Electrische piano

Juuliea

Bibliothecaresse in Black
hoi allemaal....

ff een korte vraag welke electrische piano klinkt het best?

ben aan het overdenken om misschien een rhodes kloon emulatie te kopen

owja liefst hardware of een software variant die standalone te gebruiken is

welke komt het meeste in de buurt

heb zelf een Psr3000 (zijn tof maar de echte zit er niet tussen)

de motif Es leek heel veel op de PSR is de Fantom X dan een betere kandidaat?

of niet zeiken voor de Nord Electro gaan?

Gr Jeroen

Dat zal wel weer de promega 3 zijn vrees ik :D

Re: Electrische piano

Origineel geplaatst door Jedee
....of niet zeiken voor de Nord Electro gaan?.....

eigenlijk wel dus.....

De EMU vintagekeys schijnen ook erg fijne E-pianogeluiden te hebben, alleen heb ik
die nog nooit zelf goed mogen tsjekken.

Hoeveel controle wil je over het geluid hebben? Ik gebruik zelf een Korg Z1 voor elektrische piano geluiden, omdat die en heel fijn klinken en niet op samples gebaseerd zijn. Op zich is er niets mis met een goede sample, maar dan ben je wel in de basis beperkt tot wat er aan samples in het apparaat zitten. Bij een gemodelleerd apparaat ligt dat heel anders, daar kan je vrijwel alles wat je bedenkt ook inprogrammeren.

Volgens mij zijn de elektrische piano's in alle andere moderne synths gebaseerd op samples en dus beperkt flexibel en zeker minder dynamisch. Je speelstijl heeft bij de Z1 op allerlei subtiele (en minder subtiele) manieren invloed op de klank.

Nadeel van de Z1 (en van veel andere synths) voor gebruik als elektrische piano is dat het toetsenbord ongewogen is en niet de volledige 88 toetsen heeft. Voor elektrische piano patches wil ik dus nog wel eens een groter klavier gebruiken om de Z1 aan te sturen. Zo heb ik het beste van beide werelden, maar ik ga je zeker niet aanraden om twee apparaten te kopen ;). De genoemde A90ex heeft dat probleem zeker niet, het is een fantastisch klavier en de elektrische piano's die er in zitten klinken op zich prima, maar het is maar een beperkt spectrum. Precies hetzelfde geldt voor de Nord Stage 88 trouwens, maar daar zijn de samples nog wat fijner. Net als bij de Nord Elektro, trouwens, maar die heeft weer geen gewogen klavier.

Goed, voor ik het te ingewikkeld maak: speel eens zelf op wat verschillende instrumenten in de winkel. Dan kom je er zelf wel achter wat je fijn vindt.

thanks voor de tips.....

ik heb nog es zitten vergelijken en kom tot de conclusie....

de Electro is erg mooi maar te duur dus ik blijf bij mijn PSR-3000 sound (de psr sounds is iets minder wollig en iets meer helder van klank......)

ik zeg :slotje:

De EMU vintagekeys schijnen ook erg fijne E-pianogeluiden te hebben, alleen heb ik
die nog nooit zelf goed mogen tsjekken.

Nou dat valt wel mee, de Emu vintagekeys is erg goed voor Mellotron en duistere pads en choirs, net als zijn opvolger de EMU vintage pro.

Die nord electro klinkt ook als een natte krant qua rhodes, da's toch meer voor de orgels...van de Stage weet ik het niet das weer ander verhaal volgens mij.

Misschien is een DX7 ook wat? Het doet geen Rhodes exact na maar op een of andere manier hebben die electrische piano's ontzettend veel karakter, diepte en levendigheid.

Een tipje om wat mindere Rhodes emulaties meer realistisch te laten klinken (Nuja deze dingen zetten ze ook vaak achter een echte Rhodes): je kunt er een amp modeller achter zetten...iets als een Korg Ampworks(kost geen cent) of Vox Tonelabs dan klinkt het allemaal een stuk dikker en levendiger! Zeker als je die heftige Herbie Hancock Vien Melter Rhodes sound wilt hebben, een beetje lichtelijk overstuurd. En effecten als leslie, analoge delay en een compressor doen ook wonderen! Dit is een MP3 van een Clavia G2 DX7 emulatie van een Rhodes door een Korg Ampworks met de delay ook uit de Korg Ampworks: http://www.xs4all.nl/~awolfe/Rhodes.mp3

En maar dit zal je wel al hebben maar voor alle zekerheid :D, een vereiste is ook een sustain pedaal.

Je kunt er natuurlijk ook een echte amp achter zetten ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Jedee
thanks voor de tips.....

ik heb nog es zitten vergelijken en kom tot de conclusie....

de Electro is erg mooi maar te duur dus ik blijf bij mijn PSR-3000 sound (de psr sounds is iets minder wollig en iets meer helder van klank......)

ik zeg :slotje:
Ieder zo zijn smaak :) :W

Back