Analoge 'Vintage' hype?

HansMs

Stamgast
Als geen ander weet ik dat het leuk is om aan een stelletje knoppen te slingeren, aangezien ik uit het begin tijdperk van de synthesizer kom, als jochie stond ik toen al boven een PolySix en een Juno te kwijlen bij Kick Music, en om over de JP8 maar te zwijgen. Dus hans kocht geen brommer maar een tweede hands Juno 6. helemaal te gek. En later een JX-3P, Poly 800, JD-800, XP-50, D10, Jv-1080, JV-2080, Tr-505 gekocht...o vergeet ik bijna de R8 human rythm composer (i love that one), als ik nu zo de prijzen zie, had ik ze allemaal moeten houden, wat een gekte.

Maar waar komt de analoge 'vintage' gekte vandaan?

Ik ben niet van de Trance etc, want das toch allemaal 'hetzelfde', of schop ik nu veel mensen tegen het zere been? das natuurlijk niet de bedoeling als synth freaks onder elkaar ;-)

Ik heb laatst maar weer eens een JD-800 en een XP-80 aangeschaft, om weer eens te proeven, heel leuk speelgoed, dat wel. Ik had mijn old gear immers allang verkocht. Maar als ik achter mijn Motif XS8 kruip, kan ik er vrijwel hetzelfde eruit halen, en het geluid is veel breder en voller....of heb ik na 25 jaar nog geen ervaring genoeg in de synthese wereld? Ik bedoel het maken van geluiden zoals Klaus Schulze, Tangerine dream, JMM, en P'cock...de helden uit mijn jeugd zullen we maar zeggen, hun hadden wel alle rolandjes en ik niet, vast een geld kwestie.

Dus wat brengt Analoog jullie meer dan een goede Digitale bak? Daar ben ik uiteindelijk benieuwd naar. En dan bedoel ik niet de super saw geluidjes, maar de old skool soundjes. Welke bak moet ik dan in een nieuw jasje hebben?

Ben benieuwd naar de reacties, wordt vast een lange tread.

gr,
HansM.

Laatst nog wat leuke brochures gedownload....nostalgie zullen we maar zeggen.
http://www.keyboardmag.com/uploadedImages/keyboardmag/articles/Roland_Jupiter8_p1.jpg
http://www.keyboardmag.com/uploadedImages/keyboardmag/articles/Roland_Jupiter8_p2-3.jpg

Laatst gewijzigd:
Qua analoge synths heb ik weinig kaas van gegeten, maar algemeen kun je bij muzikanten wel stellen "vroegah was alles beter".

Ik kan me een aantal jaar geleden nog goed heugen dat je een TR-626 of TR-505 aan de straatstenen niet gesleten kreeg...en nu wordt er links en rechts ook al boven de 80-100 euro voor geboden. En die zijn niet eens analoog!

reden dat het duurder wordt is dat ze niet meer gemaakt worden en er nog steeds vraag naar is.
een discussie analoog vs digitaal zou ik niet aangaan, dat is al vaker voorbij gekomen.
laten we het erop houden dat veel analoge bakken een bepaalde sound hebben die veel lui lekker vinden klinken.
verder heb je nog verzamelaars en volgers die lopen te azen op dat spul.
ten slotte zijn er tegenwoordig meer digitale bakken dan analoog te krijgen.
ik vind vaak de combinatie wel leuk, oftewel analoge en digitale sounds verwerken in muziek.
Als je opzoek gaat naar een betaalbare goeie analoge bak dan zou je eens spul van Dave Smith kunnen bekijken en beluisteren.

Dit kan best een korte draad zijn: niks als je het niet hoort. Besef wel dat noch een JD800, noch een XP80 analoog zijn. En maak je geen zorgen: voor de D10, XPs, JVs en TR505 krijg je nu wellicht nog minder dan toen je ze verkocht. In je lijstje zijn enkel de Juno 6, JX3P en Poly800 (gedeeltelijk) analoog en (enigszins) gezocht. De JD800 (hoewel digitaal) is wel gezocht en vooral door de programmer interface, maar ik kan me voorstellen dat je met een moderne Korg of Roland erg dicht qua geluid kan komen. Analoog daarentegen klinkt voor mij vaak meer direct, maar inderdaad niet 'breder' - dat komt door de effecten op moderne digitale synths. Moderne synths als de motif klinken nu net te gelikt en te hifi voor mij. Joris

tja het gaat ook niet alleen om de sound... ik vindt persoonlijk analoog gewoon leuker om mee te werken. Lekker knoppies draaien beetje hobbieen, dikke sounds makke, patch kabeltjes prikken. Hoe goed digitale baken ook klinken ze doen me minder. Komt ook omdat ik geen toetsen meer in een band speelt maar enkel met synths in de studio hobbiet. En dan een juno6 of een jx3-p klinken lekker maar zijn niet de bakken om het voor te doen naar mijn idee, dikke mono synths, vetter worden bassen gewoon niet, en modulair spul is gewoon veel leuker naar mijn idee dan digitaal. Maar als je je helemaal kan vinden met een Motif, waarom niet, een ieder zijn ding zegmaar
:koffie:

Toch.........

Toch.........

Toch snap ik de vraag van de TS wel: ik ben echt analoog freak, wil wat mij betreft alles wat er te koop was eind jaren 70 en jaren 80 ooit gehad hebben en bespeeld hebben.
Maar heb gisteren in de kerk gevloekt en mijn SCI P3000 sampler met analoge filters geruild voor een Virus TI (gewoon als waagstuk op aangeven van aardige SF collega die de ruil voorstelde).
En??? IK ben helemaal weggeblazen door de Virus, lijkt in de verste verte niet op analoog maar dat is net zo goed een negatief als positief argument,
Wat kan het ding veel vet wat me niet snel lukt mijn analoogjes.
En lekker veel polyfonie en en en en en .....
Ben ik nu om??Nee, maar ik vraag me wel eens af wat de TS zich ook afvraagt: wat doe ik ook al weer met die analoogjes behalve leuk discussiemateriaal en veel heel veel nostalgie (als puber uit de jaren 80..)! Kortom: wat mij betreft hebben beide evenveel charme waarde, waarbij ze echt elkaars tegenpolen zijn!

:doei:

tja het gaat ook niet alleen om de sound... ik vindt persoonlijk analoog gewoon leuker om mee te werken. Lekker knoppies draaien beetje hobbieen, dikke sounds makke, patch kabeltjes prikken. Hoe goed digitale baken ook klinken ze doen me minder. Komt ook omdat ik geen toetsen meer in een band speelt maar enkel met synths in de studio hobbiet. En dan een juno6 of een jx3-p klinken lekker maar zijn niet de bakken om het voor te doen naar mijn idee, dikke mono synths, vetter worden bassen gewoon niet, en modulair spul is gewoon veel leuker naar mijn idee dan digitaal. Maar als je je helemaal kan vinden met een Motif, waarom niet, een ieder zijn ding zegmaar
:koffie:

Maar... Je hebt toch ook veel nieuwere digitale synths met veel draaiknoppen? Radias, Nordlead, Ion, MS2000 etc ?

Maar... Je hebt toch ook veel nieuwere digitale synths met veel draaiknoppen? Radias, Nordlead, Ion, MS2000 etc ?

jup klopt zeker, en elke keer wil ik weer is zo'n ding kopen, ob12, Ion, virus ofzo lijkt me erg leuk speelgoed. Nord lead heb ik gehad, die vond ik qua klank niet mooi OB12 heb ik ook gehad en nog steeds spijt van dat die weg is, die ga ik misschien nog is terug kopen. Maar wil me voorlopig focusen op mn modulair.

8~

Ik heb inderdaad aan een Radias zitten denken, maar dan heb ik weer zo, wordt deze niet eentonig om mee te hobbyen. Ik speel ook graag een stukje piano en 'echte' instrumenten. Dus op de Radias raak ik op uitgekeken denk ik, daarom heb ik toen eigenlijk de Motif XS8 gekocht, prima klavier en van beiden werelden een hoop sounds, zowel elektronische en 'gewone' muziek mee te maken. Vanmiddag even een nummer van tangerine dream even uitgevogeld, Logos, toch wel een van de betere live uitvoeringen met Poland samen. Dus dat is het probleem, elke synth heeft zijn eigen sound. Maar ik hou MP in de gaten, vindt ik weer wat leuks dan meteen een bod doen. Bepaalde SoftSynths vindt ik ook wel aardig, vooral de minimoog luxus, klink wel ok. Ik zal eens proberen een nummer af te maken en te posten, dat beloof ik me al 25 jaar. Maar ja geduld heb ik zo weinig....

De jupiter 80, is wel geen echte Jupiter, maar wat is op youtube gezien heb, klinkt ie wel rete gaaf, en dan dat display om te editen....jammie.
Een echte allrouder.

Keep on playing....

de jupiter 80 zal ook zeker wel bruikbaar zijn en verder mag Roland zijn synths noemen zoals 'ie wil... wellicht is de 80 zelfs de versie die ze destijds met de 8 voor ogen hadden (maar dat had ook 10 jaartjes eerder gekunt) want begin jaren 80 werd er nog heel anders tegen sounds aangekeken dan nu; ze moesten zo veel mogelijk conventioneel klinken of werden iig op die manier verwerkt/bejegend bij menig synthpop bandje... iig is het geen klein bleepend pruts bakje zoals bij de concurrent...

......of heb ik na 25 jaar nog geen ervaring genoeg in de synthese wereld? Ik bedoel het maken van geluiden zoals Klaus Schulze, Tangerine dream, JMM, en P'cock...
N.m.i. je luistert naar muziek, hoe of met wat die gemaakt wordt, heeft uiteindelijk toch minder belang.
Zoals K.S. later antwoordde op gebruik van een Fairlight 'also violins don't grow on a tree'.

Ik heb zelf op veel analoge synths gewerkt en in bezit gehad (zie website), toch... later alles vervangen door digitaal.
Enkele redenen daarvoor zijn : polyfoon of meerstemmig, aanslaggevoelig, geheugens voor patches, MIDI, betere klankkwaliteit etc.
Allemaal dingen die ik toch miste bij veel van die analoge toestellen (vooral bij optredens).
Het enige wat ik daarvoor diende op te offeren is een minder aantal aanwezige knoppen, maar met een MIDI-controller kan ik dit gemis weer wat opvullen (een Remote SL is in gebruik).

Kortom er valt zoveel over te zeggen A versus D (of lullen)... je dient zelf goed te kiezen : uitzicht, werking, gebruiksgemaak, mogelijkheden, kwaliteit, kostprijs enz.
Mijn tip voor een goed recenter instrument (analoge klanken die wel digitaal opgewekt worden) : de An1x.

Analoog, VA, rompler, sampler, het maakt mij niet uit als je er maar goede sounds uit kan halen. Het gaat mij om het resultaat, en niet om hoe het resultaat bereikt is want uiteindelijk wordt je als muzikant beoordeelt op....juist....de muziek. Knoppen? Dat is wat anders want die heb ik wel graag, dat werkt praktisch en sneller ipv de digitale 80's en 90's synths met vaak complexe menu's en te kleine displays waardoor je uiteindelijk niet veel uit de vaak toch mooie synths kon halen. De DX7 is daar de koning, fantastische bak maar verschrikkelijk om te programmeren. Wat ik overigens wel eens doe is ze door een analoge compressor te halen, dat pept de sound behoorlijk op en dat komt de mix behoorlijk ten goede.

Wat dat betreft gaat er niets boven de analoge sound, maar muv de bekende en alom geprezen analoge synths zoals de OBX, JP8, Prophet 5, Matrix etc vindt ik veel analoge synths beperkt en rete duur. Neem nou de Moogs van de laatste jaren, wat moet je er mee behalve als je in een Rush cover band speelt? Je betaalt echt veels te veel geld voor zo'n bak. Of al die oude mono-synths? Of een Poly-800? Polysix? MS-20? Of een Juno 60 of 106? Ik weet nog goed dat we in de studio een Juno 60 hadden staan, en uiteindelijk gebruikte we die enkel voor 1 bass geluidje....voor de rest kwam er niet veel soeps uit. Ik zeg het natuurlijk een beetje cynisch maar het blijven toch goedkope aftreksels van grotere synths of modulars, en ze missen features en vaak ook karakter. De enige "nieuwe" analoge bakken die ik wel interessant vond waren de Andromeda en de Prophet 08. Modulars zijn natuurlijk het summum maar dat kost ook wel wat, dus dat blijft nog een droom ;-)

My 2 cents

Het is ook een beetje hoe je ermee omgaat... Als ik zie hoeveel bruikbare sounds ik uit een Minikorg heb getrokken. Op papier een heel beperkt ding. Maar alle mogelijke instellingen geven een bruikbare klank. En dàt kan je van veel synths met 30 parameters niet zeggen. :)

Allemaal leuke en interessante reacties, in ben dus helemaal gek van mijn Motif XS8, gewoon een super geluid kwaliteit, zelfs beneden door mijn electrostaten. En sinds kort ben ik hem pas gaan ontdekken, in het begin veel 'standaard' patches gebruikt. Maar nu weer lekker aan het editen. Ook de JD-800 leer ik opnieuw gebruiken, was al weer even geleden dat ik er mee gestoeid had. Het is gewoon te leuk.

Maar het is inderdaad net als fotograferen, het ligt niet aan de camera/spullen, maar aan de persoon die erachter staat, en het uiteindelijke plaatje maakt.
De hedendaagse 'muzikanten' hebben niet echt meer hun 'eigen' sound toch? Er worden teveel 'standaard' patches gebruikt. Je hoort vaak al aan de sound waar het uit komt. De 'echte' bands/muzikanten waar je het langst wat van hoort, hebben een eigen handtekening in hun muziek. Maar goed dat is mijn mening.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hmmm de An1X......ook leuk !

dit had inderdaad best een korte draad kunnen blijven, de discussie is al zo vaak gevoerd, maar toch kunnen we het weer niet laten.
digitaal flexibel? allemaal nullen en enen.

de eerlijkheid gebiedt (en daarom reageer ik ook maar weer s) dat ik gisteren een dergelijke ervaring had toen ik de 'moog bass' uit de nord modular vergeleek met de minimoog. ik vond m wel lekker strak en krachtig klinken, de envelope ook zo lekker strak afgekapt. maar luister er eens een half uurtje naar en draai het filter eens wat dicht, de resonantie wat open, enz.

natuurlijk kan er veel knaps uit een motif komen, zeker als er een echte muzikant achter zit (mogelijk dat 10-15% van de synthliefhebbers aan dat criterium voldoet...), maar dan moet ik toch aan de terlenka pantalons denken, die ik vroeger met mijn moeder bij Coster - voor vader en zoon moest aanpassen. dat was ook een broek, net als een spijkerbroek. maar toch....

simpel.

digitaal, flexibiliteit.
analoog, geluidskwaliteit.

waarom hype, schaarste.

Het is allang geen 'hype' meer, het is gewoon alleen schaarste. Hype is het moment dat echt IEDEREEN per se iets wil hebben ongeacht de prijs. Er zijn hier zat mensen die al een keertje zo'n gewild dingetje in hun bezit hebben gehad, het totaal tof vonden, maar toch het geld weer nodig hadden en alternatieven hebben gevonden.

Het is allang geen 'hype' meer, het is gewoon alleen schaarste. Hype is het moment dat echt IEDEREEN per se iets wil hebben ongeacht de prijs. Er zijn hier zat mensen die al een keertje zo'n gewild dingetje in hun bezit hebben gehad, het totaal tof vonden, maar toch het geld weer nodig hadden en alternatieven hebben gevonden.

klopt, maar dat was de vraag in de topictitel, 'Analoge vintage hype?' ik zou het zelf ook geen hype noemen.

het is wel een hype :D
t grootste gedeelte van de keus voor vintage analoog is toch wel modegevoelig
digitaal (aangestuurd) is wel flexibel ivm total recall en automation ed
analoog geluidskwaliteit.. tsja, digitaal heeft ook geluidskwaliteit
er zijn softsynths met identiteit.. je moet gebruiken wat je nodig hebt qua kleur
ik heb ook een voyager voor dikke bassen, een a6 voor gekkigheid en een juno60 voor recht toe recht aan werkt altijd dingen
maar hoe meer ik met muziek maken bezig ben hoe meer ik merk dat ik die dingen in feite allemaal niet echt nodig heb
software heeft een gruwelijke inhaalslag gemaakt imho en in ontwikkeling van mix skills is veel meer te halen dan in t verschil tussen digitaal en analoog
je gaat nu toch niet meer aan van die lamme kartonnen halfbrakke niks kunnende bakken zitten draaien omdat ze zo "inspireren" :D
die tijd zijn we nu voorbij

die tijd zijn we nu voorbij

Nou ja, blijkbaar niet. Elke zichzelf respecterende muzikant heeft (zin in) analoge spullen. Moet je 's kijken hoeveel (populaire) bands nog werken met minimoogs, jupiters, juno's etc. Het klinkt gewoon waanzinnig, en in mijn ogen beter (als je echt het maximale zoekt en uit je muziek wilt halen) dan digitaal spul.

Back