 1976. Allemaal goeie muziek hoor ! Wie weet, misschien herinneren we ons alleen de hoogtepunten (Zep, Pink Floyd) en vergeten we de rommel ... ?

June 1976
UK ~ Top Singles
Positions / Title / Artist
1. 16. Combine Harvester - Benny Hill
2. -. Silly Love Songs - Wings
3. 9. No Charge - J J Barrie
4. -. You To Me Are Everything - Real Thing
5. 15. My Resistance Is Low - Robin Sarstedt
6. -. You Might Just See Me Cry - Our Kid
7. -. Let Your Love Flow - Bellamy Brothers
8. 12. Fool To Cry - Rolling Stones
9. 1. Fernando - Abba
10. -. Tonights The Night (Gonna Be Alright)
USA ~ Top Singles
Positions / Title / Artist
1. 3. Silly Love Songs - Wings
2. 6. Get Up & Boogie - (That's Right) - Silver Convention
3. 13. Misty Blue - Dorothy Moore
4. 5. Love Hangover - Diana Ross
5. 12. Sara Smile - Daryl Hall & John Oates
6. -. Shop Around - Captain & Tennille
7. -. More, More, More (pt 1) - Andrea True Connection
8. 8. Shannon - Henry Gross
9. - 11. Happy Days - Pratt & McClain
10. -. Ill Be Good To You - Brothers Johnson

Citaat PietjePieter : OB12 heb ik ook gehad en nog steeds spijt van dat die weg is.
Meen je dat nou echt, dit onding had nooit de naam Oberheim mogen dragen.

Pjoris, daar heb je natuurlijk een punt. Mensen herinneren zich inderdaad vooral wat ze willen herinneren uit een bepaalde periode. Zelf heb ik 1976 niet eens meegemaakt. Ik vind echter wel dat de beste groepen/songs/albums van de jaren '60, '70 en '90 gewoon beter zijn dan de beste groepen van de periode 2000-2011. De jaren '80 vind ik vaak te cheesy, '50 te melig en 1900 (om heel retro te doen) was dan weer wel goed met o.a. ragtime. De jaren 2000, met opkomst van de pop "R&B", pop "hip-hop" en andere pop genres ligt mij gewoon niet. Lekker generaliserend natuurlijk allemaal, maar het zijn toch mijn indrukken.

Uiteraard was niet alles wat toen gemaakt was goud. Hit parades zijn nu over het algemeen ook niet een richtlijn voor de goede smaak, of misschien beter gezegd: mijn smaak. Een top 40 lijst geeft zelden een lijst met goede muziek. Ik heb snel wat voorbeelden uit jouw tops beluisterd en daar zit dus inderdaad ook heel wat middenmoot en slechter tussen. Maar die van nu vind ik nog grotere bagger. Over het algemeen vind ik de songs uit mijn favoriete periodes minder druk, ook de slechtere pop. Dat is mijn perceptie. En perceptie is sowieso altijd gekleurd.

Ik leg overigens gewoon mijn mening uit. Noem mij maar iemand die in het verleden leeft of wat dan ook, als je wil. Ik dwing mijn mening aan niemand op en kan ook begrijpen dat ander mensen de nieuwere muziek beter vinden. Daar is geen probleem mee. Ik sluit ook mijn ogen niet voor nieuwe muziek, onlangs heb ik via SF bv. Holy Fuck leren kennen. Dat vind ik dan weer wel goed. Of Anna Calvi (No Words bv.). Of de nieuwe van de Chemical Brothers (maar dat is dan weer een oudere artiest). Of Fritz Kalkbrenner. Maar ik moet gewoon veel meer moeite doen om goede voorbeelden te vinden voor deze periode dan voor de andere periodes. Daar kan ik er zo 100 van geven per periode. Misschien dat de goede groepen van nu binnen 30 jaar ook boven water komen via best of the '10s cd collecties? Ok, genoeg gemekkerd nu, want hier ging dit topic eigenlijk niet over. Het was maar ter duiding van mijn gedrag en dat van een aantal anderen met mij waarschijnlijk.

uiteindelijk heb je niet veel meer nodig dan een analoge gitaar en wat peNdale

Zeer off topic inmiddels:

Ja Eddy, ik heb bewust de jaren 80 meegemaakt (11 tot 21 jaar) en dat vond ik echt dramatisch kwa muziek. Zelfs de goede muziek was compleet platgeproducte en voor mij kwam er pas vanaf de jaren 90 weer wat verbetering. Probleem toen was dat je amper goeie muziek kon vinden. Begin jaren 80 werd er op de BRT radio enkel woensdagnamiddag popmuziek gespeeld + de hitparade op zaterdagvoormiddag; en dan was er toppop op de nederlandse TV. Ik kan me voorstellen dat de jaren 70 nog erger waren ...

Natuurlijk is er nu een enorme massa slechte muziek, maar er is ook een massa goeie muziek. Er wordt hier over dubstep gepraat en op enkele minuten kan je 10tallen verschillende nummer horen, goed én slecht. Ik luister ook naar Pink Floyd, Yes, Tangerine dream, en veel andere krautrock (Harmonia, Cluster etc.) Maar ook nieuwere groepen (waarmee ik niet met alle trends moet meegaan) ... Ik ontdek nu jaren 70/80 muziek die ik toen gewoonweg niet te horen kreeg. Er is nu een ontzettende keuze mogelijkheid.

Idem ditto synths, je kan klagen over moderne synths en de prijzen van vintage, maar besef dat een jongere zich in de jaren 70 begin jaren 80 die synths ook helemaal niet kon veroorloven. Prophet's, Jupiters etc waren enkel voor professionele bands weggelegd. Voor de kost van een lang weekend Werchter+eten en drank koop je nu een Blofeld, SH01, ofzo. Als je in de jaren 80 een jaar kon sparen had je misschien een Yamaha CS5 of met veel geluk een Juno. En met één van die dingen kon je toen geen muziek maken (multitrack ??). Mijn eerste synth (een JX3P) koste me tweedehands 15000BF [bijna 400 euro voor de jeugd].

De jeugd heeft het nooit zo goed gehad.

En als dat geen oude zakken praat is dan weet ik het ook niet !

Joris

Citaat PietjePieter : OB12 heb ik ook gehad en nog steeds spijt van dat die weg is.
Meen je dat nou echt, dit onding had nooit de naam Oberheim mogen dragen.

Jup meen ik echt. Of die de naam Oberheim mag dragen interreseert me niet zoveel. Qua sound vond ik hem gewoon erg lekker en ook qua editten enzo. Verder boeit het me eigenlijk weinig wat voor naam het beestje heeft.

Verder er is prima muziek te maken met digitaal, softsynths enzo. Maar gaat het nou alleen om het muziek maken of om nog een stukje lol met gear? ik vindt mn analoge bakjes gewoon erg leuk. hype of niet, vindt ze leuker als soft synths. Maar dat zecht niet dat softsynths/digitaal gelijk slecht is, zeker niet. Heb hier ook bijvoorbeeld massive en dat is toch wel echt een vette soft synth. Maar ik moet zeggen dat ik nooit eigenlijk zoiets heb van gho ik ga is lekker effe ermee pielen. Als ik hem gebruik is dat puur voor in mn muziek. Puur functioneel, klijne funfactor zegmaar. Die OB12 vond ik dan juist weer wel die fun factor hebben :)

:? het werd alleen maar slechter toch?

Hmm ja, maar 't valt wat minder op vind ik ... of 't is beter gedaan. Bv The Triffids, schitterende groep, maar voor mij toch een beetje verknoeit door die 80s galm op alles. Compressie heeft inderdaad de 90jaren bepaald (ik meen nog altijd dat er niks speciaal is aan "Nevermind" van Nirvana [tov Pixies/Buffalo tom/Dinosaur] behalve de productie). Maar ja 't ging over analoog vs digitaal, niet ? Joris

ach het ligt er gewoon aan dat je ouder wordt.
De meeste indrukken maakt je in je pubertijd en als jong volwassene, daarna sta je minder open voor dingen. Daarom. Ik vind reason 1 bijv nu al net zo'n waarde hebben voor mij als voor wat oudere mensen een jp3x. let wel vind ik dus.
Ik heb ook analoge dingen maar de meeste oude bakken kunnen me gewoon niet zo boeien. zijn omslachtig in de besturing hebben half bakken midi implementatie dat soort euvels allemaal.
Wil je knoppen draaien, kan dit net zo goed op een novation sl weet ik wat. Digitaal aangestuurde synths vind ik net zo boeiend als een vst het zijn toch maar 127 stappen. En als ze midi hebben ben ik als nog aan het tekenen in live dus tja.
Ik denk ook dat het te maken heeft met wil je muziek maken of spelen met een synth. Dit is denk ik wel een verschil. Meestal maak ik muziek. Maakt me niet uit waarmee maar het liefst waarmee ik het snelst me idee door de speakers hoor. Soms wil ik idd gewoon kloten. en dan is het wel leuker om met echte knoppen te spelen moet ik eerlijk zeggen. In dat geval vind ik die digitaal aan gestuurde dingen ook niet zo boeiend omdat je toch vast aan die stappen zit.

Back