Pjoris, daar heb je natuurlijk een punt. Mensen herinneren zich inderdaad vooral wat ze willen herinneren uit een bepaalde periode. Zelf heb ik 1976 niet eens meegemaakt. Ik vind echter wel dat de beste groepen/songs/albums van de jaren '60, '70 en '90 gewoon beter zijn dan de beste groepen van de periode 2000-2011. De jaren '80 vind ik vaak te cheesy, '50 te melig en 1900 (om heel retro te doen) was dan weer wel goed met o.a. ragtime. De jaren 2000, met opkomst van de pop "R&B", pop "hip-hop" en andere pop genres ligt mij gewoon niet. Lekker generaliserend natuurlijk allemaal, maar het zijn toch mijn indrukken.
Uiteraard was niet alles wat toen gemaakt was goud. Hit parades zijn nu over het algemeen ook niet een richtlijn voor de goede smaak, of misschien beter gezegd: mijn smaak. Een top 40 lijst geeft zelden een lijst met goede muziek. Ik heb snel wat voorbeelden uit jouw tops beluisterd en daar zit dus inderdaad ook heel wat middenmoot en slechter tussen. Maar die van nu vind ik nog grotere bagger. Over het algemeen vind ik de songs uit mijn favoriete periodes minder druk, ook de slechtere pop. Dat is mijn perceptie. En perceptie is sowieso altijd gekleurd.
Ik leg overigens gewoon mijn mening uit. Noem mij maar iemand die in het verleden leeft of wat dan ook, als je wil. Ik dwing mijn mening aan niemand op en kan ook begrijpen dat ander mensen de nieuwere muziek beter vinden. Daar is geen probleem mee. Ik sluit ook mijn ogen niet voor nieuwe muziek, onlangs heb ik via SF bv. Holy Fuck leren kennen. Dat vind ik dan weer wel goed. Of Anna Calvi (No Words bv.). Of de nieuwe van de Chemical Brothers (maar dat is dan weer een oudere artiest). Of Fritz Kalkbrenner. Maar ik moet gewoon veel meer moeite doen om goede voorbeelden te vinden voor deze periode dan voor de andere periodes. Daar kan ik er zo 100 van geven per periode. Misschien dat de goede groepen van nu binnen 30 jaar ook boven water komen via best of the '10s cd collecties? Ok, genoeg gemekkerd nu, want hier ging dit topic eigenlijk niet over. Het was maar ter duiding van mijn gedrag en dat van een aantal anderen met mij waarschijnlijk.